Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppie1991
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 21:18
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik aan het studeren om mijn Windows Server 2016 certificaat te behalen. In het studieboek kwam ik het volgende tegen:

Microsoft now uses the term operation system environment (OSE) to trefer to the Windows instances running on a computer. An OSE can be physical or virtual. For example, a server running one virtual machine in Hyper-V would be using two OSEs because the physical server installation counts for one. The Standard edition license therefore enables you to run one machine in Hyper-V.

Nu hebben wij een server bij ons op kantoor draaien met 1 Hyper-V host en 2 VM's met Windows Server 2016 Standard. Dit zou dus dit betekenen dat wij licenties te kort komen (er is momenteel maar 1 licentie aan gekoppeld).

Voor de aanschaf van deze server heb ik het hele licentie model van Windows Server 2016 uit gepluisd maar ben ik dit niet tegen gekomen, alleen veel informatie / vragen m.b.t. het per core licentie model |:( .

Weet iemand hier misschien wat meer over?

...
...

Beste antwoord (via Noppie1991 op 07-07-2017 14:57)

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Zolang je voor 16 cores betaalt, mag je 2 VM's draaien. Dat is hetzelfde als bij 2012r2: de prijs van 16 (2x8) cores is ongeveer gelijk aan de prijs van 2012r2 standard.

https://community.spicewo...are-the-licences-included

Make music, not war

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als de info klopt, zal je voor elke 2e VM dus een licentie moeten aankopen.

Maar jouw kantoor heeft vast een retailer of een Microsoft accountmanager; die heeft het antwoord toch ook? Neem aan dat jij niet zelf met je creditcard de licenties moet aanschaffen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

Zolang je voor 16 cores betaalt, mag je 2 VM's draaien. Dat is hetzelfde als bij 2012r2: de prijs van 16 (2x8) cores is ongeveer gelijk aan de prijs van 2012r2 standard.

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppie1991
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:32:
Als de info klopt, zal je voor elke 2e VM dus een licentie moeten aankopen.

Maar jouw kantoor heeft vast een retailer of een Microsoft accountmanager; die heeft het antwoord toch ook? Neem aan dat jij niet zelf met je creditcard de licenties moet aanschaffen?
Ik kan het nergens bevestigen of onkrachten, dat is het vervelende :'(

Maar ik heb zojuist onze Microsoft Partner gebeld (compleet vergeten 8)7 , bedankt voor de hint/tip)

Het zit als volgt in elkaar:

Je moet voor minimaal 16 cores een licentie afnemen, bij meer cores moet je uiteraard de extra cores meenemen.

Je mag met 1 Windows Server 2016 Standard licentie 2 virtuele Windows Servers draaien. Voorwaarde is wel dat de host server niet meer rollen mag hebben dan Hyper-V. Het moet dus puur een HyperVisor zijn.
musiman schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:49:

Bedankt voor de link, dit bevestigt het :)

[ Voor 19% gewijzigd door Noppie1991 op 07-07-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noppie1991 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:52:
[...]

Ik kan het nergens bevestigen of onkrachten, dat is het vervelende :'(

Maar ik heb zojuist onze Microsoft Partner gebeld (compleet vergeten 8)7 , bedankt voor de hint/tip)

Het zit als volgt in elkaar:

Je moet voor minimaal 16 cores een licentie afnemen, bij meer cores moet je uiteraard de extra cores meenemen.

Je mag met 1 Windows Server 2016 Standard licentie 2 virtuele Windows Servers draaien. Voorwaarde is wel dat de host server niet meer rollen mag hebben dan Hyper-V. Het moet dus puur een HyperVisor zijn.
Precies wat ik net wilde posten. Dat is ook mijn laatste info.

Maar elke partner zegt weer iets anders met een beetje pech. Het is een grandioze bende daar bij MS. Alles is er op gericht om het onduidelijk te maken zodat je meer koopt dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Top dat je eruit bent. :) Ennuh... succes met jouw studie!!!

(ik geef die trainingen namelijk ook... ;) )

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppie1991
musiman schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:00:
Top dat je eruit bent. :) Ennuh... succes met jouw studie!!!

(ik geef die trainingen namelijk ook... ;) )
Thanks!

