Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Ik ben aan het kijken naar een Canon 5D IV bode en het valt me op dat alle leveranciers dezelfde prijs hanteren. Het nieuwsbericht van september 2016 spreekt over €4.200 en de prijs is bij alle shops nu €4.129. Kijk in Duitsland, dan betaal je slechts €3.849 en heb je nog €300 cashback ook. Waarom is die camera in Nederland zoveel duurder? Of valt er gewoon nog heel veel te pingelen hier?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:10

Barrycade

Through the...

Bij de MM in ieder geval krijg je er 500 euro cadeaubon bij.

Dus denk dat er wel wat verschillen zullen zijn als je in de winkel staat die je online blijkbaar niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Heeft Canon tegenwoordig dan ook van die fijne praktijken, zoals Apple, Bose, ... dat je niet onder de adviesprijs mag adverteren? Doe je dat wel dan leveren ze niet meer...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als Apple en Bose dat doen, is dat volgens mij in strijd met de Europese wetgeving. Als de winkels dit individueel zelf bepalen, is het dan weer geen issue. Maar je ziet het met veel foto gear in NL, overal dezelfde prijs (Fuji, Canon, Nikon). Geen idee wat daar achter zit, maar als je iets elders binnen de EU besteld, zou het met de garantie in ieder geval geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-06 10:22

mennovanw

Canon? You can!

BugBoy schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:05:
Heeft Canon tegenwoordig dan ook van die fijne praktijken, zoals Apple, Bose, ... dat je niet onder de adviesprijs mag adverteren? Doe je dat wel dan leveren ze niet meer...
Ja dat hebben ze. Ook in de VS wordt hier steen en been over geklaagd. Niet luisteren als winkel betekent geen levering meer.
henkie196 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:40:
Als Apple en Bose dat doen, is dat volgens mij in strijd met de Europese wetgeving. Als de winkels dit individueel zelf bepalen, is het dan weer geen issue. Maar je ziet het met veel foto gear in NL, overal dezelfde prijs (Fuji, Canon, Nikon). Geen idee wat daar achter zit, maar als je iets elders binnen de EU besteld, zou het met de garantie in ieder geval geen probleem mogen zijn.
Is niet strijdig met Europese wetgeving, gek genoeg. Je mag als leverancier (als je geen mono- of dupolie hebt) leveren naar eigen voorwaarden. Als die voorwaarden een minimale prijs inhouden mag dat gewoon. Als het dan weer zo is dat je dit als groep leveranciers tegelijkertijd doet - en hierover afspraken maakt is het kartelvorming (en dat mag weer niet). In Europa is Canon begonnen en is de rest gevolgd - want voor de bottom line is het een prima idee. Voor de consument is het wat minder :(

Ik vind het persoonlijk een zeer slechte zaak dat er 0,0 meer geconcurreerd wordt in de fotobranche en doe dus ook al ettelijke jaren geen zaken meer met de Nederlandse fotoboeren.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
Volgens mij is dat indirecte prijsbinding en wel degelijk verboden.
Ook indirecte prijsbinding is verboden. Een voorbeeld hiervan is een leverancier die kortingen geeft wanneer zijn afnemer een bepaald prijsniveau ophoudt. Andere voorbeelden van indirecte prijsbinding uiten zich in bedreigingen, intimidaties, waarschuwingen, sancties, vertraagde leveringen, opschortingen van leveringen of zelfs beëindigingen van overeenkomsten wanneer het door de leverancier gewenst prijsniveau niet wordt toegepast door de afnemer.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ijdod schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:54:
Volgens mij is dat indirecte prijsbinding en wel degelijk verboden.
Wegens een fuck-up van hoger management in het bedrijf waar ik werk, hebben wij hier ook mee te maken gehad, en moeten tegenwoordig iedereen zo'n cursus doen over wat wel en niet mag over dit soort dingen. En daarin zijn ze inderdaad vrij expliciet over dat je als fabrikant niet dit soort dingen mag eisen van importeurs of dealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
In elk geval is dat ook het geval bij Nikon, Olympus en Panasonic. Het valt des te meer op omdat een aantal winkels dezelfde prijs hanteren die normaal niet de (aller)goedkoopste zijn, zoals bol.com en Coolblue.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik ga er dan maar van uit dat mijn lokale fotozaak wel wat wil doen met korting. Zo niet, dan haal ik het wel in Duitsland.

