Beste medetweakers!
Inmiddels ben ik bezig met de voorbereidingen voor de DreamRide Versie 2. geek: Tweaker bouwt 'dreamride' langs hardware met legotrein

Omdat ik bij de eerste versie geen gebruik heb gemaakt van automatisering, wil ik dat nu uiteraard wel gaan doen. Hiervoor ben ik me aan het inlezen op Arduino's, sensors, servo's, rfid, wireless modules etc.
Inmiddels heb ik een soort ride control bedacht. Een systeem dat makkelijk aan te passen is als er iets veranderd aan de layout van de dreamride. Een ultiem elektronica project waar mijn beginnende arduino-hart nu al sneller van klopt! En ik hoop die van jullie ook!
1. Een arduino met een 433mhz zender en rfid module zijn in de trein gemonteerd.
2. Onder de rails zit een NFC/RFID tag sticker
3. De trein rijdt over de tag en geeft tagnummer via 433mhz zender door aan maincontrol arduino
4. Maincontrol arduino ontvangt het 433mhz signaal en schakelt licht en/of beweging aan middels relais aangesloten op arduino.
5. De trein rijdt over een tag die main control zegt dat de trein sneller/langzamer/moet stoppen/starten.De trein onvangt via 433mhz een signaal dat de legotrein motor aanstuurt.
Door gebruik te maken van RFID en draadloze verbindingen hoef ik geen lelijke draden weg te werken onder de rails voor lichtsluizen e.d. In het voorbeeld gebruik ik een 433mhz receiver en sender maar ik weet niet of dat de beste manier is.
Nu zijn er wel veel tutorials te vinden over hoe je 1 specifiek stukje hardware aansluit, maar weinig over het bouwen van een dergelijk veelzijdig systeem wat ik voor ogen heb. Daarom hoop ik dat er tweakers zijn die me hier een handje mee op weg kunnen helpen.

Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik denk nodig te hebben:
Maincontrol: location receiver
1 x arduino mega
1 x 433mhz SENDER
1 x 433mhz RECEIVER
1 x 5v 8ch 0-220v relay board (om te beginnen)
Trein:
1 x arduino uno(of nano)
1 x 433mhz SENDER
1 x 433mhz RECEIVER
1 x rfid reader chip
1 x motor controller voor lego trein
1 x usb accupack
Ik heb alvast wat parts besteld om zo snel mogelijk aan de slag te kunnen gaan. Sommige zal ik uiteindelijk niet nodig hebben maar het leek me handig de diverse modules alvast te hebben. Altijd handig!
Bestelde parts:
1x New Blue IIC I2C TWI 1602 16x2 Serial LCD Module Display for Arduino
1x 433Mhz Wireless RF Transmitter Module+ Receiver Alarm Super Regeneration Arduino
1x 5PCS/Set 433MHZ Helical Antenna for Arduino Remote Control New
2x L298N Dual H Bridge DC Stepper Motor Drive Controller Board Module For Arduino
2x Water Level Sensor Depth of Detection Water Sensor Module For Arduino
1x 5V 8 Channel Relay Module Board For Arduino AVR PIC MCU DSP ARM LW
1x 10pcs Smart Label HF 13.56mhz Blank RFID Sticker FM08 NFC Tag Self Adhesive
1 x NXP PN532 NFC RFID Module V3 Kit Near Field Communication to Smart Phone Android
3x HC-05 6 Pin Wireless Bluetooth RF Transceiver Module Serial BT Module for Arduin
1x Passive Buzzer Alarm Module Sensor Beep for arduino smart car GM
1x Funduino Mega 2560 ATmega2560-16AU Board (Arduino-compatible) + Free USB Cable
1x 1pcs Breadboard Power Supply Module 5V/3.3V For Arduino (No Breadboard)
2x New UNO R3 5V 16 MHz ATmega328P CH340 8}bit S6D with USB for Ardu S6
1x 40pcs Male Female Dupont Wire Cables Jumper 10/20/30cm 2.54MM 1P For Arduino
1x 40pcs Male Female Dupont Wire Cables Jumper 10cm 2.54MM 1P For Arduino
1x DIY Starter Kit Mini Breadboard LED Jumper Wire Servo Tested for Arduino UNO R3
Vorige week besteld op Ebay dus duurt nog even voordat deze parts binnen zijn.
Issues:
Wat zou de handigste module/systeem zijn voor de draadloze communicatie? de trein moet kunnen zenden en ontvangen. Wifi kost denk ik teveel stroom? bluetooth is voor max 2 devices? zigbee is te duur(?)
Nu ben ik natuurlijk erg benieuwd of jullie ideeën, tips of suggesties hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik begin nog maar net met Arduino en electronica dus alle hulp is welkom!
Inmiddels ben ik bezig met de voorbereidingen voor de DreamRide Versie 2. geek: Tweaker bouwt 'dreamride' langs hardware met legotrein

