Toon posts:

Ziggo, vast IP adres en persoonlijke gegevens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben Ziggo Connect MKB Internet Compleet. Daar zit een statisch IP-adres bij. Werkt allemaal prima. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer spam. En daar blijft het niet bij. Vanochtend werd ik gebeld door een bedrijf waarvan ik gisteren de website heb bezocht. Let wel - bezocht. Ik heb geen formulier o.i.d. ingevuld. Dus vroeg ik mij af: hoe kunnen ze mij aan de hand van louter een bezoekje aan de website traceren? Natuurlijk, aan de hand van het IP-adres kom je al aardig wat te weten. Maar toch geen adresgegevens?

Toch? Nou.. wel dus. Vanmiddag werd ik weer gebeld door een bedrijf naar aanleiding van een bezoekje aan hun website. Een IT-bedrijf die zich afvroeg of we wel wisten hoeveel gegevens ze van ons konden inzien na simpelweg een bezoekje. Via een script op hun website wordt het IP-adres van bezoekers in een Whois-service gekieperd. Bijvoorbeeld https://centralops.net/co/. En in ons geval levert de Ripe-database dan niet alleen de bedrijfsnaam en plaats op, maar ook mijn persoonlijke gegevens: naam, adres, telefoonnummer en e-mail adres. Aha. vandaar die ladingen spam. Ben ik niet blij mee. Dus ik vraag me af of het wel normaal is dat mijn persoonlijke gegevens op deze manier zijn te achterhalen? De helpdesk van ZiggoZakelijk kon het me niet vertellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Bij mijn werk ip kan je dit ook allemaal zien. Wij maken gebruik van kpn glas zakelijk. Het is helemaal van de provider afhankelijk wat ze doorgeven, ik ken ook zakelijke lijnen waar dit niet vermeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zakelijk is dit normaal. Niet elke provider doet het, maar het is wel gebruikelijk dat wanneer je een subnet toewijst aan een klant je de gegevens van deze klant opneemt in de WHOIS database.

Het is overigens niet toegestaan om informatie uit de RIPE database te gebruiken voor advertentie doeleinden. (Of RIPE er ook wat mee doet als je bij hen en klacht indient weet ik niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt er aan of je vanaf datzelfde ip adres ook je site(s) host.
Dat kun je beter niet doen.
Het beste is als er geen enkel DNS record naar jouw ip adres wijst.

Edit: Waarom heb je je echte naam opgegeven in je tweakers profiel?
En waarom gebruik je je bedrijfsnaam als username?

[ Voor 27% gewijzigd door Juup op 05-07-2017 21:13 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sites hosten is juist wel prima. Je wilt gewoon dat mensen die jouw site whois-en bij jouw marketing afdeling terechtkomen

Maar hetzelfde IP-adres gebruiken om voor je werknemers "naar buiten te gaan" is niet wenselijk; dat wil je via een anoniem IP-adres van een provider

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:22
Maar dat anonieme IP van een provider is vaak zo anoniem niet, dat is net het punt van de TS denk ik.

Er is hier een verwarring ontstaan tussen een WHOIS van een domein en die van RIPE.

Dus ook zonder DNS verwijzing of domein gekoppeld kunnen mensen in de database van RIPE opvragen van wie het IP is. Dit staat dus los van een WHOIS op een domein.

Dit is trouwens (zoals al eerder genoemd) vrij normaal als je een IP reeks krijgt toegewezen door je ISP. Ziggo doet dit, KPN doet dit verschillende locale glasvezel providers doen dit.

Ziggo MKB geeft ook 5 vaste IP adressen dacht ik?

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb ook Ziggo zakelijk MKB en precies hetzelfde probleem, veel spam en werd gebeld door websites. Dit is de reponse van Ziggo klachtenafdeling na geen goede hulp vanuit de support afdeling:

Allereerst wil ik u bedanken voor uw geduld.

