Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC, max €2500-ish

Pagina: 1
Acties:

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 10:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming, en dan specifiek triple-screen/VR. De games moeten minimaal 60 fps halen op high/max settings op 3 monitors (3x1080p of 3x1440p, daar ben ik nog niet over uit), en (obviously) 90 fps in VR/2160P.

Ik wil later echter ook nog 3d modelling kunnen gaan doen (geen CAD, 'gewoon' 3dsmax/blender/whatever voor gebruik in games).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen directe max in gedachten, maar als het rond de €2500,- kan blijven, deste beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles mag nieuw. Mijn huidige systeem is nog van 2011 (good old 2500k), dus daar kan ik weinig van meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Whatever's necessary.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met AMD videokaarten heb ik altijd al nare ervaringen gehad. We kunnen op de één of andere manier niet echt door één deur, en altijd als ik het toch nog eens heb geprobeerd kwam ik bedrogen uit. NVidia is dus 'the way to go' voor mij. Hierbij hebben MSI en Asus mijn voorkeur ivm de koelers die ze gebruiken.

Ditzelfde geldt voor de CPU, waar ik in principe Intel liever heb dan AMD. Ik ben niet van plan om de CPU van het systeem later nog te upgraden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte is niet erg belangrijk, het wordt een stationair systeem. Wat wel belangrijk is is stilte en temperatuur, het moet allemaal te behappen zijn en niet teveel aandacht vragen. Waterkoeling is hierbij echter niet nodig. Ik wil hierbij niet zelf nog zaken gaan modden aan aparte onderdelen (dus geen aftermarket koelers op de GPU bijvoorbeeld).

Het systeem moet minimaal de komende 3-4 jaar mee kunnen gaan zonder upgrades, met uitzondering van de videokaart en het RAM. Ik wil dus ook graag het nieuwste van het nieuwste hebben (tot op zekere hoogte). Ik heb vroeger altijd een stapje lager gekocht, en nu ik de middelen heb wil ik graag mijzelf eens verwennen :) 'Wacht maar tot x of y komt' is dan ook niet nodig, tegen de tijd dat die er zijn zal z weer straks komen, enzovoorts.

Ga je overklokken?
Ik wil het als optie hebben, maar ik ga dit niet direct doen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al een build in gedachten, maar ik wil kunnen sparren over de onderdelen.

Ik heb veel reviews gelezen over allerhande onderdelen, maar ik ben nog niet helemaal thuis in moederborden en RAM en vraag me af of de keuzes in mijn lijstje wel zo goed zijn. Zijn er betere/goedkopere opties die hetzelfde bereiken en vergelijkbaar uitzien? Het rood/zwart thema is wel zo esthetisch verantwoord (dus ook MSI als videokaart in eerste instantie) :)

Ook twijfel ik over de CPU. Zou ik het bij een 7700K houden, of toch voor een 7740X gaan, waarbij ik ook een ander moederbord nodig heb? Is dit wel nodig als ik de CPU niet meer ga upgraden? Tegen de tijd dat een 7740X niet meer voldoende is heb ik namelijk het donkerbruine vermoeden dat er een nieuwe socket is met betere opties dan een i9 bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat er veel fout kan gaan met de SSD's die ik gekozen heb, maar ik weet niet of m.2 wel 'de toekomst' is of dat ik beter voor een normale SATA SSD kan gaan. Het moeten er wel 2 zijn,1 kleinere voor Windows en apps, en 1 grotere voor games.

De videokaart is een MSI, want die heeft de goede kleur :P Maar ook een fatsoenlijke koeler, en ik heb goede ervaringen met het merk. Hieraan moeten wel straks 3 monitors hangen met bij voorkeur dezelfde interface (ik wil eigenlijk geen adapters nodig hebben van dp -> hdmi bijvoorbeeld ivm de verschillende signalen). SLI vermijd ik liever, vanwege zowel de benodigde stroom als mogelijke compatibiliteitsproblemen.

