Rondreis (per trein) door Sri Lanka

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 09:19
We gaan dit jaar naar Sri Lanka. Het is niet onze eerste verre reis, wel onze eerste keer naar Sri Lanka. Tot 2014 zijn we met een groep / georganiseerd gegaan. Sinds 2015 doen we alles zelf regelen. De vlucht transfers, vervoer, hotels. En dat bevalt goed.

Dit jaar dus Sri Lanka. De bedoeling is dat we de meeste trajecten gaan afleggen per trein. En waar nodig een taxi. In de plaatsen waar we in een hotel verblijven willen we ons te voet of per fiets verplaatsen. Grotere afstanden per taxi of tuktuk.
We hebben natuurlijk een reisgids van Sri Lanka en we zijn ons aan het oriënteren. Tickets liggen al vast en zijn geboekt. De hotels zijn ook al geboekt. Maar we kunnen er nog alle kanten mee op.
We hebben er rekening mee gehouden dat de trajecten met de trein langer duren en je daar dus wel elke keer een dag voor kunt reserveren. Lijkt ons ook niet meteen een ramp omdat er mooie trajecten zijn en er genoeg te zien is. Verder hebben we in de diversen plaatsen een aantal dagen de tijd gepland om bezienswaardigheden in de buurt te bekijken.

Globaal ziet het er als volgt uit.
• 7 september aankomst in Colombo. Van de luchthaven in Colombo naar ons hotel in Negombo
• 11 september hotel in Kandy
• 14 september hotel in Nuwara Eliya
• 16 september hotel in Bandarawela
• 18 september hotel in Colombo (aan het strand)
• 21 september vertrek van Colombo naar huis

Wat we graag willen zien :
• De leeuwenrots
• Polonnaruwa / Anuradhapura
• Sigiriya
• Kandy
• Horton Plains
• Ella
• Tempel van de tand

Praktische zaken zoals visum, paspoort, creditcard, reisverzekering e.d hebben we al geregeld. We weten ondertussen ook dat er heel veel verschil zit in de diversen treinen wat betreft comfort, en dat het allemaal niet veel kost.
Is het een beetje realistisch zoals we het voor ogen hebben? Zijn er mensen die ervaring hebben met reizen per trein in Sri Lanka? Is het raadzaam om de treintickets vooraf te regelen (en hoe), of kan dat ook ter plekken? Zijn er trajecten die beter per taxi kunnen? Betere of andere stops?

We hebben nog even om in hotels te schuiven, feedback is welkom ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:53

CeesKees

I rest my Kees

Geen directe ervaring met Sri Lanka, wel met reizen in het algemeen.

Ik vind dat je veel te veel hebt vastgelegd/ wil vastleggen.

Laat wat dingen over aan het toeval. Als je het ergens naar je zin hebt blijf je een dag langer, is het ergens niet leuk, dan ga je de volgende dag weer weg.

En op de een of andere manier zou ik proberen een week langer te gaan, maar dat zal vast niet mogelijk zijn, anders had je dat wel gedaan.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08 23:25
Ik ben het eens met CeesKees, laat dingen aan toeval over. Je vakantie wordt daardoor een heel stuk leuker (Eigen ervaring). Heb redelijk wat ervaring met reizen, alleen ben in Sri Lanka maar 1 dag geweest....

Ik ben zelf niet echt in Sri Lanka geweest (1 dag vanwege problemen met vliegtuig) langer staat op de planning, maar dit in de volgende 5 jaar. De omliggende landen ben ik wel geweest. Het enigste wat ik niet snel zou vergeten is de lucht/geur in Columbo, die was (laten we het netjes houden) erg wennen en soms ook erg onaangenaam (2012).

Per trein reizen, heb dat gedaan in Vietnam & Thailand. In Thailand een nachtrein gehad, ik zal het toegeven, was een erg leuke ervaring maar hou er rekening mee dat de mensen daar niet zo lang zijn en de bedden dus ook relatief klein zijn (en enorm veel geluid in de trein). De rest van de vakantie (3 weken) maar 2x de trein gepakt. Met een bus/taxi is gewoon een heel stuk makkelijker (wel duurder). Persoonlijk vond ik de ervaringen met de bus erg goed, mensen probeerderen je altijd te helpen. (dit is +/- 16 geleden)

Vietnam, ongeveer hetzelfde, alles was wat minder groot waardoor het op langere tochten toch wat moeilijk word, en ook het geluid, voor mij, als ik nu weer ga dan neem ik oordoppen mee. In Vietnam was ik meer dan 3 weken, en eigenlijk niks geplanned. Enigste wat geplanned/geboekt was, waren de vluchten.

Ook denk ik dat twee weken wat kort is, probeer er nog een weekje of een paar dagen extra bij te pakken. Dit zal alles een stuk aangenameer maken. Vietnam, was met bijna 4 weken erg lang, maar ik heb daar erg van genoten.

[ Voor 11% gewijzigd door da_PSI op 05-07-2017 14:05 . Reden: Nederlantsch ist moeileik :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
Ik ben vorig jaar naar Sri Lanka geweest en hebben alles per private driver gedaan. Ik weet wel dat alles met de trein gewoon prima te doen is. Kaartjes kun je op het station kopen en kosten je max een paar euro. Ik zelf zou aanraden om de Leeuwenrots te skippen. De Pidirungala geeft in dat opzicht een beter uitzicht op die rots en is net wat avontuurlijker dan een toeristen trap omhoog te lopen :)

In Sigiriya moet je ook zeker het olifantenpark bezoeken. Ik heb het helaas niet gedaan omdat we naar Yala National park zijn gegaan, uiteindelijk een stomme keus.

Het strand in Colombo zou ik persoonlijk vervangen door dat van Unawatuna.

