Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:45
Mijn vraag
Ik heb een 64 GB micro SD kaartje dat belachelijk lage leessnelheden haalt in mijn tablet, maar niet op een PC. De schrijfsnelheden zijn wel normaal. Waarom is het kaartje zo traag qua leessnelheid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tablet: Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016)
Micro SD kaartje: Kingston microSDXC 64GB
App: A1 SD Bench
App: Disk Speed / Performance Test

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met MX Player kijk ik mijn video files altijd. Ik liep tegen mijn probleem aan toen ik redelijke kwaliteit films wilde kijken (rondom de 10Mb/s bitrate). De video app buffert regelmatig en door de video heen skippen gaat amper.

Het kaartje heeft een theoretische snelheid van 90MB/s lezen en 45MB/s schrijven.

Ik heb toen met 2 verschillende (de bovenstaande) apps de SD kaart getest. En tot mijn verbazing is de leessnelheid erg laag en de schrijfsnelheid echter wel naar behoren. Het valt ook op dat het leesgedeelte van die tests erg lang duurt, terwijl het schrijfgedeelte zo getest is.
In mijn ervaring kan de schrijfsnelheid van SD kaartjes en USB sticks wel eens tegen vallen. Maar de leessnelheid is altijd hoger. Apart.

In beide apps heb ik meerdere keren een test gedaan:
Read: 1-3MB/s
Write: 35-40MB/s

Ik heb de SD kaart toen in een PC geformatteerd met een andere block allocatiegrootte. Maar dat maakte geen verschil. Ik heb toen de SD kaart op de PC gebenchmarked met CrystalMarkDisk en afgezet tegen een ander SD kaartje (geen micro SD maar normaal formaat) met dezelfde leessnelheid maar een hogere schrijfsnelheid:

Kingston kaartje met trage leessnelheid in Android tablet:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 84.141 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 11.192 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 9.014 MB/s [ 2200.7 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 0.766 MB/s [ 187.0 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 81.359 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 10.904 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 8.479 MB/s [ 2070.1 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.749 MB/s [ 182.9 IOPS]

Ander kaartje:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 85.918 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 63.297 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 11.027 MB/s [ 2692.1 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 3.300 MB/s [ 805.7 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 81.574 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 63.541 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 10.918 MB/s [ 2665.5 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 3.230 MB/s [ 788.6 IOPS]

Zoals je ziet kan je alleen iets aanmerken op de schrijfsnelheid. Maar qua lezen presteert de Kingston bijna even goed. Van het andere kaartje kan ik zonder buffering een 100Mb/s (12,5MB/s) 4K video afspelen. Dan moet een 10Mb/s bitrate 1080p film toch lukken zou je zeggen?

Wat zorgt er voor dat het kaartje in Android zo matig presteert? Het kaartje is overigens als exFat geformatteerd (het formatteren heb ik meerdere keren in de tablet en in een PC geprobeerd). NTFS wil de tablet niet lezen. FAT32 is geen optie door de bestandgrootte limiet. En EXT4 is ook geen optie omdat ik het kaartje dan niet effe in een Windows PC kan stoppen.

Kan iemand mij helpen?

Beste antwoord (via Fleximex op 07-07-2017 13:55)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Werken andere SD kaartjes wel goed in je tablet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:03
Zijn beide kaartjes op dezelfde manier geformatteerd?

Het kan zijn dat de clustergrootte niet optimaal is. Volgens mij heeft exFat standaard 32kB clusters, probeer eens te formatteren met 64kB clusters.

Dit heeft bij mij geholpen op mijn action cam namelijk :) Die wou de SD-card eerst niet vreten, nu wel.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit kaartjes betreft, geef ik het topic even een schopje van AND naar WAO.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 05-07-2017 14:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Kars schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:13:
Zijn beide kaartjes op dezelfde manier geformatteerd?

Het kan zijn dat de clustergrootte niet optimaal is. Volgens mij heeft exFat standaard 32kB clusters, probeer eens te formatteren met 64kB clusters.

Dit heeft bij mij geholpen op mijn action cam namelijk :) Die wou de SD-card eerst niet vreten, nu wel.
Ik heb de allocation size bij het formatteren van het kaartje in Windows al eens veranderd. De block size die Android aangeeft is 128kB.
TommyboyNL schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:28:
Ik heb uit een andere (Sony) tablet een class 10 64GB micro SD kaartje getest. Deze haalt in de Sony Tablet:
Read: 35MB/s
Write: 15MB/s

In mijn Samsung tablet:
Read: 28MB/s
Write: 13MB/s

Het kaartje is net als de Kingston geformatteerd als exFat.
En het kaartje heeft eveneens een block size van 128kB.

Ik heb het Kingston kaartje ook getest in de Sony tablet en daar haalt hij:
Read: 39MB/s
Write: 27MB/s

En in mijn tablet dus:
Read: 1-3MB/s
Write: 35-40MB/s

Ik snap er niks van. Dus de specifieke combinatie tussen het Kingston kaartje en mijn Samsung tablet geeft een probleem. Ik denk dat de simpelste oplossing is om het kaartje om te ruilen voor een ander. Maar ik zou toch graag de oorzaak van het probleem willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
Ik heb nu dus maar een ander kaartje gekocht. Een Sandisk met 80MB/s lezen en 30MB/s schrijven. Ik heb het kaartje getest:
Read: 66MB/s
Write: 24MB/s

Prima dus. Aangezien de SD kaart in mijn camera ook van Sandisk is en goed presteert blijf ik bij dat merk. En weg van Kingston.

Dus het probleem is 'opgelost'. Ik snap nog steeds niet waarom de specifieke combinatie van het Kingston kaartje en mijn Samsung tablet een probleem qua leessnelheid geeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Fleximex op 07-07-2017 14:00 ]

Pagina: 1