Miele w2105 stuk help!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdSouris
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:00
Beste mede-tweakers,

De wasmachine in het studentenhuis van mijn vriendin heeft het opgegeven.
Hij doet het nog wel, maar maakt een verontrustend geluid.
Het is een Miele W2105, gekocht op marktplaats. ik denk een jaar of ~10 oud.
Er wonen maar 3 studenten dus de machine wordt niet extreem veel gebruikt...
Omdat ik zelf niet ter plaatse ben, heb ik een kort filmpje gehad.

[video]

Nu is mijn vraag, herkent iemand toevallig aan het geluid de storing?
Mijn persoonlijke gedachten gang:

-Niet het lager, klinkt het niet metaalachtig genoeg voor.
-wellicht een aandrijfriem die slipt?
-of zit er een stuk was/bhbeugel tussen de trommel en de kuip? en komt daar het slippende geluid vandaan?

Graag jullie advies, ik kan maar beperkt informatie geven omdat ik er zoals gezegd nog niet zelf ben geweest...

En weet iemand toevallig een goeie, goeikope(want studenten) wasmachine reparateur in Amsterdam?

Alvast hartelijk dank!

Beste antwoord (via vdSouris op 15-08-2017 21:29)

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

analogworm schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:16:
[...]

Hoe voorkomt een 90 graden was een kromme as? Ik snap het verband niet helemaal.
De opmerking sloeg voornamelijk op als het trommel kruis gebroken is aangezien dan wel een kenmerk daarvan is dat de trommel tegen het manchet gaat aan schuren.

Als het trommelkruis van aluminium is gemaakt en er met vloeibaar wasmiddel wordt gewassen op een lage temperatuur lost het wasmiddel niet goed op en gaat dit aan het aluminium kleven met als gevolg dat het op het aluminium gaat inwerken. Vandaar op de tijd een was draaien op een hogere temperatuur en ook als het kan op de tijd een 90 graden was.

Select * from fish

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Wanneer er een voorwerp tussen de trommel en de kuip zit zou ik in eerste instantie meer een tikkend geluid verwachten. Draait de trommel wel soepel rond of worden er 'hobbels' gevoeld?

Wat betreft de reparateur is het wellicht handig ook even de zoeken via een zoekmachine. Dat er een speciale reparateur is voor studenten verwacht ik niet, maar je kunt wel bij het contacteren van een reparateur uitleggen dat het om een studentenhuis gaat en kijken of het tarief bespreekbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Zeehond op 07-07-2017 00:10 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Klinkt eerder als een manchet dat los zit en slipt..of dat de lagers op zijn en de trommel langs het manchet glijd

[ Voor 39% gewijzigd door Aapie op 07-07-2017 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdSouris
Dank voor de input, vanwege een weekje vakantie nog niet aan klussen toegekomen.
Ik ga komend weekend denk ik even langs om te kijken of ik er wijs uit kan worden...

-De lagers lijkt me stug gezien de leeftijd/gebruik van de machine (maar het zou idd kunnen).
-Iets mis met het manchet lijkt me logischer, ook gezien het slepende rubber geluid.

Heb wat gegoogeld mbt de reparateur, er zijn er een hoop, dus hoopte dat iemand wat kon aanraden, de studenten opmerking was meer omdat het niet die van Miele (voorrijkosten $$$) hoeft te zijn. Maar ook prima iemand van de plaatselijke witgoed winkel.

Nogmaals dank, als ik meer weet laat ik weer wat van me horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik hoor ook positieve verhalen over het leasen van wasmachines. Je hebt dan helemaal geen kopzorgen over het onderhoud of vervangen. Is ie kapot? Dan wordt ie gerepareerd of komt er een nieuwe. Wellicht de moeite waard om naar te kijken in plaats van het repareren van de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@TommyboyNL Echt? Zijn er mensen die dat doen? Moet niet gekker worden... :)

@vdSouris : Zoeken op "Miele trommel zit vast" bracht me op de volgende link:
https://www.klusidee.nl/F...st-miele-w149-t72703.html

Hopelijk heb je er iets aan....

Succes!

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
albino71 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:15:
@TommyboyNL Echt? Zijn er mensen die dat doen? Moet niet gekker worden... :)
In elk geval veel studentenhuizen. Het idee is ook zo gek nog niet, het scheelt heel veel rompslomp.
- Je hoeft het ding niet te kopen, dus niet in één klap een paar honderd euro neerleggen
- Nul onderhoudskosten
- Bij het vervangen van een huisgenoot zit je niet met discussie hoeveel zijn/haar aandeel van de wasmachine waard is
- Goedkoper dan wasserette of gezamenlijke wasvoorzieningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdSouris
Goedenavond,

Hierbij een update over de miele w2105.
Het ziet er slecht uit, schurende geluid is het aanlopen van de trommel tegen het manchet...
Manchet eraf gehaald, nu blijkt de trommel niet goed gecentreerd meer.
Trommelas krom, of trommelkruis/lager stuk. (denk ik)

Filmpje van het euvel:
https://youtu.be/_t2KPvsrZiE

Ik denk dat het einde oefening is....iemand het daarmee oneens?
En enig idee hoe dit veroorzaakt kan zijn?