@Hierboven, 2 weken is prima te doen. Wij zijn er 13 dagen geweest en had het toen wel gezien (inclusief 3 stranddagen) :P

[ Voor 8% gewijzigd door Boinkie op 05-07-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
Boinkie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:05:
Ik ben vorig jaar naar Sri Lanka geweest en hebben alles per private driver gedaan. Ik weet wel dat alles met de trein gewoon prima te doen is. Kaartjes kun je op het station kopen en kosten je max een paar euro. Ik zelf zou aanraden om de Leeuwenrots te skippen. De Pidirungala geeft in dat opzicht een beter uitzicht op die rots en is net wat avontuurlijker dan een toeristen trap omhoog te lopen :)

In Sigiriya moet je ook zeker het olifantenpark bezoeken. Ik heb het helaas niet gedaan omdat we naar Yala National park zijn gegaan, uiteindelijk een stomme keus.

Het strand in Colombo zou ik persoonlijk vervangen door dat van Unawatuna.

@Hierboven, 2 weken is prima te doen. Wij zijn er 13 dagen geweest en had het toen wel gezien (inclusief 3 stranddagen) :P
De dagen hangt er ook vanaf wat je doet en wilt. Ik wil graag zoveel mogelijk zien van een land. Ben ook 6 weken op vakantie geweest in Mexico en doorgereist naar Guatamala (week) en vanuit daar naar Costa Rica voor 2 weken... (helaas gaat dat reizen nu niet meer., althans voor de volgende 10 jaar wss)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59

robhof

Lembongan view

Twee jaar geleden drie weken door Sri Lanka gereisd. Deels met privéchauffeur, deels trein (Kandy naar Ella) en verder met de taxi en tuktuk. Geweldige reis!

Paar tips die me zo te binnenschieten.

Probeer een deel van de treinreis (zeker van Kandy naar Ella) tweede klasse te reizen (ook te reserveren). Voordelen: minder toeristen, meer locals en de ramen én deuren staan open . Vooral dat laatste is geweldig. :) Iedereen hangt naar buiten en leuk/handig voor het maken van foto's van de adembenemende omgeving.

Blijf, als het past, ook een nachtje (of meer) in Ella. Mooie omgeving, relaxed en een heel goede vibe. Ook leuk om te bezoeken: Galle, het mooie vestingstadje met Nederlandse invloeden op zo'n twee uur van Colombo.

Wij vonden de Leeuwenrots absoluut de moeite waard, ook al was het wel druk. De tip van Boinkie, de Pidurangala, zijn wij niet geweest. Lijkt me een goed alternatief als je de drukte wil mijden en/of de hoge toegangsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-08 18:43
Enige tip die ik kan geven; Bestel niet Hot-Hot... Kan je met een beetje pech echt letterlijk 4 dagen van nagenieten! Ik ben erg scherp gewend, maar wat die singhalezen vreten is niet meer grappig!

Ben er 2 jaar geleden geweest en we hebben toen met private driver alles gedaan en de highlands per trein. Maar uiteraard was het een package deal.

[ Voor 27% gewijzigd door Paganstars op 05-07-2017 15:24 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
robhof schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:20:
Twee jaar geleden drie weken door Sri Lanka gereisd. Deels met privéchauffeur, deels trein (Kandy naar Ella) en verder met de taxi en tuktuk. Geweldige reis!

Probeer een deel van de treinreis (zeker van Kandy naar Ella) tweede klasse te reizen (ook te reserveren). Voordelen: minder toeristen, meer locals en de ramen én deuren staan open . Vooral dat laatste is geweldig. :) Iedereen hangt naar buiten en leuk/handig voor het maken van foto's van de adembenemende omgeving.

Blijf, als het past, ook een nachtje (of meer) in Ella. Mooie omgeving, relaxed en een heel goede vibe. Ook leuk om te bezoeken: Galle, het mooie vestingstadje met Nederlandse invloeden op zo'n twee uur van Colombo.

Wij vonden de Leeuwenrots absoluut de moeite waard, ook al was het wel druk. De tip van Boinkie, de Pidurangala, zijn wij niet geweest. Lijkt me een goed alternatief als je de drukte wil mijden en/of de hoge toegangsprijs.
Ella is heel gezellig inderdaad! Veel backpackers. Mocht je daar geen hotel hebben dan is Ella's View een aanrader. Heel basic maar heerlijk wakker worden met een prachtig uitzicht!

https://www.booking.com/h...adam-39-s-view.en-gb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
CeesKees schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:47:
Geen directe ervaring met Sri Lanka, wel met reizen in het algemeen.

Ik vind dat je veel te veel hebt vastgelegd/ wil vastleggen.

Laat wat dingen over aan het toeval. Als je het ergens naar je zin hebt blijf je een dag langer, is het ergens niet leuk, dan ga je de volgende dag weer weg.

En op de een of andere manier zou ik proberen een week langer te gaan, maar dat zal vast niet mogelijk zijn, anders had je dat wel gedaan.
Een week langer zou ik ook wel willen. Helaas heeft mijn vriendin niet genoeg dagen. Zelf heb ik al eerder 4 weken gekregen, maar erg blij waren ze daar niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:59:
Ik ben het eens met CeesKees, laat dingen aan toeval over. Je vakantie wordt daardoor een heel stuk leuker (Eigen ervaring). Heb redelijk wat ervaring met reizen, alleen ben in Sri Lanka maar 1 dag geweest....

Ik ben zelf niet echt in Sri Lanka geweest (1 dag vanwege problemen met vliegtuig) langer staat op de planning, maar dit in de volgende 5 jaar. De omliggende landen ben ik wel geweest. Het enigste wat ik niet snel zou vergeten is de lucht/geur in Columbo, die was (laten we het netjes houden) erg wennen en soms ook erg onaangenaam (2012).

