Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:51

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een Phanteks Enthoo Evolv ITX. Heb nu een 200MM fan die je bij de kast mee krijgt. Nu is mijn vraag als ik de intake verander naar twee 140MM fans zouden de CPU/GPU temperaturen met paar graden zakken?

Intakes
Front:200MM

Back 140MM

Temperaturen max load na paar uur stressen
CPU: 64c
GPU: 80c

Hier is mijn build

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 329,50€ 329,50
1Asus Z170I Pro Gaming€ 143,69€ 143,69
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Windowed€ 68,50€ 68,50
1Cooler Master Masterliquid 240€ 72,50€ 72,50
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 143,80€ 143,80
1Seasonic M12II Evo 620W€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,99

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb online opgezocht maar geen resultaten gevonden over de temperatuur verschillen tussen de twee keer 140mm en de stock 200mm.

4HEad

Beste antwoord (via Eren op 07-07-2017 01:12)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Je hebt nette temperaturen voor een ITX systeem, lekker zo laten.
GPU temperatuur is voornamelijk afhankelijk van de fan profile die je instelt.
Standaard zijn ze vaak ingesteld om zo stil mogelijk te blijven bij een temperatuur van 75-80c.
Met MSI Afterburner kun je hem zo aggressief instellen als jij prettig vind.
Die 20CM fan heeft een CFM van 110 bij 850RPM, met 2 14CM fans op lage RPM zul je ongeveer rond dat zelfde getal zitten, je moet behoorlijk hoge RPM fans gebruiken wil je er bovenuit komen. (Het is even wat wild gokwerk, maar ga er maar van uit dat er weinig voordeel te behalen valt)

[ Voor 30% gewijzigd door unfor op 06-07-2017 18:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Waarom zou je dat doen? 64C na een paar uur load is toch niet zo gek?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
Nat-Water schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:15:
Waarom zou je dat doen? 64C na een paar uur load is toch niet zo gek?
Klopt de CPU is helemaal toppie. Maar mijn kaart is 80c wat ik zelf nog wel gewoon veilig vind maar als de GPU met paar graden kan laten zakken kan die wat hoger boosten met gpu boost 2.0.

4HEad

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Standaard zijn ze vaak ingesteld om zo stil mogelijk te blijven bij een temperatuur van 75-80c.
Die 20CM fan heeft een CFM van 110 bij 850RPM, met 2 14CM fans op lage RPM zul je ongeveer rond dat zelfde getal zitten, je moet behoorlijk hoge RPM fans gebruiken wil je er bovenuit komen. (Het is even wat wild gokwerk, maar ga er maar van uit dat er weinig voordeel te behalen valt)

[ Voor 30% gewijzigd door unfor op 06-07-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Wanneer heb je dit gemeten?
Houd er rekening mee dat de temperatuur ook erg afhankelijk is van de (letterlijke) kamertemperatuur.
Als je vorige week had gemeten zou je bijvoorbeeld net die paar graden lager hebben gehad.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
unfor schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:20:
als ik in de spel PUBG zit dan zitten de fans all rond de 80% en de kaart gaat niet hoger dan 80C na lang tijdig spelen. Dan zou ik de costum fan curve dan zo instellen dat ze naar de 90-100% gaan en als een jet weg vliegen. Daarom vroeg ik me af of twee 140mm ook de temperatuur kon verlagen.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Eren schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:28:
[...]

als ik in de spel PUBG zit dan zitten de fans all rond de 80% en de kaart gaat niet hoger dan 80C na lang tijdig spelen. Dan zou ik de costum fan curve dan zo instellen dat ze naar de 90-100% gaan en als een jet weg vliegen. Daarom vroeg ik me af of twee 140mm ook de temperatuur kon verlagen.
Tja, dat is meer het nadeel van een ITX gaming rig.
Je GPU heeft amper ademruimte daar onderin, maar dat wist je natuurlijk voor je besloot voor een ITX pc te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
MacorgaZ schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:24:
Wanneer heb je dit gemeten?
Houd er rekening mee dat de temperatuur ook erg afhankelijk is van de (letterlijke) kamertemperatuur.
Als je vorige week had gemeten zou je bijvoorbeeld net die paar graden lager hebben gehad.
ja het zijn wel op heten dagen gemeten en mijn kamer is best wel warm op die dagen. Maar ik wil ook weten of ik de temperaturen flink kan verlagen met twee 140mm fans zelfs op heten dagen of zou het gewoon zelfde blijven met de stock 200MM fans?

