Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devindegroot
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-03 08:42
Hey Tweakers!

Ik ben al enkele tijd zeer geïnteresseerd in drones. Zelf een lange tijd met een haupiepaupie markt dronetje gedaan en dat ging allemaal erg leuk. Mijn neef en een andere kennis hebben ondertussen het professionele materiaal aangeschaft ( Xiro Xplorer, DJI Mavic Pro, DJI Phantom 4 ). Enkele keren mee gevlogen.

Nu ga ik weer naar de Ardennen en begon het feit dat beelden schieten ( zover het zou kunnen en mogen daar ) toch best wel eens heeeeel tof zou kunnen worden met een drone. Daarnaast zal ik hem natuurlijk ook gebruiken als consument, maar dit deed het kriebelen starten.

Na enkele uren internetten heb ik een selectie waaruit ik moet gaan kiezen. Mijn budget is serieus laag en ik ben dus ook via ons geliefde Marktplaats gaan zoeken. Het komt op het volgende neer:

DJI Phantom 3 Standard 350 euro.
DJI Spark 450 euro
DJI Phantom 3 Advanced 500 euro AUWCH
Xiro Explorer V 320 euro

Al de Drones beschikken over een camera. Allemaal 1080p 30fps, alleen de Advanced 60 fps. ( Ja de 2 Standard en Advanced schieten 2,7K 30FPS ). Ik moet zeggen dat op dit moment het uitgeven van 350 euro al aardig zeer doet, maarja het is duur. Toch twijfel ik ergens heel erg.

De Spark is lekker compact, neem ik zo in mijn eigen tas mee en kan ik dus altijd bij mij hebben. Vliegt alleen wel 16 minuten....

De Xiro kan ik echt lekker goedkoop krijgen zoals je ziet, met extra accu's en noem maar op. Ik weet precies hoe deze werkt en hij schiet prima, maar toch zegt iets in mij, voor 30 euro meer heb je de DJI Phantom 3 Standard en dat klinkt als een betere deal ook al hebben ze dezelfde functies.

Dan hebben we nog de Advanced en ja, die heeft weer Lightbridge waarmee je op veel verdere afstanden nog steeds je beeld ontvangt etc. Wel weer lekker duurder.

Ik wil nog even zeggen dat de Spark toch echt wel een Drone is die mij fijn lijkt. Super veel functies en echt handig om mee te nemen. Wel duur helaas. Voor minder heb ik de Phantom 3 die langer vliegt. Bah wat een opties!

Waarom deel ik dit zal je ondertussen wel denken! Nou ik wil simpelweg andere hun mening horen. Ook betere suggesties zijn welkom :)

Alvast bedankt helden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devindegroot
Oja ik zag ook bij DJI zelf nog een afbetaal optie! Iemand daar ervaring mee? Ik ga na de vakantie weer vollop werken dus dan kan ik het weer makkelijk hebben, maar goed de Drone wil ik natuurlijk stiekem nu al!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:59

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Iets op afbetaling kopen wat je niet nodig hebt, waar je geen euro's mee verdient en waar je niet in kan wonen.....ik hoop dat mijn antwoord duidelijk mag zijn op dat stuk van je vraag :P.

Verder, ik zou cheap beginnen, kijken of de hobby inderdaad zo aanslaat als je nu hoopt. De phantom 3 is prima en meer dan goed zat. Je zal toch extra accu's en andere dingen willen wat het alweer duurder maakt, dus begin overzichtelijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaris
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-06-2021
Ik weet niet of je een goede relatie hebt met die kenissen, maar is het geen mogelijkheid om een drone te lenen? Zo te horen heb je het over twee kenissen en drie drones. Dan kan je tijdens die vakantie eens ervaren hoe het is om regelmatig met een drone te vliegen.

Na de vakantie kan je dan werken en beslissen of je echt een drone in je bezit wil hebben. En welke functies van die meer geavanceerdere drones je echt niet, of juist makkelijk kan missen. Afbetaling zou ik sowieso niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 13:08

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik zou proberen voor de P3A te gaan, als dat echt niet lukt is de Standard de beste optie imo.

Ik ben zelf begonnen met de Standard om te kijken of het wat was. Dat beviel, dus daarna upgrade naar de 4. Voornaamste reden daarvoor was Lightbridge en de controller. Die is echt stukken beter. Daarnaast werkt WiFi voor een drone best vervelend. Vrij vaak storingen op je videofeed en/of je drone kwijt.

