Raid1 met 2 verschillende schijven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:45
Mijn vraag:
Het is misschien niet optimaal maar wegens kostenoverweging vraag ik het toch.
Ik wil in mijn (nieuw aangeschafte) NAS 2 verschillende harde schijven gebruiken.
Preciese verschillen moet ik nog even uitlezen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Zyxel nsa325v2
Harde schijven: onbekend.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al wel gevonden dat verschillende groottes mogelijk zijn en dat hij dan het kleinste volume pakt.
Maar wat doet hij met verschillende snelheden?

Stel schijf 1 is 1 TB met 5400 RPM en schijf 2 is 750 GB met 7200 RPM/
Normaal gesproken zou hij dan in raid1 beide schijven op 750 GB zetten maar met welke snelheid gaan beide schijven dan lopen?

Hetzelfde voor cache etc, hoe werkt dit?
Het is misschien niet optimaal maar ik wil het toch overwegen omdat het financieel op dit moment meer noodzaak is dan het onderste uit de kan willen halen :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

iedere schijf blijft gewoon op zijn eigen snelheid werken. Het systeem zal alleen altijd wachten tot ze beide klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Als ik het dus goed begrijp kunnen 2 verschillende merken 1 TB schijven gewoon probleemloos werken (al is het niet optimaal)?

[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 07-07-2017 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou het werkelijk niet doen. Het is verkeerde bezuiniging.
Gewoon 2 gelijke disks kopen en je oude desnoods op marktplaats zetten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
unezra schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:29:
Ik zou het werkelijk niet doen. Het is verkeerde bezuiniging.
Gewoon 2 gelijke disks kopen en je oude desnoods op marktplaats zetten.
Is dat echt zoveel beter?
Wil je me dat uitleggen, ik zal het dan overwegen.

Dit zijn echte NAS schijven, maar wel 134 euro bij elkaar:
https://azerty.nl/product...d10efrx-vaste-schijf-1-tb

Nu zijn er ook goedkopere, maar niet specifiek voor een NAS:
https://azerty.nl/categor...opslagcapaciteit_hdd=1_TB

Het komt er dan eigenlijk ook op neer dat zodra 1 schijf faalt je ze beide moet vervangen omdat ze dan niet meer dezelfde leveren.
Zouden jullie mij uit willen leggen waarom het echt dezelfde schijven moeten zijn (uiteraard zal ik dat advies dan ook opvolgen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat je performance verschil zult merken met die 2 verschillende schijven. Een NSA325 doet denk ik ongeveer 70MB/sec. De schijven zijn zoveel sneller dat hun onderlinge snelheidsverschil niet merkbaar zal zijn.

Verder is het wel een goed idee om verschillende schijven te gebruiken, de kans dat beide raid members (te) kort na elkaar overlijden is dan kleiner dan bij 2 nieuwe schijven uit dezelfde batch.
Dit zijn echte NAS schijven
Dat maakt de fabrikant je graag wijs, ja. Voor zover ik weet is het hoofdzakelijk gebakken lucht. Elke schijf kan 24/7 draaien. Na een half uur draaien veranderd er niets meer aan de temperatuur, dus vind er geen verdere slijtage plaats. (Op het slijten van de lagers na, maar dat is minimaal.)
Er zijn redenen om speciale schijven te gebruiken voor bepaalde hardware raid controllers, maar voor Linux software raid, zoals die NAS gebruikt, gaat dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Haha, 2 totaal tegenstrijdige antwoorden :D

Wat ik er nog moet bij vermelden is dat we de NAS niet zo heel vaak zullen gebruiken.
De schijven zullen ook gewoon standby gaan bij inactiviteit.

Verder vind ik snelheid totaal niet belangrijk, dat hoeft dus geen rol te spelen in de definitieve opstelling.
Ik vind betrouwbare werking veel belangrijker.
En de vraag is dus of 2 verschillende type harde schijven minder betrouwbaar werken in raid 1 dan 2 identieke harde schijven.

