Toon posts:

Denon AVR-X1300 + Dali Lektor 8 bad combo...?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi audioliefhebbers,

Ik zelf ben in het bezit van een marantz stereo receiver + 2 dali lektor 6 vloerstaanders. Over het geluid ben ik zeer te spreken.

Nu heeft een goede kennis ruim een jaar geleden de dali lektor serie in de aanbieding gezie bij een zaak in Rotterdam.

Hij wilde een surround set met als rear lektor 1 en met als front dali lektor 6 of 8 en de centerspeaker van dali. We zijn veel gaan luisteren naar de dali lektor 6 en 8 waarbij de keus ruim naar de 8 is gegaan, het klonk ge-wel-dig in onze oren...,maar we luisterde op een marantz stereo versterker van +- €1200. (Achteraf niet slim, i know)
De beste man adviseerde ons als surround versterker de denon, namelijk de denon avr-x 1300.

Tot de dag van vandaag is mijn maat niet te spreken over het geluid. Zodra het geluid wat harder staat gaat het alle kanten op en lijkt het net alsof je de instrumenten, bas en stem(men) niet meer kan plaatsen.

De huiskamer is best ruim en niet heel erg aangekleed, maar ik heb het idee dat de surround receiver de dali lektor 8 veel te kort doet. Zijn jullie het hiermee eens?

Hij is van plan om 2e hands een surround versterker van marantz op de kop te tikken, zoals een marantz sr 7005 of 7007. Zal dit een juiste set zijn?

Wat vinden jullie van de situatie/ eventuele oplossing?

Alvast bedankt

Groet Harry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt meer alsof de akoestiek van de ruimte gewoon slecht is. Kan je die ruimte eens beschrijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:07

FeaR

In GoT we trust

Klankverschillen tussen merken onderling dan wel stereoversterker versus surround receiver ga je geen antwoord op vinden. Dat zullen altijd twee kampen blijven. Het ene kamp wat verschillen hoort (waarbij het niet alleen tussen versterkers is maar ook tussen bijvoorbeeld kabels). Veelal onderbouwd met emotie. Het andere kamp dat stelt dat er geen verschillen zijn zolang je het apparaat laat werken in het normale gebied/gebruik. Veelal onderbouwd met wetenschappenlijke feiten en bijvoorbeeld resultaten uit blinde ABX test. Die discussie zou ik dan hier ook niet aan willen gaan, daar is genoeg over geschreven.

Je geeft zelf al aan dat de ruimte ruim is en niet erg aangekleed. Ik denk dat je op dat vlak veel meer winst kan halen dan met welke andere upgrade dan ook. Akoestiek is de basis van een goede set. Een stel super speakers van (tien of honderd) duizend(en) euro's in een slechte ruimte zullen nooit optimaal klinken. Een nieuwe receiver kan zeker helpen, maar dan is het vooral omdat - in het geval van Marantz - deze beschikt over Audyssey XT32. Maar met een slechte akoestiek is ook dat een lapmiddel.

Edit:
Spelfout uit de topic titel gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 07-07-2017 00:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 00:30:
.......
De beste man adviseerde ons als surround versterker de denon, namelijk de denon avr-x 1300.
Tot de dag van vandaag is mijn maat niet te spreken over het geluid. Zodra het geluid wat harder staat gaat het alle kanten op en lijkt het net alsof je de instrumenten, bas en stem(men) niet meer kan plaatsen.
De huiskamer is best ruim en niet heel erg aangekleed, maar ik heb het idee dat de surround receiver de dali lektor 8 veel te kort doet. Zijn jullie het hiermee eens?
Hij is van plan om 2e hands een surround versterker van marantz op de kop te tikken, zoals een marantz sr 7005 of 7007. Zal dit een juiste set zijn?
Vóór je hier veel geld tegenaan gaat gooien kunnen jullie de receivers en/of de Lektors eenvoudig uitwisselen voor een luistertest.
Dat is een aanpak 'onder vrienden' die geen eurocent hoeft te kosten. ;)

Het voordeel van een tijdelijke wissel van apparatuur én luisterruimte(!!) is dat je zo tamelijk eenvoudig mogelijke defecten kunt uitsluiten, of juist vaststellen.
Zomaar op de blinde pof voor een paar duizend euro een nieuwe receiver kopen lijkt mij in ieder geval geen strak plan.

Ik ben het overigens met Fear eens dat de onderlinge klankverschillen tussen receivers marginaal tot niet bestaand zal zijn, maar je kunt natuurlijk wel overwegen een potiger type demo receiver een dagje te lenen bij een HiFi shop voor een vrijblijvende luistersessie aan huis.
Dan weet je namelijk echt alles wat je weten moet.

Ik heb vorig jaar een luistertest meegemaakt waar een soortgelijke instap Denon aan vergelijkbaar grote vloerstaanders als deze Lektor 8 (waaronder een Canton Reference 7K en een Canton Reference 5K) was gekoppeld en dat bleek voor ons niet echt een groot feest.
Vooral het laag zwabberde toen alle kanten uit en dat kon ik met mijn eigen grotere Denon later gelukkig niet reproduceren.
Dat lag toen toch echt aan de demo receiver van de shop.

Het teleurstellende geluid dat jij hier beschrijft lijkt mij eerder aan een hopeloze akoestiek te liggen dan aan een mogelijk twijfelachtige receiver/versterker, maar goed "the proof of the pudding is in eating it". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Akoestiek!!!

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:31
Vergeet niet dat zo'n Denon surround bak een enorme bak instelmogelijkheden heeft. Geen idee wat de kennis van de TS heeft geprobeerd, maar zet je zo'n Denon in "stadium" of een van de andere zwaar overprocessed modi gaat het geluid inderdaad alle kanten op (en niet op een positieve manier...).
Gewoon in 'pure direct' stereo beginnen en dan verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

En met receivers heb je ook nog te maken met high en low pass filters + delays die je instelt. Als je daar gebruik van maakt, is het sowieso anders dan een stereo versterker. Verder presteren versterkers tegenwoordig grotendeels gelijk, dat wil zeggen dat ze frequentie respons kaarsrecht weergeven over het gehele audio bereik met heel lage vervorming, tenzij je je buiten het lineaire bereik gaat bevinden (lees hem te hard zet). Audio versterkers zijn gewoon geen rocket science (of zoals een vriend altijd zegt, geen rocket surgery :+ ).

De rest is toch voornamelijk emotie / bias op basis van verwachtingen / elkaar napraten.
Pagina: 1