Narrowcasting systeem maken

Pagina: 1
Acties:
  • 9.640 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeburn113
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 16:11
Hallo mede tweakers :P

ik heb een opdracht gekregen om een narrowcasting systeem te maken, en nou zijn er al veel bestaande oplossingen maar ze willen graag een eigen systeem hebben die ook dingen zoals Google Analytics ondersteund. nou vroeg ik mij af wat is de beste manier om dit te maken? het mooiste zou zijn om 1 server te hebben die alles verdeelt onder de players.

dus, Wat raden jullie aan?(zat zelf te denken aan een webclient)
Ik heb redelijk ervaring met PHP, C#, HTML, JS, CSS, JAVA(voor android applicaties).

En daarnaast wat zouden jullie als players gebruiken? ik zat zelf te denken aan een RPI die doormiddel van de webclient alles laat zien

Ben benieuwd wat jullie voorstellen

[ Voor 3% gewijzigd door Freeburn113 op 05-07-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Narrowcasting met GA? Waarom zou je dat willen? Je weet toch welke schermen je op je server aansluit?

In principe kun je narrowcasting opzetten met een Raspberry Pi voorzien van de juiste software. Doorgaans is die snel genoeg om de boel voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:05
Ik heb aardig wat ervaring met het maken van Narrowcasting systemen.
Verschillende varianten gemaakt, ook met verschillende software (Windows, ChromeOS, Linux).

Een lokale server: Met hierop alle resources, de lokale computers maakten verbinding met een lokale webserver. Het beheer liep wel via internet, om de 15 minuten liep er op de interne webserver een cronjob om te controleren of er nieuwe content klaar stond.

Rechtstreeks via internet: Streaming via Youtube, afbeeldingen via een webserver, nadeel hierbij is: Dit kost ontzettend veel bandbreedte met waar de Narrowcasting draait (veel bedrijven hebben geen flat-free abonnement). Daarnaast hamert dit ook aardig op je webserver.

Wat ik alleen niet begrijp, waarom is Google Analytics een wens?

Als ik het allemaal opnieuw zou moeten doen, dan zou ik denk ik een Android app maken (aangezien die nu ook op Chromeboxes) kunnen draaien. Vervolgens zou ik alle resources in de Android app cachen, en 1 control server waarmee ik silent pushes naar de Android apps kon sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhoeve
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 20:04
Waarom GA inderdaad? Heeft weinig meerwaarde...

De keuzes die je moet maken hangen volgens mij erg af van de wensen.
Wat wil je tonen (video's, plaatjes, tekst)
Waar komt de inhoud vandaan (lokale systemen, Youtube, nu.nl)

Binnen het systeem wat ik beheer hebben we een TV-serie ingezet die een lokale browser heeft. Gewoon een URL aangeven waarvan hij in hotelmodus opstart en je hebt er geen omkijken meer naar. Voor de dagelijkse zaken die wij tonen is dat meer dan voldoende, al worden twitter-feeds bijvoorbeeld wel lastig (interne CPU is volgens mij niet erg denderend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:01
Ik zou willen aanraden ook naar Xibo te kijken. Kost weinig en ik speel het af via 50 euro Android boxjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 13:26
Ik gok dat TS bedoeld dat de data van GA getoond moet kunnen worden, dus hoeveel (realtime) bezoekers een site op dit moment heeft etc, hoeveel er de afgelopen week/maand geweest zijn, etc. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:15
Ik heb een aantal kiosk schermen gemaakt met een raspberry pi.
Deze start chrome op in kiosk mode en haalt zaken als de muis aanwijzer, screensaver en overige desktop omgeving elementen weg.

De pi's (uiteenlopent van een pi1 model b met 512mb tot een pi3) draaien al tijden onafgebroken zonder herstarts, waarbij de langste nu iets meer dan een jaar online is. Het enige probleem wat ik kan bedenken waar je tegen aan kan lopen met een pi is dat na zo'n lange tijd de sdkaart corrupt raakt en dat bij de eerstvolgende reboot de pi niet meer online komt. (Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar herstarts zijn dan ook zelden tot niet geweest)

Verder gewoon een webservertje opzetten en een klein cms systeem maken zodat toegewezen personen makkelijk een update kunnen plaatsen.

