Macbook Pro SSD in iMac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Weet iemand of de SSD (originele van Apple) uit een late 2011 Macbook over gezet kan worden in een iMac uit 2010 gezet kan worden zonder speciale kabel?

Voor mijn upgrade heb ik zo'n setje besteld maar krijg een aanbod voor een grotere originele SSD van Apple. Nu vraag ik me af of ik die set wel nodig heb. Die set bestaat uit alleen een kabel die het SMC rustig houdt zodat de fans niet op volle snelheid gaat blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 00:03
Als je iMac af-fabriek geen SSD had dan zit hier ook geen M.2 (Apple layout) slot voor op je Logic Board.
Dus deze kan je niet overzetten van een MBP naar een iMac, je zal dus inderdaad die kit nodig hebben met temp sensor zodat de iMac weet hoe warm de SSD is.
Afbeeldingslocatie: https://hsto.org/getpro/habr/post_images/684/f9f/3fa/684f9f3fa36ad44e3e17189dd2ccb523.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Mixpower op 06-07-2017 10:07 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Dat klopt niet. In de Air misschien maar in de Macbook Pro zeker niet:

"5400-rpm seriële ATA harde schijf van 500 of 750 GB; optionele 5400-rpm harde schijf van 750 GB, 7200-rpm harde schijf van 750 GB, of SSD-schijf van 128, 256 of 512 GB6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
ViNyL schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:09:
Dat klopt niet. In de Air misschien maar in de Macbook Pro zeker niet:

"5400-rpm seriële ATA harde schijf van 500 of 750 GB; optionele 5400-rpm harde schijf van 750 GB, 7200-rpm harde schijf van 750 GB, of SSD-schijf van 128, 256 of 512 GB6"
Dat klopt zeker wel, bij Apple is de SSD altijd zoals ik mijn plaatje laat zien. Apple heeft geen 2,5" SSD's!

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Dan ben je denk ik gewoon niet goed op de hoogte.. Zie je die Apple die daar op staat?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/24g12kh.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ViNyL op 06-07-2017 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
ViNyL schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:04:
Dan ben je denk ik gewoon niet goed op de hoogte.. Zie je die Apple die daar op staat?

[afbeelding]
Deze zijn in het begin dat Apple begon met SSD's kort gebruikt, maar daarna zijn ze al snel overgestapt op wat ze nog steeds gebruiken M.2 formaat SSD's.

En dan nog, wat wil je nu eigenlijk met dit topic bereiken?
Je stelt een vraag en ik probeer je daarbij te helpen en vervolgens ben je alleen maar bezig je eigenwijsheid te bewijzen. 8)7
Succes ermee!

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het klopt inderdaad dat dit model MacBook/MacBook Pro nog een 2,5" formfactor had met een standaard SATA aansluiting en in die tijd was het ook mogelijk om bij Apple al een SSD te bestellen. De iMac heeft echter een 3,5" schijf nodig, je kunt hem wel aansluiten en hij zal werken maar het monteren zal mogelijk wat creativiteit vereisen als je geen bracket hebt.

Over de temp sensor durf ik niks te zeggen, als ik jou was zou ik hem aansluiten en kijken of de fans raar gaan doen. Zo ja, dan kun je alsnog de kabel regelen om de fans onder controle te houden. Zo niet, dan kan je genieten van je SSD upgrade. ;)

Succes.

[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 06-07-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Mixpower schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:15:
[...]

Deze zijn in het begin dat Apple begon met SSD's kort gebruikt, maar daarna zijn ze al snel overgestapt op wat ze nog steeds gebruiken M.2 formaat SSD's.

Je stelt een vraag en ik probeer je daarbij te helpen en vervolgens ben je alleen maar bezig je eigenwijsheid te bewijzen. 8)7
Succes ermee!
Geen eigenwijsheid; ik geef aan dat die ssd wel degelijk bestaat. Hij gaat ook nog zonder problemen jaren mee en met SATAII zie ik geen reden deze niet in te zetten. Kan er een prachtige nieuwe SSD in zetten waar ik de snelheid nooit van benut en ook nog een voor 50 euro een aparte kabel moet kopen.
Frietsaus schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:20:
Het klopt inderdaad dat dit model MacBook/MacBook Pro nog een 2,5" formfactor had met een standaard SATA aansluiting en in die tijd was het ook mogelijk om bij Apple al een SSD te bestellen. De iMac heeft echter een 3,5" schijf nodig, je kunt hem wel aansluiten en hij zal werken maar het monteren zal mogelijk wat creativiteit vereisen als je geen bracket hebt.

