Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard92
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-03-2023
Goedenavond,

Zojuist ben ik lid geworden van dit forum, omdat ik dacht en verwacht dat mensen mij hier wel goede raad kunnen geven. Lezen op dit forum heeft mij in het verleden al stukken wijzer doen worden, dus vandaar mijn vertrouwen in de eventuele reacties!

Graag zou ik een opleiding/studie gaan volgen in de ICT. Eventueel MBO, maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar het HBO. Al jaren bouw en repareer ik computers: de hardwarematige kant spreekt me vooral erg aan, maar ook met software ben ik niet onhandig. Programmeren doe ik verder helemaal niet en tijdens de informaticalessen op de havo had ik er ook niet echt feeling voor...

Nu oriënteer ik me op de mogelijkheden (LOI op dit moment) en de volgende opleidingen spreken me aan:
- HBO-bachelor Informatica
- HBO-bachelor Informatica - Technische Informatica
- HBO-bachelor Informatica - Bedrijfskundige Informatica

Wat ik eerder al even aangaf is dat ik absoluut géén ervaring heb met programmeren en het gevoel heb dat ik er niet echt gevoel voor heb.

Wat ik heel graag zou willen weten, van bijvoorbeeld mensen die één van de bovenstaande opleidingen hebben gevolgd: is het programmeren héél erg belangrijk binnen de opleiding? En hoe belangrijk is dat verder nog als je eenmaal aan het werk bent? Op sommige sites lees ik: HBO-ICT en op andere HBO-informatica. Gaat dit om hetzelfde? Googelen en telefoneren hebben nog geen eenduidig antwoord opgeleverd. Mocht het programmeren onoverkomelijk zijn, is het dan mogelijk om zonder enige kennis ervan een dergelijke opleiding te starten? Of is dat erg ongebruikelijk? (Ik heb, misschien onterecht, een beeld in mijn hoofd dat iedereen die een dergelijke opleiding start al láng van alles programmeert in zijn/haar vrije tijd).
Misschien denk(t) je/u wel: deze opleidingen passen allemaal niet bij iemand die overwegend geïnteresseerd is in de hardwarekant van de computer. Mocht je dan iets te binnen schieten, ben ik hier ook erg benieuwd naar.

Uiteraard heb ik, voordat ik hier een bericht plaats, al een hoop gezocht op het internet. Veel van wat ik lees is niet geschreven door mensen die daadwerkelijk de opleiding in kwestie hebben gevolgd, is weinig diepgaand of de informatie lijkt me verouderd.

Veel vragen, maar ik hoop dat mensen hier mij kunnen helpen.

Alvast veel dank!

Gerard

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Geen IT'er, maar volgens mij wat redelijk kloppend is:
Technische informatica is meer programmeren bij dan gewone informatica, maar ook daar zal programmeren gewoon een wezenlijk onderdeel ervan zijn. Computers in elkaar schroeven kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat dat boven MBO3 niveau uit komt, als dat het al haalt. Bedrijfskundige informatica zal zover mij bekend het minst programmeren zijn, maar dan wel de vraag of je die bedrijfskunde kant op wil, want ook dat is geen computers in elkaar schroeven.

Ik gok zo dat de helft van de mensen die een IT opleiding gaat doen als redelijk programmeer ervaring heeft vanuit de hobby, en de andere helft niet. Ik kan me niet voorstellen dat je de enige zou zijn zonder die ervaring. Dus dat is het probleem niet, als je het echt niet wil dan is het een ander verhaal natuurlijk. Maar goed, zolang je het nooit gedaan hebt weet je ook niet of je het wat vindt ;).

De hardware kant op is elektrotechniek. Maar dan heb je het wel over andere hardware. Overigens zal ook daar programmeren langs komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 18:04
HBO-ICT is in ieder geval bij mijn instelling (Hogeschool van Amsterdam) een kapstok term voor alle informatica opleidingen. Vroeger had Technische Informatica een aparte CROHO code en accreditatie maar bij veel instellingen is dit niet meer.

Technische Informatica heeft eigenlijk de meeste raakvlakken met de hardware kant, maar behelst ook veel, heel veel programmeerwerk. Dus als je daar weinig feeling voor hebt of niet de wil om het te leren dan zou ik daar niet voor kiezen. Het doel van de opleiding is je toch een beetje opleiden als Embedded of Technische Software Engineer. Ik zou in jouw geval eerder kiezen voor HBO Elektrotechniek, daarbij is (bij ons) de programmeer component een stuk lager. Enkel wat kleine programmaatjes in C en op de Arduino die direct op de hardware werken. De vakken gaan daar een stuk inhoudelijker of natuurkundige zaken, PCB's ontwerpen / maken, componenten selecteren, schakelingen maken etc. Dat komt nog het meeste in de buurt van PC Hardware denk ik.