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
Het koelvermogen is afhankelijk van de luchtverplaatsing. Het oppervlak waar de lucht door stroomt is nagenoeg gelijk bij 1x200mm of 2x140mm. Je kunt het beste gaan voor een stillere 200mm fan die meer lucht verplaatst als het lawaai je niet aanstaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
unfor schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:30:
[...]

Tja, dat is meer het nadeel van een ITX gaming rig.
Je GPU heeft amper ademruimte daar onderin, maar dat wist je natuurlijk voor je besloot voor een ITX pc te gaan. :)
Klopt ik wist wel dat de GPU wel warm zou worden. Maar toch wil ik weten of de twee 140MM fans de temperaturen van de gpu toch met wat graden kan verlagen of niet zodat ik weet of het waard is om de intake fans te vervangen.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Gaat je niets helpen. Jij hebt een kaart die zijn warmte in de kast dumpt. Die blijft onder je kaart hangen en daardoor gaat je temp omhoog. Daar gaat 2x 140mm niets aan veranderen.

Wat je wel kunt proberen is om je voeding om te draaien. Die zuigt dan de warme lucht onder de kaart vandaan. Nadeel is dat je dan je voeding "koelt" met warme lucht.
Maar je kunt het proberen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
arbraxas schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:44:
Gaat je niets helpen. Jij hebt een kaart die zijn warmte in de kast dumpt. Die blijft onder je kaart hangen en daardoor gaat je temp omhoog. Daar gaat 2x 140mm niets aan veranderen.

Wat je wel kunt proberen is om je voeding om te draaien. Die zuigt dan de warme lucht onder de kaart vandaan. Nadeel is dat je dan je voeding "koelt" met warme lucht.
Maar je kunt het proberen.
Zou de voeding ook de airflow moeten delen met de kaart. Ik weet niet of het wel verstandig is in een kleine kast maar ja ziet eruit als een trade het kan misschien wel de temperaturen wat laten zakken maar ja ik vind het prettiger als mijn voeding en mijn kaart niet vechten om vers lucht. Maar als ik nu alle antwoorden lees is er niet veel te doen om de temperaturen te verlagen van de GPU en zeker in deze weer.

edit: typo 8)7

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
biomass schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:36:
Het koelvermogen is afhankelijk van de luchtverplaatsing. Het oppervlak waar de lucht door stroomt is nagenoeg gelijk bij 1x200mm of 2x140mm. Je kunt het beste gaan voor een stillere 200mm fan die meer lucht verplaatst als het lawaai je niet aanstaat. :)
Welke 200MM fans zou je mij kunnen adviseren. Had eerst in gedachte om de Noctua NF-A20-PWM, 200mm te halen maar blijkbaar past die koeler niet omdat die 3,0 cm diepte te dik is :-( .

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
Volgens de pricewatch zijn er niet veel alternatieven.
https://tweakers.net/pric...are/327770;480934;553783/
Die van Phantek zal wel het stock-model zijn, dus die hoef je niet te halen.
Als je toch een of twee 140 mm fans toevoegt, heb je in ieder geval meer lawaai.
http://www.tomshardware.c...ro-default-case-fans.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
biomass schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:11:
Volgens de pricewatch zijn er niet veel alternatieven.
https://tweakers.net/pric...are/327770;480934;553783/
Die van Phantek zal wel het stock-model zijn, dus die hoef je niet te halen.
Als je toch een of twee 140 mm fans toevoegt, heb je in ieder geval meer lawaai.
http://www.tomshardware.c...ro-default-case-fans.html
Bedankt voor de antwoord het is helemaal duidelijk nu _/-\o_ .

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Topicstarter
Bedankt iedereen de mij heeft geholpen met de probleem :).

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:37
De Evolv cases staan erom bekend een behoorlijke slechte exhaust airflow te hebben. Klik voor de grap het deksel van je case er maar eens af en laat deze gewoon rusten op de klik-punten. Scheelt al snel heel wat.

Momenteel zelf de atx variant maar man man man, kan niet wachten om deze kast de deur uit te doen.
Pagina: 1