Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaendel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-01 11:33
Medeforumgangers,

Alvast bedankt voor het bekijken van deze topic en de hulp.

Ik zoek een laptop voor professioneel gebruik die zeker de volgende 5 jaar meegaat. Het idee is dat de laptop vanwege de duurtijd voldoende snel moet zijn en toch licht (er wordt op verschillende plekken gewerkt). Het budget gaat tot ongeveer 1500 euro. De pc wordt gebruikt voor wetenschappelijk werk en moet dus analyses kunnen draaien en 'zware' databases moeten vlot gebruikt kunnen worden, ook binnen x jaar.
Op sommige plekken staat er een extern scherm, maar ik wil toch minstens een 14" scherm, 13 inch werkt voor mij niet prettig.
Als er gegamed wordt is het vnl. op Europa Universalis 4, geen FPS dus.

Ik dacht zelf aan de volgende laptops:

De Surface laptop: 1,25 kg, 256 ggb ssd, 8gb ram, i7, 14", graphics: Intel® Iris™ Plus Graphics 640. Lijkt me super maar heeft geen hdmi kabel etc voor het gemakkelijk aansluiten op een televisie of groter scherm. Heeft ook een batterijduur van gemakkelijk 10uur wat me fantastisch lijkt.

De Dell XPS 13 (maar mogelijks te klein scherm, komt er geen XPS 14?), heeft een SSD, voldoende ram, een i5/i7 processor en een intel 640 graphics kaart. De 15" kan ook maar die is een pak zwaarder... (2,... kilo, lijkt me te veel). Bovendien zijn Dells vreselijk lelijk.

De Asus X430UQ zenbook. 14", 1,25 kilo, i5 7200 of i7 7500 met externe geforce 940mx. Kortere batterijduur (5 uur?)

Zijn er eventueel ultrabooks die uitkomen met een geïntegreerde intel 640 grafische kaart (i.t.t. de standaard 620) zodat er ook grafisch iets van kracht in zit, maar tevens voldoende aansluitingen hebben én een lange batterijduur?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
De Surface Laptop heeft een 13,5" scherm, geen 14" dus als dat een harde eis is valt die ook af. Verder vraag ik me af of de lage specs van een ultrabook voor jou genoeg zijn gezien de taken die je noemt, maar dat weet jij zelf het beste...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45
De XPS heeft alleen een HD 640 vanaf het topmodel (i7). Verder zijn de enige modellen met de HD640 helaas de macbook pro en de surface pro, top mode book.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Iets boven je budget, maar misschien het overwegen waard: pricewatch: HP ZBook 15u G4 Y6K00ET

Een workstation laptop die op dieet is geweest. ;) Zwaar werk en kleine laptops gaan vaak niet samen. Deze laptop is goed te dragen nog qua gewicht, maar is prettig als je er de hele dag op zou moeten werken. Ook is er voldoende rekenkracht aanwezig voor zwaardere werkzaamheden. Het geheugen kan je uitbreiden tot 32GB wat best fijn kan zijn als je grote databases moet draaien.

De bouwkwaliteit van deze HP's is dik in orde plus je krijgt nog altijd standaard 3 jaar garantie vanuit HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:46

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Met een draadloze docking kan je gewoon jouw surface aan tv aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:36:
Iets boven je budget, maar misschien het overwegen waard: pricewatch: HP ZBook 15u G4 Y6K00ET

Een workstation laptop die op dieet is geweest. ;) Zwaar werk en kleine laptops gaan vaak niet samen. Deze laptop is goed te dragen nog qua gewicht, maar is prettig als je er de hele dag op zou moeten werken. Ook is er voldoende rekenkracht aanwezig voor zwaardere werkzaamheden. Het geheugen kan je uitbreiden tot 32GB wat best fijn kan zijn als je grote databases moet draaien.

De bouwkwaliteit van deze HP's is dik in orde plus je krijgt nog altijd standaard 3 jaar garantie vanuit HP.
Hmm, dat is weer zo'n laptop met zo'n mobile u "i7" Dat zijn gewoon dual cores met een relatief lage klok, dan lijkt me de meerwaarde tov de eerder genoemde modellen minimaal, aangezien hier ook gewoon een ultrabook processor in zit dus

Als je echt een beetje sterke machine wilt hebben dan zou ik toch voor een mobiele "echte" i7 of i5 gaan, met een quadcore met eventueel hyperthreading. (de i7 en i5 HQ modellen ipv de U modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
indifined1 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:52:
Hmm, dat is weer zo'n laptop met zo'n mobile u "i7" Dat zijn gewoon dual cores met een relatief lage klok, dan lijkt me de meerwaarde tov de eerder genoemde modellen minimaal, aangezien hier ook gewoon een ultrabook processor in zit dus
Klopt dat het een u-variant is. Maar de laptop is wel al meer gericht op echt werken. Maar deze laptop heeft wel een echte GPU erin zitten en is ook nog uit te breiden naderhand.

Indien de werkzaamheden CPU intensief zijn is inderdaad een HQ versie veel beter, maar je komt dan al snel terecht bij zware laptops. Zo te zien zoekt TS naar iets lichts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:57:
[...]

Klopt dat het een u-variant is. Maar de laptop is wel al meer gericht op echt werken. Maar deze laptop heeft wel een echte GPU erin zitten en is ook nog uit te breiden naderhand.

Indien de werkzaamheden CPU intensief zijn is inderdaad een HQ versie veel beter, maar je komt dan al snel terecht bij zware laptops. Zo te zien zoekt TS naar iets lichts.
Ik verwacht, als ik de ts zo lees dat TS weinig baat zal hebben bij een gpu, dan is het enige voordeel wat er nog is een beetje extra geheugen. Die zbook is eigenlijk alleen interessant als je een uitvoering koopt met een HQ processor, maar die zijn wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Je keek zelf al naar een model van Asus, maar wat dacht je van dit model: https://tweakers.net/pric...1vw-fi283t/specificaties/

Welk OS wil je er trouwens op draaien? Windows of Linux? In dat laatste geval moet je echt wel ff goed kijken of alle hardware goed wordt ondersteund. Dell heeft onlangs de laptops die zij naar keuze met Windows dan wel Ubuntu uitleveren vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaendel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-01 11:33
Heel erg bedankt voor de commentaar!

Ik laat nog even bezinken of ik effectief voor een lichte laptop ga met zuinige processor (en minder rekenkracht) of toch een 2+ kilo zal moeten kopen.
Pagina: 1