Golf 7 Diesel - verkeerd getankt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 933431

Topicstarter
Hi Allen,

Ik heb zojuist getankt bij de BP hier bij ons, en kwam tot mijn grote schrik erachter dat ik Ultra Laag Zwavel heb getankt. Dit heb ik maar voor 1,7liter gedaan en ben ook direct gestopt. Ik heb met de normale diesel verder getankt.. Toch zit ik er een beetje mee dat dit niet zo verstandig is. Ik heb hier en daar gehoord dat het niet zo veel uitmaakt met zo een kleine hoeveelheid maar ben toch echt benieuwd.

Hoop dat jullie mij kunnen assisteren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maakt geen klap uit; gewoon lekker doorrijden en als je het niet vertrouwt bel je gewoon je garage? Die is al open, gok ik zo incl. de onderhouds-receptie.

Vergeet je even niet dat ook bij Euro95 en Euro98 ook niet exact aan die waarden voldoen? De ene pomp levert bij wijze van spreken "omgerekend" Euro 93.8 terwijl je bij de volgende Euro99 in je tank flikkert.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-07 00:09
Ik heb altijd geleerd dat diesel motoren niet zo lastig zijn en dat je daar best een beetje verkeerde brandstof in kan doen. Diesel in een benzine auto is een groter probleem.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:18:
Maakt geen klap uit; gewoon lekker doorrijden en als je het niet vertrouwt bel je gewoon je garage? Die is al open, gok ik zo incl. de onderhouds-receptie.

Vergeet je even niet dat ook bij Euro95 en Euro98 ook niet exact aan die waarden voldoen? De ene pomp levert bij wijze van spreken "omgerekend" Euro 93.8 terwijl je bij de volgende Euro99 in je tank flikkert.
Ik hoor het zelf wel, wanneer er wat mis is.
ph4ge schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:20:
Ik heb altijd geleerd dat diesel motoren niet zo lastig zijn en dat je daar best een beetje verkeerde brandstof in kan doen. Diesel in een benzine auto is een groter probleem.
Top, fijner gevoel dit
Diesel bij diesel alleen is de ene ULZ

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:32
Bij moderne diesels is benzine letterlijk slopend. Bij oude niet.

Maar in dit geval is het een andere diesel. TS is slachtoffer van marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nee hoor, benzine in een (niet stokoude, na midden jaren 90) dieselauto is een groot probleem.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En in sommige gevallen zijn er mensen die bij strenge vorst gewoon 5 tot 10% benzine bij hun diesel mikken; dat voorkomt het "ouderwetse" vlokken van de brandstof en voorkomen ze startproblemen.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

Topicstarter
EDIT: Garage gebeld en ik quote "Dat makt gien ene bal uit, gewoon eruit rijden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-07 00:09
P_de_B schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:26:
[...]

Nee hoor, benzine in een (niet stokoude, na midden jaren 90) dieselauto is een groot probleem.
Oké, I stand corrected maar voor TS nog steeds geen reden om zich zorgen te maken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ULZ heeft minder zwavel, is beter voor het milieu. Levert in op smering, maar daarvoor doen ze er een additief bij dat de smering doet.
Al zou je dat spul elke keer tanken mag het geen schade veroorzaken. De diesel bij Shell is standaard ULZ, hoor je ook nooit wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:31:
Al zou je dat spul elke keer tanken mag het geen schade veroorzaken. De diesel bij Shell is standaard ULZ, hoor je ook nooit wat van.
Ik heb de ULZ Diesel eerste getankt vervolgens de normale erover heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DUs je hebt twee keer diesel getankt, maar niet eerst benzine? (euro 95/98)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:38:
DUs je hebt twee keer diesel getankt, maar niet eerst benzine? (euro 95/98)?
Nee, is dat niet duidelijk uit mijn verhaal te halen? mijn excuses dan.
Ik heb eerst de ULZ diesel getankt en vervolgens de normale diesel er direct achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Anoniem: 933431 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:39:
Nee, is dat niet duidelijk uit mijn verhaal te halen? mijn excuses dan.
Ik heb eerst de ULZ diesel getankt en vervolgens de normale diesel er direct achter.
Ja dus twee keer diesel.

Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:57

Tomatoman

Fulltime prutser

ULZ diesel kan in iedere dieselmotor. Je kunt er desgewenst je hele tank mee volgooien :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:40:
[...]

Ja dus twee keer diesel.

