Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:21
Beste mede-Tweakers,

Ben al een tijdje aan het stoeien met de surround-set in mijn huiskamer maar krijg het helaas maar niet voor elkaar om er DTS 5.1-geluid uit te krijgen, wellicht dat jullie mij kunnen helpen. De situatie is als volgt:

Mijn mediacenter (met een GTX 970 videokaart) is via HDMI (2.0) verbonden met mijn televisie (Samsung UE55KU6020). Op deze televisie zit mijn Logitech Z906 surround-set (optisch -> toslink) aangesloten. Echter, volgens de audioinstellingen op het mediacenter heb ik maar twee kanalen beschikbaar. Ook kan ik in de instellingen van de televisie enkel kiezen uit PCM en DTS Neo 2:5 terwijl Dolby Digital en DTS 'greyed out' zijn.

Ben al druk aan het Googelen geweest maar heb de oplossing vooralsnog niet kunnen vinden. Het HDMI-geluidsformaat staat reeds ingesteld op bitstream en volgens de specificaties op de Samsung-website ondersteunt de televisie gewoon DTS, hetzelfde geldt voor de Logitech Z906 surround-set. Het is me dus niet duidelijk waar het probleem precies zit. Helaas heeft de speakerset geen HDMI-aansluiting dus ook aan de ARC-functionaliteit van de TV heb ik weinig.

Heb daarnaast geprobeerd om DTS werkend te krijgen via de televisie zelf (dus met met mediacenter buiten beschouwing gelaten) maar ook hier werkt hij niet bepaald mee. Als ik bijvoorbeeld een film stream via de Plex smart-tv applicatie, die voorzien is van een DTS 5.1 audiostream, kan ik enkel kiezen uit PCM, Dolby Digital en DTS Neo 2:5 terwijl DTS wederom 'greyed out'. Gek genoeg, als ik Dolby Digital selecteer, werkt de speakerset in 2.1-modus. Bij DTS Neo 2:5 werken de center- en rear-speakers wel maar gaat het wederom om 'virtueel' 5.1-geluid.

Hopelijk hebben jullie een idee waar het probleem zit :)

Groetjes Michiel

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:56
Heb je op jouw TV de TV Speakers op External staan? Zie ook dit http://www.samsung.com/au/support/skp/faq/1049079

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Cascade schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:04:
Heb je op jouw TV de TV Speakers op External staan? Zie ook dit http://www.samsung.com/au/support/skp/faq/1049079
Uiteraard, anders krijg ik überhaupt geen geluid uit mijn luidsprekers. Helaas gaat die link voor mij niet op, aangezien mijn surround-set geen HDMI-aansluitingen heeft.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18
Helaas een bekend probleem dat volgens mij in Windows settings moet zitten. Installeer maar eens Kodi en wijs de HDMI aan met passthrough van audio en het werkt prima met zowel WASAPI als met DirectSound settings. DTS gaat uiteraard niet, maar DD51 werkt wel. Het heeft onder Windows 7 ook prima gefunctioneerd, maar in Windows 10 met geen stok aan de gang te krijgen voor alsnog.

Aangezien ik bijna alles onder Kodi draai heb ik de zoektocht erin wel redelijk gestaakt; ik heb er amper last van... Maar voor een oplossing houdt ik me uiteraard aanbevolen.
Overigens speelt dit probleem ook met 2 AMD-kaartjes; het lijkt dus niet een hardware-issue of driver-issue te zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

DTS is net als Dolby Digital een naam en kan uit meerdere kanalen bestaan. Dat een TV DTS ondersteunt wil niet zeggen dat de TV dan ook DTS en DD 5.1 ondersteunt, dit kan ook DD 2.0 zijn. Waarbij het ook weer niet zo is dat als de TV het ondersteunt de TV het ook door moet geven. Ondersteunen betekent dat de TV audio kan laten horen als de bepaalde track binnen komt.

Waar het probleem hier volgens mij ligt is dat je de audio door de TV heen stuurt. Lang niet alle TV's sturen überhaupt surround uit, veelal houdt het bij 2.0 stereo op. En als de TV al surround uit stuurt dan is het weer veelal de Dolby Digital variant en niet DTS.

Sluit de Z906 eens direct aan op de PC en zet de PC dan op bitstream of passthrough. De PC zou dan de audio track direct naar de Z906 moeten sturen. Overigens werkt direct op de PC aansluiten alleen voor films en series. Voor games dien je DTS Connect dan wel Dolby Digital Live te hebben om via S/PDIF surround te krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
@kroegtijger Dat zou vervelend zijn, ik draai inderdaad Windows 10. Echter doet het probleem zich ook voor in de Plex-app, wat ik dan nog steeds niet kan verklaren.

