Onderhoud huurwoning - hele week alles dicht redelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Binnen mijn Gemeenschappelijk Wonen-project van pakweg 130 woningen is de verhuurder van plan om alle kunststof kozijnen professioneel te laten reinigen en voorzien van een vuilafstotende coating. Hartstikke mooi natuurlijk, maar nu heb ik vandaag de brief van het uitvoerend bedrijf ontvangen met het volgende verzoek:
Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, verzoeken wij u gedurende de periode van maandag 31 juli t/m vrijdag 4 augustus tussen 08.00 en 17.00 de volgende voorzorgsmaatregelen te nemen (...):
  • Alle kunststof kozijnen en deuren volledig sluiten.
  • Alle ventilatieroosters volledig sluiten.
  • Alle horren die voor de ramen zitten verwijderen.
Natuurlijk wil ik onze verhuurder in de gelegenheid stellen om onderhoud uit te (laten) voeren, geen probleem. Maar het verzoek om hartje zomer een week lang met alle ramen en ventilatieroosters potdicht te gaan zitten vind ik persoonlijk niet redelijk. Zeker gezien het bedrijf natuurlijk niet een hele week lang met enkel mijn ramen bezig is. Dit komt op mij vooral over als gemakzuchtige planning van hun kant.

Het bedrijf heeft in hun brief een mailadres genoemd voor vragen en daar ga ik morgen een mailtje naar toe sturen (ook namens medebewoners die op dit moment via de mail bij mij hun duit in het zakje doen). Zoals het er nu naar uit ziet willen de meeste bewoners simpelweg vantevoren te horen krijgen 'die en die dag alles dicht houden aub' en hebben ze daar geen enkel probleem mee. Inmiddels klinken er ook al geluiden van mensen die zeggen dat als vastgehouden wordt aan 5 dagen alles dicht, ze gewoon hun ramen open laten staan (wat betekent dat het bedrijf bij die ramen hun werkzaamheden niet uit kan voeren).

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak. Vinden jullie het een (on)redelijk verzoek om 5 dagen lang alles dicht te houden? Zijn er mensen met misschien betere oplossingen of voorstellen? En hoewel ik er van uit ga dat we alles met goed overleg opgelost krijgen, ben ik wel nieuwsgierig naar de juridische kant. Valt dit verzoek nog wel binnen de wettelijke kaders die een huurder verplichten om de verhuurder onderhoud uit te laten voeren?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:52
Prima toch?
Wanneer het echt daadwerkelijk warm wordt kan je toch beter overdag de ramen dicht en de gordijnen dicht, zo krijg je de minste warmte binnen
'S avonds kan je alles weer opengooien, dan is die coating weer verdampt/vernevelt

Zo'n coating wordt vaak aangebracht met een spuit (doorgaans), ze waarschuwen je enkel dat je dan dus even je ramen en roosters dicht kan doen of je ruikt het heel goed binnen
Het is dus niet zo zeer een makkelijke planning, maar ze willen zo min mogelijk overlast veroorzaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen idee hoeveel werk het is, maar het klinkt m.i. redelijk. Voor 130 woningen heeft altijd iemand wel een uitzondering te bedenken: niet als het warm is, niet als het koud is, niet als het regent, niet als er kans is op regen, niet als Pietje jarig is, etc. etc. Hooguit bij uitzondering zou ik een alternatief verwachten voor die ene woning, pasgeboren baby met ademhalingsproblemen of zo.

Idem de hele week dichthouden: stel dat jouw blok alleen maandag en dinsdag dicht hoeft, en je hebt een probleem als de planning iets uitloopt zodat woensdag of donderdag nodig is. En dan blijkt iemand op het blok niet thuis maar staat wel een raam open -> hele planning moet anders -> kosten verdubbelen.

Beter zo zeggen, dan kan het altijd meevallen.Mocht je dat per se willen: laat je raam even open als je geen enkel werk in de buurt ziet, doe per direct dicht als wel. En ga niet klagen als er dan bv. stof in je huis komt ;) Of even 'doorbijten'. De ramen kunnen toch tot 8u en na 17u weer open. En de tijd er tussen zullen de meesten werken of buitenshuis kunnen zijn als het te warm wordt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 16:45
Ik vond het vervelender dat er een briefje in de bus lag om de ramen open te zetten overdag. Want ze wilden schilderen. Ik heb gebeld dat dat niet ging gebeuren en daarna hebben we een dag afgesproken dat er iemand in mijn woning kon opletten zodat mijn spullen veilig stonden. Maargoed, alles open zetten is anders dan alles dicht doen, maar in goed overleg is er vaak wel iets mogelijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 10:13
Het bedrijf wat de werkzaamheden doet kan eenvoudig een kaartje in de bus doen bij de woningen die op een bepaalde dag gedaan zijn zodat de ramen daar weer open mogen de rest van de week. Kleinde moeite lijkt me.