Want zoals mijn voorganger ook al zegt met alleen PC's in elkaar schroeven kan je geen droog brood verdienen en eerlijk als je het eenmaal 10+ keer hebt gedaan wordt het ook wel een beetje saai en niet echt uitdagend meer.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Op Avans Hogeschool was er ook de keuze tussen die 3. Technische Informatica is schijnbaar veel programmeren, verder geen ervaring mee gehad. Informatica is al een stuk minder programmeren, maar je zit nog wel in de applicaties.
Bedrijfskundige Informatica (heb ik zelf deeltijd gedaan)(bij Avans nu Business IT & Management) is minimaal programmeren, we hadden wel een module waar een site gemaakt moest worden en een bestelsysteem volgens mij maar dat was het dan. Was ook vooral groepswerk, dus degene die daar handig mee waren konden dat mooi oppakken. Verder veel theorie over bedrijfskunde erbij.

Volgens mij speelt hardware in alle opleidingen een (zeer) kleine rol. Gezien dat toch vaak de MBO kant is.

Wat wil je eigenlijk bereiken? Niet als opleiding zelf maar het waarom en wat is je doel daarna?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gerard92 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:32:
Graag zou ik een opleiding/studie gaan volgen in de ICT. Eventueel MBO, maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar het HBO. Al jaren bouw en repareer ik computers: de hardwarematige kant spreekt me vooral erg aan, maar ook met software ben ik niet onhandig. Programmeren doe ik verder helemaal niet en tijdens de informaticalessen op de havo had ik er ook niet echt feeling voor...
Wat spreekt je aan als het om hardware gaat? Want schroefjes aandraaien en kabeltjes koppelen is niet HBO waardig. Dat is bot gezegd ongeschoold werk. Dan kom je uit in een van de grote fabrieken in China waar ze aan de lopende band servers/computers in elkaar schroeven.

Wellicht kan je nog werk vinden als service engineer bij bedrijven zoals Dell of HP. Maar dat is voornamelijk onderdelen swappen, geen hoog niveau.

Als je kijkt naar HBO niveau icm hardware zal het eerder embedded systems worden of een stuk elektrotechniek. Daar komt ook het nodige programmeerwerk bij kijken simpelweg omdat iemand die enkel hardware doet niet interessant is. Die kan je niet zelfstandig laten werken.
Wat ik heel graag zou willen weten, van bijvoorbeeld mensen die één van de bovenstaande opleidingen hebben gevolgd: is het programmeren héél erg belangrijk binnen de opleiding? En hoe belangrijk is dat verder nog als je eenmaal aan het werk bent? Op sommige sites lees ik: HBO-ICT en op andere HBO-informatica. Gaat dit om hetzelfde? Googelen en telefoneren hebben nog geen eenduidig antwoord opgeleverd.
Programmeren is belangrijk als je de kant op wilt van software development, system/network engineer, systeembeheer,... het is niet allemaal programmeren in Java of C++ maar je moet sowieso kennis hebben van scripting.

Zelf ben ik begonnen aan de opleiding Information Engineering en later overgestapt naar Informatica met als afstudeerrichting IT Management. Dan krijg je redelijk weinig programmeerwerk voorgeschoteld en richt je je vooral op de management kant van IT. Daar komt echter geen hardware bij te pas.

Momenteel werk ik enkel met tooling, dat is meer inrichting/configureren/ontwikkelen binnen een software pakket dan het daadwerkelijk ontwikkelen van software. Dus je kan best ver komen in de IT zonder interesse te hebben in programmeren. Je moet enkel wel weten welke kant je echt op wilt.
Mocht het programmeren onoverkomelijk zijn, is het dan mogelijk om zonder enige kennis ervan een dergelijke opleiding te starten? Of is dat erg ongebruikelijk? (Ik heb, misschien onterecht, een beeld in mijn hoofd dat iedereen die een dergelijke opleiding start al láng van alles programmeert in zijn/haar vrije tijd).
Misschien denk(t) je/u wel: deze opleidingen passen allemaal niet bij iemand die overwegend geïnteresseerd is in de hardwarekant van de computer. Mocht je dan iets te binnen schieten, ben ik hier ook erg benieuwd naar.
Vrijwel elke opleiding gaat uit van niveau 0 als het om kennis gaat. Studenten die veel ervaring hebben kunnen bepaalde vrijstellingen krijgen of gaan gewoon in hoog tempo door de lesstof heen. In principe kan je zonder voorkennis zo'n opleiding starten. De vraag is of dat zin heeft als je niet wilt programmeren.

