Tablet beschadigde printplaat daardoor slecht wifi bereik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 07:13
Het gaat over de memo pad 7 ME572C

http://i.imgur.com/tn7n4KU.jpg
Hier is een gps connector af en ook 2 microscopische ic's (als ik het goed heb).
Hiervoor heeft iemand hier aan geprutst en het ziet er eigenlijk als een hopeloze missie uit.

Vanaf daar gaat een kabeltje naar de andere kant, daar zit ook een connector naar een andere antenne (gps antenne? of 2e wifi antenne?)
Zie rechtsboven http://i.imgur.com/sUwpPlU.jpg

Er zit ook een antenne in de deksel (sticker met koper antenne) die maakt contact met 2 uitstekende puntjes die aan het moederbord zitten. Ik denk dat dat de wifi antenne is zonder deksel helemaal geen wifi ontvangst. Die andere is de bleutooth antenne of gps antenne? Het kabeltje zat er niet bij.

Nu zit ik te denken aan solderen maar het is microscopisch klein maar buiten dat zijn er ook 2 mini ic's af die iets met het signaal doen. Als ik zou weten wat die doen zou ik ze kunnen vervangen.

Op dit moment alleen wifi als de tablet naast je telefoon ligt (hotspot) of op een router.

Hier staat nog wat meer informatie, maar zover ik kan zien niks bruikbaars voor mijn probleem. Ik denk dat dit een verloren zaak is. Eerlijk gezegd denk ik nu dat dat de gps antenne is en waarom het wifi gedeelte nu niet goed werkt snap ik niet tenzij die ook gebruik maakt van die andere antenne.

Dit is/was mijn plan maar zonder te weten dus dat die ontbrekende dingen doen, iemand een idee?

[ Voor 238% gewijzigd door Sunrise op 07-07-2017 01:27 ]

Beste antwoord (via Sunrise op 07-07-2017 19:48)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lastig te herstellen, meest simpele is om het busje waar de beschadigde spoor naar toe gaat blank te krassen en er een 13cm draadje aan te solderen. Misschien niet perfect maar wel een betere antenne.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
hoe weet je dat het door een beschadigde printplaat komt :p

heb je toevallig ook een actieve bluetoothverbinding op die tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
bóòbó schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 00:15:
hoe weet je dat het door een beschadigde printplaat komt :p

heb je toevallig ook een actieve bluetoothverbinding op die tablet?
Er zit bluetooth op maar die heeft hetzelfde euvel, geen bereik tenzij telefoon ernaast ligt.

(topic ge-edit, zie meer info)

Ben er nu wel achter dat het niet uitmaakt dat de 'sticker en koper' antenne aangesloten is of niet.
Er is geen verbinding en/of er de antenne heeft geen voeding van stroom, alhoewel ik niet zeker weet of zo'n antenne stroom nodig heeft om te ontvangen.
Heb ook een router antenne aangesloten uit nieuwsgierigheid, geen effect.

Waar ik ook achter ben gekomen dat de wifi chip niet op het moederboard zit maar op het secundaire board, althans als ik naar de receptie kijk lijkt dat zo.

Ik zit flink te googlen, als ik weet waar de wifi chip zit kan ik een nieuw kabeltje leggen naar de wifi antenne.
Ik kan nergens iets vinden over de print layout, het enige wat ik weet is dat de connector die afgebroken is voor gps is. (volgens de de ifixit website)

Waar ik ook achter ben gekomen dat de wifi chip niet op het moederboard zit maar op het secundaire board, althans als ik naar de receptie kijk lijkt dat zo.

