Graag advies schijfruimte 1TB, onervaren PC kenner

Pagina: 1
Acties:

• anc0
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-07-2018
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik wil wat schijfruimte voor mijn oude gaming computer aanschaffen. Ik heb zelf op dit moment 238gb en loopt snel vol. Hierdoor moet ik telkens bestanden verwijderen om ruimte te creëren. Ik ben op zoek naar een compatible onderdeel voor mijn computer. 1TB Zou voor mij voldoende zijn, denk ik. Ik zit veel te gamen achter mijn computer.

Wat is je budget?
Ik zit niet echt vast aan een bedrag, en verder ben ik hier heel onervaren mee. Ik zou denken 100-200?? :P .

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeur voor merk. Zolang hij het maar doet en compatible is met de onderdelen die ik zelf heb. Als het ook mogelijk is makkelijk aan te sluiten. Ben verder niet technisch met dit soort dingen. Wil wel een interne en geen externe.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit onderdeel ga ik zetten in mijn paar jaar oude pc. Verder draait de computer 5-8+ uur per dag.

Als er iemand mij hiermee kan helpen, waardeer ik het heel erg.
Alvast bedankt,

Iemand die weinig kennis heeft met dit soort dingen _/-\o_ _/-\o_
(inventaris: Mijn onderdelen -- Mijn onderdelen )

Anc0

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wil je een HDD of een SSD erbij?
Gezien je al een 3TB HDD in je systeem hebt zitten ga ik er vanuit dat je op zoek bent naar een SSD. Dan is 1TB niet haalbaar binnen je budget. Dan moet je er nog zeker 100 euro bijleggen, gezien die dingen bij zo'n 300 euro beginnen.

• anc0
Betekent dat dat ik 3TB Schijfruimte zou moeten hebben?? Of is dat iets heel anders? :o
Een SSD is toch sneller dan een HDD? Liever een SSD dan

[ Voor 24% gewijzigd door anc0 op 05-07-2017 16:18 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt nu 240 GB schijfruimte op je SSD en
3 TB schijfruimte op je harde schijf.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

anc0 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:16:
Betekent dat dat ik 3TB Schijfruimte zou moeten hebben?? Of is dat iets heel anders? :o
Meer zelfs, want je hebt ook nog een 256GB SSD.
Een SSD is toch sneller dan een HDD? Liever een SSD dan
Dan moet je rekening houden met minstens 300 euro wat je kwijt bent.

categorie: Solid state drives

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 05-07-2017 16:20 ]

• anc0
Reepje schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:19:
Je hebt nu 240 GB schijfruimte op je SSD en
3 TB schijfruimte op je harde schijf.
3 TB schijfruimte op je harde schijf. Enige wat ik zie staan is 238GB op mijn C/station.. |:( Betekent dit dat dit niet correct is aangesloten? Waar zie ik de 3TB hardeschijf?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zie de harde schijf in je inventaris. Misschien klopt je inventaris niet.

Of misschien heb je er wel een, maar is die niet aangesloten met de kabeltjes, of hij heeft nog geen format.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

anc0 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:21:
[...]

3 TB schijfruimte op je harde schijf. Enige wat ik zie staan is 238GB op mijn C/station.. |:( Betekent dit dat dit niet correct is aangesloten? Waar zie ik de 3TB hardeschijf?
Druk eens op je Windowstoest + R en in het dialoogje wat er dan komt zet je diskmgmt.msc
Dat opent je diskmanager, hier zie je de schijven staan. Als je inventaris klopt zou je hier een 3TB harde schijf bij moeten hebben. Deze kun je zien in de diskmanager, en er partities op aanmaken, deze formatteren en een driveletter geven als dat nog niet is gedaan.

• anc0
TERW_DAN schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:26:
[...]

Druk eens op je Windowstoest + R en in het dialoogje wat er dan komt zet je diskmgmt.msc
Dat opent je diskmanager, hier zie je de schijven staan. Als je inventaris klopt zou je hier een 3TB harde schijf bij moeten hebben. Deze kun je zien in de diskmanager, en er partities op aanmaken, deze formatteren en een driveletter geven als dat nog niet is gedaan.
Dit heb ik gedaan en ik zie het volgende;

https://ibb.co/iZT6Ka. Deze kun je zien in de diskmanager, en er partities op aanmaken, deze formatteren en een driveletter geven als dat nog niet is gedaan. <-- Dit is niet gedaan denk ik .. :? Zou ook niet weten hoe ik dit moet doen

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-02 11:54
Als je er rechtermuisknop op doet, kan je ze toewijzen. Dan zal het (mogelijk na formateren) zichtbaar moeten zijn.

