Toon posts:

Videokaart presteert alleen in PCIx8, PCIx16 niet, nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Onlangs heb ik de volgende setup ontvangen:

Fractal Design Define S

G.Skill Ripjaws - DDR4 3200mhz

Seagate Desktop HDD ST1000DM003

Intel Core i5 7600K - 3.8 GHz

Corsair RMx Series RM550x - Voeding

MSI Z270 TOMAHAWK

Samsung 850 EVO Series - Solid state drive

Corsair Hydro Series H100i v2 Extreme Performance Liquid CPU Cooler

Met daar in mijn eigen R9 380x Black edition (stock clocks) en een Windows 7 ultimate als OS.

Nu werkt alles naar behoren, CPU is goed koel en draait op turbo modus prima etc) behalve dat wanneer ik mijn videokaart in de PCI x16 slot doe hij hele slechte resultaten levert en na ongeveer 1 minuut op ~55-60 graden celcius doorslaat naar 90 graden celcius, artifacts toont en uitvalt.

Doe ik de videokaart in de PCI x8 slot dan presteert deze redelijk naar verwachting maar vliegt dan ook na 1 minuut naar 90 graden celcius met dezelfde symptonen.

Wanneer ik mijn videokaart terugklok naar 800(core) en 1200(memory) mhz blijft deze stabiel rond de 60graden celcius onder load, met redelijke prestaties.

Wanneer het warmer in de kamer is vliegt hij er ook uit bij die snelheden, ook met de fans op 100% de hele tijd (deze werken beide naar behoren), alleen duurt het dan iets langer voor hij omhoog vliegt. Videokaart werkt goed, weder getest in mijn oude set up)

In uw opinie, wat is hier het probleem ? Is het de PSU, denk aan te weinig W danwel manco, danwel de bekabeling van de psu naar de video kaart (2 aansluitingen, 1 kabel). Is het het moederbord ?

Graag zou ik van u horen wat u denkt dat hier het probleem is.

Als bonusvraag, mocht het vermogen van mij 550x PSU te laag zijn, wat opzich al heel opmerkelijk zou zijn, zou ik dan evt een 750x kunnen kopen en de al bestaande en mooi weggewerkte bekabeling kunnen gebruiken ?

Bij voorbaat dank voor alle input!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-10 15:14
- Windows schoon geinstalleerd?
- Drivers geupdate? Ook die van het MB. Wellicht een keer herinstalleren met DDU

Je voeding is prima voor het systeem. Hoe oud is die kaart? Het kan zijn dan de koelpasta verdroogd is waardoor hij niet goed meer koelt.

En windows 7 ondersteund kaby lake niet meer. Je krijgt dus geen updates. Je kan het eens proberen met windows 10. Of wufuc installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:56

Umbrah

The Incredible MapMan

(al was het maar vanwege de gebrekkige UEFI support in Win7 zou ik hier voor Win10 gaan...)

Anyhoo, de voeding is ruim voldoende, en de PCI-E rate zou ik niet aanwijzen als het probleem. De airflow, of zaken rondom de videokaart zelf wél. Een van de nadelen van waterkoelingen is dat VRM's doorgaans ook wat problematischer gekoeld worden, hoewel dat doorgaans meer rondom de CPU is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
smekkos schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:56:
- Windows schoon geinstalleerd?
- Drivers geupdate? Ook die van het MB. Wellicht een keer herinstalleren met DDU

Je voeding is prima voor het systeem. Hoe oud is die kaart? Het kan zijn dan de koelpasta verdroogd is waardoor hij niet goed meer koelt.

En windows 7 ondersteund kaby lake niet meer. Je krijgt dus geen updates. Je kan het eens proberen met windows 10. Of wufuc installeren.
Dank je, ik zal zeker eens alle drivers updaten.

Wat betreft de videokaart, deze presteert in mijn oude systeem nog steeds heel goed, ook onder zware load.

Deze is ongeveer 7 maanden oud.

Windows is een schone install.

Ook ben ik geneigd te zeggen dat het niet te maken heeft met koelpastas etc van de videokaart, deze loopt goed, stabiel tot 60c, maar dan ineens schiet hij door (lees: binnen 2 seconden naar 90 graden celcius), en presteert al helemaal niet in de pci x16 (slechte fps, zelfde load)

In ieder geval bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:37
Wat gebeurt er als je de kast open houd? Zit er verschil in koeling dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:11:
Wat gebeurt er als je de kast open houd? Zit er verschil in koeling dan?
Geen meetbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 20:27

Mojo

The Power Within

Heeft je videokaart in dat andere systeem ook dezelfde temperaturen?

Zou niet mogen, maar ik verdenk eerder je videokaart dan de rest eerlijk gezegd. Artifacts komt eigenlijk door niets anders dan een videokaart.

Je zou hooguit nog een defect moederbord kunnen hebben.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Oké dus even een Recap:

GPU in oude PC werkt goed?
GPU in nieuwe systeem met kast open werkt ook slecht.

Heb je nog een GPU die je kan testen? Zo ja stop hem er eens in.

En kijk even bij MSI afterburner dan wel GPU-Z om te kijken hoeveel Volt er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mojo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:15:
Heeft je videokaart in dat andere systeem ook dezelfde temperaturen?

Zou niet mogen, maar ik verdenk eerder je videokaart dan de rest eerlijk gezegd. Artifacts komt eigenlijk door niets anders dan een videokaart.

Je zou hooguit nog een defect moederbord kunnen hebben.
De temperaturen zal ik later vandaag even naar moeten kijken in het oude systeem, bedankt voor de suggestie!

Artifacts zijn alleen net nadat ik afterburner zie dat hij naar de 90 vliegt, artifacts -> zwart beeld en een videokaart die herstart, soms gepaard met daarna een driver crash
loki504 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:17:
Oké dus even een Recap:

GPU in oude PC werkt goed?
GPU in nieuwe systeem met kast open werkt ook slecht.

Heb je nog een GPU die je kan testen? Zo ja stop hem er eens in.

En kijk even bij MSI afterburner dan wel GPU-Z om te kijken hoeveel Volt er doorheen gaat.
GPU werkt goed in oude PC
GPU werkt in nieuwe systeem met kast open en met fans op 100% constant niet goed (zonder downclock)

heb een nvidia 560 liggen die ik eventueel kan testen, deze is wel al ouder.

Wat betreft het voltage, dat zal ik later even moeten bekijken, ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
die 560 is prima om te testen. Draai eens https://benchmark.unigine.com/heaven
Lekker zwaar. En prima om te testen.
Pagina: 1