Ik zie het probleem niet.
Duidelijk, ik heb er alleen een onderbuik gevoel aan overgehouden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Anoniem: 933431 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:42:
[...]

Diesel is diesel uiteindelijk.
Ik zou me pas zorgen maken als je eerst per ongeluk benzine getanked hebt.

Ik denk dat een aantal reacties in dit topic daar ook vanuit gingen.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 07-07-2017 08:43 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 933431 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:42:
[...]

Je moet het ook niet drinken... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Diesel is diesel uiteindelijk.
Ik zou me pas zorgen maken als je eerst per ongeluk benzine getanked hebt.

Ik denk dat een aantal reacties in dit topic daar ook vanuit gingen.
Mijn excuses, had het probleem waarschijnlijk beter kunnen formulieren inderdaad.
Volgende keer dat ik wat stoms doe zal het beter zijn :+
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Je moet het ook niet drinken... ;)
Flauwe ouwe, wel leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:16

-tom-562

Oliesjeik

Wist niet eens dat er verschil in zat :') volgens mij kan je bij de meeste pompen in Duitsland alleen nog maar ULZ diesel tanken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-07 20:48

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:28:
En in sommige gevallen zijn er mensen die bij strenge vorst gewoon 5 tot 10% benzine bij hun diesel mikken; dat voorkomt het "ouderwetse" vlokken van de brandstof en voorkomen ze startproblemen.
Dat is een overblijfsel uit de tijd dat diesels nog bijna allesstokers waren.

Een moderne diesel heeft tegenwoordig een brandstofpomp die extreem hoge druk zet. Mijn 1.3 dieseltje doet 1200 psi. Die hele pomp wordt gesmeerd door de diesel die er doorheen gaat. Diesel is vet en benzine is een ontvetter. Wat er dus gebeurd is dat je diesel (ook al meng je het) zijn smerende werking verliest en de pomp kan beschadigen doordat het oliefilm opgelost is. Het gevolg is metaaldeeltjes in je diesel. Nu zit er gelukkig een filter voor die het op vangt (zou moeten vangen...).

De kans dat je pomp kapot gaat is zeker aanwezig. Nieuwe pomp kost al snel 2000 euro. Nieuw brandstoffilter 100 euro. En dan nog de garage die het allemaal voor je installeert.

Ik heb het risico niet genomen toen mijn vriendin "maar 1 litertje" benzine in mijn tank had gemikt....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:58
Het is pure marketing. In moderne diesel mag europees gezien niet meer dan 0,001% zwavel zitten. Elke diesel hier is dus ULZ. Bij die hoeveelheden smeert het sowieso niet meer en vermindert het de smerende werking van andere bestanddelen van diesel. Zwavel op zich smeert niet, het reageert met nikkel om smerende zwavelverbindingen te vormen. Er worden additieven toegevoegd om alsnog voldoende te smeren. Elke auto na 2010 en eigenlijk alle (behalve vag tdi diesels tot 2009) autos ervoor kunnen er prima tegen.
De additieven verlagen de calorische waarde en zorgen voor tot 1% extra brandstofverbruik.

O.a. Shell krijgt het dus voor elkaar om een slechtere brandstof met lagere calorische waarde, die ze om milieueisen hebben moeten introduceren, te verpatsen voor meer geld als premiumbrandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:48:
Wist niet eens dat er verschil in zat :') volgens mij kan je bij de meeste pompen in Duitsland alleen nog maar ULZ diesel tanken
Klopt... Niks aan de hand dus.
Ik dacht benzine bij de diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-07 19:17

Managelorian

“This is the workflow.”

Point.Flare schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:56:
[...]

Dat is een overblijfsel uit de tijd dat diesels nog bijna allesstokers waren.

Een moderne diesel heeft tegenwoordig een brandstofpomp die extreem hoge druk zet. Mijn 1.3 dieseltje doet 1200 psi. Die hele pomp wordt gesmeerd door de diesel die er doorheen gaat. Diesel is vet en benzine is een ontvetter. Wat er dus gebeurd is dat je diesel (ook al meng je het) zijn smerende werking verliest en de pomp kan beschadigen doordat het oliefilm opgelost is. Het gevolg is metaaldeeltjes in je diesel. Nu zit er gelukkig een filter voor die het op vangt (zou moeten vangen...).

