Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtige Allround PC

Pagina: 1
Acties:

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 15:47

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Inleiding
Eigenlijk ben ik een verstokte Mac gebruiker, mijn laatste PC (die ik ook zelf gebouwd heb destijds) was een AMD K6-2, dat zal inmiddels een klein 20 jaar geleden zijn. Het kriebelt om weer een pc te gaan bouwen, met name omdat het gamen op een console me tegenwoordig minder bevalt (afhankelijkheid van de tv, etc)

Mijn 'hoofdcomputer' zal absoluut mijn Macbook Pro blijven, de draagbaarheid en kracht van dit apparaat bevalt me uitstekend. Het voordeel van de PC die ik zoek is dat het niet erg is als die het een dagje niet doet, het gebruik zal puur hobbymatig zijn. De wens begon eigenlijk als gamepc, maar daar kwam later bij dat ik dan ook gewoon eens lekker wat kan experimenteren met een VMware, Photoshoppen en Visual Studio of gewoon iets wat ik nu nog niet weet, maar wil daarbij niet beperkt worden door mijn systeem. Kortom ik zoek een soort alleskunner.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er eigenlijk alles op kunnen doen Photoshop, gamen, een VMWare draaien, Visual Studio. Maar hij hoeft hierbij absoluut niet 24/7 aan te staan ofzo. Ook het bouwen zelf lijkt me gewoon weer eens leuk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximale prijs in mijn hoofd voor deze machine, maar laten we voor het gemak zeggen +/- 3000 euro exclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet echt, feitelijk begin ik hierbij vanaf scratch. Een muis en keyboard evenals een monitor en een conventionele HDD (als secundaire opslag) is wel aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naar mijn idee heb ik gewoon een volledig systeem nodig, 16 of 32 Gb ram (kan altijd later bij plaatsen), genoeg cores en een stevige videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In mijn lijstje ben ik uitgegaan van ASUS omdat ik hier in het verleden goede ervaringen mee had, maar sta absoluut open voor andere opties. Ik ben hier bij uitgegaan van een Intel systeem omdat ik niet per sé heel erg fan ben van AMD, indien er echter echt goede redenen zijn om wel voor een AMD cpu te gaan dan wil ik het eventueel wel overwegen.

Mijn eerste opzet ziet er zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7820X (Boxed)€ 609,-€ 609,-
1Asus ROG Strix X299-E GAMING€ 318,50€ 318,50
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 836,50€ 836,50
1Corsair Obsidian 750D€ 138,80€ 138,80
1Corsair Hydro H115i€ 127,-€ 127,-
1Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M4B3200C16€ 394,25€ 394,25
1Corsair HX850i€ 186,95€ 186,95
1Samsung 960 Pro 512GB€ 293,86€ 293,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.904,86

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau zou fijn zijn als het een beetje stil is, maar ik hoef niet de stilste PC ooit te hebben. Energieverbruik maakt me relatief weinig uit omdat het absoluut niet de bedoeling is dat die 24/7 aan staat, maar alleen als ik er actief gebruik van maak.

Ga je overklokken?
Overklokken is een van de dingen die me leuk lijkt om te doen, niet per se een noodzaak, maar ik heb er geen ervaring mee en dit is exact een van die dingen waarvan het me leuk lijkt om hier eens in te duiken.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik graag zou willen weten is of ik zo aan alles gedacht heb of dat er duidelijk betere keuzes (qua combinaties of in het algemeen) te maken zijn.

De X299 is niet zo heel positief ontvangen, is dit desondanks met bovenstaand verhaal in het achterhoofd wel een goed idee om met bovenstaand eisen- en wensenpakket hier voor te kiezen? Ik lees hierbij vaak het advies om te wachten met upgraden, maar ik upgrade niet, ik heb nu niks. Is het dan wel een verstandige keuze?

Als ik later toch een SLI opstelling wil heb ik dan de extra lanes van de 7900X nodig, of zal dat ook prima met de 7820X kunnen?

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk even out of the box. Niet omdat je geld teveel lijkt te hebben maar laten we er nog iets exotischers van maken.

Moederbord: pricewatch: Gigabyte X299 UD4 (rev 1.0)
SSD: pricewatch: Intel DC P3700 PCI Express 400GB

Goed, en nu waarom; het moederbord kan maximaal 512GB REGISTERED geheugen aan. Dat is 4x zoveel als de gekozen Asus. Hierdoor kan je beginnen met 64GB RAM te plaatsen en heb je de komende jaren plek zat om nog uit te breiden. Neem aan dat als je met je huidige boodschappenlijstje zometeen 28GB RAM aan VM's hebt toebedeeld en je moet/wil 2 dagen Photoshoppen, dat je niet steeds je VM's aan/uit/aan/uit wil zetten?

