Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Goedendag medetweakers,

Ik heb een zzp, en ik doe zo nu en dan freelance werk.
Laatst heeft het bedrijf waar ik af en toe voor werk, een vriend van mij ingehuurd.
Die had geen payrolling/zzp, dus ik heb de factuur gestuurd, en hem betaald.

Vraag:
Mag ik de omzetbelasting die geheven is terugvragen via de kleine ondernemersregeling, en uitbetalen aan deze vriend van mij?

Zelf heb ik het vermoeden dat dit valt onder het heffen van BTW als particulier, en dat dit afgedragen moet worden.

Edit: Ik heb namens hem, een factuur gestuurd waar BTW over betaald is. De factuur is dus betaald, inclusief BTW aan mij. Vervolgens heb ik dit bedrag (ex btw) doorgesluisd naar zijn prive rekening.

Alvast dank.

[ Voor 15% gewijzigd door topaj op 06-07-2017 12:20 ]

Groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is via jou gegaan? Jij zult idd natuurlijk incl BTW moeten factureren aan jouw klant. Je vriend zal jou een factuur excl BTW sturen (mits hij eenmalig/incidenteel bijklust). Dus als jij zeg 50eur/u factureerde zal je vriend 41,31 factureren als jij nul winst of verlies wilt pakken.

Als jij de BTW terug kunt krijgen: BTW kan je niet overmaken aan een privé-persoon. Immers heeft hij zonder BTW gefactureerd.

Hij zou je misschien een tweede factuur kunnen sturen voor fictieve diensten. Geen idee of dat mag, klinkt shady omdat er geen diensten tegenover staan.

Ik zou suggereren dat je de BTW houdt voor de administratiekosten en risico's rond garantie etc als je vriend het verprutst - die liggen namelijk wel bij jou omdat jouw bedrijf de diensten heeft geleverd aan jouw klant ;)

Een volgende keer zou je vriend - mits nog steeds incidenteel - zelf een factuur zonder BTW kunnen sturen aan het bedrijf. Scheelt gedoe.

/IANAA (I am not an accountant).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:55
Hoe heb je hem betaald? Inclusief BTW, of exclusief?

In principe is het zo dat je een factuur naar jouw opdrachtgever stuurt, inclusief btw. Die moet je afdragen. De factuur die jouw vriend jou heeft gestuurd mag geen btw bedragen. En zou dus gelijk moeten zijn aan het ex btw bedrag gefactureerd aan jouw opdrachtgever.

Ofwel, er is geen btw terug te vorderen, enkel te betalen ;)

Even nogmaals jouw post gelezen. Ik begrijp dat je met jouw ZZP inkomsten recht behoud op de Kleine ondernemersregeling? In dat geval staat het je natuurlijk vrij om een hogere Ex btw factuur (gelijk aan factuur aan opdracht gever inclusief BTW) van die vriend van je te accepteren. En zo per saldo voor je zelf op 0 uit te komen, formeel gezien maak je dan verlies op de opdracht.

In mijn geval zou dat niet werken omdat ik op mijn omzet geen recht heb op de kleine ondernemers regeling.

[ Voor 38% gewijzigd door analogworm op 06-07-2017 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
topaj schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:26:
Goedendag medetweakers,

Ik heb een zzp, en ik doe zo nu en dan freelance werk.
Ik neem aan dat je een eenmanszaak hebt en ondernemer voor de omzetbelasting bent.
Laatst heeft het bedrijf waar ik af en toe voor werk, een vriend van mij ingehuurd.
Die had geen payrolling/zzp, dus ik heb de factuur gestuurd, en hem betaald.
Je hebt dus een project aangenomen en laten uitvoeren door een derde (je vriend). Dit is geen ZZP-er. Volgens mij had je hem via een payrolling bureau moeten inhuren of zelf in dienst nemen (projectcontract).

In het laatste geval: aangifte loonheffingen.
Vraag:
Mag ik de omzetbelasting die geheven is terugvragen via de kleine ondernemersregeling, en uitbetalen aan deze vriend van mij?
Jij factureert aan je klant het afgesproken bedrag + BTW.

Die BTW draag je af, maar door de KOR wordt dat kwijtgescholden. Dat is jouw voordeel. Let wel op dat het voordeel uit de KOR bijdraagt aan de fiscale winstberekening.

Als je je vriend het voordeel gunt, kun je met hem een wat hoger loon afspreken. Dit gaat weer ten laste van de fiscale winstberekening. Als je het hele BTW voordeel doorgeeft, maak jij er geen winst of verlies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Nu online
t_captain schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:27:
[...]

Ik neem aan dat je een eenmanszaak hebt en ondernemer voor de omzetbelasting bent.
Klopt inderdaad.
[...]

Je hebt dus een project aangenomen en laten uitvoeren door een derde (je vriend). Dit is geen ZZP-er. Volgens mij had je hem via een payrolling bureau moeten inhuren of zelf in dienst nemen (projectcontract).

Technisch gezien heb ik hem ingehuurd, hij als particulier zijnde.
[...]

Die BTW draag je af, maar door de KOR wordt dat kwijtgescholden. Dat is jouw voordeel. Let wel op dat het voordeel uit de KOR bijdraagt aan de fiscale winstberekening.

Als je je vriend het voordeel gunt, kun je met hem een wat hoger loon afspreken. Dit gaat weer ten laste van de fiscale winstberekening. Als je het hele BTW voordeel doorgeeft, maak jij er geen winst of verlies op.
Begrijp ik het goed dat ik nu loonheffing moet betalen, en BTW kan houden?

Ik heb overigens het bedrag overgemaakt naar zijn prive rekening.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
t_captain schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:27:
[...]

[...]