Als laatste, de kast: Ik vind het moeilijk om iets fatsoenlijks te vinden. "The obvious choice" is een Fractal Design R5, maar ik weet niet 100% zeker of hier een 1080ti zonder problemen in gaat passen (en blijkbaar is de temperatuur in die kast niet zo bijzonder goed). De kast in mijn lijst is dan ook eerder een placeholder. Hier wil ik eigenlijk graag iets vinden wat goed uitziet, maar wel terughoudend is (geen extreme casemods of alienware pyramidekasten). Een verlichte fan in de voorkant of een venster is wel de max aan 'bling', maar het belangrijkste is dat hij stil is, USB poorten op een bereikbare plek heeft en redelijk makkelijk in te bouwen is. Hier sta ik dus wel open voor uiteenlopende suggesties.

Wat ik al in gedachten had:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 343,49€ 343,49
1Asus ROG Maximus IX Hero€ 260,50€ 260,50
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 751,49€ 751,49
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Zwart€ 173,01€ 173,01
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,95€ 75,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVR€ 160,-€ 160,-
1Seasonic Platinum Series 760 Watt€ 127,80€ 127,80
1Samsung 960 EVO 1TB€ 449,-€ 449,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,32€ 124,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.465,56

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

• Dylan_R
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11 12:24
'Ik wil het als optie hebben, maar ik ga dit niet direct doen.'

Dit vind ik altijd zo omslachtig doe het gelijk. of anders koop geen K versie er komt uiteindelijk toch niks van. En uiteindelijk gewoon een verspilling van geld.

[ Voor 11% gewijzigd door Dylan_R op 05-07-2017 11:41 ]

• Khrome
Dylan_R schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:41:

Dit vind ik altijd zo omslachtig doe het gelijk. of anders koop geen K versie er komt uiteindelijk toch niks van. En uiteindelijk gewoon een verspilling van geld.
Nou ja, ik wil ermee experimenteren nadat het systeem loopt. Mijn 2500K heb ik op 4GHz lopen en dat bevalt wel, ik ben wel nieuwsgierig of ik eenzelfde soort resultaat haal met een 7700K (naar 4.8-5GHz zonder al teveel moeite).

Ik bedoel alleen dat ik niet het systeem bouw, eerst een dagje ga overklokken en dan pas iets ermee ga doen.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Je maakt stevig dure keuzes voor je moederbord, kast, koeler, geheugen, voeding en ssd. Als je daar wat in snoeit kan je naar een processor die echt verschil maakt.

Bijvoorbeeld met deze onderdelen:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: Intel Core i7-7820X (Boxed)
pricewatch: MSI X299 Raider

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 05-07-2017 11:55 ]

• Khrome
Jesse schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:50:
Je maakt stevig dure keuzes voor je moederbord, kast, koeler, geheugen, voeding en ssd. Als je daar wat in snoeit kan je naar een processor die echt verschil maakt.

Bijvoorbeeld met deze onderdelen:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: Intel Core i7-7820X (Boxed)
pricewatch: MSI X299 Raider
Bedankt voor de suggestie! De 7820 stond nog niet op mijn radar.

De voeding is voor mij toch wel een houdertje, maar misschien dat 660w wel voldoende is. Ik heb extreem goede ervaringen met SeaSonic en dat vind ik wel een meerprijs waard.

Als ik voornamelijk ga gamen, is de 7820 dan wel nog een goede keuze, of is dit meer met renderen in het achterhoofd gekozen?

Verder wil ik zowiezo (ff updaten in de OP) 2 verschillende fysieke schijven hebben. Eén voor Windows/apps en de ander voor games/bewerking (verdere opslag gebeurt via een server/nas). Misschien een persoonlijke keuze, maar ik vind het fijn als die apart blijven ivm wat kleine dingetjes :) M.2 schijven zouden daarbij ook een heel stuk sneller zijn.

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 09:47
Ik dacht dat er wel aardige problemen waren moet de koeling van die 7820. Was meer het probleem om 130 watt door een enkele aansluiting te trekken, waardoor de kabels te heet werden.

mijn pc

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-11 14:47
Rusky schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:18:
Ik dacht dat er wel aardige problemen waren moet de koeling van die 7820. Was meer het probleem om 130 watt door een enkele aansluiting te trekken, waardoor de kabels te heet werden.
Was dat niet bij de 7900 en niet bij deze?

