Coniferenhaag twijfel

Pagina: 1
Acties:

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-12 16:52
Beste Tweakers,

Ik zit momenteel met een dilemma en hoop dat er hier wellicht mensen zijn met ervaringen in het vakgebied.

Ik heb vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht met een redelijk grote tuin, i.i.g. een flink stuk erfgrens. Grotendeels heb ik hier een schutting laten neerzetten maar er is nog een stuk van ongeveer 20 meter over waar ik wegens regelgeving alleen een groene erfgrens mag plaatsen. Ik heb hier afgelopen herfst een coniferenhaag geplant, de Levensboom Brabant. Ik heb hiervoor gekozen omdat deze plant een mooie dichte haag wordt, betaalbaar is en er op internet en bij tuinhandels werd aangegeven dat dit een sterke haag is die weinig verzorging nodig heeft. Daarnaast vindt ik het gewoon een mooie plant.

Nu loop ik echter tegen de volgende problemen aan:

- De haag heeft in het voorjaar last gehad van droogte, ik heb over de gehele haag redelijk vaak uitgedroogde takken moeten weghalen. Sinds de 1e constatering geef ik echt goed water en het lijkt nu stabiel te zijn.

- Een stukje van ongeveer 5 meter heeft een schimmel opgelopen, takken worden gitzwart en ik heb al 3-4 planten moeten weggooien omdat die half kaal zijn geworden. De resterende 5 meter begint ook symptomen te vertonen maar ziet er nog vol uit.

- Het valt me op dat eigenlijk 9/10 coniferenhagen in de regio bruine plekken hebben. En dan heb ik het over gehele meters haag die volledig afgestorven zijn.

Van wat ik op internet lees kan je weinig doen tegen schimmels afgezien van een ander soort haag planten. Daarnaast wordt er aangegeven dat een conifeer niet teruggroeit op het blote hout. Dus als een tak uitdroogt heb je permanent een kale plek in je haag totdat andere takken deze bedekken. Gezien je aan een conifeer pas laat ziet dat deze te droog staat kan je dit redelijk snel overkomen.

De planten groeien overigens wel gewoon goed, de haag is aanzienlijk dichter geworden sinds vorig jaar en groeit ook in hoogte.

Hoewel een haag ook aan de uitstraling van je tuin bijdraagt is deze primair een erfafscheiding en die moet gewoon gezond en statig zijn. Een schutting plaats je ook stevig en niet los in de grond. Gezien ik nu tegen deze problemen aanloop twijfel ik of ik deze haag wil houden. Ik wil niet 5 jaar wachten tot ik een dichte haag heb én privacy in mijn tuin om erna weer overnieuw te beginnen. Ik twijfel er sterk over om eind van dit jaar alles eruit te halen en een beukenhaag te planten. Dit is natuurlijk ontzettend zonde van de coniferen dus ik doe het liever niet maar als het moet dan moet het.

Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring en zo ja, wat hebben jullie gedaan? Wellicht is er een plantenkenner die advies kan geven over wat de beste oplossing is.

Wat heb ik zelf al gedaan?

- Informatie gezocht bij de kweker van de coniferen
- Informatie gezocht bij lokale tuinmannen
- Informatie gezocht in div. tuicentra

Helaas heeft geen van alleen echt een goed advies kunnen geven. De schimmel herkennen ze allemaal niet en ze geven alleen standaard advies zoals goed water geven en bemesten. Als ik vragen stel over hoe het kan dat plotsklaps takken afsterven heeft geen van alleen echt goed advies.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 12:02
De schimmel herkennen ze niet ?! Dan heb je echt een aparte kweker gehad.

Ik heb een 25 meter Thuja Plicata staan, gekocht op een hoogte van 1,80m omdat ik geen jaren wou wachten. Ik heb wel een paar dingen anders gedaan;

Allereest een plantgat gemaakt voor de heg van 1 meter diep en 1 meter breed, en daar per confineer 1 zak bemeste tuinaarde in gegooid en daarna de kluit daarop gezet en op hoogte gezet (iets dieper dan hij op de kwekerij stond). Vervolgens een druppelslang onder de hele haag door en het gehele eerste jaar regelmatig (bij warm weer dagelijks) water gegeven.

Ook wij kregen op sommige bomen zwart kleuring, toen direct de kweker gebeld en deze is langsgekomen om de bomen te behandelen met een middel dat hij beschikbaar had (kosteloos). Dat werkte redelijk goed, maar het bleeft in veel mindere mate aanwezig. Vervolgens de zwarte delen weggenkipt.