Omdat ik bij de eerste versie geen gebruik heb gemaakt van automatisering, wil ik dat nu uiteraard wel gaan doen. Hiervoor ben ik me aan het inlezen op Arduino's, sensors, servo's, rfid, wireless modules etc.
Inmiddels heb ik een soort ride control bedacht. Een systeem dat makkelijk aan te passen is als er iets veranderd aan de layout van de dreamride. Een ultiem elektronica project waar mijn beginnende arduino-hart nu al sneller van klopt! En ik hoop die van jullie ook!
1. Een arduino met een 433mhz zender en rfid module zijn in de trein gemonteerd.
2. Onder de rails zit een NFC/RFID tag sticker
3. De trein rijdt over de tag en geeft tagnummer via 433mhz zender door aan maincontrol arduino
4. Maincontrol arduino ontvangt het 433mhz signaal en schakelt licht en/of beweging aan middels relais aangesloten op arduino.
5. De trein rijdt over een tag die main control zegt dat de trein sneller/langzamer/moet stoppen/starten.De trein onvangt via 433mhz een signaal dat de legotrein motor aanstuurt.
Door gebruik te maken van RFID en draadloze verbindingen hoef ik geen lelijke draden weg te werken onder de rails voor lichtsluizen e.d. In het voorbeeld gebruik ik een 433mhz receiver en sender maar ik weet niet of dat de beste manier is.
Nu zijn er wel veel tutorials te vinden over hoe je 1 specifiek stukje hardware aansluit, maar weinig over het bouwen van een dergelijk veelzijdig systeem wat ik voor ogen heb. Daarom hoop ik dat er tweakers zijn die me hier een handje mee op weg kunnen helpen.

Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik denk nodig te hebben:
Maincontrol: location receiver
1 x arduino mega
1 x 433mhz SENDER
1 x 433mhz RECEIVER
1 x 5v 8ch 0-220v relay board (om te beginnen)
Trein:
1 x arduino uno(of nano)
1 x 433mhz SENDER
1 x 433mhz RECEIVER
1 x rfid reader chip
1 x motor controller voor lego trein
1 x usb accupack
Ik heb alvast wat parts besteld om zo snel mogelijk aan de slag te kunnen gaan. Sommige zal ik uiteindelijk niet nodig hebben maar het leek me handig de diverse modules alvast te hebben. Altijd handig!
Bestelde parts:
1x New Blue IIC I2C TWI 1602 16x2 Serial LCD Module Display for Arduino
1x 433Mhz Wireless RF Transmitter Module+ Receiver Alarm Super Regeneration Arduino
1x 5PCS/Set 433MHZ Helical Antenna for Arduino Remote Control New
2x L298N Dual H Bridge DC Stepper Motor Drive Controller Board Module For Arduino
2x Water Level Sensor Depth of Detection Water Sensor Module For Arduino
1x 5V 8 Channel Relay Module Board For Arduino AVR PIC MCU DSP ARM LW
1x 10pcs Smart Label HF 13.56mhz Blank RFID Sticker FM08 NFC Tag Self Adhesive
1 x NXP PN532 NFC RFID Module V3 Kit Near Field Communication to Smart Phone Android
3x HC-05 6 Pin Wireless Bluetooth RF Transceiver Module Serial BT Module for Arduin
1x Passive Buzzer Alarm Module Sensor Beep for arduino smart car GM
1x Funduino Mega 2560 ATmega2560-16AU Board (Arduino-compatible) + Free USB Cable
1x 1pcs Breadboard Power Supply Module 5V/3.3V For Arduino (No Breadboard)
2x New UNO R3 5V 16 MHz ATmega328P CH340 8}bit S6D with USB for Ardu S6
1x 40pcs Male Female Dupont Wire Cables Jumper 10/20/30cm 2.54MM 1P For Arduino
1x 40pcs Male Female Dupont Wire Cables Jumper 10cm 2.54MM 1P For Arduino
1x DIY Starter Kit Mini Breadboard LED Jumper Wire Servo Tested for Arduino UNO R3
Vorige week besteld op Ebay dus duurt nog even voordat deze parts binnen zijn.
Issues:
- State machine implementeren in code zodat script niet bezig is terwijl de trein over een tag rijdt en bijv. de deur niet opengaat en de trein er tegenaan botst. Ik ken PHP maar arduino is nieuw.
- zenden en ontvangen tegelijkertijd? Ik wil uiteindelijk meer dan 2 communicerende arduino's dus bluetooth is denk ik geen optie omdat daar maximaal 2 apparaten op kunnen? Het idee is dat er aparte ontvangende arduino's als een soort relay station kunnen dienen om specifieke scenes af te spelen qua licht en motoren.
Wat zou de handigste module/systeem zijn voor de draadloze communicatie? de trein moet kunnen zenden en ontvangen. Wifi kost denk ik teveel stroom? bluetooth is voor max 2 devices? zigbee is te duur(?)
Nu ben ik natuurlijk erg benieuwd of jullie ideeën, tips of suggesties hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik begin nog maar net met Arduino en electronica dus alle hulp is welkom!