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11 18:51

nXXt

Carpe omnia

Bij mijn weten blinken de NVMe-schijven eigenlijk vooral uit in situaties met extreem veel doorvoer, o.a. videobewerking. Voor de meeste andere 'real world' scenario's zul je weinig verschil merken met een iets langzamere ssd.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:13

ja3

Ook al is de 7820X in theorie natuurlijk een veel snellere en toekomstbestendigere processor. Ik denk dat de meeste games net iets beter draaien op de 7700K. Als je flink wilt gaan overclocken hierbij kan de 7740X nog een optie zijn maar afhankelijk van de prijs van het moederbord is dat gewoon zonde van het geld.

Hier een review van de 7820X:

https://www.overclock3d.n...7820x_skylake_x_review/16

• Khrome
ja3 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:32:
Ook al is de 7820X in theorie natuurlijk een veel snellere en toekomstbestendigere processor. Ik denk dat de meeste games net iets beter draaien op de 7700K. Als je flink wilt gaan overclocken hierbij kan de 7740X nog een optie zijn maar afhankelijk van de prijs van het moederbord is dat gewoon zonde van het geld.

Hier een review van de 7820X:

https://www.overclock3d.n...7820x_skylake_x_review/16
Ik zie dat de X processors ook toch weer een paar watjes meer slurpen voor niet veel meer performance (als het al zo ver komt)... Nog niet eens gemerkt. Ik heb dan het gevoel dat ik dan toch beter ben opgeheven met de 7700k. Tegen de tijd dat die niet meer voldoende zal zijn zal het ook tijd zijn voor een heel nieuw platform dunkt mij.

• Jesse
Een 7740X lijkt me geen upgrade vanaf een 7700K.
Een 7820X heeft dubbel zo veel cores met dezelfde turbo freq. Dat is als je gaat renderen letterlijk 2x zo snel. (Natuurlijk gebruikt dat wat meer stroom.) Zie https://www.overclock3d.n..._7820x_skylake_x_review/6
Ik stel die 7820X voor omdat je een budget hebt waar het (prima) in past. Als je de 7700K kiest kom je in de situatie dat je voor bijna 1000 euro minder een net zo snelle pc kan bouwen. Al die andere dure onderdelen (nvme ssd's, kast, mobo, koeler, geheugen en voeding) gaan voor je gebruikservaring dat verschil niet maken.

Als alleen gamen telt dan voegt de 7820X nog niet zo veel toe, maar met het argument van meer cores wordt vandaag de dag wel iedereen naar een Ryzen gepraat. M.a.w. de consensus is dat die cores zich de komende jaren ook in games zeker gaan bewijzen.

[ Voor 46% gewijzigd door Jesse op 05-07-2017 14:39 ]

• Khrome
Jesse schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:26:
Een 7740X lijkt me geen upgrade vanaf een 7700K.
Een 7820X heeft dubbel zo veel cores met dezelfde turbo freq. Dat is als je gaat renderen letterlijk 2x zo snel. (Natuurlijk gebruikt dat wat meer stroom.) Zie https://www.overclock3d.n..._7820x_skylake_x_review/6
Ik stel die 7820X voor omdat je een budget hebt waar het (prima) in past. Als je de 7700K kiest kom je in de situatie dat je voor bijna 1000 euro minder een net zo snelle pc kan bouwen.

Als alleen gamen telt dan voegt de 7820X nog niet zo veel toe, maar met het argument van meer cores wordt vandaag de dag wel iedereen naar een Ryzen gepraat. M.a.w. de consensus is dat die cores zich op termijn zeker gaan bewijzen.
http://www.in.techspot.co...7820x-and-i7-7800x-review

Qua gaming lijkt de 7820 zelfs iets achter te lopen op de 7700, dat had ik niet verwacht... Die power consumption is ook best insane als je cpu heavy taken gaat uitvoeren of gaat overklokken. Dit soort artikelen stuurt me toch weer terug richting de 7700k - Passieve rendertaken zijn ook niet zo super belangrijk voor mij, omdat ik het modellen meer voor games doe dan iets anders.

De 7700k heeft ook nog steeds 8 threads, en voor games hiervan effectief gebruik gaan maken zijn we ook al een paar jaar verder denk ik.

