Internet in een huis zonder kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBens
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-03 13:25
Ik ben aan het inventariseren hoe ik bij mijn ouders internet en TV kan aansluiten door heel het huis. Het nadeel, Ethernet (glasvezel) komt binnen in de garage en is niet doorgetrokken. Coax ligt op de benedenverdieping naar de woonkamer en de keuken. Oh, en de muren lijken van gewapend beton te zijn, want de draadloze signalen komen slecht door.

Ze willen absoluut geen kabels trekken, en in de huidige tijd zou dat toch ook niet meer nodig moeten zijn. Er hangt nu een Asus AC68U router in de garage, maar deze heeft niet genoeg dekking (boven / achterin het huis). De TVs in de woonkamer en keuken zitten op Coax (één interactief de ander analoog). De TV boven heeft nu een los digitenne abonnement (de enige draadloze oplossing).

Vraag 1Om het internetprobleem op te lossen zit ik te denken aan een Mesh wifi setup, met het bekabelde basisstation in de garage, één boven op de gang (draadloos) en eventueel één aan de andere kant van de woonkamer (draadloos). Google Wifi is helaas nog niet beschikbaar hier, zijn er andere oplossingen mogelijk?

Vraag 2Voor de TV ging ik er vanuit dat dit tegenwoordig toch te doen moet zijn via een draadloze settopbox of een chromecast o.i.d. Nu kwam ik er achter dat de live TV apps nooit op de chromecast beschikbaar zijn (alleen via airplay, wat best kan maar enigszins omslachtig is). Draadloze settopboxen schijnen niet te bestaan (of de providers willen er niet aan). Als het wifi signaal in het huis gefixt is en er genoeg snelheid is om mee te werken, zijn er dan mogelijkheden om TV's aan te sluiten?

Ik heb dit eerder ook al eens geprobeerd via een powerline kit, die dan op de TV-ethernetpoort van het modem wordt aangesloten. Dit werkte boven amper, waarschijnlijk door de vele stroomgroepen. Het signaal kwam slechts haperend door.

Thanks Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

High-power WiFi Repeater gebruiken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Heb je de klepel wel al van die klok gevonden die je hoorde luiden?

maar jullie hebben dus glasvezel (met TV blijkbaar gezien het Powerline experiment) en TV via COAX dus waarschijnlijk Ziggo of Delta ofzo en dan ook nog Digitenne?

Pfff als geld geen probleem is: huur een "mannetje" in. Maar schrik niet als hij het over UTP gaat hebben :)

[ Voor 67% gewijzigd door Barrycade op 05-07-2017 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:48
Dus er zijn binnen 1 huishouden 3 manieren om tv te kunnen kijken, glas, kabel en digitenne,

Voor een gegarandeerd goed en werkend netwerk ontkom je er niet aan om kabels te gaan trekken,
Als het wifi signaal niet goed is vanaf de bron gaat het ook niet beter worden met repeaters en andere soorten crap,

Misschien kun je uitzoeken of er ergens lege loze leidingen naartoe lopen waar je een utp kabel naartoe kan trekken (dan zit ie in de muur)

Kijk eerst even of het mogelijk is een kabel te trekken vanaf de garage naar de meterkast (ongezien)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RBens schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:04:
Ik ben aan het inventariseren hoe ik bij mijn ouders internet en TV kan aansluiten door heel het huis. Het nadeel, Ethernet (glasvezel) komt binnen in de garage en is niet doorgetrokken. Coax ligt op de benedenverdieping naar de woonkamer en de keuken. Oh, en de muren lijken van gewapend beton te zijn, want de draadloze signalen komen slecht door.

Ze willen absoluut geen kabels trekken, en in de huidige tijd zou dat toch ook niet meer nodig moeten zijn.
Grote denkfout. WiFi is inderdaad geavanceerder geworden, maar dat stelt juist hogere eisen aan de backhaul. Kabels zijn harder nodig dan ooit tevoren en dat gaat alleen maar meer worden (kijk eens naar WiFi-ad, die met 60GHz al moeite heeft met penetreren van een vel papier...).