De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is wat jij echt wilt doen. Hardware is een enorm breed begrip, wat wil jij met hardware doen? Wil jij de hardware ontwikkelen of wil je gewoon stekkertjes aansluiten en geheugen reepjes insteken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:47

aapelite

Do the kirby!

Ik heb, inmiddels een jaar of geleden al wel weer, de opleiding HBO elektrotechniek afgerond. Hier kon je kiezen voor groot en klein elektronica. Verschil was meer de krachtstroom richting bij grote dingen, maar bij de kleine variant was het meer eigen printplaten ontwerpen en chips programmeren (naast ook regulier programmeren). Je leert hier dus een stuk meer op hardware niveau, in ieder geval toen, zonder dat je de software kant overslaat. Je zou die dus ook eens kunnen bekijken en ernaar vragen. Ik volgde dit aan de Avans in Breda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Tsurany schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:05:

De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is wat jij echt wilt doen. Hardware is een enorm breed begrip, wat wil jij met hardware doen? Wil jij de hardware ontwikkelen of wil je gewoon stekkertjes aansluiten en geheugen reepjes insteken?
Of vindt @TS de advieskant leuk ? Welke videokaart moet je kopen voor game x, welke laptop moet je vader kopen voor office, telebankieren en wat Skype ? In dat geval heeft de bedrijfskundige kant meer raakvlakken. Maar ja, ook daar geldt: je stelt wel de specificaties op, maar je staat uiteindelijk niet met de hardware in je handen. Daarvoor zijn weer de MBO'ers...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:30
Oekiejoekie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:27:
[...]

Of vindt @TS de advieskant leuk ? Welke videokaart moet je kopen voor game x, welke laptop moet je vader kopen voor office, telebankieren en wat Skype ? In dat geval heeft de bedrijfskundige kant meer raakvlakken. Maar ja, ook daar geldt: je stelt wel de specificaties op, maar je staat uiteindelijk niet met de hardware in je handen. Daarvoor zijn weer de MBO'ers...
Dat adviseren en opstellen is ook niet bepaald HBO werk ofzo, dat doe je eerder als MBO'er in een lokale winkel of op de servicedesk bij een wat groter sales georiënteerd bedrijf als Azerty ofzo.

Ik heb zelf jaren geleden ook in dezelfde situatie gezeten, programmeren en netwerkbeheer trok mij niet zo dus uiteindelijk als IT voor de hobby gekozen en een andere richting ingegaan op het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Scrtz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:31:
[...]

Dat adviseren en opstellen is ook niet bepaald HBO werk ofzo, dat doe je eerder als MBO'er in een lokale winkel of op de servicedesk bij een wat groter sales georiënteerd bedrijf als Azerty ofzo.

Ik heb zelf jaren geleden ook in dezelfde situatie gezeten, programmeren en netwerkbeheer trok mij niet zo dus uiteindelijk als IT voor de hobby gekozen en een andere richting ingegaan op het HBO.
Bij lokale winkels staan inderdaad de MBO'ers. Als het gaat om het inrichten van een datacentrum gaat er vaak toch een HBO'er over.

Van de andere kant moet ik @TS ook wel waarschuwen... Hardware wordt steeds minder belangrijk. Op de werkplek staan zo simpel mogelijke thin clients, en aan de serverkant wordt steeds meer gekozen om het uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oekiejoekie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:27:
[...]

Dat betekent werken in een webwinkel, heb je geen opleiding voor nodig.

Als je dit op hoger niveau wilt doen kan je wel aan de slag als sales adviseur binnen een bedrijf zoals HP, Dell,... maar dan is een commerciële opleiding interessanter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Tsurany schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:38:
[...]

Dat betekent werken in een webwinkel, heb je geen opleiding voor nodig.

Als je dit op hoger niveau wilt doen kan je wel aan de slag als sales adviseur binnen een bedrijf zoals HP, Dell,... maar dan is een commerciële opleiding interessanter.
Voor de duidelijkheid... ik bedoelde dus niet dat hij op het niveau van gamingvideokaarten en consumentenlaptops moet blijven hangen. Meer de vragen als "we hebben 5000 gebruikers, hoeveel hebben we nodig om die goed te laten werken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oekiejoekie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:42:
[...]