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 09:47
Heb ook even vergelijkingen gekeken met 7700K en de 7820X. de 7820X is ook single core wat sneller, omdat hier de turbo aardig agressief gaat werken. Daarnaast heb je dan inderdaad wel 8 cores (16 threads) voor het renderen.
Voor gaming maakt dat niet veel uit daar heb je nu meer aan een goede videokaart (maar die heb je al, want een 1080 ti is aardig overkill)
Heb zelf ff een systeem in wenslijst gemaakt met 7700K en 7820X, voor 2000 euro kan je dan wel klaar wezen

mijn pc

• Jesse
Jesse schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:26:
*knip*
Een 7820X heeft dubbel zo veel cores met dezelfde turbo freq.
*knip*
Oops, ik zie nu dat de turbo freq verkeerd gespecificeerd staat in de pricewatch.

Anyway. De 7700K is een prima proc, maar je hebt daarmee zeker niet de meeste performance voor 2500 euro. Zoals goed te zien in die test van overclock3d is voor renderen ook een Ryzen 7 een veel betere keuze. En die verschillen zijn daarbij ook veel groter dan in de game benchmarks, waar de cpu nauwelijks verschil maakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Jesse op 05-07-2017 15:17 ]

• Khrome
Jesse schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:49:
[...]

Oops, ik zie nu dat de turbo freq verkeerd gespecificeerd staat in de pricewatch.

Anyway. De 7700K is een prima proc, maar je hebt daarmee zeker niet de meeste performance voor 2500 euro. Zoals goed te zien in die test van overclock3d is voor renderen ook een Ryzen 7 een veel betere keuze. En die verschillen zijn daarbij ook veel groter dan in de game benchmarks, waar de cpu nauwelijks verschil maakt.
Als het op flink minder dan 2500 uitkomt is het ook goed hoor :P

Ik heb mijn OP ook iets aangepast. Mijn definitie van 'renderen' klopte niet helemaal, ik ben er meer op uit om dingen te modellen om in games te gebruiken, dus geen 'dure' scenes of filmpjes. In dat opzicht is er dus geen absolute noodzaak om 8+ fysieke cores te hebben. ( De OP heb ik hierop iets aangepast).

De vraag is dan eerder of 4 cores/8 threads (meer dan) voldoende zijn voor gaming en andere real-time rendering dingetjes. De 6-8 core CPU's zijn dan wel sneller in abstracte zaken, maar die liggen nét iets buiten waar ik in geïnteresseerd ben, ook slurpen ze een hoop meer stroom (meer warmte, mogelijk meer geluid, etc), dus ik twijfel sterk of ik meer dan een 7700K nodig heb.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:13

ja3

Ik zou zelf een goedkoper moederbord nemen. Bij deze ROG modellen betaal je toch een stukje marketing van ASUS. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende:
pricewatch: MSI Z270 SLI Plus

• Khrome
ja3 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:19:
Ik zou zelf een goedkoper moederbord nemen. Bij deze ROG modellen betaal je toch een stukje marketing van ASUS. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende:
pricewatch: MSI Z270 SLI Plus
Goeie suggestie! Ik kwam eerst bij de asus uit vanwege wat artikelen over de beste z270 moederborden... Beetje teveel naar het flashy design gekeken, de MSI ziet er ook best goed uit.

Ik heb ook wat onderdelen vervangen in de lijst, ik kom nu op bijna 500 euro minder uit met nog steeds best leuke onderdelen (bedankt voor de suggesties iedereen!).

Omdat gaming toch de primaire taak blijft blijf ik voorlopig bij de 7700k. Misschien een gok, maar het zal denk ik wel een paar jaartjes duren voordat er meer games gaan komen die meer dan 4 cores kunnen gebruiken, laat staan dit ook gaan doen, en tegen die tijd zal ik weer naar een volledig nieuwe bak gaan kijken ipv enkel een cpu upgrade. De huidige 6+ cores van intel zijn ook nogal stroomvretend naar wat ik hierover heb kunnen vinden, waar de 7700k net relatief zuinig is (groot pluspunt).

Qua RAM ben ik voor de Crucial set gegaan. Ik heb wat reviews zitten nalezen, en het setje blijkt nogal te overperformen in vergelijking tot de prijs, dus dat was een no-brainer.