De kans dat je pomp kapot gaat is zeker aanwezig. Nieuwe pomp kost al snel 2000 euro. Nieuw brandstoffilter 100 euro. En dan nog de garage die het allemaal voor je installeert.

Ik heb het risico niet genomen toen mijn vriendin "maar 1 litertje" benzine in mijn tank had gemikt....
Ik weet niet anders dan dat alle Nederlandse tankstations in de winter overgaan op winterdiesel die niet vlokt bij de te verwachten temperaturen. Volgens mij wordt dit nog steeds gedaan door een klein beetje benzine bij de diesel te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Managelorian schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:42:
[...]

. Volgens mij wordt dit nog steeds gedaan door een klein beetje benzine bij de diesel te mengen.
Er wordt imho geen benzine toegevoegd... ;)
Wikipedia: Winterdiesel – Wikipedia
Je hebt winterdiesel en zelfs polardiesel! 8)

Ook apart zijn de landenverschillen in het gelinkte artikel.
Daarin is te zien dat Nederland eigenlijk dezelfde CFPP waardes hanteert als Duitsland. I.v.m. de geografisch nabijheid en de leveringen die grensoverschrijdend plaatsvinden.

Bijzonder is de wijze waarop de CFPP waarde wijziging bereikt wordt:

Fließverbesserer

Ersatzweise wird mitunter empfohlen, entsprechende Zusätze im Autozubehörhandel zu kaufen und selbst zuzumischen. Diese Fließverbesserer werden zu dem Dieselkraftstoff in den Tank gegeben. Diese Zusätze sind allerdings nur bei einer Treibstofftemperatur ab +20 °C optimal mit dem Diesel mischbar. Ist der Treibstoff im Tank kälter, kann keine optimale Vermischung stattfinden und die Zusätze können nicht wirksam werden.

Mineralölkonzerne und Autohersteller warnen davor, Fließverbesserer zum Angebot der Premiumdiesel oder Winterdiesel (auch Sorten der Übergangszeit) zuzusetzen – die Mischung der schon im Kraftstoff vorhandenen Additive und den Additiven des Fließverbesserers kann die Eigenschaften verschlechtern, und statt eines besseren CFPP kann sich sogar der umgekehrte Effekt einstellen.[37][38][39]

Normalbenzinzumischung

Bis in die frühen 1990er-Jahre wurde in manchen Betriebsanleitungen empfohlen, bis zu 20 % Normalbenzin zum Dieselöl beizumischen, allerdings mit Einschränkungen in der Wirtschaftlichkeit und des Laufverhaltens des Dieselmotors. Dies ist heute meist nur noch bei alten Dieselmotoren mit Vor- oder Wirbelkammereinspritzung und verhältnismäßig einfacher Reiheneinspritzpumpe als auch rein mechanischer Verteilereinspritzpumpe möglich, auch wenn diese durch den Kraftstoff geschmiert werden.

Die Zugabe von Benzin zu Diesel senkt den Flammpunkt des Dieselkraftstoffes drastisch. Dies führt zu einer erhöhten Explosionsgefahr und sollte daher aus Sicherheitsgründen nicht durchgeführt werden. Genaueres steht im Handbuch des Autos. Fahrzeuge mit Common-Rail- oder Pumpe-Düse-Direkteinspritzung (seit etwa 2000 am Markt) vertragen die Zugabe des Benzins grundsätzlich nicht, da der Schmierfilm, der durch die selbstschmierende Wirkung des Dieselkraftstoffes in den Pumpen entsteht, durch Ottokraftstoff abgewaschen wird, was die Pumpen unmittelbar beschädigt.[40]Auch nach versehentlichem Falschtanken darf der Motor nicht gestartet werden.[40][39]

Kerosin

In den USA werden die Treibstoffsorten der Mitteldestillate in Klassen verkauft – die erste Fraktion „No. 1 fuel“ entspricht dem Petroleum / Kerosin, die zweite Fraktion „No. 2 fuel“ dem Truckdiesel für den Straßenverkehr, die mittleren Fraktionen sind ungebräuchlich, die fünfte Fraktion ist üblich als Marinedieselöl und die unterste sechste Fraktion ist als Schweröl nur selten gebräuchlich. Im Tankstellennetz ist es dabei üblich, gleichzeitig „No. 1“- und „No. 2“-Diesel anzubieten (entsprechend Spezifikation ASTM D975[41]) und es dem Fahrer zu überlassen, in welchem Mischungsverhältnis er tankt. Die eigene Mischung ist vorteilhaft angesichts der weiten Strecken vieler Trucktransporte und schnellen Wetterwechsel bis tief in den Kontinent hinein (Blizzards), sodass eine allgemeine Festlegung einer Handelssorte oft nicht hinreichend ist. Der „No. 1“-Diesel hat dabei einen natürlichen CFFP von -40 °C und im Allgemeinen wird geraten, für je 10 % zusätzlichem No.-1-Diesel mit einer erweiterten Kältefestigkeit von 5 Grad zu rechnen.[42] Die weite Verbreitung von No.-1-Diesel hat dazu geführt, dass einige Lieferfahrzeuge auf Dieselmotorbasis zwingend mit dem Treibstoff betankt werden müssen.

