Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• SilvanJager
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-11 16:55
Mijn vraag
Hoe zorg ik ervoor dat m'n computer opstart / is m'n mobo kapot?

Beste mede-Tweakers,

Sinds een paar weken heb ik een aantal problemen met m’n pc. Het is allemaal begonnen met een GPU (GTX 560 Superclocked) die niet meer opstartte vanwege (waarschijnlijk) een te hoge memory clock. Aangezien de GPU wel aan vervanging toe was, besloot ik een GPU van een Tweaker over te nemen. Met deze GPU (GTX 760) werkte de PC alleen uit een cold boot en in safemode en / of zonder drivers. Zelfs een fresh install kon niet baten.

Aangezien het mij niet leek dat de GTX 760 kapot was, heb ik dit weekend de GPU bij een vriend laten testen. Hier deed de 760 het gewoon prima. Ik besloot om eerst mijn PC intern even grondig schoon te maken met perslucht. Tijdens het schoonmaken probeerde ik het mobo ook er uit te halen, maar dit lukte niet helemaal. Bij het proberen viel een van de afstandhouders het moederbord.

Na het schoonmaken en opnieuw in elkaar zetten speelde het volgende probleem op; de computer ging aan, het speakertje gaf constant korte beeps en ging na 20 seconden weer uit en vervolgens weer aan (bootloop). Uit de Gigabyte beep handleiding bleek dit een PSU (CM CX500W) fout te zijn. Deze week heb ik met wederom dezelfde vriend de computer nog een grondig nagekeken. Blijkbaar had heel veel stof zich opgehoopt bij de fan van mijn PSU. (Eigen schuld, dikke bult) Hierdoor leek het zeer aannemelijk dat deze kaduuk was en heb de PSU direct vervangen door een nieuwe PSU (SeaSonic MII12 520w)

Na het installeren van deze PSU werd het probleem alleen maar erger, de PC startte nu helemaal niet meer op.. De CPU en de PSU fan starten heel even kort op en vervolgens gingen zij weer uit. Heb de CMOS batterij gecleared en ben vervolgens alle kabels na gaan checken, maar helaas; hij ging nog steeds niet aan. Ik vermoed hierbij dat m’n moederbord kapot is.

Ik kan op dit moment zelf geen enkele oplossing verzinnen en vraag daarom jullie hulp; wat zou ik nog kunnen proberen om de computer op te starten? Ik heb al reeds enkele dingen geprobeerd. Anders zijn m'n andere optie hem naar de computer winkel te brengen of na te laten kijken door een "expert" / Tweaker in de buurt.

- Nieuwe afstandhouder in de case te zetten.
- Alleen CPU en memory stick in computer
- Kabels controleren

De componenten van m’n PC zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 193,-€ 193,-
1Gigabyte GA-B85M-HD3-A€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 760 2GB ACX Double BIOS€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 52,50€ 52,50
1Cooler Master N300 (Closed)€ 43,95€ 43,95
2Crucial CT51264BF160BJ€ 29,-€ 58,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 63,95€ 63,95
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,40

Ik stuur binnenkort enkele foto's van de binnenkant van m’n PC, misschien dat dat wat meer duidelijkheid geeft.

Alle reacties

Verwijderd

Bouw het systeem eens minimaal buiten de behuizing op, op een niet geleidende ondergrond zoals karton.
Kijk eens of de boel dan start. Zo ja dan heb je mogelijk ergens kortsluiting.
Zie ook:Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2017 13:46 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zou beginnen met het geheugen stuk voor stuk testen met memtest, als dat niets oplost dan kan je er in dit geval vrij zeker van zijn dat het moederbord defect is. Als het tegen zit is het de CPU, maar die kans is erg klein.
ESD kan de oorzaak van het probleem zijn geweest (statische elektrischiteit), zorg er altijd voor dat je geen syntetische kleding draagt, niet op vloerbedekking werkt en vooraf een verwarming of ander geaard object aanraakt om jezelf te ontladen voor je aan een computer gaat sleutelen. Een ESD armbandje aan een geaard object vastmaken is de beste optie.

