MacBook en pc - beeldscherm, muis en toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Op mijn thuiswerkplek staat een pc met daaraan een Dell beeldscherm, aangesloten via displayport. De usb-hub in het scherm is ook verbonden met de pc. In de usb-aansluitingen zitten een toetsenbord en een dac. Soms zet ik mijn tweede scherm ernaast, die daisychain ik dan via displayport, maar momenteel staat dat scherm in het kader van mijn persoonlijke clean desk policy in de kast. Ik heb een Logitech bluetooth muis, die via een knopje tussen drie apparaten kan schakelen.

Op mijn bureau staat ook een usb-c-dock voor de MacBook. Het Dell-scherm is via hdmi ook aangesloten op de dock, verder zit er een micro-usb-kabeltje in de dock voor mijn toetsenbord.

Als ik na een thuiswerkdag van pc naar MacBook wil wisselen, doe ik de volgende stappen:
- toetsenbord aan de andere kabel hangen
- input op het Dell-scherm wisselen van displayport naar hdmi
- muis omschakelen van apparaat 1 naar apparaat 2
- op de Mac natural scrolling uitschakelen

Het wordt lastiger als ik gewoon op de pc wil werken en de MacBook wil opladen via de dock. Omdat het Dell-scherm primair is, gaat de menubalk naar dat scherm. Daar kan ik dus niet meer bij. Ook kan ik in macOS het externe scherm niet tijdelijk disablen, of ik heb de instelling nog niet gevonden. Kan dat toch? Dan lees ik graag hoe.

Verder vind ik alleen natural scrolling telkens moeten aan- en uitzetten irritant. Het is niet mogelijk om dat voor muis en trackpad afzonderlijk in te stellen. Met BetterTouchTool kan het wel, maar ik gebruik liever geen tools die altijd op de achtergrond actief blijven. Is daar geen terminal-commando voor?

En hoe kan ik zonder extra kabels de dac op de 'actieve' computer gebruiken? Heeft geen prioriteit, ik vind de speakers van de MacBook wel ok.

Helaas heeft de usb-hub in het Dell-scherm maar één uplink. De usb-kabel telkens ompluggen van pc naar dock wordt omslachtig, daar zit twee meter afstand tussen en alle kabels zitten vast in cable management :P

Mijn pc heeft overigens ook een usb-c-aansluiting, zou ik daar nog iets mee kunnen?

Doel van dit topic: antwoord op deze vragen, ervaringen van anderen lezen en tips hoe dit handiger en/of efficiënter kan.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als ik het goed snap heb je de volgende 'problemen':
  1. Menubalk niet benaderbaar op je MacBook als deze staat aangesloten op je dock terwijl je de PC gebruikt
  2. Switchen tussen natural scrolling
  3. Kabels switchen
Menubalk
Dit is niet gemakkelijk om dit steeds via de command line te doen zonder hiervoor een extra tool te installeren. DisableMonitor is een goede tool hiervoor, waarmee je het via een menu item een scherm aan/uit kan zetten of via een command line commando.

Natural scolling
Om dit automatisch te laten gebeuren heb je hiervoor toch echt een tool voor nodig. Scroll Reverser kan dit voor je doen. Als je het per se zonder een tool wilt doen dan kan je steeds de volgende commando's gebruiken als je wilt switchen
code:
1
2
defaults write NSGlobalDomain com.apple.swipescrolldirection -bool TRUE && killall cfprefsd
defaults write NSGlobalDomain com.apple.swipescrolldirection -bool FALSE && killall cfprefsd

Kabels switchen
Koop een KVM switch of een monitor met een KVM switch (bijvoorbeeld de Dell UP2516D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Thanks! Daar kan ik wat mee :)
Ja het was Scroll Reverser, dat heb ik een paar jaar gebruikt. BetterTouchTool was voor extra gestures.
Ik wil macOS deze keer 'clean' houden, dus geen tools die in het systeem ingrijpen, daarom zocht ik alternatieven.

KVM switch is een goed idee! Hopelijk switcht de Mac dan ook automatisch de audio-uitgang, dat ging niet altijd soepel. Vooral niet met tools als Boom2 die zich daarin mengen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik zat eerder met een soortgelijk probleem. Laptop van het werk en privé PC waar ik graag snel tussen kon schakelen. Ivm clean desk policy ook slechts 1 toetsenbord en muis maar helaas ook maar 1 monitor terwijl ik eigenlijk op beide setups wel wat meer werkruimte had.

In eerste instantie gekeken naar kvm switches maar las regelmatig dat wireless keyboards e.d. niet lekker zouden werken. Echter liep ik vooral spaak op video outputs. Sowieso zijn kvm's niet echt gericht voor Piet Particulier, maar voor een model dat een beetje deftige resoluties multiscreen kon aansturen kwam ik snel in de pricerange 400 euro +

Enfin, ik heb mijn antwoord kunnen vinden in, zoals @eXtink ook benoemd, een Dell monitor. En wel deze:
pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart

Clean desk blijft behouden met een groot scherm en door 1 simpele knop op de monitor wissel ik van video input en gaat de USB input netjes mee naar het betreffende werkstation

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:14

Gerco

Professional Newbie

Met Control Plane kun je op de mac allerlei acties laten uitvoeren afhankelijk van de "Context" waar je in zit. Je kan scripts draaien wanneer je een USB apparaat aansluit, een monitor verbindt of met een bepaald Wifi netwerk verbonden bent (en meer).

Ik gebruik het voornamelijk om tussen locaties te schakelen:
• Audio uit wanneer ik in de trein zit
• Wifi uit wanneer ik een wired ethernet adapter aansluit
• Proxy instellen (network location) bij klant X

Het is wel een tool die op de achtergrond draait, maar ik kan inmiddels bijna niet meer zonder. Hiermee kun je in ieder geval dingen doen als je natural scrolling veranderen wanneer je de muis aansluit, bijvoorbeeld.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!