Voor de duidelijkheid... ik bedoelde dus niet dat hij op het niveau van gamingvideokaarten en consumentenlaptops moet blijven hangen. Meer de vragen als "we hebben 5000 gebruikers, hoeveel hebben we nodig om die goed te laten werken"
Dan kom je vaak echt bij de sales kant uit. Dat is lang niet zo diepgaand als je denkt. Bedrijf legt hun wensen bij de sales neer en die geeft een antwoord op basis van de standaard performance cijfers. Dan ben je net zo min met hardware bezig als een autoverkoper met de bougies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Tsurany schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:44:
[...]

Dan kom je vaak echt bij de sales kant uit. Dat is lang niet zo diepgaand als je denkt. Bedrijf legt hun wensen bij de sales neer en die geeft een antwoord op basis van de standaard performance cijfers. Dan ben je net zo min met hardware bezig als een autoverkoper met de bougies.
Daar waarschuwde ik ook al voor... In zo'n functie sta je niet meer zelf met de hardware in je handen, daar ben je als HBO'er gewoon te duur voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:05:
[...]
Als je kijkt naar HBO niveau icm hardware zal het eerder embedded systems worden of een stuk elektrotechniek. Daar komt ook het nodige programmeerwerk bij kijken simpelweg omdat iemand die enkel hardware doet niet interessant is. Die kan je niet zelfstandig laten werken.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik doe zelf op WO niveau hardware aan elektrotechniek kant, en enige reden dat ik wat programmeer soms is een keuze. En ook PCB designers die hier werken zullen vaak niks programmeren, daar zijn andere mensen voor in dienst.

Of dat zo is ligt natuurlijk wel aan formaat van het bedrijf (des te kleiner, des te meer kans dat je meerdere taken hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:30
Oekiejoekie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Daar waarschuwde ik ook al voor... In zo'n functie sta je niet meer zelf met de hardware in je handen, daar ben je als HBO'er gewoon te duur voor...
Ja eigenlijk met elke HBO opleiding wel. Als ik TS was zou ik welke HBO opleiding dan ook kiezen, heb je later ook direct voldoende inkomsten om jezelf te trakteren op wat sappige hardware hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollievssn
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 12:00
@Gerard92 zo zijn mijn interesses ook gewekt voor een ICT opleiding. Door mijn vooropleiding heb ik eerst een MBO opleiding gedaan en hier kwam uit dat ik richting het Infrastuctuur Design en Security van netwerken ben gegaan op HBO niveau.

Bij het Windesheim in Zwolle is het ook dat HBO-ICT de hoofdnaam is van de opleiding met hieronder de afsplitsingen.

ESA - Embedded Systems en Automation
leer je technische apparatuur aansturen.
BIM - Business IT en Management
Je adviseert bijvoorbeeld als consultant hoe een bedrijf door het toepassen van slimme ICT-oplossingen zijn informatieprocessen beter op elkaar kan afstemmen.
SE - Software engineering
Programmeren
ID&S - Infrastructure Design en Security
Jij zorgt er straks voor dat mensen wereldwijd via veilige computersystemen met elkaar kunnen samenwerken

Op de site van Windesheim staat meer info over de opleiding, misschien dat het je helpt bij je verdere keuze :)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Ollievssn schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:01:
Bij het Windesheim in Zwolle is het ook dat HBO-ICT de hoofdnaam is van de opleiding met hieronder de afsplitsingen.

ESA - Embedded Systems en Automation
leer je technische apparatuur aansturen.
BIM - Business IT en Management
Je adviseert bijvoorbeeld als consultant hoe een bedrijf door het toepassen van slimme ICT-oplossingen zijn informatieprocessen beter op elkaar kan afstemmen.
SE - Software engineering
Programmeren
ID&S - Infrastructure Design en Security
Jij zorgt er straks voor dat mensen wereldwijd via veilige computersystemen met elkaar kunnen samenwerken

Op de site van Windesheim staat meer info over de opleiding, misschien dat het je helpt bij je verdere keuze :)
Idem bij de Fontys, al is ID&S daar een Minor. Als regulier traject heeft de Fontys hiervoor Media Design in de plaats.

