Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Op het werk hier lopen we tegen een issue aan. Er is hier ooit, lang, lang geleden voor gekozen om één /24 subnet te pakken voor álles; servers en clients. Was toen (20-25 jaar geleden) geen probleem want er werkten toen 8 man en er waren 3 fysieke servers. Inmiddels zitten we aan 30 fysieke servers met 350+ VM's en 60 werknemers. Dus je kan je wel bedenken dat die 254 beschikbare adressen inmiddels redelijk op zijn.

We willen (moeten) dit probleem gaan aanpakken maar willen daarnaast meteen een beetje naar de toekomst kijken. Zodoende kwamen we op het idee om een Layer-3 switch te plaatsen ter vervanging van de huidige *kuch* core switch (gewoon een 'domme' layer-2 switch). We willen dan een apart VLAN maken voor de servers, voor bedrade clients (DHCP), WiFi clients (DHCP) en nog wat kleiner grut.

Ik heb tijdens mijn opleiding Netwerkbeheer, lang geleden, met Cisco Packet Tracer gewerkt. Ik heb hierin het netwerk wat we hebben nagebootst, en ik heb de boel werkend gekregen met een Layer 3 switch, waarbij:

- Alle servers hun IP-settings kunnen behouden
- Er aparte VLANS (en subnets) zijn voor verschillende logische afdelingen
- DHCP requests van elk segment geforward worden naar de centrale DHCP server die vervolgens een IP-adresje uitdeelt uit de goede pool.

Helemaal top! Nu willen we dus een Layer-3 switch gaan aanschaffen (bij voorkeur van Cisco want die commands ken ik een beetje), maar er bestaan er best veel. Dus ik vroeg me af of iemand me kan adviseren in een goede switch.

De eisen zijn:
- Layer-3 (VLAN support & VLAN routing support)
- 1-Gigabit poorten
- Minstens 24-poorts
- SFP's is leuk maar niet nodig
- PoE is leuk maar niet nodig

Als ik in de Pricewatch kijk (misschien niet de beste bron maargoed), en ik filter op Catalyst switches en gebruik als zoekterm 'L3', dan kom ik op Dit rijtje uit. Kan ik dan gewoon de pricewatch: Cisco Catalyst 2960X (24x1000Base-T, 4xSFP Uplink, 370watt PoE, L... pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Yep.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 09:26
Zolang je geen routing protocols gaat gebruiken zal het inderdaad lukken met een 2960.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
We gaan inderdaad geen routing protocollen gebruiken, alleen routeren tussen subnets die direct aan deze switch verbonden zijn. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien kan je eens kijken naar de Ubiquiti Unifi switches?
https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-2448/

Betaalbaar, super makkelijk te beheren en rock-solid.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 22:49
Het enige "probleem" wat ik me kan bedenken is hoeveel verkeer er tussen de VLANs moet gaan lopen (en dat is wat ik denk waar Wux op doelt). In een lang, lang verleden hadden we een losse router staan voor de routering, maar die kon de datahoeveelheid niet aan. Als je dus veel tussen de VLANS moet routeren zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld een 3560 met een multilayer image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 17:30

Step

step@tweakers.net#

Kijk ook eens naar HPE, lifetime warranty, makkelijk te beheren en goed geprijsd. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

noostenb schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:15:
Het enige "probleem" wat ik me kan bedenken is hoeveel verkeer er tussen de VLANs moet gaan lopen (en dat is wat ik denk waar Wux op doelt). In een lang, lang verleden hadden we een losse router staan voor de routering, maar die kon de datahoeveelheid niet aan. Als je dus veel tussen de VLANS moet routeren zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld een 3560 met een multilayer image.
Een 2960 kan net zo hard wirespeed routen als een 3560.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 22:49
Dan zie ik niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Hoeveel verkeer ga je routeren? En wat zijn je andere switches?

Een L3 switch kan idd wirespeed routeren en daarin maakt een 2960 niets uit tov een 3560. Maar als je de overige switches met 1Gbit linkt dan haal je nog een beperkte througput omdat je link de bottleneck is, en al het verkeer tussen de vlans door dat linkje moet.

Een trunkje van 2 of 4Gbit, 10Gbit of een stack lost dat probleem op, maar is wel afhankelijk van je overige switches.

Wat is je budget? Je kan ook bv een refurbished Cisco nemen en met bv een 3750 serie een stack bouwen voor relatief weinig.

Nieuw kun je goedkoper af bij bv een Zyxel. Maar als je bedrijfszekerheid en support ook een criterium is kun je ook nieuw overwegen. Een 'dure' Cisco met een goed supportcontract is bij een wazige storing goedkoper dan een 'goedkope switch' + veel downtime/productieverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

Wanneer prijs een probleem is kun ook eens kijken naar de SMB switches van Cisco. De routing capaciteit is er goed en hij bied erg veel features.

pricewatch: Cisco SG500-28 28-port Gigabit Stackable Managed Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agima!
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-01 19:51
DennusB schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:05:
Misschien kan je eens kijken naar de Ubiquiti Unifi switches?
https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-2448/

Betaalbaar, super makkelijk te beheren en rock-solid.
Maar die doen toch helemaal geen layer 3? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

klopt. En inter VALN routering gaat toch via hun gateway etc..... blijf maar verder weg bij Unifi. Ik heb genoeg weekenden gewerkt om maar tee VLAN's te realiseren en een gast VLAN met Unifi spullen. Werkte dus NIET.

HP Procuve 1810 gepakt, binnen 10 minuten alles online.

Ik zeg niet dat het Unifi spul "slecht" is, maar het doet niet wat je "verwacht" te doen.
Pagina: 1