De confineren heb ik de eerste 2 jaar bijgemest, met normale coniferen mest en een keer met lavameel. Dat leek wonderen te doen voor de heg. Ondertussen staat de heg al 8 jaar, is al jaren op de hoogte die wij willen en is harstikke dicht. Jaarlijks snoei ik 1x in Juni bij matig weer.

Als die paar confieren echt slecht zijn zou ik die weghalen en vervangen door dezelfde soort coniferen maar op de hoogte zoals de rest van de haag nu is. Kale plekken worden wel ingevuld (hier wel eens iemand gehad die een tak af gebroken heeft aan de straatkant) maar dat duurt wel lang. Niet vanuit oud hout, maar vanuit takken er naast.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik ben zelf sowieso geen fan van coniferen, omdat ze dus niet teruggroeien als je ze te ver snoeit. Na 10 of 20 jaar heb je dus óf een dikke haag óf kale plekken. Ik heb zelf 15 meter taxus staan en nog een stuk beuk. Ik ben eigenlijk de taxus wel erg gaan waarderen. Altijd groen, zitten veel vogels in, makkelijk te snoeien...

Nadat wij het huis kochten heb ik hem ongeveer 30 centimeter dunner gemaakt, en ondanks dat het de schaduwzijde is groeit hij alweer mooi dicht.
De beuk heeft mij net iets te vaak last van luis, en in de voortuin (waar circa 25m haag staat rondom een parkeerplaats) sloeg bijna 1/3e van de planten niet aan ondanks van die speciale mest bij het planten en water geven bij droogte. Vorig jaar 20 nieuwe planten gekocht en ik heb er nog steeds dooie tussen zitten. En ik vind het ook lang duren voordat beuk uitloopt, waardoor je pas vrij laat in het voorjaar een groene haag hebt..

Conclusie: go taxus!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ha, hier net een coniferenhaag van 20 jaar oud vervangen door taxus. Daar zaten wat gaten en kale stukken in. Die wortels vielen wel flink tegen.

• VulcanRaven
Tasma schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:27:
De schimmel herkennen ze niet ?! Dan heb je echt een aparte kweker gehad....
Ja dat was wel vreemd inderdaad maar ook dat andere partijen er niks over wisten te zeggen. Die slechte coniferen ga ik zowieso vervangen door een andere type haag. Ik heb daar namelijk al eens nieuwe planten neergezet en die krijgen dezelfde symptomen na verloop van tijd. Het zit dus waarschijnlijk in de grond en dan neem ik liever geen risico meer.

Die tip van het lava meel neem ik mee, ik heb ze wel al twee keer bemest maar zie niet echt veel verschil. Ze zien er van zichzelf eigenlijk al goed uit afgezien van hier en daar een tak die uitvalt.
Tehh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:31:
Ik ben zelf sowieso geen fan van coniferen...
Dat is waar ik ook bang voor ben, dat je met een snoeifoutje de haag om zeep helpt omdat deze niet meer teruggroeit. Als de haag 20 jaar meegaat vind ik het prima, als die maar niet na 5 jaar kapot gaat.

De taxus heb ik ook overwogen maar uiteindelijk voor coniferen gegaan omdat ik die persoonlijk net iets mooier vindt.

Wat voor beuk heb je, een haagbeuk of een beukenhaag? Van wat ik erover lees zitten er wel verschillen tussen groei in beide. De haagbeuk zou wat sterker zijn en minder gevoelig voor grondsoorten.

Wat betreft de takluis, in wat voor overlast uit zich dat? In het tuincentrum gaven ze aan dat dit niet veel schade voor de beuk opleverde.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-12 15:56
Eruit rossen en een basic hekwerk (bijv. van betonwapeningsgaas) plaatsen. Redelijk "volwassen" klimop (hedera) aanschaffen en dat er doorheen vlechten.

Hedera groeit veel sneller, is ook groenblijvend, is eenvoudig bij te houden en last but not least... je krijgt het niet kapot. Althans, je moet echt je best doen wil je een hederahaag laten afsterven.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
VulcanRaven schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:31:

[...]

Dat is waar ik ook bang voor ben, dat je met een snoeifoutje de haag om zeep helpt omdat deze niet meer teruggroeit. Als de haag 20 jaar meegaat vind ik het prima, als die maar niet na 5 jaar kapot gaat.