Ik ken eigenlijk geen HBO opleiding die iets biedt wat TS zoekt. Het eerste wat me te binnen schiet is eerder een WO opleiding, waarbij je je gaat richten op het ontwerpen van bijv. moederborden, chips etc. Dat lijkt me erg uitdagend werk en je kan bij bedrijven gaan werken zoals bijv. Intel en Quallcomm. Dit matcht denk ik niet geheel met wat TS noemt. Ik ben bang dat een ICT richting met "hardware" inderdaad niet veel verder komt dan MBO geschoolde banen. Niets mis mee overigens, die mensen zijn ook nodig in de maatschappij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
-

[ Voor 99% gewijzigd door wouter6022 op 27-03-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sissors schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik doe zelf op WO niveau hardware aan elektrotechniek kant, en enige reden dat ik wat programmeer soms is een keuze. En ook PCB designers die hier werken zullen vaak niks programmeren, daar zijn andere mensen voor in dienst.

Of dat zo is ligt natuurlijk wel aan formaat van het bedrijf (des te kleiner, des te meer kans dat je meerdere taken hebt).
Dan zou dat een goede optie zijn voor TS. Al is elektrotechniek wel heel wat anders dan een computer in elkaar schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb HBO BI gedaan en heb de hele opleiding geen stuk hardware aangeraakt behalve m'n eigen laptop om verslagen op te typen.

Met TI ga je volgens mij wel met hardware werken (microcontrollers) maar dan ligt de focus ook sterk op programmeren en wiskunde.
I zit er een beetje tussenin, programmeren (niet op microcontrollers maar meer Java en dat soort dingen) maar ook veel dingen over security, netwerklagen etc.

Als jij dingen wilt doen als PC's bouwen, servers in elkaar schroeven/vervangen, netwerkaansluitingen patchen etc. dan is HBO niet je ding, is meer theoretisch en de werkzaamheden die ik noem zijn meer gericht op MBO studies.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2017 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34
Zorg dat je zeker weet dat programmeren je wel of niet ligt, als je totaal niet wilt programmeren valt veel van bovenstaande suggesties af. Ben er ook niet te bang voor, het is een bepaald inzicht wat je moet kweken over tijd. Ik denk dat je het beste een klein embedded project kunt proberen te doen voor jezelf om er achter te komen of dit je ligt.

Als je de hardware van PC's leuk vind, heb je je dan wel eens afgevraagd wat er in die onderdelen gebeurt? Als je dat niet interesseert, dan is elektrotechniek niets voor je. Als je daar wel benieuwd naar bent, dan gaat er een wereld voor je open.

Ik heb zelf ook voor jouw keuze gestaan. Ik ben richting HBO informatica gegaan, maar vond het niets, programmeren was niet tastbaar / low level genoeg. Daarna HBO elektrotechniek gaan doen en ik heb ondertussen al 5 jaar ervaring als embedded hardware designer. Heb zelfs complete microATX borden ontwikkeld, ik maak nu dus zelf de hardware die ik vroeger in elkaar schroefde. Ik heb het programmeren een beetje laten varen behalve voor hobby doeleinden, maar heb wel genoeg kennis van de software kant om goede inschattingen te kunnen maken aan de hardware kant.

Pas op dat je neit teveel arduino-only projecten doet btw. Arduino is snelle resultaten boeken, maar andere mensen hebben het echte werk in een library gestopt voor je, en daar leer je meestal minder van.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
-

[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 27-03-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
TS: wat zie jij voor je kwa baan in de toekomst? Want PCs in elkaar schroeven doen handige tieners bij kleine PC boeren, dat is gewoon ongeschoold werk. Dus wat zie jij jezelf van je 20e tot je 30e zegmaar doen?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Hydra schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:01:
TS: wat zie jij voor je kwa baan in de toekomst? Want PCs in elkaar schroeven doen handige tieners bij kleine PC boeren, dat is gewoon ongeschoold werk. Dus wat zie jij jezelf van je 20e tot je 30e zegmaar doen?
Dit idd. Je zou in een datacenter kunnen gaan werken of zo, maar dan heb je het over MBO niveau 3 werk.

Als HBO'er geïnteresseerd in hardware, verwacht ik al snel dat je meer richting ontwérpen van hardware zou willen gaan. Dan past misschien Elektrotechniek beter bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 15:28

Supercop

electronics is my game

Wat ik weet van bijv. de HAN is dat technische informatica in de basis een elektrotechniek opleiding is, met affiniteit in de IT. Sommige scholen draaien dit weer om.

op de HAN heb je digitale en analoge elektrotechniek, logica, C programmeren in Unix, C++ , Wiskunde, waarbij je zelf ook steeds meer de keus krijgt welk vak je kiest(2,3,4e jaar) aan het eind wordt dan min of meer bepaalt welke opleiding je nou echt gevolgt hebt a.d.v je gekozen vakkenpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34
wouter6022 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:26:
[...]