Strava & Untappd - Do not combine!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rechtsklik op de niet toegewezen delen en maak daar nieuwe partities aan. Ik zou als eerste alles eens verwijderen, en zorgen dat je kiest voor GPT. Zodat je de hele 3TB schijf kan gebruiken in 1 partities.
Bij nader inzien, het lijkt erop dat je bootsector op die HDD staat, daar wil je niet mee klooien. Die lekker laten staan en dan maar 2 losse partities erbij maken.

Meer ruimte kopen lijkt me overbodig, je hebt 3TB in je systeem zitten, die je nu gewoonweg niet gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 05-07-2017 16:35 ]

• anc0
Is het noodzakelijk dat ik mijn computer formateer na dit?

• Raznov
Nee. Je kan de nieuwe schijf gewoon gebruiken, vooral niet je C schijf proberen te formateren omdat daar je data op staat. Als je de nieuwe schijf gaan gebruiken krijgen deze nieuwe letters toegewezen.

• anc0
Ah mooi. Ik dank u voor alle hulp allemaal. Ik ga even een broodje eten, daarna zal ik jullie laten weten of het me gelukt is :P

• anc0
Ik heb het volgende gedaan; ik heb er een nieuwe partitie aangemaakt en ik zie het volgende. https://ibb.co/hzLLea. Moet blijkbaar formateren? https://ibb.co/nKefea zijn deze opties goed? of moet ik hier iets aan wijzigen?

• Raznov
Opties die Windows standaard geeft zijn prima voor normaal gebruik. Let overigens wel dat je nu dus een 2Tb en een 750Gb schijf aan zal maken, geen idee of je dat wil of dat je mogelijk meerdere schijven wil hebben?

• anc0
Raznov schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:58:
Opties die Windows standaard geeft zijn prima voor normaal gebruik. Let overigens wel dat je nu dus een 2Tb en een 750Gb schijf aan zal maken, geen idee of je dat wil of dat je mogelijk meerdere schijven wil hebben?
Ik wil liever 2 schijven. 1 die ik al heb staan, daar wil ik niet meer aan zitten. En een 2e van 2TB + die 750GB maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

• Raznov
Als je rechtermuisknop op de schijf doet binnen Disk Management, dan is er een optie tot uitbreiden of verkleinen. Mogelijk dat die alleen zichtbaar is na een format, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Klinkt als een MBR partitietabel in plaats van een GPT partitietabel. Schrijf eens een nieuwe partitietabel weg naar de betreffende schijf, en probeer dan nog eens de grote partitie aan te maken?

• anc0
Ik kan de optie uitbreiden niet selecteren. Ik kan hem alleen verkleinen wat ik niet nodig heb. Ik heb de schijf gecreëerd en geformateerd. En er zit nu 2 TB op.

Zie het volgende-

http://imgur.com/a/Dz8YD
http://imgur.com/a/0CWS6
http://imgur.com/a/HHZeM

Dus.. partitie verwijderen en opnieuw creëren?

[ Voor 9% gewijzigd door anc0 op 05-07-2017 17:17 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Windows kan geen +2TB partities maken met MBR, dan zou je de schrijf als GPT moeten initialiseren maar aangezien je bootloader op die disk staat (die 350MB partitie) kan je er niet al te veel aan veranderen zonder te herinstalleren, dan is 2TB het grootste wat je kan doen, en dan nog een losse ~750GB ernaast.

Fixing things to the breaking point...

• anc0
Ah oke. Nou jammer dan :'(... Dan maar 3 schijven. :D Iedereen nogmaals bedankt voor alle hulp!

Topic mag gesloten worden.

• anc0
Ow nog 1 vraag!
De overige 750GB kan ik geen schijf van maken.. kan iemand mij nog hiermee helpen?

Heeft blijkbaar te maken met GPT formatie voor windows.

[ Voor 23% gewijzigd door anc0 op 05-07-2017 17:41 ]

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-02 20:37
Helaas kan je met MBR slechts 2 TB aanspreken, de rest van de schijf kan je dus niet gebruiken tenzij je de schijf opnieuw inricht met een GPT partitietabel.
Als je dat echt wil moet je op een of andere manier de systeempartitie naar de SSD verplaatsen. Dat zou je kunnen proberen door de HDD los te koppelen zodat alleen de SSD nog is aangesloten en dan op te starten vanaf een Windows DVD of USB stick waarmee je het probleem kan repareren.

Wordt je nu al zenuwachtig, dan kan je er beter niet aan beginnen maar wil je de uitdaging aan gaan, dan ben je straks een ervaring rijker. Zorg wel voor een backup van je gegevens zodat je in het ergste geval altijd nog je PC opnieuw kan installeren.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Allard schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:44:
Zorg wel voor een backup van je gegevens zodat je in het ergste geval altijd nog je PC opnieuw kan installeren.
Dat zou ik de TS sowieso willen aanraden. Als z'n SSD stuk gaat is ie nu ook alles kwijt.

Maar sowieso verstandig als je met je bootsectoren aan de slag gaat.
Pagina: 1