Ik heb eventueel wel de beknopte beschrijving die ik bijgehouden heb om de pi tot een kiosk scherm om te toveren.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeburn113
De reden dat er GA in moet komen is omdat ze een soort overlay willen waarin een gedeelte bijv een webpagina laat zien zoals GA(voor de data van GA, dus hoeveel (realtime) bezoekers de site op dit moment heeft etc, hoeveel er de afgelopen week/maand geweest zijn, etc.) en een ander deel de een soort nieuws feed of iets dergelijks laat zien. zo zouden ze ook graag Qlick Sense erin willen laten zien, maar als jullie dit afraden dan zou ik graag willen weten waarom? en of er dan wel een manier is om de pc's op afstand te besturen

[ Voor 15% gewijzigd door Freeburn113 op 06-07-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeburn113
Axewi schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:39:
Deze start chrome op in kiosk mode en haalt zaken als de muis aanwijzer, screensaver en overige desktop omgeving elementen weg.

De pi's (uiteenlopent van een pi1 model b met 512mb tot een pi3) draaien al tijden onafgebroken zonder herstarts, waarbij de langste nu iets meer dan een jaar online is. Het enige probleem wat ik kan bedenken waar je tegen aan kan lopen met een pi is dat na zo'n lange tijd de sdkaart corrupt raakt en dat bij de eerstvolgende reboot de pi niet meer online komt. (Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar herstarts zijn dan ook zelden tot niet geweest)

Verder gewoon een webservertje opzetten en een klein cms systeem maken zodat toegewezen personen makkelijk een update kunnen plaatsen.

Ik heb eventueel wel de beknopte beschrijving die ik bijgehouden heb om de pi tot een kiosk scherm om te toveren.
Zou je die beschrijving mij kunnen sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:15
Freeburn113 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:37:
Zou je die beschrijving mij kunnen sturen?
Dit is wat ik heb; Is gebaseerd op Raspian Jessie Lite.
Let op, ik heb geen diepgaande Linux kennis, dus het kan (zal) zijn dat het niet de meest ideale manier is. Maargoed, deze heeft zich bij mij wel bewezen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
stap 1) install pakketten; chromium + display server + mouse pointer hide + desktop manager + desktop enviroment
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install chromium-browser
sudo apt-get install x11-xserver-utils
sudo apt-get install xserver-xorg-video-fbdev
sudo apt-get install unclutter
sudo apt-get install lightdm
sudo apt-get install lxde
sudo apt-get install apache2
sudo apt-get autoremove clipit

stap 2: edit /etc/lightdm/lightdm.conf en uncomment de onderstaande regels en vul de username in
sudo nano /etc/lightdm/lightdm.conf
[SeatDefaults]
autologin-user=<YOUR USER>
autologin-user-timeout=0
xserver-command=X -s 0 dpms

stap 3: reboot zodat de lxde autostart files aangemaakt worden
sudo reboot now

Stap 4: edit /home/pi/.config/lxsession/LXDE/autostart leegmaken en alleen het volgende erin
sudo nano /home/pi/.config/lxsession/LXDE/autostart
@xset s off
@xset -dpms
@xset s noblank
@sed -i 's/"exited_cleanly": false/"exited_cleanly": true/' ~/.config/chromium/Default/Preferences
@chromium-browser --noerrdialogs --kiosk <URL bijv https://google.com> --incognito

Stap 5
Aanslingeren dan maar

Code voor de website om meerdere sites te laten zien (misschien niet relevant maar toch)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
  <head>
    <meta charset="utf-8">
    <title>title</title>
    <script src="./jquery-versie.js"></script>
  </head>

<body style="margin:0px; padding:0px; overflow:hidden;">

<iframe class="foo" src="https://site1.com" frameborder="0" style="overflow:hidden;overflow-x:hidden;overflow-y:hidden;height:100%;width:100%;position:absolute;top:0px;left:0px;"></iframe>

<iframe class="foo" src="https://site2.com" frameborder="0" style="overflow:hidden;overflow-x:hidden;overflow-y:hidden;height:100%;width:100%;position:absolute;top:0px;left:0px;"></iframe>

<iframe class="foo" src="https://site3.com" frameborder="0" style="overflow:hidden;overflow-x:hidden;overflow-y:hidden;height:100%;width:100%;position:absolute;top:0px;left:0px;"></iframe>

