Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TheDogeGuy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-11 16:27
Mijn vraag
Ik heb sinds gisteren een upgrade voor mijn systeem. Hier heb ik mijn fx-6300 vervangen voor een R5 1600 met een b350 PC Mate.

Alles liep vloeiend tijdens het spelen van PUBG, stuk beter dan dat het deed met mijn fx-6300. Alleen toen ik wou overclocken en ik met cinebench mijn score ging bekijken. Bleek deze enorm laag te zijn. Ik keek en het bleek dat er maar 3 cores en 6 threads gebruikt werden. Nu keek ik daarna via cpu-z en hier wordt precies hetzelfde aangegeven.

Ik weet nou eigenlijk niet, waar dit aan kan liggen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1MSI B350 PC Mate€ 97,95€ 97,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 458,31€ 458,31
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 66,50€ 66,50
1Corsair CX600M€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,71

Ik draai windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Bios naar de nieuwste versie te updaten (geen resultaat)
- Bios terugzetten naar standaard waarden (geen resultaat)
- Aantal cores via 'msconfig' op 6 zetten. (geen resultaat)

Ik hoop dat iemand weet, wat er misschien mis kan zijn. Ik hoop natuurlijk dat het gewoon een software fout is, maar het is toch wel vervelend.

Beste antwoord (via TheDogeGuy op 09-07-2017 15:51)

Verwijderd

pjotter32 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:24:
Hierna toch gekeken bij msconfig, nog steeds maximaal 6. Hier aantal processoren "weggeklikt". Opnieuw opgestart en hierna had ik wel de keuze voor 12.
Dit was de oplossing, omdat je de processor verwijderd hebt in msconfig en vervolgens windows opnieuw opstart, is de hal herschreven. Deze oplossing geldt helaas niet in alle situaties, dat is ook de reden dat ik hem niet aandroeg. Enfin, bij jou heeft het gewerkt. :)

Alle reacties

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:14
Zoek eens in de BIOS naar de SMT instelling? Dit is de AMD variant van hyperthreading.

EDIT
Alhoewel.. met SMT uit zou je volgens mij 6 cores en 6 threads moeten zien. Dus wel raar dit..

[ Voor 38% gewijzigd door Wasp op 06-07-2017 14:18 ]

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:56
Terug mee naar de winkel gaan en laten testen op een ander moederbord? Het zou een DOA kunnen zijn maar dat komt niet vaak voor natuurlijk.

Je zou ook eerst zelf kunnen kijken of alle pinnetjes aan de onderzijde van de CPU nog intact zijn.

• TheDogeGuy
Wasp schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:16:
Zoek eens in de BIOS naar de SMT instelling? Dit is de AMD variant van hyperthreading.

EDIT
Alhoewel.. met SMT uit zou je volgens mij 6 cores en 6 threads moeten zien. Dus wel raar dit..
SMT staat aan.
Lejavh schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:17:
Terug mee naar de winkel gaan en laten testen op een ander moederbord? Het zou een DOA kunnen zijn maar dat komt niet vaak voor natuurlijk.

Je zou ook eerst zelf kunnen kijken of alle pinnetjes aan de onderzijde van de CPU nog intact zijn.
Zal hem er even uit halen. Alles ging er gewoon soepel in, dus denk niet dat dit het geval is. Anders toch maar contact opnemen met megekko.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Met behulp van het programma MsConfig is het mogelijk alle kernen te gebruiken tijdens het opstarten.
Open het startmenu. In het zoekvenster type: MsConfig
MsConfig > Tab: Computer opstarten > Knop: [Geavanceerde Opties] > Vinkje bij "Aantal processoren" (kernen) kies in het afrol venster het gewenste aantal.

Net overheen gelezen dus dat werkt niet..

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-J op 06-07-2017 14:44 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
In de BIOS, onder de overclock (OC) opties, is er misschien een optie "Downcore Control"? Als ik in de handleiding kijk van jouw moederbord kijk dan zou dit het kunnen zijn.

• TheDogeGuy
Speedy-J schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:41:
Met behulp van het programma MsConfig is het mogelijk alle kernen te gebruiken tijdens het opstarten.
MsConfig > Tab: Computer opstarten > Knop: [Geavanceerde Opties] > Vinkje bij "Aantal processoren" (kernen) kies in het afrol venster het gewenste aantal.
Dit had ik al gedaan. Hij staat hier op 6. Echter worden er hier buiten nog steeds, maar 3 cores, 6 threads gebruikt. Ook na opnieuw opstarten.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Terug sturen die hap ,megekko heb prima service en je heb recht op een nieuwe set.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• TheDogeGuy
Heb net de cpu er ook uit gehaald, geen enkele verschoven pin. Alles staat strak in mooie rijtjes. Zal hem er nog even in doen en kijken of hij nog steeds niet werkt. Zie dat megekko geen telefoonnummer heeft, maar gewoon even een mailtje sturen?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

pjotter32 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:51:
Heb net de cpu er ook uit gehaald, geen enkele verschoven pin. Alles staat strak in mooie rijtjes. Zal hem er nog even in doen en kijken of hij nog steeds niet werkt. Zie dat megekko geen telefoonnummer heeft, maar gewoon even een mailtje sturen?
Ja even mailen en je probleem uitleggen ,dan krijg je instructies om het op te sturen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pjotter32 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:45:
[...]