[ Voor 60% gewijzigd door Sunrise op 07-07-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Zoek op typenummer's van ic's en dan vind je waarschijnlijk wel de wifi chipset. bij een aantal chipsets wordt het wifi signaal nog door andere onderdelen gesluisd, voordat het de antenne in gaat. Probleem is echter dat die info vaak in het schema staat wat alleen fabrikanten krijgen en wij consumenten niet. Ik hoop dat je iemand kan vinden met dezelfde tablet die die missende onderdelen kan fotograferen zodat je ze opnieuw kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, kun je je energie niet beter steken in een poging om de schade vergoed te krijgen van een WA-verzekering?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
jctjepkema schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:34:
Zoek op typenummer's van ic's en dan vind je waarschijnlijk wel de wifi chipset. bij een aantal chipsets wordt het wifi signaal nog door andere onderdelen gesluisd, voordat het de antenne in gaat. Probleem is echter dat die info vaak in het schema staat wat alleen fabrikanten krijgen en wij consumenten niet. Ik hoop dat je iemand kan vinden met dezelfde tablet die die missende onderdelen kan fotograferen zodat je ze opnieuw kan plaatsen.
Bedankt voor het meedenken, die missende onderdelen zijn ongeveer 1/7e van een vierkante mm, lijkt mij sterk dat ik die zou kunnen terugplaatsen, ik zou een grotere versie ertussen kunnen doen en dan nog weet ik niet of die stroom krijgen van het mainboard of van de verbindingskabel. Ik heb het gevoel dat er wel iets mogelijk is qua wifi, het gps gebeuren boeit mij niet.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:49:
Kwenie hoor, kun je je energie niet beter steken in een poging om de schade vergoed te krijgen van een WA-verzekering?
Prutsen aan dingen is 1 van mijn hobby's.
De verzekering vergoed zoiets toch niet, sowieso zou ik dan moeten liegen, niet aan mij besteed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lastig te herstellen, meest simpele is om het busje waar de beschadigde spoor naar toe gaat blank te krassen en er een 13cm draadje aan te solderen. Misschien niet perfect maar wel een betere antenne.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
memphis schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:36:
Dat zou ik wel makkelijk kunnen proberen echter kan ik het nu niet testen omdat ik tijdelijk zonder werkende rom zit. Vanavond of morgen heb ik een sd kaartje geregeld zodat ik 'm weer aan de praat krijg. Tot die tijd even geen updates.

Update: Het werkt, ik weet nog niet hoe goed want ik zit 50 cm van de router en ik heb het draadje nog niet gesoldeerd. Voorheen alleen bereik als die op de router lag.

Nu al superblij, zal verder experimenteren en dit topic updaten met het uiteindelijke resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dboQtWi.jpg
Hoefde niks te weg te krassen, dat minuscule draadje was de route naar succes.

Update2:
Door het draadje ertegen te duwen is het afgebroken op een 0,2 mm stompje na, daar blijft helaas ook geen soldeer aan hangen. Heb er nu een klodder velpon op, niet de beste lijm maar die kan ik wanneer het toch geen succes wordt makkelijk verwijderen met de minste kans op verdere beschadiging.
Het draadje van het mainboard gaat daar naar de andere kant van het pcb. Daar aan de andere kant zit een metalen kapje rondom de chips gesoldeerd, daar zou onder dan o.a. de wifi module/chip zitten, vanaf daar zou ik wel een aanhechtingspunt kunnen vinden voor soldeer denk ik.

Als de nieuwe 'antenne' contact maakt met het stompje heb ik goed bereik. Even afwachten of het met lijm een succes wordt, bespaart me een hoop gedoe.

Als ik de antenne zo leg zoals op het plaatje is het bereik veel minder dan dat ie er los aan bungelt. Zucht..

[ Voor 61% gewijzigd door Sunrise op 08-07-2017 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Uiteindelijk toch nog kunnen solderen op het minuscule stompje.
Hoe de antenne standaard ligt is qua wifi bereik niet zo best, vlak naast de batterij komt het bereik niet ten goede althans daar lijkt het op. Heb 'm nu bovenlangs gehangen, wifi bereik lijkt verdubbeld ten opzichte van het originele design. Overal in huis goed bereik.
Bedankt allemaal voor het meedenken. d:)b
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O1nn5TU.jpg

The end.

[ Voor 8% gewijzigd door Sunrise op 10-07-2017 14:05 ]

Pagina: 1