De SSD's heb ik vervangen door de SATA versies. M.2 lijkt inderdaad vrijwel niets toe te voegen.

De PSU is nog steeds SeaSonic, maar 660W moet wel voldoende zijn voor dit systeem. SLI ga ik toch niet aan beginnen tot het wat meer mainstream gaat of kan worden.

De case heb ik ook vervangen, maar daarvoor moet ik nog wel wat meer gaan researchen. Deze is echter een goed beginsel, maar ik wil denk ik toch wel iets vergelijkbaars hebben met wat meer stijl, minder droog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 339,50€ 339,50
1MSI Z270 SLI Plus€ 143,51€ 143,51
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 751,49€ 751,49
1be quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 74,95€ 74,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,95€ 75,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 118,95€ 118,95
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 119,95€ 119,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 321,-€ 321,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.038,30

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De non K-versie is anders iets van 400MHz langzamer en het prijsverschil is minimaal. ;)

Als advies voor de TS:
Neem als moederbord de pricewatch: Gigabyte AORUS GA-Z270X-GAMING 7. Deze heeft een Creative geluidschip onboard en geeft beter geluid dan de Realtek's die je elders op moederborden (alleen Gigabyte Aorus Gaming moederborden hebben het) tegenkomt. Tevens is het moederbord 2 tientjes goedkoper.

Neem voor de videokaart de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G, qua clocksnelheden zit er 0 verschil in qua prestaties, maar wel merkbaar in het geluid. De Gigabyte is de stilste van alle GTX 1080ti kaarten. Je kan de GPU via Gigabyte registreren, dan krijg je 2 jaar aanvullende garantie en heb je in totaal 4 jaar garantie, in plaats van 2 jaar. Ook geen verkeerd voordeeltje, dacht ik zo. Is weliswaar iets duurder, maar mijns inziens de prijs meer dan waard!

Het RAM kan iets goedkoper; pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 deze is 15 euro goedkoper dan wat jij gekozen hebt. :)

In het magazine van Hardware.info stond in de mei editie van dit jaar een CPU koeler roundup. Daarbij kwamen een aantal koelers goed uit de bus. Hoe de koeler uit de bus komt die jij noemt weet ik even niet meer, maar er is, voor vergelijkbare prijzen, betere koeling te krijgen. Zelf heb ik pricewatch: Noctua NH-U14S, die volgens mij volgens vergelijkbaar presteerd of net iets beter, maar wel goedkoper is. :) Het grotere broertje hiervan, de NH-D15 zo uit mijn hoofd is drie tientjes duurder en geeft in de overzichten van Hardware.info slechts 1 graden celsius verschil. Mijns inziens een te groot prijsverschil, voor marginaal mindere performance en je krijgt wel een luidruchtigere koeling, vandaar dat ik de wat kleinere variant gekozen heb. :)

Over jouw vraag van de case: een GTX 1080ti gaat gemakkelijk passen in een mooie, degelijke ATX kast zoals de Fractal R5.

[ Voor 82% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2017 17:53 ]

• Khrome
CH40S schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:42:
[...]
De non K-versie is anders iets van 400MHz langzamer en het prijsverschil is minimaal. ;)

Als advies voor de TS:
Neem als moederbord de pricewatch: Gigabyte AORUS GA-Z270X-GAMING 7. Deze heeft een Creative geluidschip onboard en geeft beter geluid dan de Realtek's die je elders op moederborden (alleen Gigabyte Aorus Gaming moederborden hebben het) tegenkomt. Tevens is het moederbord 2 tientjes goedkoper.

Neem voor de videokaart de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G, qua clocksnelheden zit er 0 verschil in qua prestaties, maar wel merkbaar in het geluid. De Gigabyte is de stilste van alle GTX 1080ti kaarten. Je kan de GPU via Gigabyte registreren, dan krijg je 2 jaar aanvullende garantie en heb je in totaal 4 jaar garantie, in plaats van 2 jaar. Ook geen verkeerd voordeeltje, dacht ik zo. Is weliswaar iets duurder, maar mijns inziens de prijs meer dan waard!