Ook kunnen ze vast beter plannen wanneer ze langskomen, een week is erg ruim. ze kunnen vast ook een raming geven van bijvoorbeeld 3 dagen.

Als je het mij vraagt dus gewoon een luie planner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

real[B]art schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:27:
Maar het verzoek om hartje zomer een week lang met alle ramen en ventilatieroosters potdicht te gaan zitten vind ik persoonlijk niet redelijk.
Ze hoeven dan ook niet elke dag de hele dag dicht te zitten, alleen "tussen 08.00 en 17.00" elke dag. Dus die hitte kan je perfect afvoeren door open ramen tussen 17.00 en 08.00... Daarnaast kan het zijn dat het bedrijf dat gaat reinigen en coaten gewoon nog niet een directe planning heeft welke ramen eerst worden gedaan, en men dat vrij laat aan het team ter plekke.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:06
Volgens mij valt het allemaal wel mee, kijk het de eerste dag even aan en zet een pot koffie met paar pakken gevulde koeken klaar voor de werklui.

Zo heb ik het in ieder geval gedaan toen al het houtwerk van ons complex geschilderd werd, al was het toen andersom: alles moest openblijven einde herfst. Was ik niet heel blij mee - kou en een steiger voor m'n geopende ramen als ik op kantoor zit. Lang verhaal kort gemaakt: gezellig praatje met de heren en drie keer raden welk huis als eerste gedaan werd, m'n ramen werden zelfs gesloten en, na overleg, verlieten ze via m'n voordeur mijn appartement zodat ze de ramen konden sluiten als de verf droog genoeg was. En dat omdat ik, volgens hen, de enige was in het pand die ze aansprak. Pot koffie elke ochtend hoefde niet eens van ze, werd wel gewaardeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door driedees op 06-07-2017 16:59 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
De ramen en roosters dienen alleen tussen 08:00 en 17:00 gesloten te zijn, wat is daar het probleem van? (Als het goed is) zijn jullie binnen datzelfde tijdschema aan het werk (of jij/je vrouw/jullie werken thuis) en heb je geen last van hun werkzaamheden. En bij hitte is het juist beter om alles gesloten te houden, zo komt er een minimale warmtestroom op gang, en is het koeler dan dat jouw ramen de hele dag open staan.

Het enige nadeel wat je zou kunnen hebben is dat je woning een beetje "muf" is. Maar als je buiten hun werktijden alles open zet lijkt me de kans nihil dat je daar last van zal hebben.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik vind het heel redelijk.

- Sws (zoals eerder genoemd) kan je met warmte beter je ramen en deuren dicht hebben.
- Het is niet de hele dag maar alleen tijdens de werkzaamheden (9 uurtjes per dag)

Heb jaren geleden een keuken/badkamer/wc-renovatie gehad. Kon ik 3 weken lang niet douchen en/of koken omdat ze dagelijks maar een uurtje bezig waren* in mijn appartement. Dat vond ik onredelijk

*dag 1 demonteren keukenkastjes, dag 2 demonteren aanrecht, dag 3 demonteren badkamer, dag 4 tegeltjes van muur af enz...enz...

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:41
Vinden jullie het een (on)redelijk verzoek om 5 dagen lang alles dicht te houden?
Ik vind het een redelijk verzoek en ik vind dat je om niks zeurt.

@hierboven: kom op zeg, het gaat om 5 dagen! Ze weten ook niet van tevoren welk weer het wordt en het werkt veel makkelijker als ze gewoon op hun eigen tempo en de op dat moment makkelijkste volgorde kunnen werken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Om even in te gaan op de reacties die suggereren dat het sowieso beter is om overdag de ramen dicht te houden, daar gaat het niet om. Iedereen heeft zo zijn eigen overwegingen waarom hij of zij de ramen en roosters open danwel dicht wil hebben. Om maar een voorbeeld te noemen, een buurman heeft nachtdienst en slaapt dus overdag. In zijn studio van net iets meer dan 20 vierkante meter wordt het zonder enige ventilatie al snel zeer onprettig.

