eL_Jay schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:22:
Dit topic is bedoelt om discussie te hebben over hoe de overheid kan voorkomen dat er miljarden euro's worden uitgegeven aan het ICT grootbedrijf zonder dat daar een redelijke tegenprestatie, dan wel boetebeding tegenover staat.
Volgens mij is dat heel simpel. Competente mensen op de zaak zetten!
Echt hoor, als ik een Ton Elias hoor mopperen over een gefaald ICT-project 'omdat ze met moeilijke termen zoals Agile strooien' (no joke!) of überhaupt vroeger iemand als Ivo Opstelten zich hoor bemoeien met software... tja. Dan vráág je gewoon om problemen.
Ieder groot IT-project staat of valt bij een goede verbinding tussen de business en de software engineer (en dit zeg ik als software engineer zelf). Ik heb het idee dat er voornamelijk bij de overheid veel mensen werken die totaal geen ervaring hebben met ook maar kleine IT-projectjes, maar vervolgens wel moeten helpen met het ontwerpen van een gigantisch project met een enorme omvang.
Je stelt in een
andere post al "indien de requirements/(rand)voorwaarden niet veranderen". Ik durf je (als buitenstaander) te garanderen dat bij een project uitgevoerd op deze schaal, met talloze mensen aan het roer zonder IT-ervaring, ook nog eens gegoten in een ontwikkelproces wat niet Scrum/Agile werkt (ik vermoed dat de overheid, net als veel grote bedrijven, alles in waterval probeert te proppen)... extreem veel wisselende requirements en voorwaarden gaat kennen.
Ieder bedrijf dat zich ooit heeft uitgelaten over het werken voor de rijksoverheid onderschrijft dit verhaal volledig. Een ander 'projectje' waar het achterliggende bedrijf zich over heeft uitgelaten:
https://www.ftm.nl/artike...atiseerder-logica?share=1‘We moesten een bepaalde functionaliteit maken - die ons was voorgeschreven - maar waar wij geen zeggenschap over hadden. Wij programmeren dat en leveren het op. Maar dan wordt er gezegd: “Dat willen we niet.” Ja, maar dat is wel wat er gevraagd is. “Okay, dat is waar. Maar kan het nog veranderd worden?” Ja, dat kan, maar dat kost extra geld. Wij gaan het dan veranderen en als dat klaar is dan willen ze toch weer iets anders. En daar komt uitloop van’
We mochten niet gaan werken met andere talen zoals van Microsoft. Als we niet zouden meewerken dan zou het contract – letterlijk - verscheurd worden. Tegen beter weten in werd er voortgeborduurd op het moeizame UWV-platform met als eindresultaat een mislukt systeem waar niemand voor verantwoordelijk was.
Ja, er zijn bedrijven die hier perfect op in weten te spelen en er daardoor bewust 'misbruik' van maken. Dat is fout, volledig mee eens. Het loslaten van de bizarre aanbestedingsprocedure en meermaals hetzelfde bedrijf aannemen ondanks falen is ook een gedeelte van het probleem.
Maar als een opdrachtgever de opdracht duidelijk en volledig heeft gemaakt, zie ik weinig mogelijkheden tot falen van de uitvoerder. Dat soort dingen zijn vaak erg goed afgedekt door de opdrachtgever (althans, dat mag ik hopen).
Een dergelijke boeteclausule moet je dan ook gewoon in het contract opnemen. Maar dikke kans dat die er al in zit. Bedrijven voeren echter exact uit wat er gevraagd word, dat blijkt niet te kloppen en bats, weer een project mislukt. Dan kan je die boeteclausule ook niet aanspreken omdat het bedrijf wel heeft gedaan wat er gevraagd word.
Boetes leggen op een minister die vervolgens opstapt (en voor een grote multinational nog meer geld kan verdienen), waarna een net zo incompetent persoon in de plaats gaat staan? Nee, dat lost ook niks op.
Je moet fundamenteel andere mensen op posities zetten die verstand van zaken hebben. En wat betreft aanbesteding is goedkoop vaak duurkoop.