Nederlandse webshop: € 3.412 (excl. BTW)
Duitse webshop (Calumet): € 3.234 (excl. BTW) + € 300 (incl. BTW) Canon waardebon

Moet ik wel even navragen of ik die Canon waardebon ook kan inleveren als Nederlander of dat daar beperkingen aan zitten. Maar dat verschil vind ik veel te groot. Zo maakt Canon NL het alsnog kapot voor zijn handelaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
henkie196 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:59:
[...]

Wegens een fuck-up van hoger management in het bedrijf waar ik werk, hebben wij hier ook mee te maken gehad, en moeten tegenwoordig iedereen zo'n cursus doen over wat wel en niet mag over dit soort dingen. En daarin zijn ze inderdaad vrij expliciet over dat je als fabrikant niet dit soort dingen mag eisen van importeurs of dealers.
kan geen namen noemen maar wij hebben aan de andere kant gestaan, ging je onder de prijs dan was er spontaan een leveringstekort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Over het algemeen is de marge op camera's ruk door de inkoopprijs. Als winkel ga je het niet goedkoper aanbieden als andere winkels omdat je er al niets aan verdiend. Inkoopprijzen liggen in De gewoon lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriusalpha00
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 07:40
en als je nu kijkt is prijsverschil het nog groter:

Calumet NL: 3559 euro - 280 euro cashback
Calumet DE: 2999 euro - 250 euro cashback

voor de cashback moet je echter een bankrekening in het land van de cashback hebben....
het is duidelijk dat de EU regels voor verkoop van producten en aanbiedingen een flinke aanscherping nodig hebben.

In ieder geval een prijsverschil van 560 euro, als ik het verschil in BTW eraf haal zijn het nog 500 euro ....
Slaat helemaal nergens op Canon!

Iemand ervaring met deze fotozaak https://www.preim.de/home in Aachen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40
siriusalpha00 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:48:
en als je nu kijkt is prijsverschil het nog groter:

Calumet NL: 3559 euro - 280 euro cashback
Calumet DE: 2999 euro - 250 euro cashback

voor de cashback moet je echter een bankrekening in het land van de cashback hebben....
het is duidelijk dat de EU regels voor verkoop van producten en aanbiedingen een flinke aanscherping nodig hebben.

In ieder geval een prijsverschil van 560 euro, als ik het verschil in BTW eraf haal zijn het nog 500 euro ....
Slaat helemaal nergens op Canon!

Iemand ervaring met deze fotozaak https://www.preim.de/home in Aachen?
Dat is wel zuur dat je een bankrekening in Duitsland moet hebben, al is dat ook niet geheel onmogelijk lijkt mij (voor dat geld). Het valt mij sowieso op dat de prijzen een stuk lager liggen in Duitsland wat betreft lenzen, zeker als er een aanbieding is. Mijn vriendin heeft al echt honderden euro's bespaard op 2 Sigma Art lenzen door ze in Duitsland te kopen.

Maar goed, je kan hem dan alsnog beter in Duitsland halen voor 2999, is toch weer 280 winst zelfs met cashback in Nederland (€3279).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-04-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Moet je eens op een Duitse prijsvergelijker kijken:

https://www.idealo.de/pre...d-mark-iv-body-canon.html

schrik je helemaal... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40
Ja precies, dat bedoel ik dus. Maar zoals met wel meer dingen is Duitsland soms heel wat goedkoper!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:10
mennovanw schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:35:

Ik vind het persoonlijk een zeer slechte zaak dat er 0,0 meer geconcurreerd wordt in de fotobranche en doe dus ook al ettelijke jaren geen zaken meer met de Nederlandse fotoboeren.
er zijn wel degelijk fotoboeren die "iets" met de prijs doen. Je moet wel even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 20:31

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik kom er wel eens ja :) Ik heb daar mijn Zeiss Terra 8x42 verrekijker gekocht met 110 euro korting, nadat ik aangegeven had dat ie op internet 110 euro goedkoper was. Toen zeiden ze: voor die prijs doen we het ook :) Ze zijn verder vriendelijk en behulpzaam, maar ik heb nog nooit echt fotoapparatuur gekocht. Een kennis vind dat de service ook best goed is.

Dus tot nu toe alleen maar goeie dingen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriusalpha00
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 07:40
De shops in DE met prijzen ver onder de 2999 hebben geen cashback actie, zijn geen officiële canondealers, hebben meestal geen eigen winkels of hebben een zetel in Tsjechie of oostenrijk. De shop die ik noemde heeft een servicedienst en een fysieke winkel van naam, wat hierboven bevsteigd wordt.
Pagina: 1