Er zijn alternatieven voor kabels, maar die zijn a) duur en b) minder performant en bovenal stabiel, zoals je met je PLC-meuk al ontdekt hebt.
Er hangt nu een Asus AC68U router in de garage, maar deze heeft niet genoeg dekking (boven / achterin het huis).
Prima apparaat, maar het staat duidelijk op verkeerde plek. In een typische NL eengezinswoning wil je een enkele AP halverwege het huis, dus doorgaans in de overloop op 1e verdieping, hebben hangen. Mogelijk dat deze AC68U dan wel alles zou kunnen dekken. Vanuit een (uitpandige?) garage is het een wonder dat het ook maar ergens bruikbaar is...
De TVs in de woonkamer en keuken zitten op Coax (één interactief de ander analoog). De TV boven heeft nu een los digitenne abonnement (de enige draadloze oplossing).
Wacht, dus je hebt glasvezel voor internet, coax (Ziggo?) voor TV en ook nog Digitenne? 8)7

Dan betaal je dus drie keer vastrecht en ben je dief van eigen portemonnaie. Prima dat er geld zat is voor dit soort ongein, maar de investering om de boel daadwerkelijk fatsoenlijk aan te sluiten en alles via een enkele provider te doen heb je er ws in minder dan een jaar uit :o

Voor onze duidelijkheid, geef eens aan exact welke telecomproviders je ouders hebben en welke producten ze van elk afnemen...
Vraag 1Om het internetprobleem op te lossen zit ik te denken aan een Mesh wifi setup, met het bekabelde basisstation in de garage, één boven op de gang (draadloos) en eventueel één aan de andere kant van de woonkamer (draadloos). Google Wifi is helaas nog niet beschikbaar hier, zijn er andere oplossingen mogelijk?
Ah, de mythisch Mesh die op een of andere manier magisch door muren heen weet te beuken waar andere (toch redelijk high-end) WiFi dat niet voor elkaar krijgt :+

Reality check a la Scotty: We cannae change t'laws o' physics

Mesh is net zo goed WiFi als wat je nu hebt WiFi is. Als je muur een onneembaar obstakel is voor de AC68U, dan gaat het dat even goed zijn voor om het even welke overpriced overhyped mesh-oplossing :o

Sterker nog, de meeste mesh-oplossingen doen backhaul over een 2x2 MiMo link, waar je nu een 3x3 MiMo hebt. Grote kans dus dat de ontvangstgevoeligheid juist minder is. Met mesh heb je ws wel overal in huis prima signaal van de mesh nodes, maar zij hebben op hun beurt net zo'n brakke verbinding met de router als nu het geval is.
Vraag 2Voor de TV ging ik er vanuit dat dit tegenwoordig toch te doen moet zijn via een draadloze settopbox of een chromecast o.i.d. Nu kwam ik er achter dat de live TV apps nooit op de chromecast beschikbaar zijn (alleen via airplay, wat best kan maar enigszins omslachtig is). Draadloze settopboxen schijnen niet te bestaan (of de providers willen er niet aan). Als het wifi signaal in het huis gefixt is en er genoeg snelheid is om mee te werken, zijn er dan mogelijkheden om TV's aan te sluiten?
Hangt totaal af van welke provider het is en welk product afgenomen wordt. Maar hou er even rekening mee dat een coaxkabel momenteel al ongeveer 4Gbps aan videodata continu je huiskamer in verstuurt. No way dat je daar met enige bestaande WiFi-oplossing ook maar in de buurt gaat komen. Dus ook hier zal bedraad voor een goede ervaring noodzakelijk zijn.
Ik heb dit eerder ook al eens geprobeerd via een powerline kit, die dan op de TV-ethernetpoort van het modem wordt aangesloten. Dit werkte boven amper, waarschijnlijk door de vele stroomgroepen. Het signaal kwam slechts haperend door.
Je bent geen fan van details he... exact welke kit? Het verschil tussen een low-end Homeplug AV 1.1 "500Mbps" onding en een moderne Homeplug AV 2.0 (of G.hn) MiMo "1200Mbps" of beter set is als dag en nacht. Dan nog, zelfs de beste PLC maakt gebruik van zelfde technieken als WiFi en is dus evengoed afhankelijk van demping en verstoring op de lijn, waardoor het een dure maar onbetrouwbaar alternatief blijft.

