visual basic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-04-2021
Beste allen,

Mijn collega is met pensioen en laat een aantal visual basic programma's achter waaronder een software pakket wat gekoppeld is aan een sql server(betaling systeem) alles is zoals hij zegt in visual basic geprogrammeerd mbv visual studio. Nu geeft hij nog support(uurtje factuurtje) maar vraagt de directie of ik in dit gat wil "springen" (systeembeheerder en alleen 1 boek c++ op vakantie gelezen) ze vragen me om een bassiscursus ergens te volgen maar waar.....wat zouden jullie voorstellen? ik zie dat ze bij computrain vba met excel hebben maar ik wil geen macros met excel etc wat is wijsheid ??? Of de LOI

https://www.loi.nl/n-898-visual-basic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Visual basic is iets heel anders dan VBA in Excel. Je hebt nu al geen idee waar je over praat. Dit gaat niet goed komen. Ook wanneer je een C++ boek hebt gelezen wat weer iets heel anders is.

Ik weet niet of veel aan de tool gewijzigd moet worden, maar huur een ZZP'er in zou veel sneller en goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is het VB6 (of nog ouder), of VB.NET?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:40

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Als je daar systematisch een boel uren aan mag/moet/kunt spenderen is het een mooi baangarantie. Moet je niet te veel documenteren natuurlijk ;)

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 07:59

Acid_Burn

uhuh

Even een cursusje volgen om vervolgens een betalingssysteem te onderhouden is een slecht idee. Ik zou aan je baas aangeven dat er een echte programmeur aan te pas moet komen om zoiets te onderhouden.

Aangezien je collega met pensioen is, zit daar dus een gat. Als jij dat moet gaan opvullen, doe je dus 2 banen tegelijk. Dat lijkt mij ook niet bevorderlijk.

Dus een ZZP inhuren inderdaad voor incidenteel onderhoud. Of toch een nieuwe programmeur aantrekken als er een constante vraag naar onderhoud is.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
sorry misschien leg ik het niet goed uit :)

het is vb.net icm visual studio(2016)
Directie wil geen zzper omdat ze willen bouwen vanaf de interne afdeling(flexibiliteit) ze geven mij en mijn collega de kans om dit te leren( ik ben erg leergierig en geloof niet dat het rocket science is) ik moet alleen ergens een begin maken (basis) dit moet ik dus uitzoeken.
Het gaat om een erg klein bedrijf(+- 40 werkplekken) en het betalingsysteem is niet online maar een lokale sql server waar betalingen in geimporteerd worden en afgeboekt(administratie) Ik heb vroeger met mijn opleiding zoiets al is met ms acess gemaakt. Verder is er tijd en ruimte om dit te leren( wij hebben als bedrijf pieken en dalen en zullen dan in januari aan de slag gaan) graag advies...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-07 22:51

DonJunior

NO Moderator

Als het vak van programmeur zo gemakkelijk zou zijn waarom is er dan zo'n groot tekort aan mensen?
Natuurlijk, code schrijven is niet moeilijk. Maar snappen wat je aan het doen bent is een totaal ander verhaal. Hoe vaak ik als programmeur niet code voorbij zie komen waarvan ik bijna moet huilen (bij wijze van).. dat is echt niet grappig. Er zijn echt teveel 'programmeurs' die gewoon totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en dus dingen maken die echt niet goed in elkaar steken.

Denk bijvoorbeeld eens aan beveiliging van je data.. ookal draait het intern je zal er toch rekening mee moeten houden. Of wat te denken van SQL injection? Wederom, ondanks dat het intern draait.. de gebruiker blijft een mens.. en mensen kunnen vreemde dingen doen.
Verdiep je alsjeblieft niet alleen in de taal, want een for-loop kan iedereen schrijven, maar kijk ook eens naar dingen als SOLID, OWASP, TDD, DDD, Design Pattern, etc.. etc..

[ Voor 4% gewijzigd door DonJunior op 06-07-2017 12:21 . Reden: Spelfouten ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:29
mrcosmo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:11:
sorry misschien leg ik het niet goed uit :)

het is vb.net icm visual studio(2016)
Directie wil geen zzper omdat ze willen bouwen vanaf de interne afdeling(flexibiliteit) ze geven mij en mijn collega de kans om dit te leren( ik ben erg leergierig en geloof niet dat het rocket science is) ik moet alleen ergens een begin maken (basis) dit moet ik dus uitzoeken.
Het gaat om een erg klein bedrijf(+- 40 werkplekken) en het betalingsysteem is niet online maar een lokale sql server waar betalingen in geimporteerd worden en afgeboekt(administratie) Ik heb vroeger met mijn opleiding zoiets al is met ms acess gemaakt. Verder is er tijd en ruimte om dit te leren( wij hebben als bedrijf pieken en dalen en zullen dan in januari aan de slag gaan) graag advies...
Ik denk dat je het enorm onderschat. Een goede developer word je niet zomaar na een cursus. Tijdens een cursus leer je een programmeertaal, maar het aanleren van principles en patterns heeft veel meer tijd nodig. 2 werknemers 'omscholen' en die software laten ontwikkelen en onderhouden is geen goed plan, want je mist ervaring en kennis. Er is ook geen medior/senior developer die je kan begeleiden, helpen en controleren wat je maakt.

