Teveel apparaten in huis op wifi??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629343

Topicstarter
Beste mensen,

Nou al een geringe tijd kamp ik met internet-haperingen op het wifi-netwerk thuis. Wij hebben volgens mij het middelste pakket van Ziggo ? (150Mbits) en een router van Asus (ASUS RT-AC88U), een recent model.

Nu in totaal heb ik 25 apparaten op het wifi kanaal 2.4 ghz plakken, en dan merk je dus dat er haperingen bevinden. Af en toe hapert je verbinding en is ie 0.5 seconden weg , en dat dan om de minuut ofzo. Veel programma's kunnen daar best mee omgaan, maar online spellen bijvoorbeeld weer minder...

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die 25 apparaten beter verdeeld worden? Meer access points? In principe heb ik in het hele huis vol signaal, dus qua signaal zit het hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:27
Hoe zit het met je kanaal op 2.4 ghz ? welke gebruik je ? en welke gebruiken de buren ? Als je in een kanaal zit wat heel vol zit kan je beter een ander kanaal zoeken, let wel op dat je alleen kiest uit 1,6,11

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:55

qless

...vraag maar...

25 op 1 access point is al vrij veel, zeker als het ook nog eens een druk kanaal is. Kun je niet een deel van de (zware) gebruikers op kabel aansluiten?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 09:51
Op Tweakers wordt er wel verwacht dat je zelf onderzoek doet naar dit "probleem", of in ieder geval komt met niet gelukte oplossingen die je zelf al geprobeerd hebt. Heb je al geprobeerd om het 5Ghz kanaal te gebruiken om enigszins het 2.4Ghz kanaal minder te belasten? Heb je al geprobeerd om enkele computers aan te sluiten op een kabel?

Na kort zoeken op Google kom ik uit op de volgende website: http://www.tomshardware.c...uter-devices-support.html. Als ik kijk naar het beste antwoord dan geeft deze persoon de volgende opmerking:

- De gemiddelde aantal wireless gebruikers voor een router is 10
- Zelfs de duurdere routers kunnen problemen geven wanneer er veel gebruikers tegelijkertijd (wireless) gebruik maken van de router

Wat die persoon vervolgens als advies geeft is om meerdere "Access Points" te plaatsen naast de huidige router, die je op andere kanalen moet laten opereren. Zodoende zal het verkeer gesplitst kunnen worden waarbij je gemiddeld 8 personen per router/access point zal kunnen opvangen. Ik denk wel dat de ASUS router het verkeer aan kan, en de bottleneck zal hem waarschijnlijk ook zitten in dat er zoveel apparaten tegelijkertijd van het wireless gebruik willen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Diigii op 05-07-2017 09:27 ]

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
10 is wel weinig en afhankelijk van de buren zeker geen probleem ik denk ook eerder dat daar het probleem zit de kanaal keuze. 25 in een thuis situatie klikt ook wat overdreven en die zullen dan nooit allemaal tegelijk actief zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:58:
10 is wel weinig en afhankelijk van de buren zeker geen probleem ik denk ook eerder dat daar het probleem zit de kanaal keuze. 25 in een thuis situatie klikt ook wat overdreven en die zullen dan nooit allemaal tegelijk actief zijn.
Ik kan eens proberen de apparaten het dichts bij de router op de 5ghz te zetten inderdaad....

In principe zijn alle 25 actief, het hele huis hangt vol met IP camera's, tablets op de muur voor monitoring 24/7 in de woonkamer, keuken, slaapkamer, Philips Hue lampen in het hele huis, Nest thermostaat.... het enigste wat bedraad is aangesloten is mijn PS4.... _/-\o_

Ik denk een totaal overzicht ongeveer zo:

9 tablets, 5 camera's, 2 telefoons, 1 tv die eigenlijk altijd wel aan staat door de dag, 2 laptops, philips hue, nest thermostaat, 2x nest rookmelders (ja die draaien ook op wifi maar gebruiken niet zo veel....) wifi weegschaal, wifi wasmachine, wifi .. . ja je snapt het nu wel

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 629343 op 05-07-2017 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ah ip camera's en hebben die een centrale opslag? want dat is redelijk desastreus voor je bandbreedte zeker als het full HD wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:23:
Ah ip camera's en hebben die een centrale opslag? want dat is redelijk desastreus voor je bandbreedte zeker als het full HD wordt.
Ja allemaal nest camera's , werken met nest cloud... Ze kunnen inderdaad tot 1080p (full hd) , maar de helft staat op 720p en enkelen op het laagst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:18

Zenix

BOE!