Beeldkwaliteit tussen de Standard en Advanced is gewoon gelijk.

De Spark is leuk, maar alleen met de fly more met remote. Zelf vind ik een iPhone scherm al te klein om mee te vliegen icm met een remote. Laat staan dat je duimen nog over het beeld zitten om de drone te besturen.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_debruin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 14:51
Ik zou eerst beginnen met een goedkoop speel ding van €50 ofzo. Het duurt echt wel even voor je het vliegen onder de knie hebt. Ik vlieg nu bijna een jaar en crash al minder vaak.

Een vriend van me wilde dit niet geloven en kocht meteen een dji phantom. "Die dingen vliegen toch vanzelf!". Bij de 2e vlucht vloog hij in een boom en crashte keihard. Allemaal wel te repareren maar het is toch wel erg zonde van zo`n dure drone.

Ik heb het zelf ook zo moeten leren want mijn eerste drone (naja quadcopter) parkeerde ik ook meteen in de grond nadat ik 3 dagen bezig was geweest om hem te bouwen...

Dit is een fantastisch apparaat om het mee te leren: DM007 of Cheerson CX-10WD
Of deze (maar die is al wat meer crash gevoelig): XS809W

Zoek bij aliexpress op deze modellen.

Knerds rule the world!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devindegroot
Even op alles antwoord:

@hans_debruin De beginners drones heb ik nou wel gehad! Zoals ik al zei heb ik al behoorlijk wat ervaring.

@jd1987 Thanks voor je reactie! De Spark zou ik zowiezo zelf meteen met de more combo kopen en dus met de remote. Je kan ook via de telefoon vrijwel niet naar de drone kijken. De voelt de knoppen niet en dan weet je dus niet wat je doet als je niet naar het scherm kijkt. Ook de afstand is vele malen groter met de Spark.

@Avaris Ik heb al aangeboden gekregen om een van de Drones te lenen, maarja het is dan toch niet mijn eigendom en ik hou niet zo van het feit dat ik hun materiaal zou kunnen slopen.

Al met al hoor ik nog steeds graag mensen hun mening :). Afbetalen leek mij ook al niet zo handig en een domme actie, dus die valt na jullie reacties al helemaal af. Als we gaan kijken naar de Xiro en de Phantom 3 Standard, dan zijn deze naar mijn idee vrijwel gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Wil je rustige beelden of hele wilde (voor zover dat kan met zulke drones). Want wat zou anders de meerwaarde van 60FPS zijn ten opzichte van 30? Juist op dat soort filmische framerates springen bij mij films er meer uit dan wanneer het live-cam-achtig 50+ FPS wordt.

Bedenk wel dat je er met de kale drone niet altijd al bent. Soms heb je nog wat accessoires eromheen nodig, of een extra accu. Als je echt niet meer te besteden hebt is het wellicht wel wat krap.

Als het puur een accuut liquiditeitsprobleem is en je na de vakantie verzekerd bent van een normale inkomstenbron zou je ook kunnen overwegen of je vanuit je familie- of kennissenkring even wat geld kunt lenen hiervoor. Maak er dan wel goede afspreken over, hier op Tweakers hebben dat soort constructies in elk geval geen voorkeur. Het nadeel met afbetalen (al dan niet bij een winkel, danwel bij geleend geld) is dat als je drone al eerder stuk is (bij wijze van), je toch de hele tijd nog voor iets loopt af te betalen.

Lenen zou ik ook afraden, valt me mee dat dat je dat al aangeboden werd. Met dat soort dure apparatuur heb je toch vaak ineens van die onenigheid over bepaalde gekkigheden die dan na het lenen optreden, waar beide partijen dan beweren dat ze dat niet hadden toen ze hem zelf gebruikten.

Wat ook los van aankoop een optie is om ernaast te oefenen in een simulator op de computer. Daarvoor heb je wel een zender nodig, die vaak wel enkele tientjes kan kosten. Het is wel aan te raden als je meteen al goede shots wil kunnen maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 17:09
Hou ook rekening met de wetgeving in België.
Van de moment dat je hoger gaat vliegen dan 10m op privé terrein of eender op welke hoogte op openbaar terrein heb je minstens een klasse 2 certificatie nodig. Zelfs de goedkoopste opleidingen hiervoor kosten al snel 600 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
  • Laatst online: 25-07-2021
Sprak, beste camera is diegene die je bij je hebt. De spark ga je vaker bij je hebben.
Pagina: 1