Voordelen van SSHD vervangen door SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-12 08:44
Goedendag,

Ik heb momenteel een laptop waar een SSHD schijf van 1TB in zit.
Nu is deze harddisk opgedeeld in een tweetal partities. Een C: partitie waar Windows en de applicaties op staan en een D: partitie waar alle data op staat.

Het probleem is dat de load van de harddisk redelijk snel naar 100% schiet waardoor de laptop niet vooruit te branden is.

Ik heb nu het idee om de SSHD te vervangen door een (Samsung 850 Pro) SSD. Deze wil ik dan niet partitioneren en volgens mij moet dit ook een stuk sneller zijn. De accu van de laptop zou dan ook langer mee moeten gaan op een lading.

Kan iemand bevestigen of dit klopt? Of zijn die verschillen te verwaarlozen? En kan de load van de huidige SSHD met de partitionering te maken hebben? Ik heb hier al naar gezocht maar ik lees op meerdere sites dat het geen kwaad kan om partities aan te maken op een SSD of SSHD.

Destijds is dit puur vanwege cosmetische redenen gedaan zodat de data netjes gescheiden en overzichtelijk staat. :)

Groet,
DedSec85

Beste antwoord (via DedSec85 op 11-07-2017 16:29)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een SSHD is gewoon een HDD met een klein stukje SSD cache. Het is veel meer een HDD dan een SSD. Een SSD zal qua snelheid dus heel veel helpen. Qua accuduur denk ik niet dat het veel verschil zal maken. Ja, een SSD is zuiniger, maar de SSHD is geen grootverbruiker zoals scherm, CPU en GPU dat zijn.

Voor de snelheid, zeker doen. Voor de accu heeft het zeer weinig nut.

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:12

Detmer

Professioneel prutser

DedSec85 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:49:

Het probleem is dat de load van de harddisk redelijk snel naar 100% schiet waardoor de laptop niet vooruit te branden is.
Hoeveel geheugen zit er in en hoe is het geheugengebruik?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• DedSec85
Er zit 6GB geheugen in en de load loopt eigenlijk nooit gek hoog op. De SSHD lijkt vooralsnog de bottleneck te zijn.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-12 15:27
DedSec85 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:05:
Er zit 6GB geheugen in en de load loopt eigenlijk nooit gek hoog op. De SSHD lijkt vooralsnog de bottleneck te zijn.
Lijkt me een prima conclusie. SSHD's zijn nogal een mindere oplossing: SSD cache is gewoon erg klein (meestal tot 8GB) en firmware technisch gaat er soms nogal eens wat mis (Seagate heeft er series van gehad met corruptie probleme).

Als je laptop een M.2 poort heeft waarover SATA/NVMe (laatste is schaars) kan lopen, dan is het een optie voor je om een kleine (bv. 250gb) M.2 SSD erbij te plaatsen en daar je Windows op te installeren. Kun je de grote harde schijf erbij houden.

Specificaties van je laptop opzoeken bij de fabrikant geeft daarover vaak duidelijkheid.

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
Een SSHD is gewoon een HDD met een klein stukje SSD cache. Het is veel meer een HDD dan een SSD. Een SSD zal qua snelheid dus heel veel helpen. Qua accuduur denk ik niet dat het veel verschil zal maken. Ja, een SSD is zuiniger, maar de SSHD is geen grootverbruiker zoals scherm, CPU en GPU dat zijn.

Voor de snelheid, zeker doen. Voor de accu heeft het zeer weinig nut.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

De accu van de laptop zou dan ook langer mee moeten gaan op een lading.
Dit is vrij simpel te berekenen:
Zoek in de specs het opgenomen vermogen van je SSHD, zoek nu het opgenomen vermogen van de SSD.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• PilatuS
  • Niet online
GoT schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:14:
[...]

Dit is vrij simpel te berekenen:
Zoek in de specs het opgenomen vermogen van je SSHD, zoek nu het opgenomen vermogen van de SSD.
Om de accuduur te berekenen mist er nogal een belangrijk stuk. Hoeveel verbruiken de rest van de onderdelen. Als je dat niet weet, weet je ook niet of het 1% of 10% scheelt. Ik gok op minder dan 2% verschil, maar het is natuurlijk wel leuk om te weten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En het scheelt natuurlijk ook of je HDD continu staat te rammelen, ofdat hij een groot deel van de tijd in idle draait. Dat heeft ook aardig wat impact.

Ik heb er bij mijn netbookje waar ik van een HDD naar een SSD ging niets noemenswaardigs iets van gemerkt.

