Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-11 09:57
Ik had even een beginnersvraag over MQTT.

Op volgende site www.mksmarthouse.com kwam in een eenvoudige implementatie tegen van MQTT.
Dit leek me wel interessant voor wat te knutselen, dus ben ik wat verder beginnen kijken naar MQTT.

Nu vroeg ik me af of dit steeds communicatie is in 1 richting? Bijvoorbeeld van sensor (publisher) naar broker en van broker naar actor (subscriber) zoals hier omschreven https://www.survivingwith...tt-protocol-tutorial.html.

wat ik zou willen doen (in combinatie met openhab) is het volgende:
  • Met een microcontroller via de (uart) seriële poort de status uitlezen van een audioverdeelsysteem (ik dacht aan 1x per seconde).
  • Als er een status is veranderd wil ik deze via MQTT doorsturen naar de broker (op een RPi3 met openhab).
  • De status zal in openhab gelink worden aan aan enkele items.
  • De bedoeling is dat ik via openhab ook de items kan aanpassen en dat deze status dan terug via MQTT naar de microcontroller gestuurd wordt die aan het audioverdeelsysteem hangt.
  • De microcontroller gaat dit op zijn beurt dan weer doorgeven aan het audioverdeelsysteem via de seriële poort.
  • Het is ook de bedoeling dat er op een andere plaats versterkers worden in- en uit geschakeld op basis van deze MQTT informatie. In deze opstelling gaan dus 3 devices met elkaar moeten gaan communiceren
Kan dit lukken? of kan dit beter op een andere manier?
Ik kan wel wat programmeren maar ben zeker geen expert ;) .

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25
Ik heb zelf alleen maar ervaring met inbound messages in OpenHAB (voor geofencing met owntracks), maar outbound zou ook prima moeten werken:
https://github.com/openhab/openhab1-addons/wiki/mqtt-binding

Dus ik denk dat het antwoord gewoon "JA!" is :) . Er zijn ook wel wat voorbeelden te vinden in het OpenHAB topic, waar je ook andere actieve gebruikers kan vragen mocht je vastlopen: Het Grote OpenHAB topic - deel 1=

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Wat jij wil kan prima en MQTT is een geschikte keuze voor dit doel.

In de praktijk worden voor inbound en outbound twee verschillende topics gebruikt. Je microcontroller (ESP8266?) luistert bijv. op /meterkast/audio/in en stuurt zelf berichtjes naar /meterkast/audio/out (of iets vergelijkbaars).

Je laat OpenHAB dan luisteren op /meterkast/audio/out en laat hem z'n commando's op /meterkast/audio/in plaatsen.

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 07:17
Wat jij wilt kan heel goed. MQTT is daarvoor zeer geschikt.

Kijk ook naar het gebruiken van Node-Red naar het doel dat jij voor ogen hebt. Met Node-Red is het heel makkelijk om de data die je binnenkrijgt door te sturen naar andere programma's.

Zo komt het er dan uit te zien:

Microcontroller >> MQTT server >> Node-Red >> eventueel Openhab.

Je kunt heel makkelijk door punten te verbinden in het programma de data linken aan andere programma's, de data aanpassen en de data weer versturen.

Onderstaand voorbeeld is hoe mijn stroommeter uitgelezen wordt. De data wordt verstuurd naar Node-Red, deze extract de zinvolle data en laat de overbodige data weg en verstuurt deze vervolgens weer naar mijn MQTT server (paarse kleur). Die op zijn beurt de data weer stuurt naar Home Assistant.

De grote voordelen die hier aan zitten is de overzichtelijkheid van de datastromen. Mocht ik ook ooit van domotica pakket wisselen dan is dat een fluitje van een cent omdat Node-Red de data aanlevert. Hierbij hoef je ook nauwelijks te programmeren, het meeste is gewoon de datastromen met elkaar verbinden door met je muis te slepen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aeUI7ui.png

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-11 09:57
ThinkPadd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:22:
Wat jij wil kan prima en MQTT is een geschikte keuze voor dit doel.

In de praktijk worden voor inbound en outbound twee verschillende topics gebruikt. Je microcontroller (ESP8266?) luistert bijv. op /meterkast/audio/in en stuurt zelf berichtjes naar /meterkast/audio/out (of iets vergelijkbaars).

Je laat OpenHAB dan luisteren op /meterkast/audio/out en laat hem z'n commando's op /meterkast/audio/in plaatsen.
bedankt voor je antwoord (excuses voor mijn late reactie, even met andere dingen bezig geweest).
Ik wou inderdaad starten met de ESP8266 om het geheel wat aan te leren, deze componenten heb ik ondertussen net ontvangen.
Maar deze module is WiFi en ik zou graag met bedraad netwerk gaan werken. Iemand tips wat hiervoor goede modules/platformen zijn?