Het RAM kan iets goedkoper; pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 deze is 15 euro goedkoper dan wat jij gekozen hebt. :)

In het magazine van Hardware.info stond in de mei editie van dit jaar een CPU koeler roundup. Daarbij kwamen een aantal koelers goed uit de bus. Hoe de koeler uit de bus komt die jij noemt weet ik even niet meer, maar er is, voor vergelijkbare prijzen, betere koeling te krijgen. Zelf heb ik pricewatch: Noctua NH-U14S, die volgens mij volgens vergelijkbaar presteerd of net iets beter, maar wel goedkoper is. :) Het grotere broertje hiervan, de NH-D15 zo uit mijn hoofd is drie tientjes duurder en geeft in de overzichten van Hardware.info slechts 1 graden celsius verschil. Mijns inziens een te groot prijsverschil, voor marginaal mindere performance en je krijgt wel een luidruchtigere koeling, vandaar dat ik de wat kleinere variant gekozen heb. :)

Over jouw vraag van de case: een GTX 1080ti gaat gemakkelijk passen in een mooie, degelijke ATX kast zoals de Fractal R5.
Het moederbord en de videokaart ga ik even bekijken. Ik dacht dat MSI en Asus juist de stilste koelers hadden!

Ik heb voor het RAM trouwens een nog goedkopere optie gevonden die ook nog goed blijkt te zijn - Wat vind je van de nieuwe lijst in mijn eerdere post?

De Fractal is verder zo een obvious choice eigenlijk, maar ik ga hem nog eens checken.

Wat betreft de koeler: Stilte is wel belangrijk en dat is waar de Be Quiet op uitblinkt. Ik dacht dat de Noctua toch net iets minder op dat vlak presteerde.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Grootste verschil is de snelheid, de Crucial Ballistix die je nu voor ogen hebt, zijn 3000MHz latjes, de latjes die je eerst op het oog had, zijn 3200MHz. ;) Qua performance maakt het volgens mij weinig verschil. Enige is misschien alleen dat deze Crucial minder overclock potentieel heeft.

• Khrome
CH40S schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:44:
Grootste verschil is de snelheid, de Crucial Ballistix die je nu voor ogen hebt, zijn 3000MHz latjes, de latjes die je eerst op het oog had, zijn 3200MHz. ;) Qua performance maakt het volgens mij weinig verschil. Enige is misschien alleen dat deze Crucial minder overclock potentieel heeft.
Er lijkt miniem verschil te zitten tussen 3000 en 3200 mhz geheugen over het algemeen, vandaar dat ik ook dat stapje omlaag ben gegaan. RAM overclocken ga ik in geen geval doen, want ik zit niet graag met voltages etc te spelen :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan kun je net zo goed niet gaan overclocken, als je de spanning (V) niet wilt aanpassen. ;) Dat is eigenlijk onoverkomelijk, bij overclocken. ;)

• Khrome
CH40S schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:57:
Dan kun je net zo goed niet gaan overclocken, als je de spanning (V) niet wilt aanpassen. ;) Dat is eigenlijk onoverkomelijk, bij overclocken. ;)
Mja... Ik weet nog niet helemaal hoe het werkt met de z270 en de 7700k, maar bij de 2500k is het een kwestie van de multiplier in de bios omhoog gooien, daar hoefde ik niet met voltages te spelen. Ik dacht eigenlijk dat het voor de 7700k hetzelfde zou werken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou niet enkel op multiplier overclocken, dat doen de automatische tools al. ;) Daarmee is overclocken niets aan en win je er ook vrij weinig mee, eigenlijk. :) Maar goed, dat is offtopic voor hier, hahaha! ;)

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:08

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zo goed als alle overclock bordjes hebben tegenwoordig een 'one-click-overclock' mode, waardoor je zelfs als non-overclocking leek veel meer uit je processor haalt dan wanneer je jezelf deze optie ontneemt.

Is het prijstechnisch de moeite waard? Dat is een andere vraag. Het komt neer op 70-100 euro verschil en niet iedere game is er gevoelig voor, maar je mag er vanuit gaan dat 4.8Ghz (One click OC mode i7 7700k) tegenover 4.2Ghz (i7 7700 turbo boost) een kleine performance boost geeft.