De taxus heb ik ook overwogen maar uiteindelijk voor coniferen gegaan omdat ik die persoonlijk net iets mooier vindt.

Wat voor beuk heb je, een haagbeuk of een beukenhaag? Van wat ik erover lees zitten er wel verschillen tussen groei in beide. De haagbeuk zou wat sterker zijn en minder gevoelig voor grondsoorten.

Wat betreft de takluis, in wat voor overlast uit zich dat? In het tuincentrum gaven ze aan dat dit niet veel schade voor de beuk opleverde.
Ik heb een beukenhaag. De haagbeuk is bladverliezend in de winter (en loopt in de lente eerder uit!). Omdat ik wel van de privacy ben heb ik geen ervaring met haagbeuk, ik kijk 's winters liever tegen goudbruine blaadjes aan dan tegen een kale takkenhaag.

De luis is, zeker bij wat oudere beuken, inderdaad totaal niet schadelijk. Eigenlijk is het zelfs handig bij volwassen hagen want doordat de luis zoveel sap uit de beuk onttrekt groeit hij minder hard. Om diezelfde reden is het bij een pas geplante beukenhaag ook niet zo leuk... Dan wil je namelijk dat hij zo snel mogelijk mooi dicht groeit. Je kan dat een beetje tegengaan door een dubbele rij te planten, maar zelf heb ik gewoon een enkele rij.

De overlast is vooral dat ik mij erger aan een beuk vol luis, en de wolluis die je veel op beuken aantreft laten een beuk er ook gewoon smerig uitzien. Ga je daar met je zwarte colbertje langs dan kan je wel weer terug op huis aan. Ook trekken luizen mieren aan, en daar ben ik ook niet dol op. :Y)
Bakkenist schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:47:
Eruit rossen en een basic hekwerk (bijv. van betonwapeningsgaas) plaatsen. Redelijk "volwassen" klimop (hedera) aanschaffen en dat er doorheen vlechten.

Hedera groeit veel sneller, is ook groenblijvend, is eenvoudig bij te houden en last but not least... je krijgt het niet kapot. Althans, je moet echt je best doen wil je een hederahaag laten afsterven.
Ik zat er ook aan te denken om het te adviseren, ik heb bij mijn huurwoning op die manier heel snel en goedkoop een mooie dichte erfafscheiding gemaakt (betonwapening + hedera). Ook die zat bij mij elk jaar weer onder de luis, en in bepaalde perioden komt van een hedera verschrikkelijk veel stuifmeel / pollen af. Daarbij moet je dat vlechten echt wel bijhouden wil je een mooie dichte afscheiding krijgen zonder dat hij uitzakt of juist aan de bovenkant heel dik wordt. En voor 20 meter is dat wel een pokkeklus de eerste 2 jaar.
Toch zou ik inderdaad eerder voor hedera gaan dan voor coniferen.. *gruwel* ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Tehh op 07-07-2017 10:54 ]

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:17
Wij hadden een coniferenhaag type leylandi. Zit een motje in waardoor in heel Nederland hagen doodgaan. Begon op een plek en na 3 jaar al 5 meter breed. Aan de bovenkant blijven ze groeien maar de zijtakken gaan dood. Er is geen remedie tegen. Wij hebben alles verwijderd ( viel best mee zelfs na 25 jaar. Alles op 1,5 meter afzagen en dan de stam als hefboom gebruiken). Nu een houten schutting. Deze gaat niet dood 😉

Oh ja geen klimop. Lijkt mooi winterhard maar veel bladluis waardoor een kleverige zooi. En gaat je hele tuin door. Heb een innige relatie met de snoeischaar en de klimop van de buren 😡😡😡

Kijk eens naar alternatieven als taxus of gewoon liguster. Strak en de laatste is in 2 jaar mooi dicht en groen.

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2017 14:03 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• geldersscheepje
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2017 14:03 ]

• geldersscheepje
3x achter elkaar posten hoeft echt niet.

[ Voor 76% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2017 14:03 ]

• VulcanRaven
Tehh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:51:
[...]

[...]

