Waar de mensen hierboven volgens mij een beetje over vallen, is dat dit wereldwijd een dagelijks terugkomende vraag is (en op dit forum minstens wekelijks):
"Ik hoorde dat er geld is te verdienen met programmeren, hoe leer ik dat zo snel mogelijk?". Het
is niet snel te leren, je hebt bakken met achtergrondkennis en ervaring nodig voordat je een degelijk, onderhoudbaar, performend, veilig systeem kan neerzetten.
Die vraag voelt af en toe gewoon een beetje als belediging voor het vak. Alsof iemand met een hamer bij een bouwplaats aankomt:
"Jullie hadden een timmerman nodig, en ik heb wel eens een konijnenhok in elkaar gezet. Wanneer kan ik beginnen?".
Maar goed, je vraag is dus: hoe kan iemand met minimale basiskennis zo snel mogelijk een productieve programmeur worden in taal X.
Als daar één antwoord op was, en iemand kende dat antwoord, dan was die persoon
detacheerder rijk. Hoe je leert programmeren verschilt per persoon, en dat begint al bij of je liever bottom-up of top-down leert. Of je eerst alle achtergrondinformatie wil, dus een boel theorie, of juist eerst de praktijk en later ontdekken waarom dingen werken zoals ze doen? Wil je dat hybride,
werkt dat ook voor jou, en hoe ga je dat vormgeven? Met één cursus van een paar weken in een specifieke taal, en dan één dag per week wat aanmodderen, als daar al tijd voor is, ben je over een half jaar nog nergens, geloof me. Hooguit baby steps, maar aan de andere kant, als dat voldoende is, valt daar ook weer wat voor te zeggen.
Natuurlijk klinkt het alsof het geen kwaad kan, even een tooltje laten bouwen door een amateur (excusez le mot), om het werk van de afdeling wat te verlichten. Hele softwarepakketten zijn op die manier geboren in FoxPro, MS Access of god behoede het Excel+VBA (ik heb een weekplanning voor een supermarkt gezien in een Excel-file van 20 MB die vol stond met hardcoded SQL strings die data uit Exact oid haalde). Maar op het moment dat de poep de ventilator raakt en de hele afdeling stilligt, of erger nog, datarot wordt ontdekt die maanden terug blijkt te gaan door een programmeerfout, dan wijzen alle vingers naar de schrijver van die tool.
Ik zou je absoluut niet willen demotiveren. Hoe meer mensen kunnen programmeren, hoe beter. Het is alleen, als je al wat ervaring hebt, heel moeilijk om uit te leggen wat iemand zónder die ervaring allemaal zou moeten weten, omdat je het liefst hebt dat die persoon minstens alles weet wat jij al weet, en je in retrospect eigenlijk niet zo goed meer weet hoe je die kennis hebt vergaard. Althans, dat is mijn ervaring met het proberen te interesseren van mensen in programmeren.
Maar wát wil jij nu leren? Wil je enkel de syntax van VB.NET leren, en denk je dat je OO, SOLID, YAGNI, NIH, version control, CI/CD, het structureren van grotere projecten, en weet ik wat nog niet meer gaandeweg wel oppikt dan wel al bezit? Pak dan gewoon de eerste de beste tutorialsite die je kunt vinden en leer je de syntax van VB.NET aan.
[
Voor 26% gewijzigd door
CodeCaster op 06-07-2017 13:36
]