Het is wel zo dat de gekozen aftermarket CPU koeler weinig meerwaarde heeft wanneer de CPU max op 4.8Ghz zal draaien. Daar volstaat een goedkopere koeler van 3 tientjes ook voor. Ik heb zelf een Arctic i32 op een 6700k @ 4.5Ghz, en de semi-passieve fan gaat vrijwel nooit draaien. De maximale temperatuur die ik heb gezien is 78 graden.

Edit: nog even een tip wat betreft koeling. De MSI Gaming X GTX 1080 ti wordt behoorlijk snel warm in een potdichte case. Ik raad een case aan met een roostertje op hoogte van de GPU en daar een Noctua NF-S12A (of iets vergelijkbaars) te hangen. Ik heb deze nu draaien op 700 rpm als exhaust en is daarmee onhoorbaar. Ik heb hem ook als intake geprobeerd, maar dat gaf iets mindere prestaties. Waarom deze fan? De MSI kaart wil graag onder de 80 graden blijven, maar daarmee zet hij wel de fans op 60-80% en is dan behoorlijk luid. Met een extra fan kan de GPU zijn warmte wel kwijt, en draait de kaart bij mij niet boven de 40%.

Je kan natuurlijk ook een eigen 'stille' fancurve instellen, maar dan gaat de kaart richting de 84 graden en dus thermal throttlen. Uiteraard is er een verschil per case, maar ik raad in ieder geval een rooster bij de GPU aan en een case met zoveel mogelijk adem ruimte. Mijn broer heeft deze i.c.m. GTX 1080 en is zo goed als stil: pricewatch: Fractal Design Define S

[ Voor 46% gewijzigd door MadDogMcCree op 06-07-2017 00:05 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MadDogMcCree schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:50:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zo goed als alle overclock bordjes hebben tegenwoordig een 'one-click-overclock' mode, waardoor je zelfs als non-overclocking leek veel meer uit je processor haalt dan wanneer je jezelf deze optie ontneemt.
De one-click-overclock opties doen anders niet veel bijzonders (vaak enkel de multiplier aanpassen), een goede overclock wil ik dat niet noemen. ;)
Is het prijstechnisch de moeite waard? Dat is een andere vraag. Het komt neer op 70-100 euro verschil en niet iedere game is er gevoelig voor, maar je mag er vanuit gaan dat 4.8Ghz (One click OC mode i7 7700k) tegenover 4.2Ghz (i7 7700 turbo boost) een kleine performance boost geeft.
Op mijn moederbord is de one-click-overclock overigens 5GHz voor de i7 7700K. :) Maar goed, dat zijn details. ;)
Het is wel zo dat de gekozen aftermarket CPU koeler weinig meerwaarde heeft wanneer de CPU max op 4.8Ghz zal draaien. Daar volstaat een goedkopere koeler van 3 tientjes ook voor. Ik heb zelf een Arctic i32 op een 6700k @ 4.5Ghz, en de semi-passieve fan gaat vrijwel nooit draaien. De maximale temperatuur die ik heb gezien is 78 graden.
Heb je hier een bron voor? Want dit vind ik wel een hele sterke bewering. Op 4,8GHz zal er veel meer warmte zijn dan 4,5GHz, dus eigenlijk is dat een beetje een oneerlijke vergelijking.
Edit: nog even een tip wat betreft koeling. De MSI Gaming X GTX 1080 ti wordt behoorlijk snel warm in een potdichte case. Ik raad een case aan met een roostertje op hoogte van de GPU en daar een Noctua NF-S12A (of iets vergelijkbaars) te hangen. Ik heb deze nu draaien op 700 rpm als exhaust en is daarmee onhoorbaar. Ik heb hem ook als intake geprobeerd, maar dat gaf iets mindere prestaties. Waarom deze fan? De MSI kaart wil graag onder de 80 graden blijven, maar daarmee zet hij wel de fans op 60-80% en is dan behoorlijk luid. Met een extra fan kan de GPU zijn warmte wel kwijt, en draait de kaart bij mij niet boven de 40%.
Ik heb zelf de Gigabyte GTX 1080ti Extreme Edition, of hoe die heet. Heb daarbij 2x 230mm fans, een als intake, een als outtake en naar mijn weten gaat dat ook prima. Heb nu regelmatig dat ik mezelf echt afvraag of mijn PC aan is of niet, omdat ik hem gewoon niet hoor. Ook als ik aan het gamen ben. Moet ik wel bij toegeven, ik heb mezelf nog geen tijd gegunt om de machine te overclocken, de one-click-overclock doet niet veel boeiends namelijk. :)