[...]

Volgens mij hoef je mensen niet per se via pay rolling of in dienst te nemen lijkt mij toch? Je kan toch als persoon opdrachten uitvoeren, voor de belastingdienst niet als ondernemer aangemerkt worden, factureren ex btw, en dan de inkomsten opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Op zich zou dat kunnen. TS loopt wel het risico als de belastingdienst of het UWV vindt dat er sprake is van een dienstbetrekking. Regelateerd: https://www.higherlevel.n...oor-opdrachtgever--381319

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
t_captain schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:58:
Op zich zou dat kunnen. TS loopt wel het risico als de belastingdienst of het UWV vindt dat er sprake is van een dienstbetrekking. Regelateerd: https://www.higherlevel.n...oor-opdrachtgever--381319
Na het een en ander gelezen te hebben op belastingdienst lijken er vrij weinig mogelijkheden voor de vriend om onder de btw uit te komen. Er zijn natuurlijk vrijgestelde beroepen, maar als ik het goed begrijp ben je in beginsel al btw plichtig. En zou hij wel vrijstelling kunnen aanvragen. Maar goed, dat is uiteindelijk zijn eigen pakkie aan.

Dat hele dienstbetrekking gedoe tegen schijnzelfstandigheid is ook een lastige. Althans, ik vind nergens een heldere definitie van zelfstandigheid en dienstbetrekking. Enkel of er sprake is van een gezagsverhouding en nog een paar dingen. Mijn boeren verstand zegt dat als het gaat om een eenmalige opdracht, of incidenteel met flinke tussen pozen, dat er moeilijk hard gemaakt kan worden dat het gaat om een dienstverband.

Ach ja, het makkelijkste is als die vriend gewoon een inschrijving bij kvk doet et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met BTW zie ik niet zo'n probleem. TS neemt de opdracht aan met zijn eenmanszaak en factureert de klant met BTW. Deze BTW moet worden afgedragen, maar onder KOR kan dat geheel of gedeeltelijk worden kwijtgescholden.

De onderaannemener (prive persoon, geen ondernemer voor de omzetbelasting) mag geen BTW innen en krijgt dus uitbetaald zonder BTW.

Daarmee is niet gezegd dat je het KOR-coordeel niet kunt doorgeven.

Je kunt de klus bijvoorbeeld aan de klant factureren voor 1000 euro (+210 BTW) en de vriend inhuren voor 1200 euro (zonder BTW). Per saldo maak je een verlies van 200, gecompenseerd door 210 euro voordeel KOR.

Alleen kan een belastinginspecteur zich afvragen of het aannemen en verliesgevend uitbesteden van klussen wel een zakelijke activiteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Eenmalig? IB47 is wat je volgens mij zoekt.

Is het structureel, dan had 'ie zich als ondernemer moeten registreren en een BTW factuur op moeten maken *of* had je het moeten verlonen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 20:48
Als het goed is heeft jouw vriend (lees: particuliere onder-aannemer) jou een factuur ZONDER btw gestuurd (want als particulier kan je prima facturen sturen, maar verplicht zonder btw). Daarmee voldoet HIJ automatisch aan de kleine ondernemersregelng. Jij boekt zijn factuur in in jouw boekhouding, maar kunt uiteraard de btw niet terug krijgen, want die is nooit opmde factuur gezet.

Als hij jou een factuur heeft gestuurd mét btw, dan is hij in de fout en moet hij de factuur corrigeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik zou me hier inderdaad ook even focussen op de zakelijkheid vd transactie, want als hij jou 1000 euro in rekening brengt, en jij jouw klant 1000+BTW in rekening brengt, dan loop jij ketenrisico zonder marge. De KOR is geen marge, dat is een geluk (kwijtschelding) bij een ongeluk (weinig omzet). Als jouw vriend slechts 800 euro factureert en jij factureert 1000+BTW dan heb je een prima zakelijke deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Nu online
jorisjan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 23:22:
Als het goed is heeft jouw vriend (lees: particuliere onder-aannemer) jou een factuur ZONDER btw gestuurd (want als particulier kan je prima facturen sturen, maar verplicht zonder btw). Daarmee voldoet HIJ automatisch aan de kleine ondernemersregelng. Jij boekt zijn factuur in in jouw boekhouding, maar kunt uiteraard de btw niet terug krijgen, want die is nooit opmde factuur gezet.

Als hij jou een factuur heeft gestuurd mét btw, dan is hij in de fout en moet hij de factuur corrigeren...
Ik heb echter op mijn beurt weer een factuur gestuurd naar het bedrijf waar de werkzaamheden zijn volbracht, uiteraard met BTW (namens mijn onderneming).
Deze BTW wilde ik terugvragen via KOR, en (deels) vergoeden aan vriend.

Als ik het bedrag uitbetaal zonder IB47 oid, tot hoeverre is dit zwartwerken?

[ Voor 4% gewijzigd door topaj op 07-07-2017 09:12 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31
Als jouw vriend een rekening stuurt, jij stopt hem in je administratie en de vriend geeft het op als resultaat overige werkzaamheden, dan zal er geen sprake zijn van zwartwerk. Zoals t_captain al aangaf loop je dan wel het risico dat belastindienst of UWV vindt dat het een dienstbetrekking is. In dat geval wordt je nog aangeslagen voor sociale premies. Gezien het eenmalige karakter en de geringe bedragen (je valt immers onder de KOR) zou ik daar niet zo wakker van liggen.

Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je de hele constructie bent aangegaan. Als het bedrijf geen handige manier had om de vriend te betalen, waarom dacht je dan dat jij die wel zou hebben? Je hebt nu van het probleem van het oorspronkelijke bedrijf je eigen probleem gemaakt.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1