Edit:
Eens met @DonJunior, dat zijn inderdaad de principles. patterns en ervaring die ik ook bedoel

[ Voor 6% gewijzigd door P1nGu1n op 06-07-2017 12:25 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
Klopt allemaal maar het is niet zo dat wij het in 1 jaar willen leren :)
wij willen ergens beginnen(basis) en dan uiteindelijk na jaren ook kunnen programmeren
ook al zal het inderdaad het 1ste jaar veel copy paste zijn(code begrijpen) waarschijnlijk komen er dan vervolg cursussen en veel gestuntel etc en ik geloof echt wel dat het nog veel geavanceerder kan en wellicht moet maar dat is iets voor de toekomst en dan kan dat eventueel wel met een zzper. Er is hier geen baan voor een programmeur maar willen ze wel de ict afdeling meer richting het programmeren trekken(alleen maar goed).
Ik snap echt wel dat ik niet meteen een programmeur ben maar jullie zijn toch ook ergens begonnen?
en dat advies heb ik nu nodig....(directie) welke cursus/school kan ik het beste doen voor de basis ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wat een positieve reacties allemaal zeg...
Als je serieus bent en het goed aan wil pakken, en het bedrijf wil er tijd en geld in investeren, waarom vraag je dan niet om een HBO (Technische) Informatica in deeltijd te mogen doen?

In de tussentijd zou ik Visual Basic jezelf eigen maken doormiddel van zelfstudie (boeken, zijn er genoeg), MSDN (https://msdn.microsoft.com/nl-nl/) of eits als Coursera en aanverwanten. Voor een programmeur is het wel zaak om alle aspecten te beheersen, en zou zoals gezegd een opleiding Informatica niet als overbodig moeten worden gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 06-07-2017 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
@EddoH TS geeft zelf aan in het begin vooral te gaan copy-pasten. Lijkt me duidelijk waarom een hoop mensen daar niet positief tegenover staan.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 20:33
Doen zou ik zeggen! Ga het betaalsysteem maar lam leggen! Je werkgever wil een euro besparen... het ga hem goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:59
Wat mijn ervaring ook is (beginnen met weinig kennis) en dan iets leren en andermans meuk proberen te onderhouden wat waarschijnlijk zoals eerder aangehaald niet volgens bepaalde regels is opgebouwd, dat gaat je echt nooit normaal lukken. Hooguit dat je het beter zelf op de achtergrond opnieuw kan bouwen en dat uiteindelijk implementeren, maar mijn keuze zou zijn om een goede programmeur in te huren welke zoiets opnieuw maakt volgens de juiste regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380171

Ik zou zeggen begin eens hier.

MSDN: Visual Basic Language

https://www.tutorialspoint.com/vb.net/

http://howtostartprogramming.com/vb-net/

VB is best zelf aan te leren heb het in een vorige functie ook eens moeten doen na het verdwijnen vaan een "beheerder". Uiteindelijk was ik na 6 maanden instaat een nieuwe versie van het CRM te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrcosmo
pffffff is dit nou zo moeilijk om te begrijpen?

----ze gaan geen nieuwe programmeur huren(dikke punt)
----Het gaat ze niet om besparing maar om de ICT meer kennis te vergaren zodat ze in de toekomst flexibeler zijn (zelf oplossen of maken van tools)
---copy paste is idd het begin maar uiteindelijk willen we zelf dingen gaan maken of verbeteren

ik vind het erg vreemd dat er zulke negatieve reacties komen.....jaja " jullie zijn allemaal heel erg goed en niemand kan wat jullie kunnen en dit kan je ook niet leren.....""
Een hbo bachelor echter willen we nu eerst een basiscursus.....
zelf leren doen we ook maar we willen eerst een basis(wellicht als stok voor de deur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Over VB.Net is gruwelijk veel online te vinden. Van tutorials en voorbeelden tot uitgebreid referentiemateriaal. Moet het per se een officiele cursus zijn? Want als je een beetje handig bent met zelfstudie kom je al een heel eind met enkel een webbrowser. En mogelijk leer je op die manier nog een stuk sneller ook.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mrcosmo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:18:
pffffff is dit nou zo moeilijk om te begrijpen? [...] ik vind het erg vreemd dat er zulke negatieve reacties komen.....
Waar de mensen hierboven volgens mij een beetje over vallen, is dat dit wereldwijd een dagelijks terugkomende vraag is (en op dit forum minstens wekelijks): "Ik hoorde dat er geld is te verdienen met programmeren, hoe leer ik dat zo snel mogelijk?". Het is niet snel te leren, je hebt bakken met achtergrondkennis en ervaring nodig voordat je een degelijk, onderhoudbaar, performend, veilig systeem kan neerzetten.

Die vraag voelt af en toe gewoon een beetje als belediging voor het vak. Alsof iemand met een hamer bij een bouwplaats aankomt: "Jullie hadden een timmerman nodig, en ik heb wel eens een konijnenhok in elkaar gezet. Wanneer kan ik beginnen?".

Maar goed, je vraag is dus: hoe kan iemand met minimale basiskennis zo snel mogelijk een productieve programmeur worden in taal X.

