Marantz SR7010 en 9 speakers met verschillende Ohm waarden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 12:10
Ik bezit de volgende setup qua audio

Marantz SR7010 AV receiver
Front speakers 2x Kef IQ90 8 Ohm
Center speaker 1x Kef IQ60 8 Ohm
Surround Speakers 2x Kef IQ50 8 Ohm
Sourround Back Speakers 2x Kef IQ10 8 Ohm
Atmos Speakers 2x Elac A4 Debut 6 Ohm

Mijn vraag is moet ik nu de versterker Ohm setting op 8 of 6 Ohm zetten?

Heb de FAQ erop na gelezen, maar wordt er niet echt wijs uit.

Ook heb ik begrepen dat als je de Ohm lager zet, de versterker harder moet werken(verkorting levensduur) van receiver. Aan de andere kant ben ik bang dat de Kef Speakers er onder lijden.

Wat ik zoal luister is muziek stereo op een volume van maximaal -25 DB (volume setting)
Films met alles erop en eraan op volume van -25 DB soms -20 DB nooit hoger dan dat. Zeg maar 60% dus.

Wat is nu de beste instelling? Veel tegenstrijdende verhalen op internet. Zelfs een YouTube filmpje dat die switch er alleen maar op zit om certificatie te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door blueface op 06-07-2017 12:34 ]

Beste antwoord (via blueface op 06-07-2017 21:53)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:03

FeaR

In GoT we trust

Als je de receiver op 6 of 4 Ohm zet wordt er niets aan de speakers aangepast. Een receiver heeft ook geen vaste weerstand, de receiver reageert op wat de speaker doet. De weerstand van een speaker is ook geen vaste waarde. Een speaker fluctueert in de weerstand (en geen Ohm-waarde) over het gehele bereik. Dit kan zijn van een paar Ohm in het laag tot tientallen in het hoog. Dat is ook de reden dat een nominale impedantie niet altijd wat zegt aangezien je niet weet hoe ver de speaker dipt in zijn weerstand. Waarbij de weerstand dan ook weer samenhangt met de gevoeligheid van de speaker. Dan krijg je een totaalplaatje of een speaker lastig aan is te sturen. Enfin. als je een receiver instelt op 6- of wanneer dat kan op 4 Ohm zal deze niet opeens meer vermogen gaan leveren omdat je de setting aanpast. Deze instelling past alleen de spanning aan zodat dat de receiver niet over zijn nek gaat en zichzelf uitschakelt. Het is meer een beveiliging. Ikzelf stel de waarde dan ook altijd in op 8 Ohm zodat er geen begrenzing actief is. Daarbij zijn de speakers in de genoemde set ook niet dermate interessant dat er veel vermogen gevraagd gaat worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:03

FeaR

In GoT we trust

Als je de receiver op 6 of 4 Ohm zet wordt er niets aan de speakers aangepast. Een receiver heeft ook geen vaste weerstand, de receiver reageert op wat de speaker doet. De weerstand van een speaker is ook geen vaste waarde. Een speaker fluctueert in de weerstand (en geen Ohm-waarde) over het gehele bereik. Dit kan zijn van een paar Ohm in het laag tot tientallen in het hoog. Dat is ook de reden dat een nominale impedantie niet altijd wat zegt aangezien je niet weet hoe ver de speaker dipt in zijn weerstand. Waarbij de weerstand dan ook weer samenhangt met de gevoeligheid van de speaker. Dan krijg je een totaalplaatje of een speaker lastig aan is te sturen. Enfin. als je een receiver instelt op 6- of wanneer dat kan op 4 Ohm zal deze niet opeens meer vermogen gaan leveren omdat je de setting aanpast. Deze instelling past alleen de spanning aan zodat dat de receiver niet over zijn nek gaat en zichzelf uitschakelt. Het is meer een beveiliging. Ikzelf stel de waarde dan ook altijd in op 8 Ohm zodat er geen begrenzing actief is. Daarbij zijn de speakers in de genoemde set ook niet dermate interessant dat er veel vermogen gevraagd gaat worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:31
Ik weet niet of het bij marantz ook zo is.....maar vermoedt van wel

Bij Yamaha receivers wordt de voedingsspanning verlaagd bij 4 ohm.
Dit om de warmteontwikkeling binnen de perken te houden. (En de levensduur niet te verkorten)
Op de voedingstrafo zitten 2 secundaire wikkelingen, door middel van een relais of thyristor wordt de wikkeling van 4 of 8 ohm gekozen.

Ik zou adviseren om de impedantie instellen op 8 ohm.
2 atmos speakers van 6 ohm moeten geen problemen opleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door ronnie vd op 06-07-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 12:10
Allebei hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik zal de receiver dan om 8 Ohm instellen.