Het probleem dat ik en anderen hiermee hebben is ook niet zo zeer dát onze ramen en roosters dicht moeten, maar wel dat dat voor de hele week moet, terwijl er maar 1, heel misschien 2 dagen aan elk appartement of woning gewerkt wordt. De buurman in kwestie vind het niet erg om wat ongemak te ervaren zodat anderen hun werk kunnen doen, maar hij zou het wel vervelend vinden als aan het eind van de dag blijkt dat het voor niks was, omdat zijn huis nog niet aan de beurt gekomen is.

Zoals ik al zei twijfel ik er niet aan dat we hier uit gaan komen, is het niet bij voorbaat met het bedrijf zelf, dan is het wel ter plekke met de dames en heren op de 'werkvloer'. Op momenten dat ik thuis ben zullen die uiteraard ook niet onverzorgd blijven :).

Waar het mij om gaat is om op een constructieve manier het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Met dat uitgangspunt zie ik weinig nut in mensen vertellen dat wat zij als een probleem ervaren eigenlijk helemaal geen probleem is. Ik begrijp dat het voor zo'n bedrijf hartstikke makkelijk is als ze de hele week overal waar en wanneer het ze schikt aan de slag kunnen, maar een tijdspanne van 5 dagen daarvoor reserveren legt de last wat mij betreft te eenzijdig bij de bewoners. Dus hoop ik een oplossing te vinden waarbij de werklui zo min mogelijk gehinderd worden, maar de bewoners ook.

Bijvoorbeeld een dag vantevoren een kaartje in de bus of even aanbellen, of misschien het blok onderverdelen in tijdspannes van 2 dagen. Alternatieve suggesties zijn ook nog steeds zeer welkom! Zoals gezegd ga ik morgen mailen met het bedrijf voor hun kijk op de zaak, de inzet is nog steeds constructief overleg 8).

In ieder geval alvast bedankt voor al jullie reacties, het is interessant om te zien hoe ontzettend verschillend er tegenaan gekeken wordt!

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Houd het in de gaten als de werkzaamheden starten en klets desnoods even met de onderhoudsmannen wanneer 'jouw' blok aan de beurt is.
Zowiezo als ze bij je geweest zijn dan geld het niet meer neem ik aan, en kun je dus de boel weer open laten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

"Bijvoorbeeld een dag vantevoren een kaartje in de bus of even aanbellen, "
Ja en dan zijn de mensen niet thuis en dan is dat weer een reden voor een ander om te klagen en de tijd die iemand bezig is om bij alles en iedereen aan te bellen.... :')

Misschien dat ik bot overkom, maar dit is echt zeuren omdat het kan, ga wat leuks doen met je tijd.

39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:16
Misschien ben ik heel raar, maar tussen 8:00 en 17:00 valt toch onder werktijd? Dan ben je niet thuis.

Ben je wel thuis, dan hou je lekker de ramen open als je wilt. Hoor je de mensen komen, doe je de ramen dicht.

Of denk ik te makkelijk?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
zoals hierboven ook al genoemd, de wereld is niet alleen zwart wit maar een heleboel grijs.
vraag op maandag ochtend even wat de planning is, geef aan dat je het super vindt dat ze dit komen doen voor jullie, licht even toe wat jouw behoeftes zijn en kijk even hoe dit met elkaar rijmt.
pak stroopwafels er tegenaan en een "goeiemoggel" als je ze tegenkomt, en die ramen kunnen vast 4 van de 5 dagen open staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Binnen mijn Gemeenschappelijk Wonen-project van pakweg 130 woningen is de verhuurder van plan om alle kunststof kozijnen professioneel te laten reinigen en voorzien van een vuilafstotende coating.
Ga lekker eigenwijs zijn, en je ramen / ventilatie open zetten.

Denk je dat die kozijnen met de hand worden schoongemaakt, en gelakt ?
Daar gaat industrial grade cleaner overheen, en dan die coating.

Ik denk dat je harder schreeuwt als DAT in je woning terechtkomt .....
Daar gaat een hogedruk langs, en niet alleen bij jou, ook onder en boven je.
Dus er komt residu af, wat ook NA of VOOR jouw behandeling nog kan gebeuren.

Het is voor de veiligheid, niet om je dwars te zitten

[ Voor 15% gewijzigd door FreshMaker op 06-07-2017 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:52
Ik voorzie binnenkort een topic waarbij de TS klaagt dat zijn hele huis meurt naar chemische troep, en er overal waterschade is :')

Met alle respect, maar dit verhaal is gewoon zeiken om het zeiken..

