Dynamisch IP adres Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGr62
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-01-2023
Hi

Ik heb een bedrijf welke examens afneemt waarvoor een vast IP adres wenselijk is vanwege een whitelist. Aangezien we net verhuist waren is er indertijd tijdelijk gekozen voor de KPN met een dynamisch IP adres. Dit was een gok natuurlijk maar het IP is gedurende 2 jaar nooit verandert. Vanwege uitbreiding stappen we nu over naar Ziggo. Ziggo heeft voor ZZpers verschillende abonnementen welke echter helaas allemaal met dynamisch IP. Wil je een vast IP adres dan ben je bij Ziggo verplicht het MKB abonnement te nemen. Dit is voor ons echter overkill, je krijgt ipv 1, 5 vaste ip-adresssen. En gezien de kosten, telefonie moet ook apart worden besteld. Kost een vaste lijn bij ZZp 2,50 euro, bij MKB begint dit met 25,00 euro (ze noemen dit heel mooi dan ineens Voip telefonie 8) ) Mijn vraag is, wanneer je je modem altijd aan laat staan, wat is de kans dat dit IP adres regelmatig wordt verandert?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De kans is laag maar niet onmogelijk.

Het is dus relatief ondoenlijk om je domein eraan te koppelen tenzij je met iets als DynDNS gaat werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 18:51
Kunnen ze niet op DNS whitelisten? Volgens mij wijzigt het zelden. Gewoon eens in de paar maanden/jaar opnieuw whitelisten.

Edit: hoezo ondoenlijk, als je 1x per jaar je DNS records moet aanpassen ?

[ Voor 38% gewijzigd door pennywiser op 05-07-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

In principe veranderde het bij mij nooit tenzij je inderdaad je modem langere tijd uit deed of als er een grotere storing was.

Ik heb wel 1-2 jaar met hetzelfde IP adres gedaan maar ook wel eens 2 keer in de maand een nieuwe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pennywiser schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:44:

Edit: hoezo ondoenlijk, als je 1x per jaar je DNS records moet aanpassen ?
Ja, erg handig als topicstarter op zondag niet thuis is en het IP verandert. Dan hoort 'ie maandag pas dat het wwww.PeterGr62.nl niet bereikbaar is.

Voordat je dan ingelogd bent bij je domain-hoster en alle records hebt aangepast en gepropageerd, is de dag ondertussen wel een beetje voorbij.

Best slim als maandag 200 man een examen moest doen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MAX3400 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:52:
[...]

Ja, erg handig als topicstarter op zondag niet thuis is en het IP verandert. Dan hoort 'ie maandag pas dat het wwww.PeterGr62.nl niet bereikbaar is.

Voordat je dan ingelogd bent bij je domain-hoster en alle records hebt aangepast en gepropageerd, is de dag ondertussen wel een beetje voorbij.

Best slim als maandag 200 man een examen moest doen... :X
Dat is nou zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
@MAX3400 Wikipedia: Dynamic DNS

Je kunt ook een vast IP adres bij een VPN/VM provider kopen.

Edit: Wat kost het niet kunnen houden van examens?

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 05-07-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pennywiser schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:54:
[...]

Dat is nou zakelijk gebruik.
Dan snap je DNS en whitelisting niet?

Ziggo host geen domains dus het adres van de topicstarter draait, bijvoorbeeld, bij Argeweb. En het IP-adres verwijst naar het huis-IP van topicstarter wat dan weer verwijst naar een webserver ofzo in huis. Als het IP van Ziggo wijzigt, gaat Arge niet zelfstandig updaten.

Door een dienst als DynDNS in te zetten, wordt het IP wel "automatisch" aangepast zodat het domein altijd te bereiken is via Argeweb naar het IP-adres van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGr62
Op de site van Ziggo staat de volgende quote:
Vaste en dynamische IP-adressen, je hebt er misschien wel eens van gehoord. Het verschil tussen vast en dynamisch zit hem hierin dat dynamische adressen per internetsessie kunnen veranderen.

Klopt het dat per sessie je een ander IP adres toegewezen kan krijgen of willen ze graag wat duurdere abonnementen verkopen? Ik lees in verschillende artikelen steeds, ook hier bij Tweakers, dat dit niet zomaar gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
MAX3400 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:56:
[...]

Dan snap je DNS en whitelisting niet?

Ziggo host geen domains dus het adres van de topicstarter draait, bijvoorbeeld, bij Argeweb. En het IP-adres verwijst naar het huis-IP van topicstarter wat dan weer verwijst naar een webserver ofzo in huis. Als het IP van Ziggo wijzigt, gaat Arge niet zelfstandig updaten.