Per trein reizen, heb dat gedaan in Vietnam & Thailand. In Thailand een nachtrein gehad, ik zal het toegeven, was een erg leuke ervaring maar hou er rekening mee dat de mensen daar niet zo lang zijn en de bedden dus ook relatief klein zijn (en enorm veel geluid in de trein). De rest van de vakantie (3 weken) maar 2x de trein gepakt. Met een bus/taxi is gewoon een heel stuk makkelijker (wel duurder). Persoonlijk vond ik de ervaringen met de bus erg goed, mensen probeerderen je altijd te helpen. (dit is +/- 16 geleden)

Vietnam, ongeveer hetzelfde, alles was wat minder groot waardoor het op langere tochten toch wat moeilijk word, en ook het geluid, voor mij, als ik nu weer ga dan neem ik oordoppen mee. In Vietnam was ik meer dan 3 weken, en eigenlijk niks geplanned. Enigste wat geplanned/geboekt was, waren de vluchten.

Ook denk ik dat twee weken wat kort is, probeer er nog een weekje of een paar dagen extra bij te pakken. Dit zal alles een stuk aangenameer maken. Vietnam, was met bijna 4 weken erg lang, maar ik heb daar erg van genoten.
toon volledige bericht
We zijn zelf 2 jaar geleden in Vietnam geweest. Toen hadden we ook in grote lijnen de hotel vooraf vast gelegd. Net zal nu. En vorig jaar in Amerika ook. Ik snap dat niets vastleggen meer vrijheid geeft. Maar aan de andere kant heb ik ook niet veel zin om "elke dag" te gaan zoeken naar een beetje leuk hotel enz. Uiteraard een persoonlijke voorkeur. 2 weken is idd kort. Helaas heeft mijn vriendin niet zoveel dagen als ik. En we zijn blij dat we na thuiskomst nog een paar dagen vrij hebben voordat we weer moeten gaan werken. Maar ik deel wel je mening dat langer ook leuker was geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
robhof schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:20:

Thanks voor de info. wat betreft de treinen, dat hadden we idd al gelezen ;) Ella en Galle willen we ook gaan bekijken. De tip van Boinkie, de Pidurangala heb ik ook over gelezen. Maar we willen graag naar de Leeuwenrots. en dat het wat kost, tja, je bent er dan wel. welke stukken heb je met Taxi en tuktuk gedaan? IK neem aan dat een tuktuk je niet megaver brengt? En past dat dan wel met bagage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-08 08:55
Je programma lijkt me haalbaar. Het is goed om het grofweg in ieder geval gepland te hebben (qua waar je ongeveer wilt zitten), je kunt er altijd van afwijken. Ik ben eerder geweest, daarom een paar tips:

1. Leuke highlights die je wilt gaan zien. Sigiriya en de Leeuwenrots zijn volgens mij hetzelfde ding. Als je gaat: ga vroeg, in verband met hitte en drukte. Er zitten horzel nesten op de rots, die leveren nogmaalgesproken geen probleem op, maar de laatste jaren zijn er steeds meer touristen die daar niet met respect mee omgaan. Gevolg is dat die beesten aggressief worden en je niet meer omhoog mag. Het zou dus kunnen zijn dat je een slechte dag treft en dat gebeurd. Lukt het wel: dan is het uitzicht fantastisch, en zeker de moeite waard. Dambulla is ook de moeite waard, en ligt vrij dicht bij Sigiriya, een aanrader.

2. Polonnaruwa / Anuradhapura word je denk ik een beetje moe van dezelfde reunies en tempels, maar: als je het nooit gezien hebt is het wel okay om te gaan.

3. Kandy is best een mooie stad, veel te zien. Pas op bij de tempel van de tand, daar lopen nog wel eens "guides" rond (inclusief pasje om de nek), die feitelijk geen officiele guides zijn, en vervolgens erg veel geld vragen aan het einde van een rondleiding. Loop ofwel zelf rond, of regel een guide via de ticket offices aldaar. In het centrum aten we vaak bij het Muslim Hotel (is geen hotel, maar een restaurant). De botanische tuinen zijn een aanrader, vooral om te ontspannen.

4. Nuwara Eliya kan vrij koud zijn, neem dus ook wat warme kleding mee. Ik vond het niet heel bijzonder, maar het is best aardig om een keer te zien.

5. Horton Plains / World's End is echt prachtig, ga vroeg (erg vroeg: als in: voor de zon opkomt). Dit in verband met wolken, die blokkeren heel snel het uitzicht als het later word op de ochtend.

6. Ella is erg touristisch en heeft daardoor wel wat charme verloren, voor een wat puurdere ervaring kun je naar Haputale gaan, dat is een stuk minder toeristisch. Maar: het is maar net wat je wilt :)

7. Colombo is erg druk, vooral rond bijvoorbeeld Pettah. Het is wel leuk om er rond te kijken.

Andere dingen die je nog kan overwegen zijn: Adam's Peak (maar niet als het regenseizoen is), Galle (heeft veel charme, tegenwoordig ook wel erg toeristisch), een safari (Udawale is dan de meest logische keuze gezien waar je verblijft) - het is leuk, maar verwacht er niet te veel van. Alternatief is Yala. Sommige mensen vinden Trincomalee of Aragam Bay leuk, maar gezien jullie tijdsbeperking denk ik geen optie.

De meeste dingen kun je prima per trein doen (Kandy-Colombo, Galle-Colombo bijvoorbeeld), maar er zijn stukken waar een driver + auto huren handiger is (ik zou bijvoorbeeld Sigiriya doen als uitstap vanaf Kandy, in plaats van daar verblijven, eveneens Horton Plains als uitstap vanaf Bandarawela). Zoek van te voren de gangbare tarieven op en onderhandel, betaal niet te veel. Dat geld voor huurauto's, tuktuks, etc ...