Ik zat er ook aan te denken om het te adviseren, ik heb bij mijn huurwoning op die manier heel snel en goedkoop een mooie dichte erfafscheiding gemaakt (betonwapening + hedera). Ook die zat bij mij elk jaar weer onder de luis, en in bepaalde perioden komt van een hedera verschrikkelijk veel stuifmeel / pollen af. Daarbij moet je dat vlechten echt wel bijhouden wil je een mooie dichte afscheiding krijgen zonder dat hij uitzakt of juist aan de bovenkant heel dik wordt. En voor 20 meter is dat wel een pokkeklus de eerste 2 jaar.
Toch zou ik inderdaad eerder voor hedera gaan dan voor coniferen.. *gruwel* ;-)
Hedera was zelfs mijn 1e keus, maar helaas is ongeveer 15 meter van de haag voor de rooigrens van mijn huis en mag ik dus geen constructie maken voor de hedera langs te laten lopen... Enkel een volledig groene erfafscheiding mag op dat stuk meer dan 1 meter hoog zijn. Uitzonderingen doet de gemeente niet aan dat heb ik al nagevraagd. Naar mijn idee het perfecte voorbeeld van idiote regelgeving. Een groene haag mag wel maar een groene haag met een metalen binnenkant welke je na 2-3 jaar niet meer ziet mag niet...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een groot metalen hek en daar diverse planten doorheen. Klimop zou ik afraden simpelweg omdat het echt groeit als onkruid en ontzettend lelijk is. Kies liever voor wat planten die (afgewisseld) het hele jaar door bloeien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:53

-tom-562

Oliesjeik

Klimop zou ik ook niet doen, mijn buren hebben het, en het komt echt overal doorheen.
Een hekwerk met planten zou ik idd ook voor kiezen. B.v. een passiebloem, die groeien als een klimop, maar dan wat gecontroleerder, en als ze in bloei staan ziet het er erg mooi uit. Voordeel is ook dat ze best wel hufterproof zijn

Vaak bu'j te bang!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-tom-562 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:03:
Klimop zou ik ook niet doen, mijn buren hebben het, en het komt echt overal doorheen.
Een hekwerk met planten zou ik idd ook voor kiezen. B.v. een passiebloem, die groeien als een klimop, maar dan wat gecontroleerder, en als ze in bloei staan ziet het er erg mooi uit. Voordeel is ook dat ze best wel hufterproof zijn
Passiebloem is idd een aanrader. Twee van die dingen groeien hier elke keer een hek van vier meter breed volledig dicht. Zo erg dat je moet blijven snoeien. Maar bloeit wel prachtig.

Alleen in de winter zullen ze minder vol zitten en kunnen zelfs deels afsterven. Ook een erg koude winter kan wel fataal zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Al 10 jaar coniferen haag van 30 meter en zolang je deze 1x (liefst 2 x) per jaar consequent "scheert" , in de eerste 2/3 jaar bemest, de kluitzakken verwijdert en de omliggende grond niet te veel is dichtgeslagen zou dit eigenlijk goed moeten gaan (wellicht enkele bomen die in het 2e jaar vervangen moeten worden die niet aanslaan)

Dorre takken, extra water geven en schimmel duiden mij eerder dat de wortels niet goed door de tuin kunnen groeien en hierdoor voor zich zelf zorgen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Zomaar paar suggesties mocht je wat nieuws zoeken:
Prunus laurocerasus
Prunus lusitanica,
Photinia
Ilex aquifolium
Osmanthus

Weet je zeker dat het schimmel is? Zijn de takken niet gewoon verdroogt?
Zou het kunnen dat je teveel water hebt gegeven, en de wortels weggerot zijn?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:53

-tom-562

Oliesjeik

Tsurany schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:04:
[...]

Passiebloem is idd een aanrader. Twee van die dingen groeien hier elke keer een hek van vier meter breed volledig dicht. Zo erg dat je moet blijven snoeien. Maar bloeit wel prachtig.

Alleen in de winter zullen ze minder vol zitten en kunnen zelfs deels afsterven. Ook een erg koude winter kan wel fataal zijn.
Voordeel is dat je ze wel extreem makkelijk/lomp kan snoeien, het groeit altijd :P afgelopen herfst had ik er zelfs een aantal grote vruchten aan (vraag me alleen af of je die kan eten :p)

Vaak bu'j te bang!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-tom-562 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:16:
[...]

Voordeel is dat je ze wel extreem makkelijk/lomp kan snoeien, het groeit altijd :P afgelopen herfst had ik er zelfs een aantal grote vruchten aan (vraag me alleen af of je die kan eten :p)
Inderdaad, gewoon afknippen wat in de weg zit. Die vruchten kan je niet eten.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 20:21
Tsurany schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:19:
[...]