Die Verwendung von bis zu 25 % Petroleum im Tank zur Verbesserung der Kälteeigenschaften war auch in Europa lange üblich, wurde jedoch durch die allgemeine Verfügbarkeit von Winterdiesel mit speziellen Additiven verdrängt. Der in den USA erhältliche „No. 1 fuel“ ist teurer als „No. 2 fuel“, sodass regional auch auf die winterlichen Handelssorten („winterized diesel“) zurückgegriffen wird – die Festlegung der Mindestbedingungen für Winterdiesel ist dabei jedoch Sache der Bundesstaaten und bleibt in vielen Bundesstaaten gänzlich den Tankstellenketten überlassen. Während die Unsicherheit der Winterfestigkeit der Handelssorten eher für „No. 1 fuel“ spricht, so erreichen insbesondere moderne Turbomotoren mit Direkteinspritzung ihre eigentliche Leistung nicht (Mehrverbrauch) durch Verwendung des „No. 1 fuels“. Einige europäische Autohersteller schließen für ihre Modelle die Verwendung des „No. 1 fuels“ ganz aus. Dies folgt ähnlichen Gründen wie die Ablehnung der Zugabe von Benzin zum Diesel für moderne Motoren mit Direkteinspritzung – „No. 1“-Petroleum liegt in der Siedefraktion zwischen Benzin und „No. 2“-Diesel.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Benzine in een diesel vindt de brandstof pomp niet fijn

Benzine is schrale vloeistof en diesel is vet.

Omdat het om zo'n kleine hoeveelheid gaat zou ik me geen zorgen maken.
Dat is goed verdund .

En bij een andere diesel variant zou ik me al helmaal geen zorgen maken .

[ Voor 15% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 07-07-2017 10:02 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:32
Managelorian schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:42:
[...]

Ik weet niet anders dan dat alle Nederlandse tankstations in de winter overgaan op winterdiesel die niet vlokt bij de te verwachten temperaturen.
Paar jaar geleden was dat waarschijnlijk niet het geval bij de diesel bij een tankstation bij ons in de buurt. De auto reed nog maar daar was het meeste ook wel mee gezegd :X
Volgens mij wordt dit nog steeds gedaan door een klein beetje benzine bij de diesel te mengen.
Dat was wel de fix toen er eenmaal wat liters uit de tank gereden waren. Kon zonder problemen een paar liter benzine in ivm oudere diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:28:
Is allemaal niet meer nodig. We doen koudstarts met -25C met speciale vuile winterdiesel a 20 euro het liter. Zo vuil dat Shell slechts 2000l per jaar kan maken voor ons.

En op die rommel moet een diesel starten. Met Zomer diesel kan je tot -15C gaan alvorens artic diesel enigszins nodig is. Maar met Artic kan je tot -35C starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 07-07-2017 10:14 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Een moderne diesel heeft tegenwoordig een brandstofpomp die extreem hoge druk zet. Mijn 1.3 dieseltje doet 1200 psi.
Een moderne diesel doet 2000 bar en dat is vanaf deellast ivm deeltjes atomisatie. Bij onze vorige pomp wat op 1800bar werkt heeft collega 2keer de tank gevuld met benzine. En dat gaat zolang de motor warm is om te starten. En na 1000km was hij op bestemming en de motor uitgezet. Starte niet meer omdat de benzine niet fikt.

We hebben de pomp op loop sporen gecontroleerd en het is allemaal zo dramatisch niet.

* Chevy454 doet in dieselmotor ontwikkeling

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:38
Chevy454 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:20:
[...]

