Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop hbo ICT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ga per 1 september beginnen met de opleiding HBO-ICT. Ik heb onlangs een laptop aangeschaft. Dit was puur voor de opleiding. Ik kreeg een paar dagen erna een lijstje met de specs die de laptop moet bevatten. Er stond ook bij dat minimaal 14 inch aanbevolen was (het liefst 15 inch zelfs). Echter heb ik een laptop ( lenovo ideapac 710S-13ISK (80SW006AMH) ) aangeschaft met 13,3 inch. De specs komen aardig overeen met wat ik heb (i7 processor, 256 gb SSD, 8 gb ramgeheugen etc.) Is de grootte van deze laptop een heel groot probleem bij deze opleiding of? Ik wil de SE-kant op.
Alvast bedankt!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-11 14:51
Ik ga er even van uit dat je met SE Software Engineering bedoeld?

Hoewel het erg af hangt van het type software kun je in principe kun je op een 13,3" prima programmeren met een full-HD scherm. Zelf vind ik het wat 'krapjes' en pak ik liever een 15" maar dit is puur persoonlijke smaak. Op mijn 13" heb ik zat (web)applicaties geschreven met Visual Studio en PhpStorm.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Het zal wel loslopen. Hoewel 15" natuurlijk wat meer ruimte heeft en daardoor wat handiger is, is het niet alsof 13.3" absurd klein is.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nat-Water schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:21:
Het zal wel loslopen. Hoewel 15" natuurlijk wat meer ruimte heeft en daardoor wat handiger is, is het niet alsof 13.3" absurd klein is.
Ruimte is relatief t.o.v. ppi. Op een 13" FullHD werk je alsnog fijner dan op een 15" 4K zonder scaling-opties vanuit het OS.

Ik ben alleen wel bang dat een 13" laptop op de langere termijn misschien minder fijn werkt; heeft @Verwijderd toevallig al eens 4 uur achtereen op de laptop een document getikt in Office?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik ben nu zelf ook bezig met HBO-ICT (HAN) en ga waarschijnlijk in februari Software Development doen.Bij mij in de klas zijn ook een aantal 13 inch macbooks (volgens mij gebruiken sommige docenten ook 13 inch, maar er zijn er ook met 15 inch). Daarnaast de aanbevolen specificaties voor een laptop zijn veel te hoog en ook nog eens vaag. (bij mij althans) Als ik dat wou, had ik mijn eerste jaar kunnen doen met een pentium dual core en 2GB RAM. 15 inch is in ieder geval niet nodig. Ik vind het zelf wel handig. (Had eigenlijk zelfs 17 inch gewild achteraf)

Het is wel jammer dat jouw i7 een dual core is en het RAM geheugen maximaal 8GB bedraagt. Ik weet trouwens niet of je ook wilt kunnen gamen op de laptop, maar op mijn school gaan we vaak met elkaar gamen in de pauze. Dan is het wel handig als je een beetje leuke videokaart hebt. Natuurlijk hoef jij niet te gamen in de pauze, maar het is wel erg gezellig altijd. (vind ik)

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 06-07-2017 14:10 ]

• RobinR
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-10 15:23
@hoi1234 wat voor spellen speel je dan zoal met je maten? Haha

• hoi1234
RobinR schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:21:
@hoi1234 wat voor spellen speel je dan zoal met je maten? Haha
Vooral veel minecraft. (Klasgenoot had een server waar we op zaten) Maar zie andere mensen ook weleens zwaardere spellen spelen.

• RobinR
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-10 15:23
hoi1234 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:24:
[...]

Vooral veel minecraft. (Klasgenoot had een server waar we op zaten) Maar zie andere mensen ook weleens zwaardere spellen spelen.
Ah, gelukkig heb je daar geen beest van een videokaart voor nodig. Wel gezellig

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

hoi1234 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:24:
[...]