Verwijderd

Dit staat ook nog op internet:

Data partitions
The recommended partition layout for Windows 10 does not include data partitions. However, if data partitions are required, they should be placed after the Windows RE partition. This allows future updates to Windows RE to grow the Windows RE partition by shrinking the Windows partition.
This layout makes it more difficult for end users to remove the data partition and merge the space with the Windows partition. To do so, the Windows RE partition must be moved to the end of the unused space reclaimed from the data partition, so that the Windows partition can be extended.
Windows 10 does not include functionality or utility to facilitate this process. However, manufacturers can develop and provide such a utility if PCs are shipped with data partitions.

https://docs.microsoft.co...sed-hard-drive-partitions

Ik weet niet wat erop staat, maar de data kopieren, D verwijderen en C uitbreiden is ook een optie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:20:
Ik weet niet wat erop staat, maar de data kopieren, D verwijderen en C uitbreiden is ook een optie.
Maar daarmee ga je echt geen verschrikkelijke snelheidswinsten boeken hoor. Een HDD blijft de vertragende factor. Of die nu een beetje SSD cache heeft of niet, een SSD is een pak sneller. Dus ik zou die upgrade sowieso aanraden.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:23:
[...]

Maar daarmee ga je echt geen verschrikkelijke snelheidswinsten boeken hoor. Een HDD blijft de vertragende factor. Of die nu een beetje SSD cache heeft of niet, een SSD is een pak sneller. Dus ik zou die upgrade sowieso aanraden.
Met opstarten en app's laden is een SSD sneller ja, met veel gegevens wegschrijven ook, weet niet of de TS met spreadsheets of databases werkt. Een Porsche is ook sneller als een Renault, moet je wel kunnen autorijden.

Kan iemand bevestigen of dit klopt? Of zijn die verschillen te verwaarlozen? En kan de load van de huidige SSHD met de partitionering te maken hebben? Ik heb hier al naar gezocht maar ik lees op meerdere sites dat het geen kwaad kan om partities aan te maken op een SSD of SSHD.

Destijds is dit puur vanwege cosmetische redenen gedaan zodat de data netjes gescheiden en overzichtelijk staat. :)

Groet,
DedSec85
Zoals aangehaald in mijn vorige post, ik weet niet wat erop staat, maar als dat ook geïndexeerd wordt of een backup of bestandsgeschiedenis erop, heen en weer kopieren over dezelfde schijf over twee partities...

Je kunt het zien als tijdelijke oplossing, een SSD kan altijd nog.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
-C te vol?
- Zoek via google op problemen waar dit gebeurt, of andere gebruikers dit ook hebben.
- In je bios/uefi zet je harde schijf controller op AHCI, dan wordt je hd soepeler/sneller, ide of raid niet gebruiken.

Een ssd kopen maakt je laptop een stuk vlugger, alles loopt soepeler. en zeker sneller.
Stroom verbruik zal geen verschil zijn.

Is je pc wel vrij van virussen en andere rotzooi?
Smart van je hd uitgelezen? bij veel fouten vertraagt je hd, en dan gaat windows heel langzaam worden.
Meerdere partities maakt niet uit, je moet wel genoeg plaats vrij houden, dit is zeker het geval bij een ssd. En bij een ssd ben je verlost van defrag, is dan niet meer nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 09-07-2017 05:27 ]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-12 16:35

DirtyBird

Praktiserend denker

Windows heeft ook wel eens last van een fout waardoor de schijf altijdnaar 100% load gaat. Via google goed te vinden wat je daar aan kan doen.
Ik heb overigens ook een sshd in mn laptop en ik ben er niet kapot van. Had achteraf liever gewoon een ssd gehad :')

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb nu het idee om de SSHD te vervangen door een (Samsung 850 Pro) SSD.
Tenzij je de enorme prestaties van de Pro versie nodig hebt zou ik kiezen voor de Evo variant. Die presteert bijna net zo goed, maar het prijskaartje ligt een stuk lager.

• DedSec85
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Aangezien de C: schijf nog ruimte zat heeft en de laptop verder geen last heeft van virussen o.i.d. denk ik niet dat het daarmee te maken heeft.

Ik ga vanavond nog even naar de specs van de SSHD kijken maar ik ben van plan om deze toch te vervangen met een 500GB Samsung 850 EVO SSD. In mijn desktop PC heb ik een Samsung 840 Pro zitten en daar ben ik na wat jaartjes nog prima over te spreken :-)

Ik had verwacht dat een SSD ook impact zou hebben op de accuduur maar zoals ik dat hier lees valt dat wel mee. Hoe dan ook, de performance kan er sowieso alleen maar op vooruit gaan.

Iedereen, dank!
Pagina: 1