Eigenlijk is het simpel: wil je voor eens en altijd van gedonder af zijn, huur iemand in via werkspot.nl ofzo om netjes kabels te komen leggen en wegwerken. Als het huis zo'n drama is qua WiFi zal het ws ook modern genoeg zijn om loze leidingen te hebben waardoor dit door een vakman netjes, snel en dus zeer betaalbaar geregeld kan worden. UTP van garage naar woonhuis, daar router hangen, dan UTP naar boven en achter en enige wat je nog nodig hebt is een fatsoenlijke AP daar. De vaakgenoemde KPN/Arcadyan WiFi-versterker kost EUR 50 en heeft zelfde specs en performance als de AC68U die je nu hebt.

Of je kunt idd met drie providers en dure houtje-touwtje oplossingen blijven prutsen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 21:22
ik neem aan dat , als je glasvezel in de garage hebt, en je hebt coax vanuit de micronode .. dan ligt er vermoedelijk een coax kabel door een pijp ?

probeer je ouders te overhalen om die coax te laten vernieuwen door coax + UTP (al is het maar een cat5e'tje)
de router die je hebt is zeer sterk , die zou een stuk centraler/beter staan in de woonkamer.

als ze bedoelen geen kabels trekken , bedoelen ouders meestal niet in het zicht of geen gaten boren
door een pijpje heentrekken is meestal wel mooier en esthetischer dan over de plint meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Huur een goed installatiebedrijf in met echt handige jongens die trekken de kabels eventueel door de spouwmuur. (of die moet al vol zitten met isolatie). Vertel je ouders dat kabels trekken inderdaad veel werk en zelfs geld kost maar dat het goed is voor de verkoopwaarde van de woning. Zeker als de rest van de woning in zeer goede staat is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:10
Komt de coax kabel ook in de garage binnen?
Anders zou je Ethernet over Coax (MoCA) kunnen overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
https://www.klusspullen.n...IGKqfiV9NQCFVUo0wodLSoAVg

is dit geen optie netwerk via coax

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:09
Ik neig ook wel in de richting van @Willem1981 en @vonkkie . Ik heb al heel wat goede dingen over MOCA en bij extension de Hirschmann MOKA gehoord. Als coax voorhanden is, is dit een heel fijne manier om tussen verdiepen een bekabelde verbinding te gebruiken. In die kamers of verdiepen kan je dan volgens mij eens kijken of je van daaruit een stabiele wifi verbinding kan opbouwen. Zo moeilijk is dat niet, twee laptops en een paar file transfers geven je imo al een goede indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBens
Thanks voor alle reacties! Ik snap dat het verhaal enigszins onduidelijk is, dat is de situatie op het moment ook ;)

Voor de goede orde:
- Er is een glasvezel abonnement bij OnsBrabantNet. Analoge TV zat standaard bij het pakket.
- Daarnaast is er een Digitenne abonnement bij KPN voor één T.V.
Digitenne kostte ooit 7,99 o.i.d., maar ondertussen al een euro of 16. Precies de reden dus voor deze post.

Mijn oorspronkelijke post was niet juist. Analoge TV via coax wordt gebruikt in de keuken, digitale TV via ethernet (dus niet coax) in de woonkamer. Daarnaast dus een digitenne TV op de bovenverdieping. Er is daar nog een TV maar die is niet aangesloten.