Dit had ik al gedaan. Hij staat hier op 6. Echter worden er hier buiten nog steeds, maar 3 cores, 6 threads gebruikt. Ook na opnieuw opstarten.
Kan je hem niet op 12 zetten? Met zes cores en 2 threads per core zou ik een setting van 12 logischer vinden dan 6.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
Virtual machines die cores gereserveerd hebben en meelopen ? Zal wel niet maar dan heb je alles wel gehad. Wellicht een nieuwe windows installatie ? Ik weet dat je idd cores kan uitschakelen zoals hier eerder gezegd is in het bios maar ik dacht dat het ook mogelijk was in Ryzen master stond dat toevallig aan ?

Misschien een kapotte cpu uit de fabriek vraag me af of Esd hier iets mee te maken kan hebben

Tevens is smt hyperthreading voor intel. Je kan hardwarematig cores uit en aanzetten in het bios althans ik kan dat en dat is niet de smt optie maar iets anders zal ff kijken en hier posten.

Edit : heet downcore control

Als je daar 3 hebt met smt dan heb je totaal 6 threads.

Downcore

[ Voor 17% gewijzigd door Bartosy op 06-07-2017 15:13 ]

• TheDogeGuy
Tsurany schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:58:
[...]

Kan je hem niet op 12 zetten? Met zes cores en 2 threads per core zou ik een setting van 12 logischer vinden dan 6.
6 is het maximum wat er is. 1-6 is mogelijk. Meer niet
Bartosy schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:10:
Virtual machines die cores gereserveerd hebben en meelopen ? Zal wel niet maar dan heb je alles wel gehad. Wellicht een nieuwe windows installatie ? Ik weet dat je idd cores kan uitschakelen zoals hier eerder gezegd is in het bios maar ik dacht dat het ook mogelijk was in Ryzen master stond dat toevallig aan ?

Misschien een kapotte cpu uit de fabriek vraag me af of Esd hier iets mee te maken kan hebben

Tevens is smt hyperthreading voor intel. Je kan hardwarematig cores uit en aanzetten in het bios althans ik kan dat en dat is niet de smt optie maar iets anders zal ff kijken en hier posten.

Edit : heet downcore control

Als je daar 3 hebt met smt dan heb je totaal 6 threads.

[afbeelding]
Ik denk dan idd dat het een DOA is. Bij mij kan ik bij de Downcore control kiezen uit.
- Auto
- TWO (1+1)
- TWO (2+0)
- THREE (3+0)
- FOUR (2+2)

Ik heb niet een de mogelijkheid om hier 6 cores te selecteren.

Nou ja, ik denk dat het maar contact opnemen wordt met megekko :(

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
pjotter32 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:17:
[...]

6 is het maximum wat er is. 1-6 is mogelijk. Meer niet

[...]

Ik denk dan idd dat het een DOA is. Bij mij kan ik bij de Downcore control kiezen uit.
- Auto
- TWO (1+1)
- TWO (2+0)
- THREE (3+0)
- FOUR (2+2)

Ik heb niet een de mogelijkheid om hier 6 cores te selecteren.

Nou ja, ik denk dat het maar contact opnemen wordt met megekko :(
Hebben ze niet per ongeluk je een 1500(x) verkocht ? En als je daar 4 2+2 kiest heb je dan wel 4 cores(8 threads)en wordt de cpu wel als r5 1600 gezien in cpu-z ? Wel heel apart vraag me af of dit door de cpu of het moederbord komt...

• TheDogeGuy
Hebben ze niet per ongeluk je een 1500(x) verkocht ? En als je daar 4 2+2 kiest heb je dan wel 4 cores(8 threads)en wordt de cpu wel als r5 1600 gezien in cpu-z ? Wel heel apart vraag me af of dit door de cpu of het moederbord komt...
Cpu-z ziet het als een R5 1600. Op de sticker op het doosje staat ook een R5 1600 net als op de processor. Dus het is een R5 1600.

Als ik hem op 2+2 zet dan blijft hij maximaal 3 cores en 6 threads. Heb megekko ook een mail gestuurd.

Verwijderd

Speedy-J schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:41:
Dit is een functie die betrekking heeft op troubleshooten bij meerdere fysieke processoren en heeft geen invloed op het aantal cores van 1 processor.

Heb je windows opnieuw geïnstalleerd? Volgens mij is de HAL (Hardware Abstraction Layer) een beetje in de war.

• TheDogeGuy
Ik weet uiteindelijk niet wat de preciese oplossing is geweest, maar ik heb de nieuwste bios versie gedownload en toen zag ik dat er in de bios 6 cores beschikbaar waren.

Hierna gekeken in windows, maar nog steeds 3 cores, 6 threads. Hierna toch gekeken bij msconfig, nog steeds maximaal 6. Hier aantal processoren "weggeklikt". Opnieuw opgestart en hierna had ik wel de keuze voor 12.

Hierna cinebench gedraaid en hij draait nu weer gewoon met 6 cores 12 threads met een prima score. Al weet ik niet wat uiteindelijk de oplossing is geweest toch bedankt allemaal voor de hulp.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

pjotter32 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:24:
Hierna toch gekeken bij msconfig, nog steeds maximaal 6. Hier aantal processoren "weggeklikt". Opnieuw opgestart en hierna had ik wel de keuze voor 12.
Dit was de oplossing, omdat je de processor verwijderd hebt in msconfig en vervolgens windows opnieuw opstart, is de hal herschreven. Deze oplossing geldt helaas niet in alle situaties, dat is ook de reden dat ik hem niet aandroeg. Enfin, bij jou heeft het gewerkt. :)
Pagina: 1