@Verwijderd
Topic kan gesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Je kunt ook de product use rights er op naslaan.
[q]Per core/CAL
Serverlicenties (per core)

1. De Klant mag gebruikmaken van de serversoftware op een Gelicentieerde Server, mits de Klant voldoende Serverlicenties afneemt, zoals hieronder beschreven.
2. Het aantal vereiste Licenties is gelijk aan het aantal Fysieke Cores op de Gelicentieerde Server, met een minimum van 8 Licenties per Fysieke Processor en minimaal 16 Licenties per Server.
3. De Datacenter Edition staat het gebruik van de software toe in een onbepaald aantal OSEʹs op de Gelicentieerde Server.
4. Standard Edition:
• De Standard Edition staat het gebruik van de software toe in twee OSE's op de Gelicentieerde Server.
De Standard Edition staat het gebruik toe van één Actieve Instance van de serversoftware in de Fysieke OSE op de Gelicentieerde Server (naast twee Virtuele OSE's), indien de Fysieke OSE uitsluitend wordt gebruikt voor het hosten en beheren van de Virtuele OSE's.
• De Klant mag een aantal Licenties van de Standard Edition toewijzen aan de Gelicentieerde Server dat gelijk is aan het aantal dat is opgegeven bij 2 hierboven en de serversoftware gebruiken in twee aanvullende OSE's op de Gelicentieerde Server.
5. Zolang het totale aantal Licenties en Fysieke Cores gelijk blijft, is hertoewijzing van Licenties toegestaan op het moment dat de Klant een stuk hardware herpartitioneert.
6. Als eenmalig alternatief voor het toewijzen van basis-CAL's per gebruiker of per apparaat, mag een aantal basis-CAL's worden toegewezen aan een Instance van de serversoftware op één Server (per servermodus) om hoogstens hetzelfde aantal gebruikers of apparaten tegelijkertijd toegang te geven tot de betreffende Instance.

Link via https://www.microsoft.com...t-licensing/products.aspx
musiman schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:49:

Waarom niet de officiële Microsoftsites linken?
https://www.microsoft.com/windowsserver => https://www.microsoft.com...d-platform/windows-server
Of www.microsoft.nl -> menu Producten/Voor bedrijven/Cloudplatform => menu Producten/Windows Server 2016 => menu Aanschaffen -> Download het datasheet over Windows Server 2016-licenties
[q]Windows Server 2016 Standard and Datacenter: Core-based licensing
Core-based licensing requires all physical cores in the server to be licensed.
Servers are licensed based on the number of processor cores in the physical server.

• A minimum of 8 core licenses is required for each physical processor and a
minimum of 16 core licenses is required for each server.
• Core licenses are sold in packs of two.*
Standard Edition provides rights for up to 2 Operating System Environments
or Hyper-V containers when all physical cores in the server are licensed.

For each additional 1 or 2 VMs, all the physical cores in the server must be
licensed again.
• The price of a set of 16 core licenses (for a 2-processor server) for Windows
Server 2016 Datacenter and Standard editions is the same price** as the
2-processor license of the corresponding edition of Windows Server 2012 R2.
Ze leggen het hier wel moeilijk uit hoor... :(

Dit alles uitgaande van 1 dual octacore server waarop alle cores gelicenceerd zijn. Minde cpu's/cores mag ook, maar dezelfde hoeveelheid licenties blijven benodigd.

[ Voor 97% gewijzigd door PcDealer op 09-07-2017 21:13 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

PcDealer schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:03:
Je kunt ook de product use rights er op naslaan.

[...]

Waarom niet de officiële Microsoftsites linken?

[...]

Ze leggen het hier wel moeilijk uit hoor... :(

Dit alles uitgaande van 1 dual octacore server waarop alle cores gelicenceerd zijn. Minde cpu's/cores mag ook, maar dezelfde hoeveelheid licenties blijven benodigd.
Uhm..... Waarom niet de officiële Microsoft sites? Nou uhh... wellicht omdat je zelf het antwoord al gaf????? Ze leggen het wel heel moeilijk uit. :P

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Nee hoor, topic zakt vanzelf weg wanneer er geen reacties komen. Of niet, als de discussie verder gaat :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1