Die router kan toch ook 5GHz? De apparaten die 5GHz zijn alleen op 5GHz laten verbinden, indien het bereik het toelaat. 5Ghz heb je veel meer bandbreedt en minder storing van eventuele buren.
Moderne telefoons moeten sowieso 5GHz kunnen doen. De laptops moeten ook gewoon 5GHz kunnen doen, doen ze dat niet? Een wireless-ac kaartje erin douwen van Intel ;)

Maar als het bereik onvoldoende op 5Ghz is neem dan bijvoorbeeld deze https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/ sluit wel aan met kabel.

Nest camera's doen ook 5GHz https://nest.com/nl/camera/install-and-explore/

[ Voor 100% gewijzigd door Zenix op 05-07-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 15:07
Anoniem: 629343 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:05:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat die 25 apparaten beter verdeeld worden? Meer access points? In principe heb ik in het hele huis vol signaal, dus qua signaal zit het hem niet.
Ja, meer AP's of AP's die gemaakt zijn voor veel devices/connecties.
Je gebruikt nu een consumenten router die geoptimaliseerd is voor hoge snelheid en weinig connecties.

Heel kort door de bocht kan een (consumenten) AP maar één device gelijktijdig bedienen. Dus de rest staat dan in de wachtrij tot het AP weer vrij is.

[ Voor 7% gewijzigd door yzf1kr op 05-07-2017 14:36 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom in vredesnaam zo'n dure 5GHz-gerichte router/ap als je het niet gaat gebruiken :?

In de 2.4GHz is het niet beter dan een bejaarde WR1043ND van drie tientjes :o

Sowieso, 2.4GHz zou alleen nog voor legacy ingezet moeten worden, er is een reden dat het nauwelijks aandacht krijgt bij moderne AP's...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Anoniem: 629343 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:18:
[...]

Ja allemaal nest camera's , werken met nest cloud... Ze kunnen inderdaad tot 1080p (full hd) , maar de helft staat op 720p en enkelen op het laagst
Bedenk dan dat een 720p zomaar een ruim 3mb streamt dus reken uit zal misschien minder zijn maar maal x aantal camera's wordt dat behoorlijk wat. Dus dat je wifi traag wordt verbaasd mij niets. Je zal in ieder geval meerdere AP's moeten ophangen om het te managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Het is een consumentenrouter, deze zijn niet bedoeld om 25 draadloze clients aan te hangen, dan zou je naar entry-enterprise grade spul moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:18

Zenix

BOE!

Ik denk dat als je de clients gaat verdelen over de 2,4 en 5GHz de router het prima aan moet kunnen. De apparaten die verder weg zitten en weinig verkeer verbruiken op 2,4GHz en de rest op 5GHz. Dit is geen standaard consumenten router, maar een high-end router triple band consumenten router. Je kan bijvoorbeeld prima 3 laptops op 100Mbit gebruiken op 2,4GHz https://nl.hardware.info/...211n---3-laptops-tegelijk en nog 100Mbit halen, op 5GHz wordt het beter. Op 5GHz AC wordt het nog beter https://nl.hardware.info/...11ac---3-laptops-tegelijk

[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 07-07-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-07 14:00
Als ik jou was zou ik eens kijken naar AP's van Ubiquiti.

Met een UniFi AP AC PRO van Ubiquiti zou je prima t/m 70 clients moeten kunnen gaan. Ik denk dat 25 ook geen probleem zijn voor een Lite of LR. Met zo'n duurdere Asus kun je inderdaad een redelijk bereik creëren, maar consumer hardware is zoals gezegd niet bedoeld voor zoveel clients.

Je zou ook voor 2x UAP AC Lite kunnen gaan. Als je die strategisch ophangt dan ga je op bereik er ook nog vooruit.
Pagina: 1