Als daar één antwoord op was, en iemand kende dat antwoord, dan was die persoon detacheerder rijk. Hoe je leert programmeren verschilt per persoon, en dat begint al bij of je liever bottom-up of top-down leert. Of je eerst alle achtergrondinformatie wil, dus een boel theorie, of juist eerst de praktijk en later ontdekken waarom dingen werken zoals ze doen? Wil je dat hybride, werkt dat ook voor jou, en hoe ga je dat vormgeven? Met één cursus van een paar weken in een specifieke taal, en dan één dag per week wat aanmodderen, als daar al tijd voor is, ben je over een half jaar nog nergens, geloof me. Hooguit baby steps, maar aan de andere kant, als dat voldoende is, valt daar ook weer wat voor te zeggen.

Natuurlijk klinkt het alsof het geen kwaad kan, even een tooltje laten bouwen door een amateur (excusez le mot), om het werk van de afdeling wat te verlichten. Hele softwarepakketten zijn op die manier geboren in FoxPro, MS Access of god behoede het Excel+VBA (ik heb een weekplanning voor een supermarkt gezien in een Excel-file van 20 MB die vol stond met hardcoded SQL strings die data uit Exact oid haalde). Maar op het moment dat de poep de ventilator raakt en de hele afdeling stilligt, of erger nog, datarot wordt ontdekt die maanden terug blijkt te gaan door een programmeerfout, dan wijzen alle vingers naar de schrijver van die tool.

Ik zou je absoluut niet willen demotiveren. Hoe meer mensen kunnen programmeren, hoe beter. Het is alleen, als je al wat ervaring hebt, heel moeilijk om uit te leggen wat iemand zónder die ervaring allemaal zou moeten weten, omdat je het liefst hebt dat die persoon minstens alles weet wat jij al weet, en je in retrospect eigenlijk niet zo goed meer weet hoe je die kennis hebt vergaard. Althans, dat is mijn ervaring met het proberen te interesseren van mensen in programmeren.

Maar wát wil jij nu leren? Wil je enkel de syntax van VB.NET leren, en denk je dat je OO, SOLID, YAGNI, NIH, version control, CI/CD, het structureren van grotere projecten, en weet ik wat nog niet meer gaandeweg wel oppikt dan wel al bezit? Pak dan gewoon de eerste de beste tutorialsite die je kunt vinden en leer je de syntax van VB.NET aan.

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 06-07-2017 13:36 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Laatst online: 27-07 18:28

mulder

ik spuug op het trottoir

Begin gewoon
https://mva.microsoft.com...07?l=jqMOvLKbC_9206218965

[ Voor 5% gewijzigd door mulder op 06-07-2017 13:31 ]

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
OK we komen wel ergens :)
Het is inderdaad niet de bedoeling, althans de eerste jaren dat wij volledige programmeurs zijn daar is ook de job en het werk niet voor , ik denk als ik een bachelor programmeren van 4 jaar doe zal ik ergens anders moeten gaan werken(dus dat zullen ze niet doen) zelf studeren gaan we ook doen idd door youtube/boeken/browser kom je ook al echt ver, maar een basis cursus die bv 1 week hands on bij het bedrijf klassikaal is er niet? ? Ik heb zin om me in iets te storten mijn vermoeden is dat het naar meer gaat "smaken" en dat dan de vlieguren vanzelf komen wellicht dat ik ook kan zeggen ik heb het systeem aangepast over jaar dat is het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 27-07 22:51

DonJunior

NO Moderator

----Het gaat ze niet om besparing maar om de ICT meer kennis te vergaren zodat ze in de toekomst flexibeler zijn (zelf oplossen of maken van tools)
---copy paste is idd het begin maar uiteindelijk willen we zelf dingen gaan maken of verbeteren

ik vind het erg vreemd dat er zulke negatieve reacties komen.....jaja " jullie zijn allemaal heel erg goed en niemand kan wat jullie kunnen en dit kan je ook niet leren.....""
zelf leren doen we ook maar we willen eerst een basis(wellicht als stok voor de deur)
Het is jammer dat je op deze manier reageert terwijl men (en ja, ik ook) je er alleen voor willen behoeden dat je niet zomaar een grote fout maakt en er te makkelijk over denkt.
.
Punt is dat je wel gemakkelijk code kan leren schrijven maar dat je ook ervaring moet op doen door het meewerken in teams, controle te krijgen van een meerderen (Senior ontwikkelaar) die al begrijpt wat er gebeurd en jou kan helpen in je proces.
Ik heb na mijn HBO ICT opleiding van 4 jaar ook 3 jaar bij een klein bedrijf (5 programmeurs) in dienst gewerkt.. zeker ging dat. Maar ik heb pas leren programmeren toen ik in een team kwam waarbij we samen werkten aan een project en men elkaar kon ondersteunen.
Nogmaals, programmeren is niet simpel for-each loopjes schrijven. Het is vooral inzicht krijgen in de techniek en vooraf (voordat je ook maar een letter typt) kunnen bepalen hoe je een klant kan helpen.

Daarnaast zal je baas je met de tijd ook afrekenen op gemaakte fouten. Mocht jij een programmeer fout schrijven in je code die de hele applicatie plat legt en je kan het niet tijdig vinden (Programmeren is ook debuggen en fouten oplossen) wat dan? Er komt nog best wat verantwoording bij kijken.