Sowieso zijn sommige attracties die voorheen heel betaalbaar waren de laatste jaren vrij prijzig geworden door het aantrekkende toerisme. Soms moet je je denk ik afvragen of iets voldoende meerwaarde heeft (denk aan Polonnaruwa en Anuradhapura).

Andere punten:

* Op zich kun je hotels steeds een lokatie naar voren boeken, dat werkt best (even bellen en reserveren). Je kunt ook alles boeken voor je gaat, maar dan verlies je wel flexibiliteit.

* Houd er rekening mee dat de treinen soms rijden wanneer ze rijden en niet strak aan de timetables word gehouden. Treinen is echt super goedkoop, op sommige trajecten (bijvoorbeeld naar Ella) is het wel slim je kaartjes al wat verder van te voren te kopen als je goede seats wilt (bijvoorbeeld bij Colombo Fort of in Kandy Railway Station). Derde klas moet je echt niet doen voor lange stukken, tweede klas (met airco als het kan) is op zich het beste compromis, maar eersteklas kan ook prima qua betaalbaarheid.

* Sri Lankanen zijn over het algemeen erg behulpzaam, maar zeggen ook snel wat je wilt horen in plaats van dat echt je vraag beantwoorden. Dus: stel open vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
rufio64 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:01:
Je programma lijkt me haalbaar. Het is goed om het grofweg in ieder geval gepland te hebben (qua waar je ongeveer wilt zitten), je kunt er altijd van afwijken. Ik ben eerder geweest, daarom een paar tips:

1. Leuke highlights die je wilt gaan zien. Sigiriya en de Leeuwenrots zijn volgens mij hetzelfde ding. Als je gaat: ga vroeg, in verband met hitte en drukte. Er zitten horzel nesten op de rots, die leveren nogmaalgesproken geen probleem op, maar de laatste jaren zijn er steeds meer touristen die daar niet met respect mee omgaan. Gevolg is dat die beesten aggressief worden en je niet meer omhoog mag. Het zou dus kunnen zijn dat je een slechte dag treft en dat gebeurd. Lukt het wel: dan is het uitzicht fantastisch, en zeker de moeite waard. Dambulla is ook de moeite waard, en ligt vrij dicht bij Sigiriya, een aanrader.

2. Polonnaruwa / Anuradhapura word je denk ik een beetje moe van dezelfde reunies en tempels, maar: als je het nooit gezien hebt is het wel okay om te gaan.

3. Kandy is best een mooie stad, veel te zien. Pas op bij de tempel van de tand, daar lopen nog wel eens "guides" rond (inclusief pasje om de nek), die feitelijk geen officiele guides zijn, en vervolgens erg veel geld vragen aan het einde van een rondleiding. Loop ofwel zelf rond, of regel een guide via de ticket offices aldaar. In het centrum aten we vaak bij het Muslim Hotel (is geen hotel, maar een restaurant). De botanische tuinen zijn een aanrader, vooral om te ontspannen.

4. Nuwara Eliya kan vrij koud zijn, neem dus ook wat warme kleding mee. Ik vond het niet heel bijzonder, maar het is best aardig om een keer te zien.

5. Horton Plains / World's End is echt prachtig, ga vroeg (erg vroeg: als in: voor de zon opkomt). Dit in verband met wolken, die blokkeren heel snel het uitzicht als het later word op de ochtend.

6. Ella is erg touristisch en heeft daardoor wel wat charme verloren, voor een wat puurdere ervaring kun je naar Haputale gaan, dat is een stuk minder toeristisch. Maar: het is maar net wat je wilt :)

7. Colombo is erg druk, vooral rond bijvoorbeeld Pettah. Het is wel leuk om er rond te kijken.

Andere dingen die je nog kan overwegen zijn: Adam's Peak (maar niet als het regenseizoen is), Galle (heeft veel charme, tegenwoordig ook wel erg toeristisch), een safari (Udawale is dan de meest logische keuze gezien waar je verblijft) - het is leuk, maar verwacht er niet te veel van. Alternatief is Yala. Sommige mensen vinden Trincomalee of Aragam Bay leuk, maar gezien jullie tijdsbeperking denk ik geen optie.

De meeste dingen kun je prima per trein doen (Kandy-Colombo, Galle-Colombo bijvoorbeeld), maar er zijn stukken waar een driver + auto huren handiger is (ik zou bijvoorbeeld Sigiriya doen als uitstap vanaf Kandy, in plaats van daar verblijven, eveneens Horton Plains als uitstap vanaf Bandarawela). Zoek van te voren de gangbare tarieven op en onderhandel, betaal niet te veel. Dat geld voor huurauto's, tuktuks, etc ...

Sowieso zijn sommige attracties die voorheen heel betaalbaar waren de laatste jaren vrij prijzig geworden door het aantrekkende toerisme. Soms moet je je denk ik afvragen of iets voldoende meerwaarde heeft (denk aan Polonnaruwa en Anuradhapura).

Andere punten:

* Op zich kun je hotels steeds een lokatie naar voren boeken, dat werkt best (even bellen en reserveren). Je kunt ook alles boeken voor je gaat, maar dan verlies je wel flexibiliteit.

* Houd er rekening mee dat de treinen soms rijden wanneer ze rijden en niet strak aan de timetables word gehouden. Treinen is echt super goedkoop, op sommige trajecten (bijvoorbeeld naar Ella) is het wel slim je kaartjes al wat verder van te voren te kopen als je goede seats wilt (bijvoorbeeld bij Colombo Fort of in Kandy Railway Station). Derde klas moet je echt niet doen voor lange stukken, tweede klas (met airco als het kan) is op zich het beste compromis, maar eersteklas kan ook prima qua betaalbaarheid.

* Sri Lankanen zijn over het algemeen erg behulpzaam, maar zeggen ook snel wat je wilt horen in plaats van dat echt je vraag beantwoorden. Dus: stel open vragen.
toon volledige bericht
Thanks voor de feedback. Wow, goede tips !