De onderverdieping:

Huidige schets

De huidige router hangt praktisch naast de meterkast. De TV op de bovenverdieping bevind zich in de rechterhoek van de woonkamer. Er is nog een tv rechts boven de keuken, maar die is nu niet aangesloten.

Vroeger, toen er een aantal analoge TV's verbonden waren, lagen er COAX kabels door het huis. Niet door de muren, maar over de vloer onder dorpels. Deze zijn bij een verbouwing allemaal weggehaald, dus er is geen (praktische) infrastructuur om kabels te trekken.

Als ik dan eerst mijn eigen vraag 2 moet beantwoorden, zijn er dus geen oplossingen voor draadloze TV, buiten het huidige Digitenne (wat er alle schijn naar heeft te verdwijnen). Alternatief is dan dus tv kijken via de tablet o.i.d., maar dan zitten ze nog steeds met de internetsituatie.

Er is boven internet bereik, maar dit is niet snel genoeg om fatsoenlijk (HD) content te streamen. Ik snap dat wifi repeaters en dat soort technieken geen magische oplossing zijn, maar in mijn beleving kan ik, als mijn telefoon al iets van wifi van oppikken, met een accesspoint, mesh of welke draadloze setup dan ook toch winst behalen. Die hebben toch zeker een sterkere wifi ontvanger, wat ze daarna weer versterkt door kunnen sturen.

Waar ik zelf aan zit te denken, zonder kabels, is dan een draadloos accesspoint boven te hangen. Dan rest nog de vraag, moet ik aan de hippe mesh setup of kan ik uit de voeten met een (betaalbaardere) repeater? Zie onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pd6xBl7RbHPIqVHl3wFBxdcN/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-04 14:59
-

[ Voor 100% gewijzigd door Neal op 06-07-2017 16:36 . Reden: Never mind, laatste regel van OP niet gelezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Analoge TV via glasvezel, ahja!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:48
Laat het hele verhaal van mesh en repeaters eerst eens los, liever ook powerline rommel loslaten, dit zijn alleen maar pleisters plakken op de wond,

Zet eens een losse router / accespoint neer bij de tv in de keuken, en ga met je telefoon kijken of je die kunt ontvangen op de plekken waar wifi vereist is.

Krijg je ontvangst, en sterk genoeg dan heb je 2 opties:
Of je koopt een moca set, deze zet ethernet om naar tv coax signaal en weer andersom,
Of je trekt een utp kabel vanaf de garage naar de keuken...

Zoals al vaker verteld, de enige stabiele meest bedrijfszekere manier om een goed wifi netwerk opnte kunnen zetten is via een koper verbinding (kabel)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:09
Je blijft vasthouden aan die mesh infrastructuur en men mag daar zo veel marketing tegen aan zwieren als men wil: het blijft in mijn ogen bagger.

Om je een idee te geven. Ik heb hier 4 Meraki AP's hangen, dit soort AP's is zo een beetje "de hype" in de enterprise markt omwille van hun manageability en ease to setup. Dat ding zit (uit het hoofd) vol met iets van 3 of 4 wifi radio's. Ik heb er ooit eens voor de lol eentje uitgetrokken zodat die ging meshen met de overblijvende 3 AP's, dat was als str door een tr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBens
Jup, analoge TV via glasvezel abonnement.
shure-fan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:41:
Zet eens een losse router / accespoint neer bij de tv in de keuken, en ga met je telefoon kijken of je die kunt ontvangen op de plekken waar wifi vereist is.
In de keuken zou kunnen, maar de "route met de minste weerstand" naar boven is dan nog steeds door de garage, gang, trap op (deuren ipv muren). Of de router moet door het dak heen. En het maakt voor mij niets uit of het mesh is, ik vraag alleen of een draadloze techniek kan werken. Als alle draadloze technieken 0.0 effect hebben waarom zijn ze er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-04 03:20
Sterker nog, bij Caiway in het Rekam verzorgingsgebied kun je coax internet over glasvezel krijgen. Glasvezel internet heeft Caiway dan weer niet beschikbaar op het Rekam netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RBens schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:25:
Thanks voor alle reacties! Ik snap dat het verhaal enigszins onduidelijk is, dat is de situatie op het moment ook ;)

