Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 07:52
Mijn vraag
Gisteravond en vannacht heb ik een Clonezilla disk-to-image-kopie gemaakt van mijn laptop.
Daarbij heb ik aangegeven dat de laptop af moet sluiten na het maken van de image. Dat is netjes gebeurd.
Hoe kom ik er nu achter of het maken van de image echt (goed) gelukt is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Clevo N170SD-laptop met Windows 10
Western Digital Elements Desktop 1TB USB 2.0
Clonezilla Live amd64 (Ubuntu-based)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb met Windows in de map van de image gekeken en daar zie ik dat er vanmorgen om 6:03 voor het laatst een aantal bestanden is gemaakt door Clonezilla. Één zo'n bestand bevat een checksum. In de andere tekstbestanden kom ik geen foutmeldingen tegen, dus ik denk dat de back-up is gelukt, maar ik weet het niet zeker.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten, WDHBGS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, hoe weet je of een backup is gelukt? Door deze te testen. Dat kan door een herstel uit te voeren met die backup. Omdat je je huidige bron niet kwijt wilt, je bent je data kwijt als blijkt dat de backup niet goed is, herstel je naar een andere schijf.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
Bedankt voor je reactie!

Ik snap dat het terugzetten van een back-up de meest logische manier is, maar het terugzetten zal aardig wat tijd kosten (USB 2.0). Ik ga proberen of ik de imagebestanden met een Ubuntu live-usb-stick kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is een RAW image, dat zal dus wel lukken op eenzelfde manier als je een ISO mount. Echter test je alleen of de data erin staat, niet of deze te herstellen is en na herstel het OS ook opstart. Herstel zou je ook nog in een VM kunnen testen, maar dan moet je wel weer die ruimte hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik dan eens ga proberen om de image van de SSD (waar het OS opstaat) ga herstellen in een VM zodat ik het kan testen. Het zal niet lukken om ook de image van de grotere (data)schijf te herstellen, omdat ik dat iets te lang vindt duren.

[ Voor 27% gewijzigd door WDHBGS op 07-07-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En gelukt?
Tja, the proof of the pudding is in the eating .....
Met Clonezilla heb ik onder Linux toch wel eens een failure meegemaakt na testen... dus ben ik over gegaan naar G4L (Ghost for Linux). Die heeft me nog nooit in de steek gelaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
Helaas heb ik het nog niet getest omdat ik het niet belangrijk vond (ik ga er vanuit dat mijn SSD niet zomaar de geest geeft (even afkloppen...) maar ik ben het nog steeds van plan. 100+ GB heb ik ook niet snel gerestored (van een externe HDD met USB 2.0) in een VM. Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd.

Als ik het heb getest laat ik de resultaten weten.

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Ik ga de image dus restoren in een VM.

[ Voor 4% gewijzigd door WDHBGS op 30-07-2017 20:17 ]

Pagina: 1