De SSD is een alternatief omdat deze nog eens 50% hogere IOPS heeft dan de Samsung maar een iets lagere burst-transfer. Dat gezegd hebbende; de Samsung mag je "maar" 400TB op wegschrijven volgens fabrieksopgave terwijl de genoemde Intel 5 jaar lang tot wel 3TB per dag mag schrijven. Bizarre (lange) waarden maar dat is een enorm verschil. Bij enorm veel schrijf-akties (en die heb je vast inzichtelijk met jouw werkzaamheden), gaat garantie-technisch de Intel 13x langer mee in bytes written (theoretisch).

En nu is het wachten op flak van de volgende ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01
MAX3400 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:40:
Ik denk even out of the box. Niet omdat je geld teveel lijkt te hebben maar laten we er nog iets exotischers van maken.

Moederbord: pricewatch: Gigabyte X299 UD4 (rev 1.0)
SSD: pricewatch: Intel DC P3700 PCI Express 400GB

Goed, en nu waarom; het moederbord kan maximaal 512GB REGISTERED geheugen aan. Dat is 4x zoveel als de gekozen Asus. Hierdoor kan je beginnen met 64GB RAM te plaatsen en heb je de komende jaren plek zat om nog uit te breiden. Neem aan dat als je met je huidige boodschappenlijstje zometeen 28GB RAM aan VM's hebt toebedeeld en je moet/wil 2 dagen Photoshoppen, dat je niet steeds je VM's aan/uit/aan/uit wil zetten?

De SSD is een alternatief omdat deze nog eens 50% hogere IOPS heeft dan de Samsung maar een iets lagere burst-transfer. Dat gezegd hebbende; de Samsung mag je "maar" 400TB op wegschrijven volgens fabrieksopgave terwijl de genoemde Intel 5 jaar lang tot wel 3TB per dag mag schrijven. Bizarre (lange) waarden maar dat is een enorm verschil. Bij enorm veel schrijf-akties (en die heb je vast inzichtelijk met jouw werkzaamheden), gaat garantie-technisch de Intel 13x langer mee in bytes written (theoretisch).

En nu is het wachten op flak van de volgende ;)
zijn er al mensen waarbij het SSD het lootje hebben gelegd alleen door het schrijven dan ?

ik draai hier nog steeds op een van 5 a 6 jaar oud ...
en elke dag staat dat ding wel aan voor games of internetten
dat was met een HDD wel anders geweest

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• MAX3400

MAX3400

ravw schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:44:
[...]

zijn er al mensen waarbij het SSD het lootje hebben gelegt alleen door het schrijven dan ?

ik draai hier nog steeds op een van 5 a 6 jaar oud ...
en elke dag staat dat ding wel aan voor games of internetten
Geen idee. Als je games speelt en internet en je PC 6x per dag opstart, dan heb je voornamelijk READ en geen WRITE. En neem ik aan dat je grofweg maximaal een paar GB per dag wegschrijft aan temporary internet files en misschien een paar save-games? Terwijl iemand die Photoshop doet (met grote bestanden en geen aparte swap/scratch) of regelmatig VM's installeert, wat mij betreft rustig 50 to 250GB per dag zal schrijven, zo niet meer.

Iets met meten = weten en dan kan er alsnog door @Griffendahl een andere / goedkopere / snellere / meerdere SSD worden uitgekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 06-07-2017 21:48 ]

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Persoonlijk verwacht ik niet dat ik tegen de limieten ga aanlopen van de SSD. Zo'n Intel SSD laat ik dan ook even voor waf het is.

VM's uitzetten om uitgebreid te kunnen Photoshoppen lijkt me niet per se een probleem. VMWare verhaal is vooral ook bedoeld om voor het werk bepaalde dingen uit te zoeken en is niet bedoeld om continue een database, een webserver en een AD in de lucht te houden ofzo. Gezien de huidige geheugenprijzen zie ik mezelf ook niet snel boven de 128GB uitkomen. Of zijn er nog andere redenen om dat mobo boven de door mij gekozen variant te kiezen?

[ Voor 63% gewijzigd door Griffendahl op 07-07-2017 07:15 ]

• Griffendahl

Griffendahl

Macced for life

Topicstarter
Mijn vraag blijft wel hoe verstandig is een X299 nu als je nieuw in wilt stappen, dus niet als je wilt upgraden...

• MAX3400

MAX3400

Griffendahl schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:34:
Mijn vraag blijft wel hoe verstandig is een X299 nu als je nieuw in wilt stappen, dus niet als je wilt upgraden...
Afgezien van de kinderziektes met sommige VRM's, is X299 "het platform" voor de i9-CPU's.

Tja, wat is wijsheid? Ik heb zelf geen i9 nodig maar dat is dus volledig afhankelijk van de use-case. Als jij (wederom, meten = weten) wel de noodzaak ziet voor een i9 of een Xeon i.p.v. een "standaard" i7, dan is X299 toch wel een platform om eens goed in te lezen.

Maar ik denk dat je met een gemiddelde Xeon op het vorige/huidige platform ook een snel systeem kan samenstellen.

Pagina: 1