Nogmaals jammer dat je zo defensief reageert, dat lijkt me niet nodig. Kijk gewoon eens goed de adviezen door en bezint eer ge begint. Ook voor je baas!

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hydra schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:57:
@EddoH TS geeft zelf aan in het begin vooral te gaan copy-pasten. Lijkt me duidelijk waarom een hoop mensen daar niet positief tegenover staan.
Ach, wellicht las ik het met meer optimisme, maar ik hoor ook vooral iemand die tijd en gelegenheid krijgt om iets nieuws te leren, en dat wil aanpakken.
Vond de reacties nogal een hoog elitair karakter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
Yes snap ik maar ik ben nu al de hele morgen gewoon op antwoord naar een simpele vraag:
--Is er een opleiding of cursus voor beginnende vb.net programmeurs ?
Als de basis wat dat dan ook mag betekenen is gevolgd gaan wij zelf studeren en krijgen we idd van de programmeur die alles hier heeft geïnstalleerd les. Ik weet ook wel dat wij pas over 5 of 10 jaar genoeg ervaring hebben om zelfstandig iets te maken en bugs op te lossen. voor nu geldt gewoon de eerste stap.
en dat mag best een baby stap zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

mrcosmo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:08:
Yes snap ik maar ik ben nu al de hele morgen gewoon op antwoord naar een simpele vraag:
Als de basis wat dat dan ook mag betekenen is gevolgd gaan wij zelf studeren en krijgen we idd van de programmeur die alles hier heeft geïnstalleerd les. Ik weet ook wel dat wij pas over 5 of 10 jaar genoeg ervaring hebben om zelfstandig iets te maken en bugs op te lossen. voor nu geldt gewoon de eerste stap.
en dat mag best een baby stap zijn.
Wat ik wel vind is dat je als toekomstige programmeur dit antwoord zelf zou moeten kunnen vinden. Er is genoeg. Van boek, tot cursus, tot informatica-opleiding. Begin eens bij Microsoft zelf. Onderschat niet de kracht van zelfstudie en doorzettingsvermogen.

Mijn eigen stappen begonnen in de help-files van QBasic. Ik had geen boek, en ik had geen idee. Ik had niet eens internet. Toch is daar de basis gelegd. Wat ik daarmee wil zeggen is dat er geen standaardweg is. Je wordt geen programmeur van een cursus volgen. Je wordt programmeur door er gewoon intens veel werk en interesse in te stoppen.

[ Voor 20% gewijzigd door EddoH op 06-07-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
EddoH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Ach, wellicht las ik het met meer optimisme, maar ik hoor ook vooral iemand die tijd en gelegenheid krijgt om iets nieuws te leren, en dat wil aanpakken.
Vond de reacties nogal een hoog elitair karakter hebben.
Inderdaad daar sla je de spijker op zijn kop.....wij willen leren zwemmen maar zijn ons er van bewust dat we in het ondiepe moeten beginnen en wie is de zwemleraar die ons de schoolslag kan leren....dat wij over 5 jaar van de duikplank in het diepe kunnen zou heel mooi zijn maar we willen leren zwemmen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
EddoH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:10:
[...]

Wat ik wel vind is dat je als toekomstige programmeur dit antwoord zelf zou meoten kunnen vinden. Er is genoeg. Van boek, tot cursus, tot informatica-opleiding. Begin eens bij Microsoft zelf.
Yes wij hebben al boeken aangeschaft ( 2010-Head First C# (2nd Edition) deze heb ik afgelopen jaar verslonden omdat ik wist dat er een "gat" aan zat te komen maar uiteraard is dit langzaam niet meer opgepakt omdat de persoon er nog zat......nu de collega weg is geeft het bedrijf ons de kans om verder te komen en ik dacht waarom niet beginnen met een goede eerste basiscursus en daarna getriggert verder los te gaan op online dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
VB.net met Visual Studio is voor elke systeembeheerder goed genoeg onder de knie te krijgen om een draaiend systeem te onderhouden. Zowel bij klassieke opleiders, zoals InfoSupport of Compu'Train als online, zoals bijvoorbeeld Udemy, is genoeg te vinden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
mrcosmo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:08:
Het antwoord is: nee.

Wat je wil bestaat niet om dat het niet mogelijk is zonder kennis te starten. Je kan proberen zelf wat te leren met wat je online kan vinden, en dat is het dan wel zo'n beetje.

Je hebt niet slechts een probleem op te lossen, maar meerdere:
  1. Wat is programmeren uberhaupt
  2. Wanneer is er een relatie tussen programmeren en een of andere taal/IDE/vendor
  3. Wat is VB.net
  4. Wat is VisualStudio
  5. Hoe zit de software nu in elkaar
Daarna kan je pas 'iets' gaan doen. Je moet eerst weten wat alles überhaupt is, en waar je wat kan vinden. Het is net als een boek schrijven, de taal maakt niet uit, maar je moet wel de structuur, het verhaal wat je wil gaan schijven, en standaard constructies kennen voor dat je kan beginnen.