Mogelijkheden voor een safari heb ik ook al veel over gelezen. Maar we hebben al vaak een safari gedaan en op dit moment zien we er niet echt de meerwaarde van. We al alles vooraf in grote lijnen geboekt omdat we toch iets van een planning willen hebben. De komende tijd willen we gaan gebruiken om een beetje te finetunen. wellicht dat we nog wat aanpassingen gaan maken.
een auto met driver huren is inderdaad ook een optie. We zijn in Vietnam geweest. Veel hotel hebben daar een vaste taxi met driver om gasten rond te rijden. En die hebben dan vaste prijzen voor bepaalde trajecten. we zijn op die manier een paar keer van het ene naar het andere hotel gereden. erg relaxed wat betreft comfort en vervoer. Maar we voelde ons niet helemaal op ons gemak. We hadden het gevoel dat je de hele tijd met die man moet praten, ook omdat ze blijven vragen en vertellen. en als je dan met elkaar aan het praten bent zitten ze je wat aan te kijken. Daarom voor ons niet de eerste keuze wat betreft lange stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
Sparkiee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:28:
[...]

We zijn zelf 2 jaar geleden in Vietnam geweest. Toen hadden we ook in grote lijnen de hotel vooraf vast gelegd. Net zal nu. En vorig jaar in Amerika ook. Ik snap dat niets vastleggen meer vrijheid geeft. Maar aan de andere kant heb ik ook niet veel zin om "elke dag" te gaan zoeken naar een beetje leuk hotel enz. Uiteraard een persoonlijke voorkeur. 2 weken is idd kort. Helaas heeft mijn vriendin niet zoveel dagen als ik. En we zijn blij dat we na thuiskomst nog een paar dagen vrij hebben voordat we weer moeten gaan werken. Maar ik deel wel je mening dat langer ook leuker was geweest
Het hangt ervan af wat voor hotels je zoekt, met rondreizen maken mij de hotels niet enorm veel uit. Het hoeft geen 5* te zijn, zolang er maar een aardig bed is, met wat basic facilities. Als ik ergens heenga om waar ik meer vertroeteld wil, dan ga ik wel voor 5* O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 16:06

MM99

That is the way I am!

Vorig jaar heb ik drie weken door Sri Lanka gereisd. Een deel met de trein en een deel met "private driver".

Mijn ervaring, wanneer je met de trein wilt reizen, zorg dat je paar dagen van te voren al kaartjes koopt. Ze zijn vrij snel uitverkocht. Vooral eerste klas kaartje.
Voor private driver, je kan willekeurige hotel/b&b eigenaar vragen en ze kennen altijd wel iemand met een auto die je van plek a naar plek b willen brengen. Het zijn meestal wel vrij vaste prijzen, maar sommige proberen altijd hoger te zitten dan gewoonlijk. Kijk op trip advisor voor beetje standaard prijzen. Is een soort van taxi. Ze brengen je naar waar je moet zijn, en gaan dan weer weg.
Ook een tip, kijk of je toevallig andere toeristen vind waarmee je samen een private driver kan huren.

Als je tuk tuk neemt, neem ze niet direct vanaf station. Als toerist wordt je genaaid waar je bij staat. Iets buiten station gaat het al beter, maar toch altijd onderhandelen. Meestal kan er makkelijk 25% af. En wees niet beroerd om te zeggen dat je niet wilt als ze niet zakken. Er zijn genoeg tuktuks.

Als ik naar je planning kijk, vraag ik me af vanaf waar je Polonnaruwa / Anuradhapura wilt bezoeken. Het is best ver van Kandy om het op één dag te doen. En zoals eerder is vermeld, je krijgt snel gevoel van "o, weer zo een tempel". Ik raad je aan om één van de twee steden te doen. Twee is overbodig.

Ga niet naar Yale National Park. Zwaar overrated. De kans dat je leopard tegen komt is echt klein. Zelf heb ik het ook niet gezien. Er zijn betere en goedkopere waar veel meer olifanten zijn.

Kandy is een leuk stad. Over de tooth temple, ja... het is eigenlijk overrated, veelte duur, maar je moet het wel gezien hebben. Maar wees niet beroerd om naar buiten te gaan na een half uur. En zorg dat je er bent wanneer een "ceremonie" is. maar verwacht er niet veel van.
Udawatta Kele Sanctuary in Kandy is wel leuk om een wandeling te doen. Je kan je even terug trekken van de drukte van de stad.

Ella is toeristisch, maar je komt geen vervelende toeristen tegen. Het zijn meestal relaxte backpackers. Geen russische/australische hooligans/redneck types. Ella rock is wel leuk om te klimmen, maar reserveer maar gerust 4 tot 6 uur voor. En neem drinken en wat koekjes/broodjes mee.
Verder kan je in Ella ook leuk kook cursussen volgen. Als je koken leuk vind, raad ik het je zeker aan.

Wat ik niet in je planning zie, maar wel kan aanraden is Galle. Is een fort dat wel moeite waard is om te zien.

In Colombo is wel leuk om naar Galle Face beach te gaan voor een wandeling. Rond zonsondergang kan ik Nana's King Street Food tent daar aanraden en dan eigenlijk Kottu roti bestellen. Super lekker (ook al ziet het er niet uit.

Over eten gesproken, je kan op veel plekken "Snacks" kopen langs de weg. Zwaar aan te raden! Super lekker en kost niks.