Dank voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Ik ben ook bang voor dat het trommelkruis stuk is, dit is echter een dure reparatie normaal gesproken. Tip om op de tijd een was op 90 graden ook te draaien om dit te helpen voorkomen.

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij hebben dit 2 jaar geleden ook gehad met een Miele wasmachine.
Hij was toen 7 jaar oud en dus total loss!

Monteur er bij gehad, die gaat kijken hoeveel draaiuren de machine heeft gehad en op basis daarvan kreeg ik een bedrag (+/- €500-€600) te horen wat ik kan gebruiken als korting voor de aanschaf van een nieuwe machine via Miele Nederland.

Het is dus zeker te overwegen of dit de moeite kan zijn.

Oh ja, volgens de monteur was het volkomen normaal dat hij total loss na 7 jaar, want we hadden immers met vloeibare wasmiddelen gewassen en veel op lage temperaturen. Dat was volgens hem vragen om moeilijkheden. Wij waren verbaasd, wij hadden hier nog nooit van gehoord.
Nu wassen we in ieder geval het beddengoed en de handdoeken met poeder op hoge temperatuur.

[ Voor 30% gewijzigd door sssensss op 03-08-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:50
Zeehond schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 23:09:
Ik ben ook bang voor dat het trommelkruis stuk is, dit is echter een dure reparatie normaal gesproken. Tip om op de tijd een was op 90 graden ook te draaien om dit te helpen voorkomen.
Hoe voorkomt een 90 graden was een kromme as? Ik snap het verband niet helemaal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

analogworm schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:16:
[...]

De opmerking sloeg voornamelijk op als het trommel kruis gebroken is aangezien dan wel een kenmerk daarvan is dat de trommel tegen het manchet gaat aan schuren.

Als het trommelkruis van aluminium is gemaakt en er met vloeibaar wasmiddel wordt gewassen op een lage temperatuur lost het wasmiddel niet goed op en gaat dit aan het aluminium kleven met als gevolg dat het op het aluminium gaat inwerken. Vandaar op de tijd een was draaien op een hogere temperatuur en ook als het kan op de tijd een 90 graden was.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:50
Zeehond schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 02:06:
[...]

Oftewel aanslag van o.a. wasmiddel is slecht voor de wasmachine. En dat wordt opgelost met hogere temperaturen. Ok, helder, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

analogworm schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:20:
[...]

Oftewel aanslag van o.a. wasmiddel is slecht voor de wasmachine. En dat wordt opgelost met hogere temperaturen. Ok, helder, thanks
Of hogere temperaturen het uiteindelijk helemaal voorkomen weet ik niet zal ook nog afhangen van de frequentie dat je een was draait met hogere temperatuur, maar het helpt te voorkomen dat het ding al naar bijv. 3 jaar stuk is :) .

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Je wilt sowieso regelmatig op hogere temperaturen wassen om vetluis te voorkomen. Het is echt enorm smerig om nooit heter dan 40 graden te wassen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:35
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdSouris
Goedenavond allemaal,

Uiteindelijke besloten dat het einde oefening was, zonde, mooie machine eigenlijk nog, en zag er van binnen nog piekfijn uit...(de machine kwam van Marktplaats, dus Miele/garantie was geen optie mijns inziens).
Heb m gestript van de printplaat, motor, dempers nog wat losse onderdelen die van pas kunnen komen voor de machine die ik zelf heb staan.

@Mar.tin Studetenhuis van DUWO, die doen de wasmachine er in dit geval niet bij...

Bedankt allemaal voor de hulp, leuk om zo even te sparren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:40
Daarnaast is vloeibaar eigenlijk niet goed dit lost slechter op dan poeder. Met eerdere genoemde problemen als vervolg hebbend. (Vetluis, aanslag op de as)

Gek genoeg is het goedkoopste wasmiddel het beste, poeder en zo nu en dan 90 graden met extra water om troep bij de as op te lossen.

Ik persoonlijk draai +/- 1 x maand een lege machine met soda en extra water op 90 graden. Het is verbazend hoe veel schuim je dan in je machine ziet.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 15-08-2017 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Toch is het belachelijk dat miele dit voor kennisgeving aanneemt. Bij merken als beko, en de duurdere lijnen bosch/siemens(de duitse modellen, niet de spaanse) lees ej nooit over gebroken trommelkruizen. Miele weet onderhand dat hun trommelkruizen niet goed bestand zijn tegen vloeibaar wasmiddel, maar oplossen of het als producctfout erkennen doen ze niet. Voor het geld zou een miele onder elke omstandidgheid minimaal 10 jaar probleemloos moeten wassen, anders kan je net zo goed een koolbortselloos model van beko nemen, die gaan ook makkelijk 10 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Miele. Er is geen betere duurdere.