Wat je dus nodig hebt is:
  1. Introductie software maken
  2. Introductie algemene begrippen (bijvoorbeeld architectuur, patronen)
  3. Introductie algemene begrippen toepassen om een specifieke taal of omgeving (bijv. ontkoppelen door gebruik te maken van Delegates)
  4. Introductie VB.net in Visual Studio aan de hand van kennis van Visual Studio en een andere taal die wel beschikbaar is (bijv. C#)
Na dat je dat kan, kan je misschien net een programmaatje maken waar je eenvoudige berekeningen mee kan uitvoeren a la calculator. Niet om je te ontmoedigen, maar dat is dus de volgorde en 'cursussen' die je nodig hebt. En die zijn allemaal prima beschikbaar.

Afhankelijk van wat je al kan zullen sommige onderdelen wel meevallen. Als je deze bijvoorbeeld kent: heap, stack, queue, separation of concerns, Iteration & Recursion, Serialization, overloading, polymorphism, Classes, Objects/Instances, Inheritance, decorator, Aggregate.

Dat zijn zo'n beetje de meest basale principes waar je veel software wel mee kan maken en goed kan laten werken. Zaken als zoekalgoritmen, boomstructuren of grafen zullen niet direct relevant zijn, en worden waarschijnlijk niet eens gebruikt in je huidige software.

Grofweg is dit ongeveer 1.5 jaar werk van c.a. 16 uur per week (4x4 uur), maar dat hangt ook van de snelheid waarmee je het oppakt en de informatiebronnen af.

[ Voor 24% gewijzigd door johnkeates op 06-07-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

EddoH schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:10:
[...]

Wat ik wel vind is dat je als toekomstige programmeur dit antwoord zelf zou moeten kunnen vinden.
Nope.

Tien, vijftien jaar geleden misschien, maar op dit moment is het web dusdanig verziekt dat het vrijwel onmogelijk is om goede informatie te vinden en als zodanig te herkennen.

Ja, er zijn honderdduizend Indiërs met een blog, maar dat betekent nog niet dat er ook maar iets aan bruikbare informatie op staat. Zo zijn er ook vast tientallen cursussen, zelfs bij Nederlandstalige aanbieders, maar totdat ik die gevolgd heb, blijf ik erbij dat die enorm ruk zijn tot het tegendeel wordt bewezen.

Als je geen of weinig ervaring hebt, kun je ook niet bepalen of datgene wat je vindt daadwerkelijk je vraag beantwoordt. En daarom snap ik de vraag van de TS ook wel, maar heb dan ook geen antwoord op die vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

CodeCaster schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:26:
[...]

Nope.

Tien, vijftien jaar geleden misschien, maar op dit moment is het web dusdanig verziekt dat het vrijwel onmogelijk is om goede informatie te vinden en als zodanig te herkennen.

Ja, er zijn honderdduizend Indiërs met een blog, maar dat betekent nog niet dat er ook maar iets aan bruikbare informatie op staat. Zo zijn er ook vast tientallen cursussen, zelfs bij Nederlandstalige aanbieders, maar totdat ik die gevolgd heb, blijf ik erbij dat die enorm ruk zijn tot het tegendeel wordt bewezen.

Als je geen of weinig ervaring hebt, kun je ook niet bepalen of datgene wat je vindt daadwerkelijk je vraag beantwoordt. En daarom snap ik de vraag van de TS ook wel, maar heb dan ook geen antwoord op die vraag.
Tja, ergens zul je misschien wel gelijk hebben; als je puur afgaat om snippets van blogs en dergelijke. Echter doelde ik vooral op het zoeken naar leermiddelenzelf. Een introductieboek een Software Development en een introductieboek in Visual Basic kun je wel zelf vinden en zijn goede basisstappen om te nemen. Ook een LOI cursus kan wat goeds doen. Hoewel de kwaliteit daarvan misschien ook betwijfelen is, zal het een handvat bieden tot verdere studie. Ik kan ook niet zeggen dat elke HBO leraar nou een aanwinst is. Je moet iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 12:34
Moedig dat je wil leren programmeren, als je dat wil kan je die kans zeker benutten. Ik denk dat de meeste reacties willen waarschuwen omdat het als beginnende programmeur nogal riskant kan zijn om in bestaande software aanpassingen te gaan doen. Als die software dan gekoppeld is met het betaalsysteem/facturatiesysteem kan je dus enorme problemen krijgen gaande van: betalingen die niet meer geautomatiseerd kunnen worden; tot: de database met de hele boekhouding erin wordt weggegooid.

Als jullie van die risico's bewust zijn is het goed, maar dan vind ik het wel enigszins raar om niet even iemand tijdelijk in te huren (al is het 1 dag per week om wat code te reviewen voor die in productie gezet wordt), als de drijfveer dan toch niet het geld is (dan moet zo'n externe die 1 dag per week komt er toch wel vanaf kunnen?)