Door een dienst als DynDNS in te zetten, wordt het IP wel "automatisch" aangepast zodat het domein altijd te bereiken is via Argeweb naar het IP-adres van Ziggo.
Lol, wat jij wil, ik bedoel echter dat wat jij omschrijft een zakelijk abo rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een internetsessie is tegenwoordig van het moment dat je het modem aanzet, tot enkele minuten/uren nadat je het modem uitzet.
Zet je dit nooit uit, dan gaat er hoogstwaarschijnlijk niets fout.

Nogmaals: Wat kost het niet kunnen houden van examens? Hoe lang totdat de whitelist is geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

PeterGr62 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:57:
Klopt het dat per sessie je een ander IP adres toegewezen kan krijgen of willen ze graag wat duurdere abonnementen verkopen? Ik lees in verschillende artikelen steeds, ook hier bij Tweakers, dat dit niet zomaar gebeurt.
Nee. Je krijgt van Ziggo een dynamisch IP adres, dit kan veranderen (Ik heb wel eens 2 jaar lang hetzelfde IP adres van Ziggo gehad).

Als je zeker wil zijn dat mensen bij jouw examens kunnen komen heb je in mijn ogen 2 opties:

1: Neem het zakelijk Ziggo, dan krijg je 5 vaste IP adressen.

2: Zorg dat je dynamisch DNS gebruikt, dan wordt je IP automatisch aangepast zodra deze veranderd.

Sowieso snap ik niet dat je je bedrijfsvoering afhankelijk laat zijn van een consumentenlijntje bij Ziggo, wanneer er dus iets fout gaat ben je van hun afhankelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 05-07-2017 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:43
Ik zou de gok niet willen nemen om een dynamisch IP adres in combinatie met een whitelist te gebruiken, zeker zakelijk gezien niet.
De schade wanneer het fout gaat is waarschijnlijk veel groter dan wat het zal opleveren. Zowel imago als eventuele contract gebonden schadevergoedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus bestel je Ziggo en daarnaast bij https://extraip.com/ een setje van 5 IP adressen voor 120 p/jaar en heb je altijd je eigen IP adresjes inclusief alles wat je wenst.

Nadeel is dat je wel een van de routers moet instellen etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
De examinator van mijn VCA jaren terug had een 3G Hotspot. Wellicht is dat nog een optie?
Dan kun je ook op locatie examens afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:19
Kans is klein op een ander IP, ik heb met Ziggo (destijds deels nog Essent@Home voor de fusie in 2008) tussen 1996 en 2010 slechts 3 verschillende IPs gehad en Ziggo gebruikers waar ik momenteel remote toegang heb voor support veranderen eigenlijk ook nooit van IP. Bekijk het echter zakelijk, stel dat het IP zou veranderen, is er een kans dat dit je (veel) omzet kost (meer dan de meerprijs tussen ZZP / MKB abo), kies dan gewoon voor de veilige oplossing. Kost het je minder, dan kun je uiteraard de gok wagen op basis van je kosten / baten analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40
Vorkie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:07:
Dus bestel je Ziggo en daarnaast bij https://extraip.com/ een setje van 5 IP adressen voor 120 p/jaar en heb je altijd je eigen IP adresjes inclusief alles wat je wenst.

Nadeel is dat je wel een van de routers moet instellen etc etc.
Volgens mij kan mijn Ziggo modem geen GRE tunnels opzetten, dus dan heb je alweer een extra iets nodig om die tunnels mee op te zetten. Wellicht de server die je publiek wil toegankeljk maken, maar of dat nu het meest handige is?
Willicht is een VPS een betere oplossing, maar goed dat hangt weer af met wat er publiekelijk wordt aangeboden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

antwoordt op je vraag

De kans is heel klein. risicomomenten zijn stroomuitval en (aangekondigde) onderhouds momenten bij ziggo.

---------------

Geen antwoord op je vraag

ophouiden met kniepen en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. je hebt een bedrijf wat hier primair van afhankelijk is.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGr62
jeroen3 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:59:
Een internetsessie is tegenwoordig van het moment dat je het modem aanzet, tot enkele minuten/uren nadat je het modem uitzet.
Zet je dit nooit uit, dan gaat er hoogstwaarschijnlijk niets fout.

Nogmaals: Wat kost het niet kunnen houden van examens? Hoe lang totdat de whitelist is geupdate?
De reden van overstappen is juist die examens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGr62
Lawwie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:00:
[...]

Nee. Je krijgt van Ziggo een dynamisch IP adres, dit kan veranderen (Ik heb wel eens 2 jaar lang hetzelfde IP adres van Ziggo gehad).

Als je zeker wil zijn dat mensen bij jouw examens kunnen komen heb je in mijn ogen 2 opties:

1: Neem het zakelijk Ziggo, dan krijg je 5 vaste IP adressen.

2: Zorg dat je dynamisch DNS gebruikt, dan wordt je IP automatisch aangepast zodra deze veranderd.

