Upgraden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brickvansteen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 17:51
Upgraden?
Momenteel ben ik in het bezit van een 4570 icm een gigabyte g1 sniper b5 moederbord en 8G ram. Met dit moederbord heb ik de cpu momenteel overgeclockt naar 3,9 Ghz. Mijn gpu is een GTX 970. Aangezien de cpu al wat ouder ben te worden ben ik eens gaan kijken om de boel te upgraden.Ik gebruik de pc voornamelijk om te gamen op 1080P onderuitgezakt op een stoel aangesloten op mijn tv. Ik heb zitten kijken wat de prestatie winst zou zijn bij een upgrade een ik lees verschillende verhalen. Enerzeids word er geschreven dat een upgrade naar meer cores nog zinloos is en mijn huidige i5 nog prima zou voldoen. anderzijds lees ik hier en der dat er al games zijn die goed gebruik maken van multicore en in de toekomst dit steeds meer gaat voorkomen. Nu is mijn vraag is upgraden de moeite waard en zo ja naar welke cpu.

Wat is je budget?
Mijn Budget zal rond de 500 euro zitten inclusief verkoop van mijn huidige set. Ik ben op de hoogte dat ik hier weinig nieuws voor kan kopen maar ik richt mij voornamelijk op setjes via vraag en aanbod.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Momenteel bezit ik dus intel omdat deze in het verleden gewoon de snelste en beste procesoren voor gaming hadden. Met de komst van ryzen is dit verschil zo klein geworden dat dit ook wel een optie zou zijn.
Ik heb al gekeken naar setjes met een i7 7700K maar ik vraag mij af of deze upgrade dan wel de moeite waard is. Ook lijkt mij een oudere x99 cpu zoals de 5820 wel interessant vanwege de 6 cores.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 13:59
Je kan beter eerst kijken wat nu je bottleneck is. Het lijkt me sterk dat het je CPU is, maar het ligt aan je games. Wat is je load van je CPU/GPU ingame? Over welke games praten we? Heb je uberhaupt wel problemen/ een bottleneck op 1080p?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• brickvansteen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 17:51
Nat-Water schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:39:
Je kan beter eerst kijken wat nu je bottleneck is. Het lijkt me sterk dat het je CPU is, maar het ligt aan je games. Wat is je load van je CPU/GPU ingame? Over welke games praten we? Heb je uberhaupt wel problemen/ een bottleneck op 1080p?
Games hebben we het over Rise of the tomb raider, mad max, just cause 3 etc. Ze draaien opzicht wel prima met hier en daar een framedrop. Gaat me meer om toekomst bestendig te zijn. De gpu ga ik voorlopig nog niet upgraden, al weet ik wel dat dit de beste upgrade zou zijn. Maar vraag me meer af of de cpu upgraden zin heeft en toekomst bestendig is of dat ik beter nog een jaartje of 2 kan wachten.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

brickvansteen schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:50:
[...]

Games hebben we het over Rise of the tomb raider, mad max, just cause 3 etc. Ze draaien opzicht wel prima met hier en daar een framedrop. Gaat me meer om toekomst bestendig te zijn. De gpu ga ik voorlopig nog niet upgraden, al weet ik wel dat dit de beste upgrade zou zijn. Maar vraag me meer af of de cpu upgraden zin heeft en toekomst bestendig is of dat ik beter nog een jaartje of 2 kan wachten.
toekomst bestendig zijn is een beetje een achterhaalde gedachtengang.
Je blijft altijd achter de feiten aanhollen, en de meeste spellen worden toch ontworpen voor de cpu's in consoles.

Zet dat geld opzij, Wacht tot je daadwerkelijk iets niet meer kunt spelen, en kijk op dat moment wat de beste bang per buck geeft.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 13:59
brickvansteen schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:50:
[...]

Upgraden voor het upgraden is verspilling van je geld aangezien je er weinig tot geen baat bij hebt. Toekomstbestendigheid is een onnozel idee - je weet namelijk niet wat de toekomst brengt op zowel games, drivers en hardwaregebied. Voor hetzelfde geld werkt je huidige hardware de komende jaren nog prima.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!