@FeaR Samsung zelf is er nogal vaag over in de specificatielijst maar bijvoorbeeld de productpagina van Wehkamp spreekt echt over DTS Premium 5.1 en ook in de e-manual van mijn televisie wordt de desbetreffende licentie benoemd. Het gekke is dat DTS überhaupt niets doet (dus ook niet het doorgeven van een audiotrack, ook niet in stereo). Helaas kan ik de Z906 niet direct op mijn moederbord aansluiten aangezien die geen optische aansluiting heeft (MSI H110I Pro).

Update: Blijkbaar werkt Dolby Digital wel gewoon in surround via ondersteunde televisieuitzendingen (Ziggo). Ik begrijp dat DTS 5.1 dus sowieso een moeilijk verhaal gaat worden, dan maar DD 5.1 proberen. @kroegtijger Ik gebruik zelf geen Kodi, maar als ik het op die manier activeer, kan ik het dan ook voor andere applicaties gebruiken? Of werkt het dan echt alleen in Kodi?

[ Voor 26% gewijzigd door MiBe op 05-07-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
FeaR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:55:
DTS is net als Dolby Digital een naam en kan uit meerdere kanalen bestaan. Dat een TV DTS ondersteunt wil niet zeggen dat de TV dan ook DTS en DD 5.1 ondersteunt, dit kan ook DD 2.0 zijn. Waarbij het ook weer niet zo is dat als de TV het ondersteunt de TV het ook door moet geven. Ondersteunen betekent dat de TV audio kan laten horen als de bepaalde track binnen komt.

Waar het probleem hier volgens mij ligt is dat je de audio door de TV heen stuurt. Lang niet alle TV's sturen überhaupt surround uit, veelal houdt het bij 2.0 stereo op. En als de TV al surround uit stuurt dan is het weer veelal de Dolby Digital variant en niet DTS.

Sluit de Z906 eens direct aan op de PC en zet de PC dan op bitstream of passthrough. De PC zou dan de audio track direct naar de Z906 moeten sturen. Overigens werkt direct op de PC aansluiten alleen voor films en series. Voor games dien je DTS Connect dan wel Dolby Digital Live te hebben om via S/PDIF surround te krijgen.
Dat zijn natuurlijk work-arounds voor een probleem dat voorheen niet bestond. Namelijk met dezelfde hardware wel bitstreaming over HDMI kunnen doen wat nu dus niet meer gaat. Het probleem is ook alom bekend als je er op googled maar niemand die met een echt antwoord komt op wat er dan is veranderd, en waarom dat is doorgevoerd.
Hardwarematig zit het probleem niet; dat is bewezen met Kodi. Microsoft heeft het werkend gehad, want op dezelfde hardware onder Windows 7 werkt het wel. Kijk je in de properties van het audio device, dan wordt er ook aangegeven dat er Dolby Digital wordt ondersteund, maar met slechts 2 speakers en je kan daar verder niets in opgeven.

De meeste software kent wel de mogelijkheid om bitstreaming te enablen (waaronder dus Kodi en VNC) maar vanuit Windows zelf is die optie er niet (meer). Door het gebrek aan informatie erover, ook vanuit Microsoft vandaan, begin ik het vermoeden te krijgen dat het mogelijk iets met licenties van doen heeft en dat ze het niet meer mogen tenzij ze gaan betalen. In de meeste situaties heb je er geen last van, en als ze anders voor elke verkochte windows-licentie een paar cent moeten afdragen wordt al gauw een besparing van miljoenen dollars. Waarom zouden ze het er dan in laten zitten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
MiBe schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:15:
@kroegtijger Dat zou vervelend zijn, ik draai inderdaad Windows 10. Echter doet het probleem zich ook voor in de Plex-app, wat ik dan nog steeds niet kan verklaren.

@FeaR Samsung zelf is er nogal vaag over in de specificatielijst maar bijvoorbeeld de productpagina van Wehkamp spreekt echt over DTS Premium 5.1 en ook in de e-manual van mijn televisie wordt de desbetreffende licentie benoemd. Het gekke is dat DTS überhaupt niets doet (dus ook niet het doorgeven van een audiotrack, ook niet in stereo). Helaas kan ik de Z906 niet direct op mijn moederbord aansluiten aangezien die geen optische aansluiting heeft (MSI H110I Pro).

Update: Blijkbaar werkt Dolby Digital wel gewoon in surround via ondersteunde televisieuitzendingen (Ziggo). Ik begrijp dat DTS 5.1 dus sowieso een moeilijk verhaal gaat worden, dan maar DD 5.1 proberen. @kroegtijger Ik gebruik zelf geen Kodi, maar als ik het op die manier activeer, kan ik het dan ook voor andere applicaties gebruiken? Of werkt het dan echt alleen in Kodi?
DD51 werkt indien je tv daar passthrough voor ondersteund. Dat doen de meeste TV's wel. DTS werkt daarom meestal niet omdat de TV's dat niet ondersteunen. Je settings voor Kodi gelden alleen voor content die je de player van Kodi ook afspeelt. De meeste software ondersteund dit netjes; ik dacht dat het zelfs via Microsoft Edge nota bene nog werkt (moet ik even controleren, maar stond me iets van bij).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
kroegtijger schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:35:
[...]
Kijk je in de properties van het audio device, dan wordt er ook aangegeven dat er Dolby Digital wordt ondersteund, maar met slechts 2 speakers en je kan daar verder niets in opgeven.
Dat klopt inderdaad, hetzelfde staat er overigens voor DTS. Maar gebruiken kan ik het niet, ook niet met twee kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