Inderdaad, gewoon afknippen wat in de weg zit. Die vruchten kan je niet eten.
Jazeker wel... Klik

Mijn Buxus gaat er het najaar uit en wordt vervangen door een Prunus Laurocerasus Otto Luyken.
Dit is dan een laag soort maar er zijn soorten die (veel) hoger worden. De ene met een diepgroene bladkleur de andere frisgroen en al dan niet met kleine bloempjes. En het ene blad is smal en bij de andere weer breed.
Je kan ze heel goed snoeien en zijn vrij sterk.

Taxus is ook een mooie en goede vervanger die je vooral zeer strak kan knippen (veel doolhoven zijn hiermee gemaakt :p)

Als je een haag regelmatig snoeit of scheert dan hou je die net zo smal/strak/laag/hoog als je zelf wil.
Goede voeding geeft een goede groei en meestal dan ook een gezonde plant.

Wil je een stevige conifeer dan is eigenlijk de Cupressocyparis Leylandii 1 van de beste. Is redelijk sterk, kan ook een keertje een flinke knip/scheer beurt goed hebben en wil ook van onder/binnenuit beter herstellen dan veel andere coniferen.

Mijn profiel op Discogs

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wij hebben een liguster en zijn daar heel blij mee. Groeit snel dicht, altijd weer terug en is erg sterk. Kan ook goed tegen drogere periodes want krijgt van ons nooit water en leeft nog >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 07-07-2017 22:55 ]

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 12:02
Tehh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:31:
Ik ben zelf sowieso geen fan van coniferen, omdat ze dus niet teruggroeien als je ze te ver snoeit. Na 10 of 20 jaar heb je dus óf een dikke haag óf kale plekken. Ik heb zelf 15 meter taxus staan en nog een stuk beuk. Ik ben eigenlijk de taxus wel erg gaan waarderen. Altijd groen, zitten veel vogels in, makkelijk te snoeien...

Nadat wij het huis kochten heb ik hem ongeveer 30 centimeter dunner gemaakt, en ondanks dat het de schaduwzijde is groeit hij alweer mooi dicht.
De beuk heeft mij net iets te vaak last van luis, en in de voortuin (waar circa 25m haag staat rondom een parkeerplaats) sloeg bijna 1/3e van de planten niet aan ondanks van die speciale mest bij het planten en water geven bij droogte. Vorig jaar 20 nieuwe planten gekocht en ik heb er nog steeds dooie tussen zitten. En ik vind het ook lang duren voordat beuk uitloopt, waardoor je pas vrij laat in het voorjaar een groene haag hebt..

Conclusie: go taxus!
Mijn coniferen haag staat 10 jaar, en is geen cm breder geworden en is nergens kaal. Kwestie van fatsoenlijk snoeien en dat ook echt jaarlijks doen. Hij stopt exact daar waar de stoeptegels van de gemeente beginnen en daar tot daar snoei ik hem elk jaar. Onze confineren haag zit vol met leven, vogels, egels er onder en zelfs in een hoek 2 padden.

Zowel de conifeer als de taxus zijn giftig, maar de taxus is behoorlijk giftiger, en dan met name met kleine kinderen niet aan te raden, ja je kan er als een havik langs zitten maar waarom in vredesnaam het risico opzoeken. Wij hebben absoluut een aantal giftige planten in de tuin staan maar beperken die zo veel mogelijk, en taxus is stevig giftig plus door de rode bessen aantrekkelijk voor jonge kinderen. Taxus dampt bij warm weer ook nog eens giftige dampen, dus ga vooral dagen lang bij windstil weer strak onder je haag liggen. Vroeger werd de taxus boom gebruikt om hallucinaties op te wekken..

Het niet terug kunnen snoeien is inderdaad irritant, ook al lopen ze uiteindelijk vaak wel weer uit, alleen duurt het absurd lang, en blijft het meestal bij wat blad. Beuk heb ik nooit goed gesnapt, een semi transparante haag.. onze haag staat er toch echt ook voor de privacy.

Bovenaan alle voordelen van een coniferen haag staat natuurlijk de prijs, een heel stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een liguster haag.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 20:21
Mocht je een Taxus haag hebben..... dan is dit ook interessant om te weten...
http://taxussnoeisel.nl/

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1