Voor de goede orde:
- Er is een glasvezel abonnement bij OnsBrabantNet. Analoge TV zat standaard bij het pakket.
- Daarnaast is er een Digitenne abonnement bij KPN voor één T.V.
Digitenne kostte ooit 7,99 o.i.d., maar ondertussen al een euro of 16. Precies de reden dus voor deze post.

Mijn oorspronkelijke post was niet juist. Analoge TV via coax wordt gebruikt in de keuken, digitale TV via ethernet (dus niet coax) in de woonkamer. Daarnaast dus een digitenne TV op de bovenverdieping. Er is daar nog een TV maar die is niet aangesloten.
OK, je hebt nu dus drie (!) verschillende systemen voor televisie:
- legacy analoog (via glas)
- IPTV (via glas)
- digitenne (door de lucht)

Lijkt me dat je daar maar een van wilt overhouden. Analoog is puur als overgangstechnologie aangeboden, qua kwaliteit kan het zich iig niet met IPTV meten. Idem voor digitenne, dat is kwalitatief prut. Het ligt dus voor de hand om alles op IPTV te doen.
De huidige router hangt praktisch naast de meterkast.
Wat 9 van de 10 keer slechtste plek in huis is. dus dat maakt het niet veel beter ;)
Vroeger, toen er een aantal analoge TV's verbonden waren, lagen er COAX kabels door het huis. Niet door de muren, maar over de vloer onder dorpels. Deze zijn bij een verbouwing allemaal weggehaald, dus er is geen (praktische) infrastructuur om kabels te trekken.
|:(

Dat ze die zooi weghaalden snap ik, maar dan niets ervoor in de plaats doen terwijl je de boel toch aan het verbouwen bent is zo'n gemiste kans.
[...]

Ik snap dat wifi repeaters en dat soort technieken geen magische oplossing zijn, maar in mijn beleving kan ik, als mijn telefoon al iets van wifi van oppikken, met een accesspoint, mesh of welke draadloze setup dan ook toch winst behalen. Die hebben toch zeker een sterkere wifi ontvanger, wat ze daarna weer versterkt door kunnen sturen.
Repeaters zijn *GEEN* versterkers. Er is een heel goede reden waarom geen enkel apparaat hetzelfde signaal ontvangt en versterkt: dan versterk je namelijk alle ruis ook mee waardoor je signaal-ruisverhouding en dus performance/stabiliteit volkomen ongewijzigd blijft :o
Waar ik zelf aan zit te denken, zonder kabels, is dan een draadloos accesspoint boven te hangen. Dan rest nog de vraag, moet ik aan de hippe mesh setup of kan ik uit de voeten met een (betaalbaardere) repeater?
Een hippe mesh unit is een dualband-repeater met gin-tonic in een jampot: het blijft een repeater, maar je betaalt er meer voor. Iig is vrijwel zeker duurste oplossing. Dat is gelijk waarom vendors het aan willen raden: om goed te werken moet je per definitie meer nodes plaatsen dan dat je ooit bedrade AP's nodig hebt, aangezien je bij losse AP's zo min mogelijk overlap tussen cellen wilt hebben, terwijl mesh nodes (lees: repeaters) juist flink moeten overlappen. In de regel heb je dus 50% meer apparatuur nodig. Vendors houden van meer kastjes verkopen.