Nog één tip, als je aankomt in Colombo airport, koop een simkaart daar van lokale provider! Ik ben even de naam vergeten welke provider ik had, maar denk dat het allemaal beetje het zelfde is. Zo uit mijn hoofd betaalde ik iets van 7.50 euro, voor 4 gig internet voor 1 maand. handig als je snel wat wilt opzoeken, of voor google maps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larick
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-08 05:34
2014 augustus 3 weken Sri Lanka,

Meeste is al genoemd hierboven. Ik vond het vrij eenvoudig om met enkel OV te reizen. Bus en trein zijn erg goedkoop en een leuke ervaring. Tuk tuk kan je overal naar toe nemen, ook voor verre afstanden maar stuk duurder dan OV.

In verhouding met andere Aziatische landen zijn de overnachtingen vrij duur. 15-25€ voor een kamer is niet ongebruikelijk. Hostels zag je toen niet heel veel, maar wel steeds meer ondertussen.

Eten van de straat is prima te doen en goedkoop. Je kan heel makkelijk restaurants vinden waar eten voor je neus klaar wordt gemaakt voor een paar euro.

Qua plekken zou ik Nuwara Eliya niet echt een aanrader vinden, ga liever een dag langer naar Ella en Galle. Vliegveld is dichter bij Negombo dan Colombo. Voor stranden bij Colombo zit je erg aan de zuidkant. Galle en Negombo hebben ook mooie stranden, misschien kan je Colombo en Negombo nog omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhof

robhof

Lembongan view

Sparkiee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Thanks voor de info. wat betreft de treinen, dat hadden we idd al gelezen ;) Ella en Galle willen we ook gaan bekijken. De tip van Boinkie, de Pidurangala heb ik ook over gelezen. Maar we willen graag naar de Leeuwenrots. en dat het wat kost, tja, je bent er dan wel. welke stukken heb je met Taxi en tuktuk gedaan? IK neem aan dat een tuktuk je niet megaver brengt? En past dat dan wel met bagage?
De chauffeur (geweldige man!) hadden we vanaf Negombo naar Anuradhapura en omgeving, Sigiriya en Trincomalee. Het plan was om daarna een taxi te nemen, maar onze chauffeur had tijd, wilde die rit en moest toch naar Kandy! Naar Ella en daar in de omgeving met de trein en daarna met de bus naar Mirissa. Dagtrip naar Galle met de tuktuk en terugreis naar Negombo met de taxi.

Een kookcursus in Ella (tip MM99) is inderdaad een aanrader! Wij hebben die gedaan bij Ella Spice Garden. Geweldig! De knoflookcurry... _/-\o_ En inderdaad ook veel prachtige wandelingen daar in de omgeving. Ook voor de wat minder fanatieke wandelaars, zoals ik. :)

Ik lees echt veel goede tips in de andere reacties, leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
MM99 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:46:
Vorig jaar heb ik drie weken door Sri Lanka gereisd. Een deel met de trein en een deel met "private driver".

Mijn ervaring, wanneer je met de trein wilt reizen, zorg dat je paar dagen van te voren al kaartjes koopt. Ze zijn vrij snel uitverkocht. Vooral eerste klas kaartje.
Voor private driver, je kan willekeurige hotel/b&b eigenaar vragen en ze kennen altijd wel iemand met een auto die je van plek a naar plek b willen brengen. Het zijn meestal wel vrij vaste prijzen, maar sommige proberen altijd hoger te zitten dan gewoonlijk. Kijk op trip advisor voor beetje standaard prijzen. Is een soort van taxi. Ze brengen je naar waar je moet zijn, en gaan dan weer weg.
Ook een tip, kijk of je toevallig andere toeristen vind waarmee je samen een private driver kan huren.

Als je tuk tuk neemt, neem ze niet direct vanaf station. Als toerist wordt je genaaid waar je bij staat. Iets buiten station gaat het al beter, maar toch altijd onderhandelen. Meestal kan er makkelijk 25% af. En wees niet beroerd om te zeggen dat je niet wilt als ze niet zakken. Er zijn genoeg tuktuks.

Als ik naar je planning kijk, vraag ik me af vanaf waar je Polonnaruwa / Anuradhapura wilt bezoeken. Het is best ver van Kandy om het op één dag te doen. En zoals eerder is vermeld, je krijgt snel gevoel van "o, weer zo een tempel". Ik raad je aan om één van de twee steden te doen. Twee is overbodig.

Ga niet naar Yale National Park. Zwaar overrated. De kans dat je leopard tegen komt is echt klein. Zelf heb ik het ook niet gezien. Er zijn betere en goedkopere waar veel meer olifanten zijn.

Kandy is een leuk stad. Over de tooth temple, ja... het is eigenlijk overrated, veelte duur, maar je moet het wel gezien hebben. Maar wees niet beroerd om naar buiten te gaan na een half uur. En zorg dat je er bent wanneer een "ceremonie" is. maar verwacht er niet veel van.
Udawatta Kele Sanctuary in Kandy is wel leuk om een wandeling te doen. Je kan je even terug trekken van de drukte van de stad.

Ella is toeristisch, maar je komt geen vervelende toeristen tegen. Het zijn meestal relaxte backpackers. Geen russische/australische hooligans/redneck types. Ella rock is wel leuk om te klimmen, maar reserveer maar gerust 4 tot 6 uur voor. En neem drinken en wat koekjes/broodjes mee.
Verder kan je in Ella ook leuk kook cursussen volgen. Als je koken leuk vind, raad ik het je zeker aan.

Wat ik niet in je planning zie, maar wel kan aanraden is Galle. Is een fort dat wel moeite waard is om te zien.

In Colombo is wel leuk om naar Galle Face beach te gaan voor een wandeling. Rond zonsondergang kan ik Nana's King Street Food tent daar aanraden en dan eigenlijk Kottu roti bestellen. Super lekker (ook al ziet het er niet uit.

Over eten gesproken, je kan op veel plekken "Snacks" kopen langs de weg. Zwaar aan te raden! Super lekker en kost niks.