Mijn bosch van 600 euro draait al 8 jaar probleemloos. Voor de helft van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Dus omdat jouw Bosch het toevallig nog doet na 8 jaar zijn alle Mieles t geld niet waard? (anekdotisch bewijs van iemand due 1x per maand wast?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

onze aeg oko lavamat wasmachien van 1400 (gulden) wordt binnekort 20 jaar oud

1 x borstels vervangen en een pomp, best de moeite waard

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Wanneer je vloeibaar wasmiddel gebruikt is het ook belangrijk om op tijd een 90 graden was te draaien (zowieso hygiënischer om dit te doen).

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Uiteraard is een 90-graden was belangrijk, maar een machine (zeker een miele) zou niet zo gebouwd moeten zijn dat het trommelkruis breekt dor de inwerking van vloeibaar wasmiddel. Op deze manier zijn mieles bijzonder duur als je geen 10 jar garantie bijkoopt. Ik lees van exemplaren die dit probleem binnen 5 jaar al hebben, dan is 1000 euro een behoorlijke prijs om te betalen zeker als een beko van 350 euro wel 10 jaar wil draaien zonder dat het trommelkruis breekt(ik blijf zeggen neem geen model van beko met koolborstels want in 10 jaar vervang je die minstens 2-3 keer bij gezinsgebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Nu heb ik zelf geen idee of er merken zijn die meer of minder last hebben van een gebroken trommelkruis, een snelle zoektocht levert wel op dat een gebroken trommelkruis zeker niet iets is wat alleen bij Miele voor komt. Punt is om bij vloeibaar wasmiddel in gedachte te houden dat dit aan het trommelkruis kan gaan plakken en deze uiteindelijk door het erop inwerken kan breken. Zeker zonde wanneer een relatief dure wasmachine snel stuk gaat. Wellicht zijn er manieren om een trommelkruis beter bestand te maken (ander beter bestendig materiaal of dikker), lijkt mij op tijd een 90 graden was draaien ook een relatief simpele moglijkheid om het te helpen voorkomen.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@Zeehond: mijn punt is dat een merk als miele zoiets niet voor kennisgeving zou mogen aannemen, zonder het te veranderen. Het is overduidelijk dat miele machiens van 20 jaar of ouder(die je in elk wasmachine-adviestopic weer tegenkomt omdat mensne dan een meiel aanraden omdat zij hem al 20-30 jaar hebben) vele malen robuster zijn dan wat miele momenteel aanbiedt. Inderdaad hebben meer merken hier veelvuldig last van. wassen op 90 raden is daardoor ook zeker geen overbodige luxe, maar het is wel problematishc dat een merk als miele zulke kwetsbare apparaten levert. eeen trommelkruis is niet iets kleins: zoals zachte koolborstels bijvoorbeeld, het betekend vaak eidne oefenign vor een wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ah, kende dat vloeibare wasmiddel euvel ook niet.
Vandaar waarschijnlijk dat onze Samsung om de zoveel beurten een trommelreiniging programma wil draaien op 70 graden.

Hebben alleen dat de Calgon tablet (helpen die eigenlijk? Doen m 1 keer per week bij een 60 graden was) niet helemaal oplost vanuit zeepbakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

@dicksterk een trommelkruis is zeker geen klein ding en behoorlijk prijzig om te vervangen. Ik ben het met je eens dat het zeker belangrijk is dat mensen ook op de hoogte zijn om op de tijd een 90 graden was te draaien.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@Zeehond: waarom probeer je elke keer mijn punt om te buigen? ik vind het van belang dat mensen weten dat miele eigenlijk niet zo unike meer is, omdat trommelkruizen afbreken binnen 3-10 jaar, ondanks de hgoe prijs. het is veel belangrijker dat consumentenorganisaties miele hierover gan aanpakken, zodat deze constructiefout(een wasmachine die niet tegen normael wasmiddelen kan) gewoon graits dient te worden opgelost als zijnde een fout van miele. aangeizen dit soort consumentenbescherming er wel nooit zal komen is een miel de investerign alleen waard als je 10 jaar garantie bijkoopt, anders kan je beter een beko kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

@dicksterk ik heb niet het gevoel dat ik jouw punt probeer te buigen. Ik bevestig in mijn laatste reactie juist dat ik het met jouw eens ben dat een trommelkruis idd duur is om te vervangen en het belangrijk is dat mensen op de hoogte zijn dat het belangrijk is op tijd een 90 graden was te draaien.

Wat betreft de rest heb ik eerdere aangegeven dat ik zelf geen idee heb of andere merken meer of minder last hebben van een gebroken trommelkruis. Daar ga ik verder dan ook geen uitspraken over doen behalve dat een snelle zoektocht oplevert dat een gebroken trommelkruis niet alleen bij Miele voorkomt.

Op dan andere punten verschillen we sowieso nog al van mening, wat opzicht geen probleem is. Ieder immers zijn eigen mening.

Select * from fish

Pagina: 1