Een moderne diesel doet 2000 bar en dat is vanaf deellast ivm deeltjes atomisatie. Bij onze vorige pomp wat op 1800bar werkt heeft collega 2keer de tank gevuld met benzine. En dat gaat zolang de motor warm is om te starten. En na 1000km was hij op bestemming en de motor uitgezet. Starte niet meer omdat de benzine niet fikt.

We hebben de pomp op loop sporen gecontroleerd en het is allemaal zo dramatisch niet.

* Chevy454 doet in dieselmotor ontwikkeling
Dat klopt inderdaad wel :)
Ik heb dat gezien bij een Ford S-Max 2.0 TD. Daar was 15 liter benzine in getankt naast 45 liter diesel in het buitenland. Flesje met benzine/dieselmenger is er in gegaan. De motor was nog warm. Deze kon gestart worden en er is mee naar huis gereden, 1000 km verderop, in 1 ruk. Zolang de motor maar niet stilvalt inderdaad :P

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 17:52
Toch wel leuk dat mensen hier roepen dat ultra laag zwavel diesel en normale diesel het zelfde zijn.
Voor een auto die normaal op gewone diesel rijd is ultralaag zwavel niet erg.
Voor auto's en vooral vrachtwagens/bussen is het wel een probleem als je gewone diesel tankt ipv ultralaag zwavel als dat vereist is. Alle filters (brandstof en uitlaat) zijn namelijk aangepast om met ultra laag zwavel te werken, tank je dus gewone diesel dan word de levensduur van alle filters dus flink ingekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Is mij overgekomen in Oostenrijk en ANWB gebeld. Was weekend en moesten wachten tot maandag en hadden daar geen zin in. Ging ook om 3/4 liter. Vervolgens diesel getankt en doorgereden. Mijn auto monteur zei ook al dat ik door moest rijden. Na 200 KM weer aangevuld met diesel en niets is toen gebeurd.

Niets van aantrekken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
madbwr schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:41:
Toch wel leuk dat mensen hier roepen dat ultra laag zwavel diesel en normale diesel het zelfde zijn
Wat verkoopt de Shell bijvoorbeeld dan? Normale of ULZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:51:
[...]

Wat verkoopt de Shell bijvoorbeeld dan? Normale of ULZ?
Shell verkoopt alleen maar normale ULZ diesel. VPower en Fuelsaver zijn ULZ diesels, iets anders verkopen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
madbwr schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:41:
Voor auto's en vooral vrachtwagens/bussen is het wel een probleem als je gewone diesel tankt ipv ultralaag zwavel als dat vereist is.
We rijden in Europa, niet in Zuid-Afrika. Daar heb je nog diesel met 500pm, wij hebben gewone 50ppm zwavel. Het enige nadeel van deze 500pm is dat je 75 graden hoger moet zitten om de filters schoon te branden. En dat moet je de ECU vertellen door middel van kodering.

10ppm of 50ppm maakt weinig uit, alleen zal je dan minder vaak DeSOX moeten doen. Maar ook dat is maar om de zoveel tijd, elke 10 of 20 DPF regeneratie met 50ppm.

En voor bussen is het eigenlijk helemaal niet nodig want die doen helemaal geen DeSOX wegens ontbreken van een LNT. Die hebben SCR.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 07-07-2017 15:17 . Reden: I hate auto correkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 17:52
Chevy454 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:09:
[...]

We rijden in Europa, niet in Zuid-Afrika. Daar heb je nog diesel met 500pm, wij hebben gewone 50ppm zwavel. Het enige nadeel van deze 500pm is dat je 75 graden hoger moet zitten om de filters schoon te branden. En dat moet je de ECU vertellen door middel van kodering.

10ppm of 50ppm maakt weinig uit, alleen zal je dan minder vaak DeSOX moeten doen. Maar ook dat is maar om de zoveel tijd, elke 10 of 20 DPF regeneratie met 50ppm.

En voor bussen is het eigenlijk helemaal niet nodig want die doen helemaal geen DeSOX wegens ontbreken van een LNT. Die rijden in een SCR NoxLo modi
tja ik weet alleen dat de tankwagens die de diesel rond brachten voor ultra laag zwavel (voor bijvoorbeeld GVB, RET) geen gewone diesel mochten vervoeren.
was dat wel gedaan dan moesten de tanks eerst gereinigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-07 11:11
Diesel mag tegenwoordig max 10 ppm aan zwavel bevatten oftwel 0.001%. Dit wordt Ultra low genoemd. Of er in de premium diesel, V-Power, Ultimate en wat je allemaal nog meer hebt een lager zwavelgehalte zit lijkt me niet. Ik weet alleen dat het in de winter nog later bevriest dan normale diesel, omdat er meer additieven in zitten.