Wat dus prima op de iGPU gaat :P
Als ik 1 advies mag geven voor HBO ICT laptops: staar je alsjeblieft niet blind op gamen. De keren dat je dat gaat doen zijn echt minimaal. Daarvoor 4 of 5 jaar een lomp bakbeest meeslepen met eigenlijk nog middelmatige hardware is het echt-niet-waard...

De laptop van OP is prima, zelf had ik toch een 14" exemplaar gekozen, maar dit zal ook prima werken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Vage specs je heb een i7 en een i7 . Mijn huidige macbook heeft een i7 en mijn huidige werk laptop ook alleen de snelheid is zo verschillend dat een type CPU niet genoeg is je kan prima een i5 hebben die sneller / beter is dan de i7 (lage specs versie)
Maar de grote vraag is wat ga je draaien welke IDE welke taal etc. Ik gebruik nu een macbook 15" (grote van het scherm maakt weinig uit) met een quad core i7 en dat gaat prima is redelijk overkill voor de meeste applicaties die je op school ooit zou maken. Veel applicaties waar ik aan werk zijn extreem groot daar heb je grotere/zwaardere machine nodig. Wat je op school doet heb je echt geen high end machine nodig. Ik zou gewoon lekker je huidige laptop gebruiken. Zal meer dan prima zijn.

• hoi1234
MeZZiN schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:34:
Vage specs je heb een i7 en een i7 . Mijn huidige macbook heeft een i7 en mijn huidige werk laptop ook alleen de snelheid is zo verschillend dat een type CPU niet genoeg is je kan prima een i5 hebben die sneller / beter is dan de i7 (lage specs versie)
Maar de grote vraag is wat ga je draaien welke IDE welke taal etc. Ik gebruik nu een macbook 15" (grote van het scherm maakt weinig uit) met een quad core i7 en dat gaat prima is redelijk overkill voor de meeste applicaties die je op school ooit zou maken. Veel applicaties waar ik aan werk zijn extreem groot daar heb je grotere/zwaardere machine nodig. Wat je op school doet heb je echt geen high end machine nodig. Ik zou gewoon lekker je huidige laptop gebruiken. Zal meer dan prima zijn.
Dat is ook wat ik bedoel met vage specs... Ze hebben het (bij mij in ieder geval) over een i7 die je nodig hebt. Maar of dat een dual core of een quad core is, zeggen ze er niet bij, net als dat ze de generatie die je nodig hebt niet gegeven wordt. Dus eigenlijk weet je nog steeds niks... Trouwens een klasgenoot van mij heeft een 4de generatie i3, werkt ook prima. Dus TS gewoon lekker die aanbevolen specs negeren. Je hebt een prima laptop voor je opleiding.
kuusj98 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:28:
[...]

Wat dus prima op de iGPU gaat :P
Als ik 1 advies mag geven voor HBO ICT laptops: staar je alsjeblieft niet blind op gamen. De keren dat je dat gaat doen zijn echt minimaal. Daarvoor 4 of 5 jaar een lomp bakbeest meeslepen met eigenlijk nog middelmatige hardware is het echt-niet-waard...

De laptop van OP is prima, zelf had ik toch een 14" exemplaar gekozen, maar dit zal ook prima werken.
Minecraft kan inderdaad op IGP, maar misschien dat er ook andere games gespeeld worden. Daarnaast als je een beetje een leuke texturepack of shaderpack gebruikt, ben je wel blij dat je geen HD Graphics gebruikt. Hoeveel tijd je gamed op school ligt denk ik dan aan je school. Maar wij hebben 2 uur en 15 minuten pauze, dus in die tijd gaan we meestal gamen. (huiswerk ga je ook niet doen in die tijd) En je hoeft natuurlijk ook geen 3KG monster te hebben.... Mijn laptop weegt geloof ik 2.1KG en kan prima gamen (wel lagere settings)

[ Voor 38% gewijzigd door hoi1234 op 06-07-2017 16:42 ]

Pagina: 1