Daarnaast wil ik allereerst graag uit de wereld halen dat Ziggo de privacy van onze klanten niet belangrijk vindt.
Graag verwijs ik daarom ook naar bijgaand document voor verdere informatie over ons privacy statement. Mocht u hierover nog vragen of opmerkingen hebben, dan verneem ik dat graag van u.

Verder begrijp ik uit uw melding dat u ons verzoekt uw bedrijfsgegevens te anonimiseren en te wijzigen naar een Ziggo naam en technisch contact.
De ripe registraties (die via Whois opgehaald kunnen worden) betreffen bedrijfsgegevens van u die geregistreerd staan en geen privé gegevens. Ziggo doet hierin niet iets onrechtmatigs. Sterker nog: de ripe databases zijn nodig omdat veel partijen bv hun anti spam beleid baseren op een correcte registratie. Zouden wij dat niet doen dan kan het zijn dat e-mails van u niet meer aankomen.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Mochten er nog vragen zijn n.a.v. bovenstaand dan hoor ik dat graag.

Het argument van de e-mail is nogal bijzonder 8)7

Bij kleine bedrijven is een technisch contact ook vaak gewoon de eigenaar. Daarnaast deel ik de zakelijke verbinding met 3 andere bedrijven bij ons op de verdieping en die internetten nu allemaal onder "mijn" naam. ik vind het nogal bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
Alex214 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:58:
Ik heb ook Ziggo zakelijk MKB en precies hetzelfde probleem, veel spam en werd gebeld door websites. Dit is de reponse van Ziggo klachtenafdeling na geen goede hulp vanuit de support afdeling:

Allereerst wil ik u bedanken voor uw geduld.

Daarnaast wil ik allereerst graag uit de wereld halen dat Ziggo de privacy van onze klanten niet belangrijk vindt.
Graag verwijs ik daarom ook naar bijgaand document voor verdere informatie over ons privacy statement. Mocht u hierover nog vragen of opmerkingen hebben, dan verneem ik dat graag van u.

Verder begrijp ik uit uw melding dat u ons verzoekt uw bedrijfsgegevens te anonimiseren en te wijzigen naar een Ziggo naam en technisch contact.
De ripe registraties (die via Whois opgehaald kunnen worden) betreffen bedrijfsgegevens van u die geregistreerd staan en geen privé gegevens. Ziggo doet hierin niet iets onrechtmatigs. Sterker nog: de ripe databases zijn nodig omdat veel partijen bv hun anti spam beleid baseren op een correcte registratie. Zouden wij dat niet doen dan kan het zijn dat e-mails van u niet meer aankomen.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Mochten er nog vragen zijn n.a.v. bovenstaand dan hoor ik dat graag.

Het argument van de e-mail is nogal bijzonder 8)7

Bij kleine bedrijven is een technisch contact ook vaak gewoon de eigenaar. Daarnaast deel ik de zakelijke verbinding met 3 andere bedrijven bij ons op de verdieping en die internetten nu allemaal onder "mijn" naam. ik vind het nogal bizar.
Dat laatste is natuurlijk jouw keuze en kan je Ziggo niet kwalijk nemen. Is het sowieso wel toegestaan om een zakelijke internetaansluiting bij Ziggo met andere bedrijven te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja natuurlijk is dat toegestaan anders zou ieder bedrijfsverzamelgebouw een probleem hebben. Verder is dit de keerzijde van een bedrijf zijn. Overigens zou ik mijn mail adres voor technisch contact wijzigen. Verder zie ik zelf ik op mijn bedrijfsmail momenteel wat meer spam krijg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 10:02

Foamy

Fulltime prutser

Frogmen schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:15:
Ja natuurlijk is dat toegestaan anders zou ieder bedrijfsverzamelgebouw een probleem hebben. Verder is dit de keerzijde van een bedrijf zijn. Overigens zou ik mijn mail adres voor technisch contact wijzigen. Verder zie ik zelf ik op mijn bedrijfsmail momenteel wat meer spam krijg.
Veel bedrijfsgebouwen zijn kadaster-technisch gewoon gesplitst. Ieder kantoor kan dus "gewoon" zijn eigen aansluiting aanvragen. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden, waardoor er soms wordt gekozen voor het "delen" van een aansluiting.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Foamy schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:48:
[...]