Sowieso snap ik niet dat je je bedrijfsvoering afhankelijk laat zijn van een consumentenlijntje bij Ziggo, wanneer er dus iets fout gaat ben je van hun afhankelijk.
De ZZp lijn is speciaal opgezet voor zakelijke doeleinden lijkt mij. ZZp is alleen te bestellen bij Ziggo zakelijk, enigste verschil is dat de IP adressen vast liggen. Dus zakelijk gezien kies ik voor een zakelijke variant en niet voor een consumenten oplossing. Ziggo noemt dit ook niet voor niets een zakelijjk abonnement. Ik loop alleen tegen een technische beperking aan vandaar mijn vraag ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:19
De gemiddelde ZZPer zal echter natuurlijk geen services thuis gaan hosten, waar MKB bedrijven dit nog wel eens doen. In dat opzicht vind ik die splitsing niet vreemd ook al is het beide zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
idef1x schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:37:
[...]

Volgens mij kan mijn Ziggo modem geen GRE tunnels opzetten, dus dan heb je alweer een extra iets nodig om die tunnels mee op te zetten. Wellicht de server die je publiek wil toegankeljk maken, maar of dat nu het meest handige is?
Willicht is een VPS een betere oplossing, maar goed dat hangt weer af met wat er publiekelijk wordt aangeboden...
Klopt dat het modem van Ziggo geen GRE tunnel kan opzetten, maar als jij als bedrijf geld verdient met examens afnemen en niet wilt investeren in een goede router die GRE tunnels kan opbouwen etc.. tja... het is goedkoper als de simpelste MKB oplossing van Ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als 22,50 per maand een probleem is.. :X

Je kan ook een goedkope VPS ergens afnemen, VPN-server erop installeren en IP-adres van de VPS gebruiken.

edit:
ah, dat idee was al geopperd zie ik

[ Voor 14% gewijzigd door Radiant op 05-07-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGr62
Dennism schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:51:
De gemiddelde ZZPer zal echter natuurlijk geen services thuis gaan hosten, waar MKB bedrijven dit nog wel eens doen. In dat opzicht vind ik die splitsing niet vreemd ook al is het beide zakelijk.
Ja begrijp ik, maar niet iedere Zzper werkt vanuit huis. Dus dat Ziggo hiervoor kiest snap ik dan ook niet. Het gaat mij ook niet om wat ik uiteindelijk betalen ga, voor mij is de betrouwbaarheid het belangrijkste en ik zal ook altijd hiervoor kiezen.(vast ip-adres) Ik vindt het alleen jammer dat er geen tussenweg is, vandaar mijn vraag ook. Maar met bovengenoemde antwoorden kan ik al heel veel om een een juiste beslissing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:54
PeterGr62 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:45:
[...]

De ZZp lijn is speciaal opgezet voor zakelijke doeleinden lijkt mij. ZZp is alleen te bestellen bij Ziggo zakelijk, enigste verschil is dat de IP adressen vast liggen. Dus zakelijk gezien kies ik voor een zakelijke variant en niet voor een consumenten oplossing. Ziggo noemt dit ook niet voor niets een zakelijjk abonnement. Ik loop alleen tegen een technische beperking aan vandaar mijn vraag ook
Wat is de technische beperking voor het zakelijke abo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGr62
maarud schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:04:
[...]

Wat is de technische beperking voor het zakelijke abo?
Niets eigenlijk dus daar gaan we ook voor, maar ja , wanneer je ondernemer bent kijk je naar alles toch? We liepen hier tegen aan en omdat we bij de KPN geen problemen hebben gehad moet je natuurlijk alles uitsluiten. Ik neem natuurlijk niet de gok dat het fout gaat. Om een nieuw IP adres weer op de whitelist te krijgen kost max 3-5 dagen. Die gok wil ik natuurlijk niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:54
Het blijft dezelfde gok als bij KPN. Bij KPN had het ook af en toe veranderd kunnen worden, is niet gebeurd....bij Ziggo zou het net zo kunnen gaan.

Maar ja, er hoeven maar net werkzaamheden te zijn geweest in het weekend, en je krijgt een nieuw IP, en maandag kan je niet werken... dat is het risico... is het risico je de meerprijs niet waard, dan neem je de consumentenvariant, en als je safe wil spelen, doe je zakelijk :)

Ondernemen is risico's nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ludacrash
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 12:57
Naast het feit dat Ziggo Connect ZZP geen vast IP geeft, heeft het ook geen SLA en is het grotendeels gewoon "best effort" bij problemen en storingen. Als je afhankelijk bent van je internet thuis zou ik alleen daarom al gaan voor Connect MKB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:26

Tjark

DON'T PANIC

Waarom niet naar een VPS in een datacenter? Ik bedoel: als er iemand in de wijkcentrale loopt te prutsen of met graafwerkzaamheden gaat een kabel kapot, loopt je bedrijfsvoering gevaar? Dat wil je toch niet? VPS met SLA dus.

*insert signature here

Pagina: 1