In mijn situatie zou het het mooiste zijn als ik mijn 2 schijven die ik hier heb liggen (2x 1 TB maar wel verschillende merken en de ene is 7200 rpm en de andere 5400 rpm) zou kunnen gebruiken.
Nu zegt 1 iemand dus dat dat heel erg onverstandig is en de ander dat dat prima kan (als ik bovenstaande posts leest).

Wie o wie moet ik nu geloven? :P

Waar ik ook nog benieuwd naar ben bij een opstelling met 2 verschillende schijven is waar hij van leest.
Gebeurt dat willekeurig (de ene keer van schijf 1 en de andere keer van schijf 2) of is er een primaire harde schijf waar je alles mee doet en werkt de 2de enkel als backup/kopie.

[ Voor 34% gewijzigd door knorde op 07-07-2017 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

Unezra, geeft alleen aan dat hij het persoonlijk niet zo doen en er liever meer geld aan uit geeft. Niet dat het niet kan of kwaad kan, ik zie er in ieder geval geen onderbouwing bij waarom het 'heel erg onverstanding' zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
2 verschillende disks is voor de betrouwbaarheid geen enkel probleem, enkel voor de performance. Ik zou persoonlijk de specs wel een beetje in lijn houden.

Dezelfde disks in RAID is onzin. Als je bij HP of Dell een fatsoenlijke server koopt krijg je daar schijven bij met een HP of Dell onderdeelnummer. Als er vervolgens een disk kapot gaat krijg je een nieuwe schijf met hetzelfde onderdeelnummer, maar in plaats van een Seagate disk kan het dan ineens om een WD of HGST disk met HP/Dell sticker gaan.

Verder wat betreft NAS harddisks: die heb je vooral nodig bij hardware RAID (vanwege TLER en sommige disks hebben vibratiesensoren). De software RAID in een consumer NAS heeft helemaal geen behoefte aan TLER. Verder zijn NAS disks vaak wat minder agressief met energiebesparing.

Vermijd overigens 1 type disk: AV disks zoals de WD Purple. Die zijn ontworpen voor streaming performance. Dergelijke disks doen niet aan foutcorrectie, aangezien bij streaming media het continu kunnen streamen belangrijker is dan een foutje in die stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ok, we gaan even kijken wat we doen.

Waar ik ook nog benieuwd naar ben bij een opstelling met 2 verschillende schijven is waar hij van leest.
Gebeurt dat willekeurig (de ene keer van schijf 1 en de andere keer van schijf 2) of is er een primaire harde schijf waar je alles mee doet en werkt de 2de enkel als backup/kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

knorde schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:33:
Ok, we gaan even kijken wat we doen.

RAID1 -> http://searchstorage.tech...definition/disk-mirroring

Ik geloof dat RAID al jaren (decennia) gedocumenteerd en verbeterd wordt; daar kan je voldoende info over vinden. Of/hoe de Zyxel ermee omgaat, zou je kunnen posten op hun eigen forum aangezien dat mogelijk een antwoord behelst vanuit de techneuten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Na veel twijfelen toch besloten het goed aan te pakken en 2 van deze net opgehaald:

Het is veel geld maar betrouwbaarheid is ook wel belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
knorde schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:17:
Na veel twijfelen toch besloten het goed aan te pakken en 2 van deze net opgehaald:

Het is veel geld maar betrouwbaarheid is ook wel belangrijk.
Tja, en dan zijn er ook mensen die zeggen dat je voor betrouwbaarheid nooit allemaal schijven uit dezelfde productie-batch in 1 raid volume moet zetten. Want als er 1 defect gaat, is de kans bij een schijf uit dezelfde serie dat die ook op dat moment aan het eind van zijn levensduur is :p

Maar maak je geen zorgen, er is eigenlijk maar 1 ding echt van belang als het om veiligheid van je data gaat: backups

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoals @u_nix_we_all aangeeft; hoe gaat je de inhoud van je schijven backuppen? RAID1 is leuk maar als je een bestand per ongeluk verwijdert, is het ook meteen weg op beide disks. Het lijkt me inderdaad zinvol om een backup-oplossing te bedenken voor, in ieder geval de belangrijkste documenten/foto's, buiten je NAS (zoals een cloud-oplossing of externe disk bij familie).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1