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 12:57

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

HKS-Skyline schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:09:
Ik zou beginnen met het geheugen stuk voor stuk testen met memtest, als dat niets oplost dan kan je er in dit geval vrij zeker van zijn dat het moederbord defect is. Als het tegen zit is het de CPU, maar die kans is erg klein.
ESD kan de oorzaak van het probleem zijn geweest (statische elektrischiteit), zorg er altijd voor dat je geen syntetische kleding draagt, niet op vloerbedekking werkt en vooraf een verwarming of ander geaard object aanraakt om jezelf te ontladen voor je aan een computer gaat sleutelen. Een ESD armbandje aan een geaard object vastmaken is de beste optie.
Niet alleen vooraf de verwarming aanraken, maar continu de kast blijven aanraken. Ik zelf doe dit door mijn mouw op te stropen en met ontblote arm tegen de kast te leunen, alvorens ik iets met het mobo ga doen.

Door de onvoorzichtigheid heb je inderdaad kans dat het geheugen kapot is, echter, gezien de manier hoe de computer (niet) opstart, lijkt er meer aan de hand dan alleen het geheugen.

Make music, not war

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

musiman schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Niet alleen vooraf de verwarming aanraken, maar continu de kast blijven aanraken. Ik zelf doe dit door mijn mouw op te stropen en met ontblote arm tegen de kast te leunen, alvorens ik iets met het mobo ga doen.

Door de onvoorzichtigheid heb je inderdaad kans dat het geheugen kapot is, echter, gezien de manier hoe de computer (niet) opstart, lijkt er meer aan de hand dan alleen het geheugen.
De kast aanraken heeft naar mijn idee niet heel veel nut als deze niet is aangesloten op een geaard stopcontact, en als je aan het systeem werkt moet je hem uiteraard niet in het stopcontact hebben zitten.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wat @Verwijderd zegt probeer eens alles uit de kast te halen en het systeem minimaal weer op te bouwen. (Breadboarding)

Dus CPU/PSU / Motherboard / 1 DIMM. Als je geen onboard GPU hebt dan ook de GPU erin zetten.
Telkens opstarten en contoleren of je geen piepjes krijgt enz.
In je lijstje zie ik geen geheugen staan maar test elk reepje afzonderlijk.

Sluit telkens dus wat extra aan en kijk zo wanneer of je een oorzaak kunt vinden.
Als je alles hebt geprobeerd en hij start elke keer niet op dan den ik dat je moederbord inderdaad de boosdoener is. Zoals @HKS-Skyline al aangeeft gaat een CPU echt niet zomaar kapot.

Succes

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• musiman

musiman

HKS-Skyline schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:10:
[...]

De kast aanraken heeft naar mijn idee niet heel veel nut als deze niet is aangesloten op een geaard stopcontact, en als je aan het systeem werkt moet je hem uiteraard niet in het stopcontact hebben zitten.
Daar ben ik het niet mee eens. Het enige dat je wil, is dat het basis potentiaal bij jou hetzelfde is als dat van de computerkast. Dat bewerkstellig je door een constante verbinding tussen jou en de kast. Dit kan d.m.v. een polsbandje dat aan de kast vastgeklemd wordt, of door zelf continu de kast aan te raken. Dat je daarnaast wellicht ook nog de kast wilt aarden, dat kan door een draad te verbinden tussen de kast en de aarding van jouw geaarde stroomaansluiting in huis of aan een niet-geverfd deel van de verwarming.