<script>
var id = 0;
var TimeOutTime = 20000;
function swap(){
        $( ".foo" ).eq(id).css({left: -50000});
        id ++;

if (id === $( ".foo" ).length){
            id = 0;
        }
        $( ".foo" ).eq(id).css({left: 0});
        setTimeout(swap, TimeOutTime);
}

$( document ).ready(function() { 
    setTimeout(swap, TimeOutTime);
});
    </script>

</body>

</html>

Hopelijk heb je er iets aan.
Dit zorgt er voor dat de Pi opstart en direct de browser laad, dus je ziet niet eerst de desktop oid. Verder mocht iemand de browser killen hou je een zwart scherm over -> reboot en je browser is er weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Axewi op 06-07-2017 15:52 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Axewi schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:39:

Behoorlijk interessant. Als je het helemaal betrouwbaar wilt hebben, hang er gewoon een portable schijf aan.

Verder wel interessant om een dergelijk Narrowcastingscript te maken in PHP. Kan niet zo moeilijk zijn om elke pagina een GET-parameter te geven, en om de x seconden te refreshen naar de volgende, of naar nummer 1 als je op het eindpunt bent. Met iframes (of liever AJAX) kan je er nog mooi een lichtkrantje onder gooien met het laatste nieuws en dergelijke...

* AW_Bos ruikt nieuw projectje :P

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeburn113
Axewi schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:48:
[...]

Dit is wat ik heb; Is gebaseerd op Raspian Jessie Lite.
Let op, ik heb geen diepgaande Linux kennis, dus het kan (zal) zijn dat het niet de meest ideale manier is. Maargoed, deze heeft zich bij mij wel bewezen.

Code voor de website om meerdere sites te laten zien (misschien niet relevant maar toch)

Hopelijk heb je er iets aan.
Dit zorgt er voor dat de Pi opstart en direct de browser laad, dus je ziet niet eerst de desktop oid. Verder mocht iemand de browser killen hou je een zwart scherm over -> reboot en je browser is er weer.
Dankje :) zeker handig, zelf had ik ook al een html template gemaakt met iframes voor websites alleen kwam ik erachter dat er sites zijn die dit blokkeren wat er dus weer voor zorgt dat ik het niet kan laten zien (ik heb het geprobeerd met een proxy dit werkt wel maar dan krijg je het probleem van bijvoorbeeld google die dan ingelogd moet worden maar dat werkt dan weer niet, of facebook die op de mobiele versie komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppyjer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-08-2024
Goedemorgen heren,

Ik was zomaar eens benieuwd naar de laatste status van dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-04 17:29
Joppyjer,

ik kwam op deze post omdat ik al een heel eind op weg was, maar vastloop op details ;)
Ik heb net een raspberry pi 3 met wifi klaargestoomd om achter een televisie te hangen. Deze start automatisch een site, beeldscherm vullend, geen pointer, de hele klimbim, eventueel moet er nog automatisch ververst worden (als dat op de site in kwestie niet gebeuren).
De site is waar het bij mij vastloopt: het gaat om een school waar men gebruik maakt van screenr. Die halen info van de schoolsite en implementeren die op een narrowcasting pagina. Nu blijkt dat screenr is overgenomen en het kwalitatief niet echt best is, want het scherm flikkert bij het verversen (elke 2 secondes blauw-zwart-blauw scherm) en welke data nu wordt opgehaald... Géén idee.
Een alternatief is dan maar een eigen pagina neerzetten (al is het wordpress) en deze zelf optuigen.
Voor de pi instellingen ben ik net bezig de tekst van bijhouden naar handleiding te zetten. Als je wilt plemp ik die hier binnenkort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:16
Freeburn113 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:36:
De reden dat er GA in moet komen is omdat ze een soort overlay willen waarin een gedeelte bijv een webpagina laat zien zoals GA(voor de data van GA, dus hoeveel (realtime) bezoekers de site op dit moment heeft etc, hoeveel er de afgelopen week/maand geweest zijn, etc.) en een ander deel de een soort nieuws feed of iets dergelijks laat zien. zo zouden ze ook graag Qlick Sense erin willen laten zien, maar als jullie dit afraden dan zou ik graag willen weten waarom? en of er dan wel een manier is om de pc's op afstand te besturen
Dan maak je een speciale (web)pagina en neem je die op in de feed. Het is een kunstje dat een specifieke sheet moet kunnen. Het staat in mijn ogen los van wel Narrowcasting systeem je kiest.
En Narrowcasting systemen kunnen gewoon webpagina's weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