Ik zal nog even wat gedetailleerder antwoorden, en dat is met een constructieve bedoeling.
---- Zo'n stugge houding kan enorme risico's met zich mee brengen. Wees je daarvan bewust als bedrijf.
---- Dat is op zich prima dat je de kennis in huis wil hebben. Je moet er wel de geschikte mensen voor hebben. Als je een bewakingsbedrijf bent van musea kan je ook niet zomaar je bewakers op een cursus beeldhouwen sturen en verwachten dat daar altijd pareltjes van kunstwerken uit rollen. Misschien zit er wel een of meerdere verborgen talenten tussen, maar het is ook goed mogelijk dat gewoon niemand het in zich heeft.
---- Beginnen copy pasten in de code en dan maar eens vlug testen of het werkt, zonder te begrijpen waarom kan nogal wat neveneffecten veroorzaken. En dat op plaatsen in de applicatie waar je dat niet verwacht, en dus ook niet gaat testen. Een ervaren programmeur zal al regelmatig iets over het hoofd zien, laat staan een beginner die maar wat copy paste.

Kortom: het is een nobel streven, en ik vind ook dat leergierigheid moet aangemoedigd worden. Alleen kunnen jullie misschien toch eens overwegen om wat professionele begeleiding te zoeken, al is het maar iemand tijdelijk. Anders moeten jullie beseffen dat er dingen mis kunnen lopen met de omgeving waarin jullie bezig zijn. Als jullie dat laatste beseffen, en het is geen ramp voor de business als het fout gaat, kan het eventueel wel zonder begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
StevenK schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:15:
VB.net met Visual Studio is voor elke systeembeheerder goed genoeg onder de knie te krijgen om een draaiend systeem te onderhouden. Zowel bij klassieke opleiders, zoals InfoSupport of Compu'Train als online, zoals bijvoorbeeld Udemy, is genoeg te vinden.
yep zoiets zoek ik als "duikplank" maar als ik op die websites kijk kan ik zo 123 niets vinden.
Kan iemand mij een goede aanwijzen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

mrcosmo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:37:
[...]

yep zoiets zoek ik als "duikplank" maar als ik op die websites kijk kan ik zo 123 niets vinden.
Eh...you serious? Nu begin ik toch wel een beetje te twijfelen aan je capaciteit om programmeur te worden...
https://www.computrain.nl/cursus/VBNet-Fundamentals.html (letterlijk 1 seconde Google-werk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
K
Giesber schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:37:
Moedig dat je wil leren programmeren, als je dat wil kan je die kans zeker benutten. Ik denk dat de meeste reacties willen waarschuwen omdat het als beginnende programmeur nogal riskant kan zijn om in bestaande software aanpassingen te gaan doen. Als die software dan gekoppeld is met het betaalsysteem/facturatiesysteem kan je dus enorme problemen krijgen gaande van: betalingen die niet meer geautomatiseerd kunnen worden; tot: de database met de hele boekhouding erin wordt weggegooid.

Als jullie van die risico's bewust zijn is het goed, maar dan vind ik het wel enigszins raar om niet even iemand tijdelijk in te huren (al is het 1 dag per week om wat code te reviewen voor die in productie gezet wordt), als de drijfveer dan toch niet het geld is (dan moet zo'n externe die 1 dag per week komt er toch wel vanaf kunnen?)

Ik zal nog even wat gedetailleerder antwoorden, en dat is met een constructieve bedoeling.

[...]

---- Zo'n stugge houding kan enorme risico's met zich mee brengen. Wees je daarvan bewust als bedrijf.
---- Dat is op zich prima dat je de kennis in huis wil hebben. Je moet er wel de geschikte mensen voor hebben. Als je een bewakingsbedrijf bent van musea kan je ook niet zomaar je bewakers op een cursus beeldhouwen sturen en verwachten dat daar altijd pareltjes van kunstwerken uit rollen. Misschien zit er wel een of meerdere verborgen talenten tussen, maar het is ook goed mogelijk dat gewoon niemand het in zich heeft.
---- Beginnen copy pasten in de code en dan maar eens vlug testen of het werkt, zonder te begrijpen waarom kan nogal wat neveneffecten veroorzaken. En dat op plaatsen in de applicatie waar je dat niet verwacht, en dus ook niet gaat testen. Een ervaren programmeur zal al regelmatig iets over het hoofd zien, laat staan een beginner die maar wat copy paste.

Kortom: het is een nobel streven, en ik vind ook dat leergierigheid moet aangemoedigd worden. Alleen kunnen jullie misschien toch eens overwegen om wat professionele begeleiding te zoeken, al is het maar iemand tijdelijk. Anders moeten jullie beseffen dat er dingen mis kunnen lopen met de omgeving waarin jullie bezig zijn. Als jullie dat laatste beseffen, en het is geen ramp voor de business als het fout gaat, kan het eventueel wel zonder begeleiding.
toon volledige bericht
Klopt allemaal!!

Ik zelf heb HBO systeembeheerd en mijn collega heeft HBO webdesign dus er is kennis ook zijn we inderdaad leergierig en hebben we de tijd. Uiteraard gaan we niet zomaar in de code dingen aanpassen ..de bedoeling is wij gaan eerst een basis proberen te leggen dmv cursus en zelfstudie vanuit daar gaan we samen met de oud programmeur de verschillende tools bekijken , verder blijft de programmeur een externe oproepkracht die de applicaties onderhoud alleen zou het wenselijk zijn dat wij over 5 jaar zouden kunnen zeggen wij kunnen dit zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
mrcosmo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:37:
[...]