Make music, not war

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

musiman schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:29:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Het enige dat je wil, is dat het basis potentiaal bij jou hetzelfde is als dat van de computerkast. Dat bewerkstellig je door een constante verbinding tussen jou en de kast. Dit kan d.m.v. een polsbandje dat aan de kast vastgeklemd wordt, of door zelf continu de kast aan te raken. Dat je daarnaast wellicht ook nog de kast wilt aarden, dat kan door een draad te verbinden tussen de kast en de aarding van jouw geaarde stroomaansluiting in huis of aan een niet-geverfd deel van de verwarming.
Ik ben ik de winter toch ook best statisch (*auw!*) maar ik heb nog nooit een polsbandje gebruikt en ik heb toch al heeeel vaak PC systemen opengemaakt.

De enigen die dat doen zijn van die externe PC monteurs(mb swap ivm garantie) die de systemen op een blauw matje leggen en die dan met het aardpootje van stopcontact verbinden.En dan ook nog een polsbandje gebruiken.... Het is dat ze nog net niet met witte pakken binnenkomen :D :+
Zorg ervoor dat je even een kachel of iets ander metaals vastpakt om je te 'ontladen' daarna kun je gewoon aan je PC sleutelen (waar de stekker uit is!).

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbite op 07-07-2017 15:40 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• musiman

musiman

Tja... ik heb bij een pc bouwer gewerkt en kan je vertellen dat geheugenmodules mega gevoelig zijn voor overdracht van statische electriciteit...

Maar laten we ons focussen op het probleem van TS.

Make music, not war

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Frostbite schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:38:
Zorg ervoor dat je even een kachel of iets ander metaals vastpakt om je te 'ontladen' daarna kun je gewoon aan je PC sleutelen (waar de stekker uit is!).
Iedereen kent die 'natuurkunde' proefjes nog wel waarmee je met een kam met een wollen doekje statisch maakt... dat gaat HEEL SNEL!

Dus afhankelijk van jouw kleding, schonen, ondergrond en werkblad kan jouw methode prima werken. Maar als je een wolle trui aan hebt...

Ik laat de stekker altijd gewoon in het (geaarde!) stopcontact zitten maar schakel de PSU met z'n hoofdschakelaar uit. Ja dat is een enkelvoudige schakelaar, maar ik vertrouw de PSU wel zodanig dat hij geen 230 volt op een lijntje zet die daar niet thuis hoort. En ik zorg dat ik zoveel mogelijk contact houd met de behuizing.

Dat zorgt er natuurlijk voor dat alles wat in die behuizing zit geaard blijft, maar de losse onderdelen (je nieuwe GPU bv). is dan niet geaard. Daar loop je het risico op een potentiaalverschil. Hoewel ik zo'n blauwe mat ook een tikkeltje overdone vind, zorgt die er (mits je die goed gebruikt) er wel voor dat je zo ESD loos werkt.

• SilvanJager
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-11 16:55
Bedankt voor alle reacties, ik ben een stuk wijzer geworden na het lezen.

Ik heb vanmiddag even het moederbord los op een kartonnetjes gezet en aangesloten op de PSU (breadboarden). Nogsteeds was er geen beweging in het moederbord te vinden. Ik ga morgen langs de PC boer om het moederbord te laten testen. Persoonlijk denk ik dat ik tijdens het schoonmaken van de PC iets te ruig met het moederbord ben omgegaan; ik had hem nooit moeten proberen los te schroeven.

Het enige wat ik zelf nog apart vind is dat met de oude voeding de computer nog wel aanging en in een bootloop terecht kwam met een continiue korte beep. Volgens de Gigabyte handleiding was dit een power supply error, maar het lijkt dus meer op een mobo error. Met de nieuwe voeding kreeg ik er helemaal geen beweging in; toch vreemd.

Helaas is dit het (waarschijnlijke) einde van mijn moederbord en moet ik opzoek gaan naar een vervanger, maar dat zal ik naar alle verwachting behandelen in een ander topic.

Ohja, en zoals beloofd de foto's.
http://imgur.com/a/7foG8
Pagina: 1