Veel bedrijfsgebouwen zijn kadaster-technisch gewoon gesplitst. Ieder kantoor kan dus "gewoon" zijn eigen aansluiting aanvragen. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden, waardoor er soms wordt gekozen voor het "delen" van een aansluiting.
Ik bedoel de gebouwen waar je als MKBer een kamer huurt, met dus ook maar 1 huisnummer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
Frogmen schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:54:
[...]

Ik bedoel de gebouwen waar je als MKBer een kamer huurt, met dus ook maar 1 huisnummer.
De eigenaar van het gebouw kan vast bij Ziggo wel terecht voor een op-maat-product.

Uit de Aanvullende Voorwaarden Ziggo Zakelijk, artikel 7:
Anders dan het bepaalde in de Algemene Voorwaarden mag de Klant de Diensten gebruiken voor commerciële activiteiten onder haar eigen verantwoordelijkheid. De Klant zal de Diensten niet laten gebruiken door derden, waaronder begrepen klanten van de Klant.
...zoals ik dit lees, als deze voorwaarden van toepassing zijn voor de verbinding die @Alex214 heeft, kan hij moeilijk het meerdere-bedrijven-op-1-lijn argument gebruiken om te protesteren tegen het niet-anoniem zijn van de RIPE entry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Het delen van de lijn gebruik ik ook niet als argument naar Ziggo. Wij huren samen met twee andere bedrijven een aantal lkantoren bij een ander bedrijf wat veel leegstand, ik was als eerste en had de Ziggo aansluiting geregeld omdat de verhuurder alleen een ADSL verbinding had. Glasvezel is op dit adres helaas niet beschikbaar en behoorlijk kostbaar om aan te leggen. Ziggo was de enige optie en ik mocht de enige en ongebruikte coax aansluiting gebruiken. Toen de twee andere bedrijven erbij kwamen heb ik de verbinding gedeeld, anders zouden zij geen internet hebben of op de langzame ADSL moeten. Het gebouw is niet opgesplitst, het lijkt me onwaarschijnlijk dat we meerdere aansluitingen kunnen krijgen.

Los van dat, al zou ik alleen erop zitten. Feit blijft dat mijn gegevens zichtbaar zijn bij websites, iets wat ik liever niet heb. Ik vraag me af of dit ook wel mag.

De argumenten die Ziggo noemt zijn in mijn ogen niet echt van toepassing. Het heeft niets te maken met e-mail en bij abuse is het denk ik altijd beter om met de ISP contact op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Los van dat, al zou ik alleen erop zitten. Feit blijft dat mijn gegevens zichtbaar zijn bij websites, iets wat ik liever niet heb. Ik vraag me af of dit ook wel mag.
De privacy wetgeving is vooral ingericht op particulieren.
Zakelijke aansluitingen hebben 'minder' bescherming.
Als je zakelijk een vast IPadres aanmaakt, en onder bedrijfsnaam, wordt jij inderdaad als 'contact-persoon' ingeschoten

Ik heb bij al mijn ipadressen / domeinen mijn eigennaam en contactgegevens nét niet kloppend staan.
Vaak kan je dit zelf aanpassen, anders kan je bij Ziggo vast wel ergens terecht om de boel wat 'anoniemer' te maken.
Alex214 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:06:

Jouw gegevens zijn niet direct zichtbaar, maar het IPadres is terug te leiden naar jouw aansluiting.
Significant verschil

Er staat niet "Alex214 heeft u bezocht" er staat "xxx.xxx..xxx.xxx" heeft u bezocht"
Als je dan inderdaad een ijverige backend treft, komen ze na wat rondvragen weer bij jou uit.

Een oplossing zou kunnen zijn om een proxy / uitgaande vpn in te stellen, maar of dat handig is ....

[ Voor 35% gewijzigd door FreshMaker op 17-12-2018 12:32 ]

Pagina: 1