In de winter wordt er op de raffinaderijen gewoon op een andere specificatie geproduceerd.
Het zogenaamde CFPP (Cold filter plugging point) is voor de winter lager bepaald, dit wordt bereikt met een additief. Dus er wordt geen benzine bij gemengt maar gewoon een additief. En de gasolie heeft een lager cloudpoint, dit wordt in het proces op de raffinaderij beïnvloed.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 19:31
E10, Super, Eurosuper en Superplus mixen en... normaal rijden :+

[ Voor 7% gewijzigd door anessie op 08-07-2017 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 21:02

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Chevy454 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Is allemaal niet meer nodig. We doen koudstarts met -25C met speciale vuile winterdiesel a 20 euro het liter. Zo vuil dat Shell slechts 2000l per jaar kan maken voor ons.

En op die rommel moet een diesel starten. Met Zomer diesel kan je tot -15C gaan alvorens artic diesel enigszins nodig is. Maar met Artic kan je tot -35C starten.
Wat is dat dan en waar gebruik je dat voor? Of is het een grapje?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

P_de_B schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:26:
[...]

1,7 liter op een tank zal dan ook niet zo veel uitmaken. In de winter zit er ook wat meer benzine door de diesel om het vloeibaar te houden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-07 05:08
1.7 liter benzine op 40-50 liter diesel zal niet veel kwaad kunnen. Heb je de tank halfvol of helemaal vol is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 933431 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:14:
Dit heb ik maar voor 1,7liter gedaan en ben ook direct gestopt.
Raar dat jullie allemaal blijkbaar pas tijdens het tanken kijken wat je er in stopt. Niet vooraf, niet achteraf, maar zodra je er in knijpt slaat de twijfel dus toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:23
Je pakt de verkeerde slang zonder erbij na te denken en daarna heb je niets te doen behalve die hendel inknijpen. Dan realiseer je je dat je helemaal niet nagedacht hebt over welke slang je erin hebt gehangen en daarbovenop kijk je vol tegen de sticker/spuit diesel. Denk ik dan :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07 15:17

WhiteDog

met zwarte hond

RemcoDelft schreef op zondag 9 juli 2017 @ 08:48:
[...]

[...]

[...]

Raar dat jullie allemaal blijkbaar pas tijdens het tanken kijken wat je er in stopt. Niet vooraf, niet achteraf, maar zodra je er in knijpt slaat de twijfel dus toe?
Of je hebt zowel een voertuig met benzine als een met Diesel, als je dan meestal met de ene rijd en na 2 jaar toevallig is met de andere gaat tanken... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
* Chevy454 maakt nooit grappen over motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 21:33
2 liter os heel weinig.. tank de aankomende 3/4 keer bij een halve tank zodat het maximaal vermengt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Booberella schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:47:
[...]

Wat is dat dan en waar gebruik je dat voor? Of is het een grapje?
Chevy ontwikkelt mee aan motoren, die dingen moeten getest worden onder extreme omstandigheden. Vuile diesel hoort daar ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-07 20:48

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

[...]

[...]

[...]

Raar dat je mijn post niet leest en "mijn vriendin" mist. ;)

Die heeft zelf een benzine auto en heeft uit gewoonte dus de benzine slang gepakt en kwam bij haar zinnen toen ze de slang inderdaad in kneep. Kan gebeuren het is gewoonte. Grootste kans dat het mis gaat als je omschakelt can de een naar de ander. Zo vreemd is het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07 17:24

TNW

Waarom tank je niet altijd ULZ, minder SOx uitstoot :9

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WhiteDog schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:56:
[...]

Of je hebt zowel een voertuig met benzine als een met Diesel, als je dan meestal met de ene rijd en na 2 jaar toevallig is met de andere gaat tanken... :)
Hiervoor inderdaad een Opel Corsa Benzine gehad inderdaad, geen excuus om verkeerd te hebben getankt.
Zal wel de vroege ochtend wezen :?
[...]

[...]

[...]

Kan iedereen overkomen, er zaten 3/4 tanks met normale diesel. Dus ging ik ervan uit dat deze tank ook een normale diesel had, gelukkig snel achter gekomen.
Pagina: 1