Dat ben ik niet met je eens: als je elektrotechniek gaat doen kun je ook terecht in
  • de industriele automatisering, waarbij je in plaats van computers industriele installaties samenstelt
  • de installatietechniek, waarbij je zaken als verwarming of beveiliging van gebouwen regelt
  • de energiedistributietechniek, waarbij je zorgt dat we in Nederland overdag stroom van de Noren kunnen gebruiken en 's nachts andersom.
  • de aandrijftechniek, waarbij je elektrische autos betrouwbaarder maakt of het rendement verbetert
  • de regeltechniek, waarbij je (met software) zorgt dat een brug altijd rustig dichtklapt, zelfs in een storm
  • de digitale signaalbewerking, waarmee je ruis kunt onderscheiden van hersenactiviteit bij een epilepsiepatiënt
uiteraard zijn dit maar een paar voorbeelden; mijn punt is dat hoewel elektrotechniek (voor havisten) redelijk specifiek lijkt, er heel erg veel verschillende onderwerpen zijn waarbij er bijna altijd wel eentje bij je past.
Terecht commentaar :)
Op de HU, waar ik gestudeerd heb, is de naamgeving een beetje raar. ik heb destijds "Electronic Engineering & Design (elektrotechniek)" gestudeerd, inmiddels heet het Electrical Engineering (elektrotechniek). Vakken zoals "Communication and Multimedia Design", industriele automatisering etc werden daar een beetje gezien als spinoffs die onder dezelfde faculteit vielen. "echte" elektrotechniek was ook een veel zwaarder traject dan deze "spinoffs", qua studielast.

Ik had het beestje bij zijn naam moeten noemen: als je benieuwd bent wat er zich in PC hardware afspeelt, dan is electronic engineering wellicht een leuke optie.

Er zijn natuurlijk nog legio andere richtingen die veel raakvlak hebben: Je kunt ook een WO opleiding doen en je eigen IC's gaan ontwikkelen bijvoorbeeld.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard92
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-03-2023
Ten eerste wil ik graag iedereen bedanken voor het meedenken en het aandragen van deze bruikbare adviezen.

Een aantal keer lees ik: maar wat wil je nu precies ná je opleiding?

Uiteraard denk ik hier veel over na, maar ik weet het eerlijk gezegd nog niet precies. Zoals ik al noemde vind ik het bouwen, repareren en het probleemoplossen van computers leuk werk om te doen, maar ik realiseer me ook dat dit het MBO-niveau, met alle respect, niet ontstijgt. Elektrotechniek vind ik een interessante tip en ik ga me hier verder in verdiepen.

Ik houd verder van praten, heb hiervoor Journalistiek gestudeerd, dus een soort adviserende/vertegenwoordigende functie zou ik wel zien zitten. Wat ik denk in jullie reacties terug te zien, is dat je dan toch meer de kant van de Bedrijfskundige Informatica op gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Gerard92 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:25:
Ten eerste wil ik graag iedereen bedanken voor het meedenken en het aandragen van deze bruikbare adviezen.

Een aantal keer lees ik: maar wat wil je nu precies ná je opleiding?

Uiteraard denk ik hier veel over na, maar ik weet het eerlijk gezegd nog niet precies. Zoals ik al noemde vind ik het bouwen, repareren en het probleemoplossen van computers leuk werk om te doen, maar ik realiseer me ook dat dit het MBO-niveau, met alle respect, niet ontstijgt. Elektrotechniek vind ik een interessante tip en ik ga me hier verder in verdiepen.

Ik houd verder van praten, heb hiervoor Journalistiek gestudeerd, dus een soort adviserende/vertegenwoordigende functie zou ik wel zien zitten. Wat ik denk in jullie reacties terug te zien, is dat je dan toch meer de kant van de Bedrijfskundige Informatica op gaat?
Met MBO en aanvullende certificeringen kom je uiteindelijk ook op het HBO-niveau terecht en liggen er ook hele leuke kansen open hoor...

Maar als je van praten houdt... Dan de BI-kant ja. Ik ben daar terecht gekomen door een combinatie van een studie rechten en technische informatica...

Pagina: 1