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:08
@CH40S Een goede overclock of niet, het geeft weldegelijk een prestatie verbetering. Wat betreft 4.8Ghz, het gekozen MSI Z270 SLI Plus bord heeft een one-click-overclock naar 4.8Ghz.

Het klopt dat de 7700k ietjes warmer draait dan de 6700k, maar zonder écht te overclocken is een CPU koeler van 75 euro toch echt een overkill. Bron? Een klein half jaar geleden voor mijn broer een systeem gebouwd met de Arctic i32 i.c.m. een 7700k. Zelfs met CPU heavy taken in Revit is het systeem nauwelijks hoorbaar. Ik heb geen gaming benchmarks gedraaid op zijn systeem, maar wel op die van mijzelf. Bij mij zie ik geen hoge temperaturen en mijn broer hoort zijn PC zo goed als niet tijdens gaming.

Tijdens gaming krijgt de CPU amper op zijn donder. Als het dat al krijgt, dan is het vaak slechts bij een enkele core en hoeft de CPU fan niet bijzonder veel te doen om de temps naar beneden te krijgen. TS wil een systeem puur voor gaming en gaat zeer waarschijnlijk niet overclocken. Daarom is het geldverkwisting om een dergelijk dure koeler aan te schaffen. Upgraden kan later altijd nog.

2x 230mm zal inderdaad al voor genoeg airflow zorgen, maar in een wat krappere case is dat natuurlijk niet mogelijk. Overigens zijn de eerder genoemde GPU temperaturen zijn tijdens 100% belasting op 1950 Mhz. De Gaming X kaart is op lagere kloksnelheden en niet op volle belasting wel relatief stil. Ademruimte is absoluut aan te raden wanneer je continu het maximale uit de kaart wil halen. Daarom raad ik een case aan waar een goede airflow mogelijk is (dus geen mATX waarvoor ik zelf ben gegaan) met wat extra rosters om de airflow te kunnen optimaliseren.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MadDogMcCree schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:19:
@CH40S Een goede overclock of niet, het geeft weldegelijk een prestatie verbetering.
Door de multiplier te verhogen, heeft alleen de CPU er baad bij, niet het gehele systeem. Dus feitelijk merk je dan minder van de overclock. :) Aangezien je het dan alleen merkt bij CPU intensieve taken of programma's en games.
TS wil een systeem puur voor gaming en gaat zeer waarschijnlijk niet overclocken. Daarom is het geldverkwisting om een dergelijk dure koeler aan te schaffen. Upgraden kan later altijd nog.
Prijsverschil tussen de 7700K en de 7700 is minimaal. Tevens heeft de 7700K een (uit mijn hoofd) 400MHz hogere clock. Dat minimale verschil is op een systeem als deze verwaarloosbaar. Als je dan toch al een K-CPU hebt, stop hem dan direct in een moederbord, die in elk geval de overclock opties heeft, dan hoef je later niet te investeren, als je besluit te gaan overclocken.
2x 230mm zal inderdaad al voor genoeg airflow zorgen, maar in een wat krappere case is dat natuurlijk niet mogelijk. Overigens zijn de eerder genoemde GPU temperaturen zijn tijdens 100% belasting op 1950 Mhz. De Gaming X kaart is op lagere kloksnelheden en niet op volle belasting wel relatief stil. Ademruimte is absoluut aan te raden wanneer je continu het maximale uit de kaart wil halen. Daarom raad ik een case aan waar een goede airflow mogelijk is (dus geen mATX waarvoor ik zelf ben gegaan) met wat extra rosters om de airflow te kunnen optimaliseren.
De Fractal Design Define R5 is echt een prima kast hiervoor, die de TS voor ogen heeft. Zie niet in waarom die anders zou zijn dan de Fractal Design Define S. ;)
Pagina: 1