Als je op Udemy of Compu'Train geen VB.net kunt vinden, dan gaat er iets mis, want als ik daar vb.net type krijg ik cursussen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
StevenK schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:50:
[...]

Als je op Udemy of Compu'Train geen VB.net kunt vinden, dan gaat er iets mis, want als ik daar vb.net type krijg ik cursussen te zien.
Yes heb ik ook allemaal gezien maar zocht meer naar een op het bedrijf hands on training van bv 1 week/maand ipv
2dagen naar een stad en dan niets leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:29

Je doet nu alsof wij 'negatieve reacties'geven om je te pesten, ik spendeer tijd op dit forum om anderen te helpen, niet om te treiteren of te demotiveren.

We willen je ervan behoeden om het te onderschatten. Leren programmeren doe je niet in een cursus van 3 maanden. Het toepassen van architectural en design principles komt met de tijd, daar kom je vanzelf mee in aanraking.

Wil dit zeggen dat je geen cursus moet volgen om te leren programmeren? Absoluut niet!

Als jij dat leuk vindt en het wil leren, zeker doen als je die kans krijgt van de baas. Maar waar we je voor waarschuwen is dat je als bedrijf de code die een beginner produceert, niet in een productie omgeving wil gebruiken. Iedere developer die terugkijkt naar de code die hij in zijn eerste jaar programmeren heeft gemaakt denkt: wat bezielde me, zo slecht. En dat is heel normaal, dat heeft iedereen. Die is vaak van mindere kwaliteit en niet goed uitbreidbaar en onderhoudbaar etc. Hartstikke normaal voor een beginner, maar niet gewenst in een professionele omgeving.

Maar die korte cursussen leren je niet alles om programmeur te worden. Er komt meer bij kijken dan je denkt, en dat onderschat je. Jij noemt het "geen rocket science", en dat is het ook niet. Het valt prima te leren, maar dat kost wel tijd.

Dat heeft niks met 'elitair gedrag' te maken zoals anderen het noemen en ook niet met demotiveren. Jij stelt een vraag en wij geven hier antwoord op, maar het probleem is dat het antwoord je niet bevalt. :F

TL;DR
Lekker beginnen met het leren van programmeren en veel oefenen, voorlopig niet in productie gebruiken.

Ik hoop dat je inhoudelijk op me kan reageren, in plaats van me als negatief bestempelen.

[ Voor 8% gewijzigd door P1nGu1n op 06-07-2017 15:42 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Laatst online: 27-07 13:15
Ik kan je het volgende zeggen : schoenmaker blijf bij je leest.

Ik ben zelf een (senior) systeembeheerder met een focus op scripting / automation (vooral in Powershell). Ik ben redelijk goed met C# en ik heb ook wel wat tools gebouwd bij eerdere werkgevers.

Het werk doen van een developer (dus echt actief een applicatie onderhouden / verder uitbreiden) gaat mij echter een stap te ver, daar zijn anderen gewoon stukken beter in.

(Ook krijg ik kromme tenen bij het horen van vb.net icm iemand die met pensioen gaat. Vaak te maken gehad met vb.net developers die tegen hun pensioen aanzaten, vaak was het hobbybob gehalte van hun applicaties erg hoog. Alles bv in Winforms, regex kennen ze totaal niet etc. Dit gaat uiteraard niet voor iedereen op, ik ben ze helaas alleen erg vaak tegengekomen. Toppunt waren toch wel de gevallen waarbij men mij om advies ging vragen over bepaalde .net libraries)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 16:56
[b]P1nGu1n schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:37
TL;DR
Lekker beginnen met het leren van programmeren en veel oefenen, voorlopig niet in productie gebruiken.
  • Leren programmeren. Top! Doen!
  • Zonder ervaring financiële software onderhouden. Nope
En staar je vooral niet blind op VB.Net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
mrcosmo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:34:
[...]

Yes heb ik ook allemaal gezien maar zocht meer naar een op het bedrijf hands on training van bv 1 week/maand ipv
2dagen naar een stad en dan niets leren.
Dat kunnen dat soort bedrijven als Compu'Train ook. Ik de tijd dat ik trainer was gaf ik niet alleen klassikale trainingen, maar werd ik door de diverse instituten ook ingezet om on-site training te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 20:33

Jij bent heel goedgelovig?
Soit ik wens je veel succes. Laat ons je voortgang weten.

De reden van onze negatieve reacties is omdat we allemaal wel ooit in ons leven de erfenis van dit soort experimenten hebben mogen opkuisen. Mr de kinesist die plots programmeur werd omdat daar meer mee te verdienen was bv. Of de key user die zich plots als expert verkocht......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

VB.net is absoluut niet moeilijk, ik zou wel c# aanleren en dan het vb.net programma omzetten naar c# :)

of zien ik je binnenkort langskomen op vbib.be?