kroegtijger schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:35:
[...]
Dat zijn natuurlijk work-arounds voor een probleem dat voorheen niet bestond.
Hoe dat zo? Als de TV de limiterende factor is en in het algemeen geen surround door zet of alleen Dolby 5.1 en geen DTS 5.1 dan zal je wel moeten. Dat heeft dan niets met de bron of de speakers te maken maar met het feit dat je de TV als doorgeefluik wilt gebruiken. Ik acht de kans 99% dat de TV geen DTS 5.1 door gaat zetten. Voor Dolby Digital 5.1 zal het ongeveer 50 - 50 zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 05-07-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Maar blijkbaar kan de TV het dus (in ieder geval Dolby Digital 5.1), maar in Windows 10 werkt ook dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

MiBe schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:59:
Maar blijkbaar kan de TV het dus (in ieder geval Dolby Digital 5.1), maar in Windows 10 werkt ook dat niet.
Hoezo? Als je via een ingebouwde Plex app op de TV kiest voor Dolby 5.1 komt er toch ook maar 2.1 uit? Heb je ook andere bronnen om mee te testen? Dan kan je uitsluiten of het inderdaad pas bij de TV fout gaat of dat het al fout gaat bij de PC. Iets van een game console (die kan je ten alle tijden DTS dan wel DD 5.1 uiit laten sturen) of een Digitale Decoder (Ned 1 HD heeft bijvoorbeeld een DD 5.1 track).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Bij verschillende televisiezenders werkt het inderdaad, vandaar de update in deze post. Waarom het de Plex app niet werkt is me nog niet geheel duidelijk, misschien omdat er een Dolby audiostream ontbreekt? Er staat alleen DTS 5.1 of stereo bij namelijk, mogelijk is dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
FeaR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:54:
[...]

Hoe dat zo? Als de TV de limiterende factor is en in het algemeen geen surround door zet of alleen Dolby 5.1 en geen DTS 5.1 dan zal je wel moeten.
Lees nog even goed; met dezelfde hardware... Dus exact dezelfde setup met Windows 7 ipv Windows 10. Dus nee, het is geen limitatie opd e hardware
Dat heeft dan niets met de bron of de speakers te maken maar met het feit dat je de TV als doorgeefluik wilt gebruiken. Ik acht de kans 99% dat de TV geen DTS 5.1 door gaat zetten. Voor Dolby Digital 5.1 zal het ongeveer 50 - 50 zijn.
Het gaat dan ook over DD51, wat gewoon mogelijk is. Zoals aangegeven, via Kodi, VLC etc onder diezelfde Windows 10 installatie werkt het wel, omdat je daar wel bitstreaming kan toepassen. Alleen vanuit Windows zelf dus niet. Vandaar dus dat ik al snel richting een licentie-issue denk dat het er bewust uitgesloopt is. Het is een methodiek die weinig wordt toegepast, en met de moderne receivers steeds minder vaak voorkomt. Als je dan een paar cent per windows-licentie kan besparen is het de moeite om het door te voeren dan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Ik zat als eventuele oplossing voor het ontbreken van een toslink-aansluiting op mijn mediacenter al te denken aan een HDMI audio extractor (waardoor het 5.1-kanaals geluid dus niet meer door de TV doorgegeven hoeft te worden naar de speakerset) maar als ik het goed begrijp heb ik dan alsnog last van die software-limitatie in Windows 10. Wat gruwelijk irritant, zou haast overwegen om weer Windows 7 op mijn mediacenter te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
MiBe schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:35:
Ik zat als eventuele oplossing voor het ontbreken van een toslink-aansluiting op mijn mediacenter al te denken aan een HDMI audio extractor (waardoor het 5.1-kanaals geluid dus niet meer door de TV doorgegeven hoeft te worden naar de speakerset) maar als ik het goed begrijp heb ik dan alsnog last van die software-limitatie in Windows 10. Wat gruwelijk irritant, zou haast overwegen om weer Windows 7 op mijn mediacenter te zetten.
Dat was ook 1 van de oplossingen waar ik ook al aan zat te denken. Zal het binnenkort wel een keertje uitproberen; heb er toch nog 1 nodig dus kan dan meteen even testen ermee. Bijkomend voordeel is dat je dan natuurlijk alsnog DTS krijgt omdat passthrough via de TV niet langer meer een limitatie is.

Toch begint het bijna principieel te worden dat het niet meer werkt... Ben nu wel erg nieuwsgierig wat het nu is dat dit niet meer werkt :)

iRacing Profiel

Pagina: 1