Binnen mijn Gemeenschappelijk Wonen-project van pakweg 130 woningen is de verhuurder van plan om alle kunststof kozijnen professioneel te laten reinigen en voorzien van een vuilafstotende coating. Hartstikke mooi natuurlijk, maar nu heb ik vandaag de brief van het uitvoerend bedrijf ontvangen met het volgende verzoek:
Het bedrijf heeft in hun brief een mailadres genoemd voor vragen en daar ga ik morgen een mailtje naar toe sturen (ook namens medebewoners die op dit moment via de mail bij mij hun duit in het zakje doen). Zoals het er nu naar uit ziet willen de meeste bewoners simpelweg vantevoren te horen krijgen 'die en die dag alles dicht houden aub' en hebben ze daar geen enkel probleem mee. Inmiddels klinken er ook al geluiden van mensen die zeggen dat als vastgehouden wordt aan 5 dagen alles dicht, ze gewoon hun ramen open laten staan (wat betekent dat het bedrijf bij die ramen hun werkzaamheden niet uit kan voeren).
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak. Vinden jullie het een (on)redelijk verzoek om 5 dagen lang alles dicht te houden? Zijn er mensen met misschien betere oplossingen of voorstellen? En hoewel ik er van uit ga dat we alles met goed overleg opgelost krijgen, ben ik wel nieuwsgierig naar de juridische kant. Valt dit verzoek nog wel binnen de wettelijke kaders die een huurder verplichten om de verhuurder onderhoud uit te laten voeren?
Natuurlijk wil ik onze verhuurder in de gelegenheid stellen om onderhoud uit te (laten) voeren, geen probleem. Maar het verzoek om hartje zomer een week lang met alle ramen en ventilatieroosters potdicht te gaan zitten vind ik persoonlijk niet redelijk. Zeker gezien het bedrijf natuurlijk niet een hele week lang met enkel mijn ramen bezig is. Dit komt op mij vooral over als gemakzuchtige planning van hun kant.Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, verzoeken wij u gedurende de periode van maandag 31 juli t/m vrijdag 4 augustus tussen 08.00 en 17.00 de volgende voorzorgsmaatregelen te nemen (...):
- Alle kunststof kozijnen en deuren volledig sluiten.
- Alle ventilatieroosters volledig sluiten.
- Alle horren die voor de ramen zitten verwijderen.
Het bedrijf heeft in hun brief een mailadres genoemd voor vragen en daar ga ik morgen een mailtje naar toe sturen (ook namens medebewoners die op dit moment via de mail bij mij hun duit in het zakje doen). Zoals het er nu naar uit ziet willen de meeste bewoners simpelweg vantevoren te horen krijgen 'die en die dag alles dicht houden aub' en hebben ze daar geen enkel probleem mee. Inmiddels klinken er ook al geluiden van mensen die zeggen dat als vastgehouden wordt aan 5 dagen alles dicht, ze gewoon hun ramen open laten staan (wat betekent dat het bedrijf bij die ramen hun werkzaamheden niet uit kan voeren).
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak. Vinden jullie het een (on)redelijk verzoek om 5 dagen lang alles dicht te houden? Zijn er mensen met misschien betere oplossingen of voorstellen? En hoewel ik er van uit ga dat we alles met goed overleg opgelost krijgen, ben ik wel nieuwsgierig naar de juridische kant. Valt dit verzoek nog wel binnen de wettelijke kaders die een huurder verplichten om de verhuurder onderhoud uit te laten voeren?
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"