donderkop schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 19:14:
Joppyjer,

ik kwam op deze post omdat ik al een heel eind op weg was, maar vastloop op details ;)
Ik heb net een raspberry pi 3 met wifi klaargestoomd om achter een televisie te hangen. Deze start automatisch een site, beeldscherm vullend, geen pointer, de hele klimbim, eventueel moet er nog automatisch ververst worden (als dat op de site in kwestie niet gebeuren).
De site is waar het bij mij vastloopt: het gaat om een school waar men gebruik maakt van screenr. Die halen info van de schoolsite en implementeren die op een narrowcasting pagina. Nu blijkt dat screenr is overgenomen en het kwalitatief niet echt best is, want het scherm flikkert bij het verversen (elke 2 secondes blauw-zwart-blauw scherm) en welke data nu wordt opgehaald... Géén idee.
Een alternatief is dan maar een eigen pagina neerzetten (al is het wordpress) en deze zelf optuigen.
Voor de pi instellingen ben ik net bezig de tekst van bijhouden naar handleiding te zetten. Als je wilt plemp ik die hier binnenkort?
Screenr is een Wordpress template? En je wou dus informatie van die schoolsite scrapen, zodat je die op je Narrowcast ziet? Bijv. de evenementen of schooltijden?

Met PHP kan je dit eenvoudig scrapen met cURL en de DOM-parser, of je gebruikt de Wordpress REST-API.

Geen idee tot hoever je PHP-kennis reikt...
Maar het kan best wel een uitdagend projectje zijn.

AW_Bos in "Narrowcasting systeem maken"

Op mijn werk hebben ze in het bedrijfsverzamelgebouw bij de receptie ook een Narrowcast scherm staan. Deze toont de planning van de vergaderruimtes en de bedrijven en contactpersonen. Ik zal eens vragen vanmiddag hoe die werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 29-05-2018 10:39 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeburn113
joppyjer schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:23:
Goedemorgen heren,

Ik was zomaar eens benieuwd naar de laatste status van dit project.
Het project is momenteel draaiende, ik heb google Analytics er momenteel niet in zitten (staat op de planning) maar heb een webserver opgezet waar alle data staat en de raspberry pi's verbinden gewoon via een url met een get parameter voor hun id

Heb een paar apis gemaakt waar de paginas aangeleverd worden in json, deze leest de raspberry dan en op basis daarvan weet de raspberry pi welke paginas die moet laten zien. En dit is allemaal intestellen via de backend

Mocht je vragen hebben hoor ik het graag 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 697435

Hallo daar allemaal, dit mag misschien wat raar lijken als je dit wat verder leest en ben ook wat nieuw op Tweakers. Maar, ik ben bezig met een Narrowcasting systeem te maken met (Screenly OSE) en heb hier geen bal ervaring mee of met Raspberries en dit moet binnen ongeveer 3 weken af zijn.

Heb een soort nep omgeving voor mijn eind-proeve en die moet dus binnen die tijd af zijn en hierbij wil de zogeheten klant een Narrowcasting systeem waarin bedrijfsinfo, het laatste nieuws, bustijden E.T.C. weten.

Mijn vragen zijn of Screenly OSE wel een goede Narrowcast (Digital signage) is om mee te werken, of jullie weten hoe je Iframes kunt toevoegen aan dit programma (hier loop ik nog wat op vast) en hebben jullie nog handige Tips&Tricks hebben om dit makkelijker te maken?

Alvast heel erg bedankt voor de reactie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:02

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Dus concreet vraag je nu iets over Screenly, een kant en klaar werkbaar systeem. Dat heeft niks meer met zelf programmeren te maken.Als je vragen over Screenly hebt, zet die dan op de juiste plek. PRG is bedoelt voor zelf software ontwikkelen, niet het gebruik van kent en klare software.

Daarnaast is het hier geen helpdesk en daarom verwachten we ook van je dat je zelf eerst opzoek gaat naar oplossingen, en dat je ook aangeeft wat je dan hebt gevonden en waarom dat alsnog niet voldoende is geweest om je te helpen. De antwoorden qua originele topic zijn dan ook wel gegeven, inclusief een jaar later hoe het er nu voor staat. Wat mij betreft genoeg voor nu dus sluit ik deze gezien de offtopic / niet PRG vragen die er nu komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Creepy op 30-05-2018 22:44 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.