Nog één tip, als je aankomt in Colombo airport, koop een simkaart daar van lokale provider! Ik ben even de naam vergeten welke provider ik had, maar denk dat het allemaal beetje het zelfde is. Zo uit mijn hoofd betaalde ik iets van 7.50 euro, voor 4 gig internet voor 1 maand. handig als je snel wat wilt opzoeken, of voor google maps.
toon volledige bericht
Thanks voor de tips. Ik ga zeker overwegen om nog wat met de planning te schuiven. Sim kaart, goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

robhof schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:10:
[...]

Een kookcursus in Ella (tip MM99) is inderdaad een aanrader! Wij hebben die gedaan bij Ella Spice Garden. Geweldig! De knoflookcurry... _/-\o_ En inderdaad ook veel prachtige wandelingen daar in de omgeving. Ook voor de wat minder fanatieke wandelaars, zoals ik. :)
haha daar hebben wij het ook gedaan! Leuk die tuin met kruiden.
Maar achteraf gezien zou ik misschien eerder Matey Hut aanraden. We hebben daar later gegeten, en de eten was echt stuk lekkerder, en ik zag dat je daar ook kook cursus kon volgen.
Het is wel een stuk kleiner plek, maar dat moet de pret niet bederven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Sparkiee schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:20:
[...]

Thanks voor de tips. Ik ga zeker overwegen om nog wat met de planning te schuiven. Sim kaart, goed idee :)
Persoonlijk zou ik Polonnaruwa / Anuradhapura overslaan als je twee weken gaat. Je komt op genoeg plekken ook tempels tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-08 20:49
Ik heb wel een aantal trein ritten in Sri Lanka gemaakt. Kaartjes vooraf kopen is vrijwel nooit nodig, al kan het wel handig zijn als je een druk toeristisch stuk hebt en perse 1e klas wil zitten. Zoals de omgeving van Ella.

Dat gezegd, 1e klas is overrated. Gewoon 2e klas gaan. Kun je ook zitten op bankjes/stoelen met een kussen en je hebt een wc. Over eten en drinken hoef je je niet druk te maken, bij ieder redelijk groot station komen verkopers met koud water en eten door de trein gelopen. Kost meestal maar 50-100 rupiah ofzo.

Als je een park wil bezoeken, ga naar Uda Walawa. Heb zelf een nachtje bij "The Countryside Hotel" geslapen in Uda Walawe. Wordt gerund door een jonge gozer die goed engels spreekt en geweldige huisjes verhuurd voor 20e per nacht. Beste douches en bedden die ik in heel Sri Lanka gehad heb xD Tip: hij kan ook een tourtje regelen door dat park, is bereid om gewoon de kosten te delen met andere mensen en niet van die onzin zoals je vaak ziet, van 2 man per jeep die allen de volle mep betalen. Hij zet er gewoon 4-6 in en deelt de kosten. Scheelt een hoop geld.

Oh, de bus is ook een heel goed alternatief. Vaak even snel of sneller dan de trein, kost ook geen kloot (Galle-Matara 150 rupiah). Als je tegen de kaartjesman zegt waar je eruit moet kunnen ze je een seintje geven als je er bijna bent.

Edit:
Tuktuk is 50 rupiah per kilometer.
Bier is vaak niet te koop in supermarkten, maar van die soort gaten in de muur met tralies er voor... _/-\o_ Vraag ff aan een Tuktuk driver waar je dat kunt halen, die weten dat wel. Lion bier is O-)

[ Voor 19% gewijzigd door useruser op 07-07-2017 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
useruser schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:31:
Ik heb wel een aantal trein ritten in Sri Lanka gemaakt. Kaartjes vooraf kopen is vrijwel nooit nodig, al kan het wel handig zijn als je een druk toeristisch stuk hebt en perse 1e klas wil zitten. Zoals de omgeving van Ella.

Dat gezegd, 1e klas is overrated. Gewoon 2e klas gaan. Kun je ook zitten op bankjes/stoelen met een kussen en je hebt een wc. Over eten en drinken hoef je je niet druk te maken, bij ieder redelijk groot station komen verkopers met koud water en eten door de trein gelopen. Kost meestal maar 50-100 rupiah ofzo.

Als je een park wil bezoeken, ga naar Uda Walawa. Heb zelf een nachtje bij "The Countryside Hotel" geslapen in Uda Walawe. Wordt gerund door een jonge gozer die goed engels spreekt en geweldige huisjes verhuurd voor 20e per nacht. Beste douches en bedden die ik in heel Sri Lanka gehad heb xD Tip: hij kan ook een tourtje regelen door dat park, is bereid om gewoon de kosten te delen met andere mensen en niet van die onzin zoals je vaak ziet, van 2 man per jeep die allen de volle mep betalen. Hij zet er gewoon 4-6 in en deelt de kosten. Scheelt een hoop geld.

Oh, de bus is ook een heel goed alternatief. Vaak even snel of sneller dan de trein, kost ook geen kloot (Galle-Matara 150 rupiah). Als je tegen de kaartjesman zegt waar je eruit moet kunnen ze je een seintje geven als je er bijna bent.

Edit:
Tuktuk is 50 rupiah per kilometer.
Bier is vaak niet te koop in supermarkten, maar van die soort gaten in de muur met tralies er voor... _/-\o_ Vraag ff aan een Tuktuk driver waar je dat kunt halen, die weten dat wel. Lion bier is O-)
toon volledige bericht
Thanks voor de tips. En dat bier uit gaten in de muur met tralies er voor? Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
Bij de Dialog, (overal te vinden in de steden) koop je voor 8 euro een simkaart met 12 gig. Afgelopen jaar gedaan. Niet op het vliegveld, daar naaien je ze een oor aan :) Mocht je naar Galle gaan pak dan ook het schildpadden verblijf aan. Goed werk dat ze doen en je kan er leuk rondkijken. Niet heel groot, wel leuk om te zien wat voor werk ze doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Boinkie op 07-07-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-08 20:49
Sparkiee schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:13:
[...]