Pak anders eens een knikkerbus (spuitbus), ga daar iets mee spuiten zonder af te plakken, moet je eens kijken hoeveel spuitnevel je overal hebt zitten
Krom vergelijk? Nou nee, want die coating is vrijwel hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
FabianGTI schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:50:
Met alle respect, maar dit verhaal is gewoon zeiken om het zeiken..
Met alle respect, dat geldt voor jouw post net zo goed.

Je hebt het over waterschade en chemische meur en spuiten zonder af te plakken terwijl dat helemaal niets meer met het topic te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
real[B]art schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:36:
[...]

Met alle respect, dat geldt voor jouw post net zo goed.

Je hebt het over waterschade en chemische meur en spuiten zonder af te plakken terwijl dat helemaal niets meer met het topic te maken heeft.
Maar uhm, jij spreekt die lui, die zeggen, jij komt woensdag, hou dan maar dicht, maar op maandag en dinsdag zijn ze bezig boven je, iets zegt mij dat alles van boven naar beneden moet gaan, dus hoe ga jij dan die rotzooi buiten houden?

Ze werken vaak per verdieping, dus ze beginnen van links naar rechts of andersom en op de bovenste verdieping. dwz elke dag moet ie dicht, want elke dag gaan ze er langs en dat 2x, namelijk eerste keer reinigen en 2de keer coating aanbrengen.

Maar even, gaat het hier wel om een flat? Omdat ik medebewoners lees ging ik hier vanuit...

/edit
En ik vindt het een juist voorstel, nu is alles in 1 week klaar, met jullie tegenvoorstel kan het zomaar 2 weken of langer duren en dan wordt het duurder en meer overlast... (deed dit werk nog wel eens namelijk en uiteindelijk ga je dan als een schaakbord over de flat heen en je dus 2x zoveel tijd kwijt was eraan, zelf hele delen pas weken later)

[ Voor 16% gewijzigd door Vorkie op 06-07-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Het gaat om een mengeling van rijtjeswoningen, galerijwoningen en portiekwoningen.

Wat ik gewoon hoop te bereiken is een minimum aan ondervonden overlast voor alle betrokken partijen. Misschien dat extra toelichting vanuit de aannemer al genoeg is. Gezien sommige van mijn medebewoners zich behoorlijk fel hebben uitgesproken over de voorgenomen 5 dagen leek het mij zinvol om als een soort mediator tussen de aannemer en hen te gaan staan, zodat in ieder geval iedereen zich gehoord voelt. Naar mijn idee zal dat alleen al de angel er wel uit halen voor veel mensen. Begrip en uitleg kunnen een hoop doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het probleem? Het is een vriendelijk verzoek, geen opgelegde verplichting. Tevens is het enkel een voorzorgsmaatregel.

Prima wat ze bedenken. Maar ik zou er niet teveel waarde aan hechten en gewoon indien gewenst de ramen en roosters openlaten. Zoals je zelf al zegt, als je moet slapen in een afgesloten ruimte dan is dat alles behalve comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
ZeRoC00L schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:05:
Houd het in de gaten als de werkzaamheden starten en klets desnoods even met de onderhoudsmannen wanneer 'jouw' blok aan de beurt is.
Zowiezo als ze bij je geweest zijn dan geld het niet meer neem ik aan, en kun je dus de boel weer open laten.
Dit is de enige juiste optie. Die planner doet zijn werk, maar is niet op locatie en wordt door veel werkmannen ook niet voor vol aangezien. "Het kantoor weet niet hoe het in de praktijk werkt" en zo. De mannen even aanspreken, wat met koffie/koek rommelen indien nodig en dat werkt als een dolle, nog nooit meegemaakt dat het niet werkte in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden bij deze de afloop van het verhaal :)

Zoals zo vaak het geval is, wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

De aannemer reageerde direct met 'nee joh, 5 dagen lang de ramen dicht, daar moet ik zelf ook niet aan denken'. De brief was wat ongelukkig geformuleerd en de tijden zijn enkel bedoeld voor mensen die van huis gaan. Iedereen die thuis is mag lekker de boel open laten, ze vinden het geen enkel probleem om dan even aan te bellen.

Ik heb de aannemer ter informatie nog een plattegrond gestuurd waarop van alle woningen te zien is welke raampartij bij welk huisnummer hoort. En uiteraard al mijn buren op de hoogte gebracht en gehint dat je ramen dicht doen als je ziet dat ze in aantocht zijn natuurlijk gewaardeerd wordt. Of alternatief even een briefje met je huisnummer (of dat van een buur met sleutel) zodat de ramen gesloten kunnen worden.

Bedankt allemaal voor het meedenken 8)

Pagina: 1