Bedenk dat je met mesh vrijwel zeker 3 zo niet 4 nodes nodig gaat hebben om dekking te regelen in deze situatie (eentje bij de router, eentje begane grond onderaan trap, eentje bovenaan trap en eentje aan andere uiteinde verdieping). Per unit moet je rekening houden met EUR 100, dus heb je het hier over EUR 300 a EUR 400 om te doen wat je met twee Ethernetkabels a EUR 10, dus EUR 20 in totaal kunt realiseren, met worst-case EUR 200 ofzo aan installatiekosten als je professionals in de arm neemt. Dan moet je wel nog een AP kopen voor boven, maar een fatsoenlijke heb je al voor EUR 50, dus wederom worst-case ben je EUR 270 kwijt voor een oplossing die vele malen duurzamer, stabieler en performanter is dan een mesh-oplossing die minstens EUR 30 en mogelijk EUR 130 meer kost.
HyperBart schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:58:
Ik neig ook wel in de richting van @Willem1981 en @vonkkie . Ik heb al heel wat goede dingen over MOCA en bij extension de Hirschmann MOKA gehoord. Als coax voorhanden is, is dit een heel fijne manier om tussen verdiepen een bekabelde verbinding te gebruiken. In die kamers of verdiepen kan je dan volgens mij eens kijken of je van daaruit een stabiele wifi verbinding kan opbouwen. Zo moeilijk is dat niet, twee laptops en een paar file transfers geven je imo al een goede indicator.
Als er al overal coax lag zou dit een prima optie zijn, maar gezien er zowat geen coax ligt is investeren in nieuwe coax en dan MoCA erover gooien redelijk onzinnig.

Er is trouwens nog een andere optie, dat fors aan de prijs is, maar performant genoeg en geen boorwerk vereist: POF, Plastic Optical Fiber. Dat werkt met plastic vezels (niet geleidend!) die door de electriciteitsleidingen getrokken worden en vervolgens wordt een electracontactdoos vervangen door eentje met Ethernetaansluiting (of zelfs integrated WiFi, maar wat ik tot nu toe gezien heb op dat vlak is dermate brak - en nog duurder - dat je veel beter een eigen AP kunt gebruiken). Attema maakt goed afgewerkte implementaties hiervan, maar verkoopt niet rechtstreeks aan consumenten. Bij Conrad kun je vreselijk dure DHZ-setjes halen van Fuba (reken EUR 250 voor een enkele point-to-pointverbinding) die ten onrechte "glasvezel" genoemd worden en een crime zijn om te installeren en van zeer discutabele kwaliteit, daarom wil je eigenlijk dit niet zelf doen maar door een installatiebedrijf laten doen als je deze route wilt bewandelen. Hou dan wel rekening met ~EUR 500 totaalkosten. Dit is zeker geen goedkopere optie, maar iets wat je kunt overwegen als nieuwe kabels trekken echt echt echt geen optie is en je toch dezelfde stabiliteit en performance wilt als over een Ethernetkabel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBens
Jullie hebben samen voor elkaar gekregen wat mij lange tijd niet gelukt is, de mogelijkheid tot (beperkt) kabels leggen ligt weer op tafel. Vermoedelijk met een router in de woonkamer en een AP op de overloop. Nu nog even kijken welke setup dit dan moet worden maar dat is niet meer onderdeel van dit topic.

@Dion_b, natuurlijk wil je naar een enkele oplossing voor alles, maar dit is tegenwoordig toch lastig. Ik heb contact gehad met alle beschikbare provider voor ons studentenhuis (a 6 TV's), maar de meeste leveren maar 2 of uiterlijk 3 iptv kastjes. Voor het huis waar het in dit topic over gaat gaan we waarschijnlijk richting KPN glasvezel, met 2xITV beneden en 2x een chrome cast boven zodat indien nodig ze via de tablet kunnen casten naar de TV. Middenweg tussen geen kabels trekken en toch de TVs houden.

Ik ben ook benieuwd hoe KPN Play en alternatieven zich verder ontwikkelen (playvankpn.nl). Misschien toch binnenkort af van alle kastjes en verplichte aansluitingen.

Thanks voor alle hulp!
Pagina: 1