Thanks voor de tips. En dat bier uit gaten in de muur met tralies er voor? Ben benieuwd :)
Heb op dit moment geen foto's van mijzelf. Maar een beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://shitbeers.files.wordpress.com/2016/05/83815636.jpg?w=300&h=199

Heeft te maken met de wet daaro begreep ik van een tuktuk chauffeur. Mag geen bier verkopen tussen uur x en x, niet dicht bij scholen/woningen en overheidsgebouwen. Geen reclame etc.

Komt er dus op neer dat er ergens een klein tralie raampje is waar je bier moet halen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
Een update van mijn kant.
We (ik en mijn vriendin) zijn al 12 jaar samen op vakantie aan het gaan. Daarbij zijn we al op veel plekken geweest. Java, Bali, Amerika, Vietnam, Cuba…… om duidelijk te maken dat we geen groentjes zijn op reis gebied. Maar deze keer hebben we iets gedaan wat we nog nooit eerder gedaan hebben. We zijn een week eerder terug naar huis gekomen. Alles wat mis kon gaan en tegen kon vallen is ook gebeurd.
Bij aankomst in Negombo (om 4:00 in de ochtend) was het hotel dicht. Uiteindelijk een half uur later de deur open. 2 nachten in Negombo op een kamer die niet gepoetst werd, geen schone handdoeken. Zeer beperkt ontbijt. Niet veel te zien in Negombo en de eerste indruk van Sri Lanka viel tegen. Vies, regen, “saai”. Het hotel kon ons ook niet helpen met treintickets en gaf aan dat we tijd genoeg hadden. Een ritje naar Chilaw gemaakt voor de grootste Siva tempel van Sri Lanka.
Van Negombo per taxi naar Sigiraya. Onderweg nog naar Dambula en Polonnaruwa geweest. Bij aankomst leek het hotel van buiten goed. Maar net als in Negombo waren we ook hier de enige toeristen. Beperkt ontbijt. In de omgeving niks van winkeltjes o.i.d. Alleen de Leeuwenrots als hoogtepunt. Weer heel veel regen. Hier waren we dus 2 dagen. Slecht geslapen. Meerdere keren de stroom uitgevallen waardoor het flink warm was op de kamers.
Van Sigiraya naar Kandy. Hier 2 uur op het station bezig geweest. Maar voor de rest van de maand geen enkel ticket meer beschikbaar, zelfs geen staplaats. Kandy wordt omschreven als gemoedelijk. We hebben in Kandy 3 nachten gehad. Voor ons een hel. Van dat gemoedelijke hebben we niks gemerkt. Alleen regen, ontzettend druk, smog van de uitlaatgassen, tuktuks overal waar je loopt. De tempel van de tand is wel mooi en daar krijg je wel een aantal uur om. Ook is er een mall (KCC) waar een foodcourt en een Burger King is. Aan de andere kant ligt een café waar je koffie en gebak krijgt. Wandelen rond het meer is aan een kant leuk, de andere kant ligt direct lans de weg, geen aanrader.
Uiteindelijk hebben we geen tickets om verder te komen in onze reis, hebben we geen taxi omdat de bedrijven die ik mail niet naar die plekken rijden. Daarnaast zijn we al veel geld kwijt aan taxi’s, aan de entree gelden, geld voor schoen bewaking, eten, drinken. Na een week regens, vuiligheid, kabaal, smog en tegenvallende bezienswaardigheden hebben we besloten onze tickets om te boeken en naar huis te komen.
De reisgidsen die we gelezen hebben en ook de forums, vertellen allemaal dat makkelijk te regelen is om een treinkaartje te krijgen. Dat je als je 2 dagen vooraf gaat je echt wel op tijd bent. Niet dus. Ook wordt er gesproken over geweldige natuur, mooie omgeving en super vriendelijke mensen. Dat laatste klopt, maar ze kunnen niet echt helpen omdat ze vaak niet snappen wat je wil. En wellicht komt het doordat we al zoveel gezien hebben. En nee, we zijn niet in al die aanbevolen restaurants geweest. Maar normaal plannen we ook in grote lijnen de reis en kijken we ter plekken wat we allemaal willen doen. Het was lastig om hier iets geregeld te krijgen. En ook was er helemaal niet zoveel te zien. Dat viel ons ook tegen. Ook het feit dat we op die week tijd nog niet eens 20 andere toeristen hebben gezien viel erg op.
Waarschijnlijk zijn er heel veel mensen die het wel leuk vonden, die nog eens terug zouden willen gaan. Maar na terugkomst hebben we van meerdere gehoord en gelezen dat ze eerder terug zijn gekomen. Ook via bekende van ons. Dus we zijn niet de enige.
Ik wil Sri Lanka niet negatief beoordelen. Er zullen zat mensen zijn die het wel geweldig vinden. Maar voor ons heeft deze reis het niet gemaakt. Of het komt door te hoge verwachtingen, teveel gezien, teveel regen en dingen die mis gaan, of een combinatie van dit alles, geen idee. Maar helaas dit was dit jaar een mindere reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhof

robhof

Lembongan view

Als je veel reist, kan dit een keer gebeuren. Regen kan sowieso een flinke spelbreker zijn op bepaalde bestemmingen. Vervelend voor jullie!

Ik ken ook veel mensen die in Sri Lanka zijn geweest, waarvan een aantal naar aanleiding van onze prachtige reis. Stuk voor stuk zeer goede ervaringen. Zelf hebben wij een mindere ervaring gehad met Cuba. Samenloop van omstandigheden, want ook dat was/is een geweldig land.

Gevalletje domme pech denk ik. Uithuilen en op naar de volgende trip! 😉
Pagina: 1