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 07-07-2017 22:52 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Vb.net is niet moeilijk, c# ook niet. Een applicatie schrijven redelijk bugvrij doet wat je wil al wat meer, een applicatie die netjes opgebouwd is en goed onderhoudbaar nog meer, ga zo maar door.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:24
Damic schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:51:
VB.net is absoluut niet moeilijk, ik zou wel c# aanleren en dan het vb.net programma omzetten naar c# :) [...]
Want? Qua taak doet het absoluut niet onder. Beetje verbose, maar verder net zo goed mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
C# wordt meer gebruikt heb ik het idee, dus stel dat je echt als developer door wil gaan lijkt mij dat de betere keuze.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 21:36
Als niet programmeur

Aan de ene kant zit een stuk bedrijf risico als een leek er aan gaat programmeren. Leken kunnen zowel niet programmeurs zijn die wèl het bedrijf(sprocess) kennen, alsmede programmeurs die geen idee hebben wat er in het bedrijf afspeelt.

Daar je oud collega nog wel beschikbaar is lijkt mij het handig als hij in eerste instantie wordt ingeschakeld voor een stuk overdracht. Wellicht is de omvang klein genoeg om snel een overzicht te krijgen. Mijn ervaring is dat bedrijfseigen code redelijk naar het bedrijfsprocess geschreven is. Dus voor een insider redelijk herkenbaar wat er gebeurt.

Waarom de andere reacties zo afwijzend zijn begrijp ik niet goed. Wellicht kan je software nog jaren zo voorruit met hier en daar een aanpassing. Misschien wordt het geen fraai product, maar als het werkt, dan werkt het. Ondertussen geeft dat de gelegenheid om naar de toekomst te kijken, wat voor over een paar jaar het beste is.

Als je dan gelijktijdig code leert kloppen, middels een goede cursus, of boek, of wat ook, dan zal je ook snel genoeg zien waar je wel of niet zelfstandig kan ingrijpen. Op basis daarvan kan je ook beter aan je management aangeven waar en waarom je iemand anders iets beter kan laten doen, of omdat je er niet aan toe bent, of omdat je al kaan aangeven dat het jou weken van je ander taken gaat afhouden.

Verder, werken met bestaande code is wat mij betreft een hele goede leerschool, daar je in iets "echts" werkt en er mensen op resultaat zitten te wachten. Dat geeft extra drive om het één en ander te leren of die avond weer uit te zoeken hoe het werkt. De aan te pakken problemen in de code leiden je ook weer naar de onderwerpen waar je je weer op moet bijlezen.

Zorg verder dat er een test project naast de productie omgeving is, om eerst code in te testen alvorens te implementeren. Maar dat zou je oud collega ook al moeten hebben.

C# aanleren lijkt me te verkiezen boven vb.net, als je C# onder de knie gaat krijgen kan je ook wel in vb.net uit. Pluralsight in combinatie met een stapel goede boeken (middagje Amazon/Google en de reviews doorbeunen). Juist omdat je dan in de goede volgorde de materie eigen kan maken.

Maar denk toch gauw aan driehonderd uur die je ergens moet besteden, verspreid over meerdere avonden voordat je het enigszins onder de knie gaat krijgen, als je vanuit 0 begint. Zeker als je baas het van je verlangt, wees dan niet te zuinig met abbonements kosten, boeken aanschaffen of een cursus
(https://www.computrain.nl/cursus/VBNet-Fundamentals.html)
(https://www.eduvision.nl/course/vb)
(http://www.dirksen.nl/opl...g/programmeren-in-c-sharp)
(https://www.computrain.nl/cursus/Visual-C-Fundamentals.html)

Maar afsluitend, als het je interesseert om deze materie te leren, er een reëel budget beschikbaar is, en je echte support krijgt van je management om het langs dit pad te bewandelen, dan zeker doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
The_Vice schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 00:42:

Maar afsluitend, als het je interesseert om deze materie te leren, er een reëel budget beschikbaar is, en je echte support krijgt van je management om het langs dit pad te bewandelen, dan zeker doen.
Hier ben ik het helemaal mee eens, niks mis mee om jezelf qua kennis te verbreden. Wat je wel moet doen is de verwachtingen temperen: management denkt misschien dat ze je op een cursus sturen en dan kan jij die applicatie wel onderhouden. "ICT is alles met computers toch?" Het duurt misschien wel een half of heel jaar voordat je een zinnige wijziging in die applicatie zou kunnen doen. Plus dat het uren van je normale functie kost.
Als je wil doorgroeien naar developer zou dit eigenlijk perfect zijn. Als je die ambitie niet hebt ook prima, maar software ontwikkelen doe je niet "er even bij".
beetje onsamenhangend verhaal misschien, heb al een paar biertjes op

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 08-07-2017 01:15 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:24
sig69 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 00:11:
C# wordt meer gebruikt heb ik het idee, dus stel dat je echt als developer door wil gaan lijkt mij dat de betere keuze.
Wellicht, maar je stelt aan een complete beginner voor even de applicatie om te schrijven. Dat zou ik als ervaren ontwikkelaar niet eens doen, want het is zonde van de tijd. Het is niet alsof je iets in c# kan wat je in vb.net niet ook zou kunnen doen. Het gaat er ook niet beter van lopen dus dan kan je beter de tijd besteden aan daadwerkelijk leren programmeren en de applicatie onderhouden/uitbreiden.
Nog even los van dat als je vb.net kan, je ook c# wel kan. Het is gewoon andere syntax en niet echt het belangrijkste wat zij nog moeten leren.
Pagina: 1