Over de temp sensor durf ik niks te zeggen, als ik jou was zou ik hem aansluiten en kijken of de fans raar gaan doen. Zo ja, dan kun je alsnog de kabel regelen om de fans onder controle te houden. Zo niet, dan kan je genieten van je SSD upgrade. ;)

Succes.
Ik zal wel eens een poging wagen. Anders bestel ik het als nog.

[ Voor 33% gewijzigd door ViNyL op 06-07-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Waarom bestel je gewoon geen nieuwe SSD tegenwoordig is dat de duurte niet meer. ik kan het alleen snappen als je deze MacBook echt overhebt maar anders had ik die ook lekker verkocht en van dat geld een mooie goede SSD kopen.

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Royba schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:09:
Waarom bestel je gewoon geen nieuwe SSD tegenwoordig is dat de duurte niet meer. ik kan het alleen snappen als je deze MacBook echt overhebt maar anders had ik die ook lekker verkocht en van dat geld een mooie goede SSD kopen.
Voor een 2010 iMac is een dure SSD niet rendabel. Kan je beter sparen voor iets recents met moderne hardware en SATA3 6gbps (of zelfs pcie...)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:04
nelizmastr schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:36:
[...]

Voor een 2010 iMac is een dure SSD niet rendabel. Kan je beter sparen voor iets recents met moderne hardware en SATA3 6gbps (of zelfs pcie...)
Elke PC/MAC is gebaat bij een SSD. Een SSD is zoveel sneller op de kleinere bestanden (OS) dat al zou de maximale snelheid van de SATA poort 100mb/s zijn het nog steeds zeer veel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:36:
[...]

Precies dit. Ik wil er iemand nog een tijdje mee laten werken zonder een nieuwe te hoeven kopen. Qua snelheid is een oudere SSD voldoende. Kan er ondertussen gespaard worden voor een nieuwe iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Mixpower schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:15:
[...]

Succes ermee!
Het topic gaat over een 2011 Macbook Pro en een 2011 iMac, Beiden met een Sata connector en dus niet de SSD's die jij aangeeft. Het plaatje wat je neerzet is dan ook duidelijk Irrelevant voor beide modellen die hier besproken worden. De 2011 en mid 2012 zijn namelijk doodnormale 2,5" machines waar ik er bij tig een SSD in heb gezet. Ook de iMac kan dit gewoon hebben. Ik zie dan ook niet in waarom je ermee komt dat dit kort is gebruikt door Apple? Ze waren vanaf de 2011 beschikbaar en heeft dus minimaal 1 jaar op de plank gelegen. daarnaast zijn deze in uitvorm tot 2013 verkocht voor de Mac pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Dat kan, alleen heb je een kabel nodig voor je temperatuursensor (Kan je bij OWC bestellen volgens mij) of je moet fancontrol installeren voor mac om de fan snelheid handmatig te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mixpower schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:14:
[...]

Dat klopt zeker wel, bij Apple is de SSD altijd zoals ik mijn plaatje laat zien. Apple heeft geen 2,5" SSD's!
Je plaatje klopt wel, maar de MacBook Pro uit 2011 staat daar niet op. De SSD's in de MacBook Pro tot de eerste retina in 2012 waren standaard 2,5-inch SSD's.

Die kun je vrij eenvoudig in een iMac uit 2010 overzetten. De aansluiting is hetzelfde, je houdt alleen ruimte over. Met een bracket of gewoon wat dubbelzijdige tape los je dat op.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:14
Ik heb in mijn iMac 2010 gewoon een extra SSD op de behuizing "geplakt".
Deze 256Gb simpele samsung 840 (even uit mijn hoofd, kan zelfs nog wel een 830 zijn) is voor een 2010/2011 meer dan genoeg aangezien je de max snelheid van een SATA3 toch niet gaat halen.

En het maakt je iMac zeker nog een hele tijd bruikbaar mits je geen video's gaat bewerken en dergelijke, hoewel zelfs dat wel gaat maar dat gaat niet snel :)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Mr.Joker schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 01:30:
Dat kan, alleen heb je een kabel nodig voor je temperatuursensor (Kan je bij OWC bestellen volgens mij) of je moet fancontrol installeren voor mac om de fan snelheid handmatig te regelen
Hij leest de temp wel uit, alleen kan de mac hem inderdaad niet automatisch regelen. Met een aantal programmatjes kan je dit handmatig instellen, ook door middel van een aantal stappen (dus 30 gr = low fan speed, 50gr mag die wat harder etc.) werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Schijf zit er inmiddels in. Scheelt enorm in de snelheid. Moest wel een OWC kabel tussen voor de sensor.

Enorm gepriegel om de display connector weer op de plek te krijgen. Snap wel dat het daar vaker mis gaat. Maar hij zit en het klemmetje ging weer dicht :)
Pagina: 1