Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:21
Beste tweakers,

Ik heb veel ervaring met verschillende hardware's maar jammer genoeg niet met de printer wat ik in algemeen hekel aan heb :P

Het probleem beschrijving:
Ik heb een laserprinter van Brother DCP-L2540DN (zwart-wit).
Wat ik vervelend vind is als ik iets wil printen waarvan de achtergrond niet echt wit is maar grijs of vuiltje waardoor dat de printer helemaal mee uitprint wat ik inkt verspilling vind. Is er geen manier of een software die ervoor zorgt dat wanneer de achtergrond niet echt wit is of vuiltje er is en dat niet mee print waardoor ze alleen effectief tekst wel print.
Dat gebeurdt hoofdzakelijk wanneer er geprint wordt vanuit gescand pagina via scanner, gsm, vrienden...

Ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpt.
Hieronder als voorbeeldje. (deze valt mee)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/orgWGMZm.png

Mijn gebruikte hardware:
Mijn gewone pc met windows 10 erop met drivers voor de printer.
De printer is verbonden via netwerk (netwerkkabel).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
In Adobe pdf programma black-white aangevinkt maar het geeft geen verschil.
Op internet kon ik amper iets over vinden.

Daarbij hoop ik dat jullie mij kunnen helpen (mijn centjes en het milieu besparen O-) )

Beste antwoord (via royalt123 op 05-07-2017 00:17)

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
royalt123 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:33:
Amai dat 2de foto is indrukwekkend, Ik heb nog geen software gevonden die dat doet? welke heb je daarvoor gebruikt?

[...]
"Amai"... heerlijk, doet me denken aan Nero (de strip) :p

Ik heb het gedaan in Photoshop... dat is 1 druk op de knop (treshold) of CTRL + L (levels).

Photoshop CS2 kan je gratis en 'legaal' downloaden (in de zin van dat ze de keys niet meer checken maar wel gratis weggeven... daar ga ik in dit forum niet op in, maar als je zoekt kan je het wel vinden).

Maar ook software als XNview / IrfanView kunnen het (zei het minder optimaal).

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/gz319kqpz/bar.png

Vaak kan je, voordat je scanned, ook al instellen of je bv. full-color wil, gray-scale of black-white.

Ik gebruik als scan-programma VueScan - https://www.hamrick.com/

Een draak van een interface, maar wel goed te finetunen (en de kosten zijn gelijk aan die van een cartridge...).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Optie 1: Bij het scannen de brightness of contrast hoger zetten.
Optie 2: Bij het printen de brightness of contrast hoger zetten.
Optie 3: Toch niet printen :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:39
Je zou pamthreshold (uit Netpbm) kunnen gebruiken, maar ik weet niet hoe makkelijk dat onder windows te scripten is. Als het maar om een enkel plaatje gaat kun je natuurlijk ook het threshold filter in photoshop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Dat zal volgens mij niks uithalen. dan gaat alles verkeerd :p
Room42 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:38:
Optie 1: Bij het scannen de brightness of contrast hoger zetten.
Optie 2: Bij het printen de brightness of contrast hoger zetten.
Optie 3: Toch niet printen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Dat is wat ik ongeveer zoek, threshold instellen. Ik ga daarop verder ingaan hoe ik best kant toepassen met mijn printer en pc.
hcQd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:48:
Je zou pamthreshold (uit Netpbm) kunnen gebruiken, maar ik weet niet hoe makkelijk dat onder windows te scripten is. Als het maar om een enkel plaatje gaat kun je natuurlijk ook het threshold filter in photoshop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Je kan inderdaad de treshold instellen, of levels (het is maar hoe ze het noemen).

Bij treshold wordt alles zwart/wit (soort van 'fax modus') en bij levels kan je nog finetunen in hoeverre je de grijswaarden wil respecteren.

Je voorbeeldplaatje (met stempel en handtekening... is dat handig?) wordt dan iets als dit;

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/fypas5zsf/foo.png

Deze is niet zo mooi, maar dat komt omdat de bron low-res was; bij een scan kan je perfecte kwaliteit behalen.

- edit - Betere demo;

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/rqo5cj2qt/Untitled-1.png

[ Voor 9% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 04-07-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Amai dat 2de foto is indrukwekkend, Ik heb nog geen software gevonden die dat doet? welke heb je daarvoor gebruikt?
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:19:
Je kan inderdaad de treshold instellen, of levels (het is maar hoe ze het noemen).

Bij treshold wordt alles zwart/wit (soort van 'fax modus') en bij levels kan je nog finetunen in hoeverre je de grijswaarden wil respecteren.

Je voorbeeldplaatje (met stempel en handtekening... is dat handig?) wordt dan iets als dit;

[afbeelding]

Deze is niet zo mooi, maar dat komt omdat de bron low-res was; bij een scan kan je perfecte kwaliteit behalen.

- edit - Betere demo;

[afbeelding]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
royalt123 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:33:

[...]

Ik heb het gedaan in Photoshop... dat is 1 druk op de knop (treshold) of CTRL + L (levels).

Photoshop CS2 kan je gratis en 'legaal' downloaden (in de zin van dat ze de keys niet meer checken maar wel gratis weggeven... daar ga ik in dit forum niet op in, maar als je zoekt kan je het wel vinden).

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/gz319kqpz/bar.png

Vaak kan je, voordat je scanned, ook al instellen of je bv. full-color wil, gray-scale of black-white.

Ik gebruik als scan-programma VueScan - https://www.hamrick.com/

Een draak van een interface, maar wel goed te finetunen (en de kosten zijn gelijk aan die van een cartridge...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Ik heb zelf Photoshop CC en het werkt inderdaad best goed maar wel omslachtiger dan via print instelling zelf zodat bij alle papier automatisch gaat. Als ik nu realistisch denkt is het vrijwel onmogelijk om vlekken te wegdoen die donkere kleur hebben waardoor deels tekst details verloren gaat (buiten Photoshoppen :P) maar voor de grijze achtergrond gaat dat wel prima. Bedankt voor de moeite en tips!
Moch je of iemand anders software kennen die pdf viewer kan printen met threshold of dergelijke voor B&W, laat maar weten.
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:52:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
royalt123 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:24:
Ik heb zelf Photoshop CC en het werkt inderdaad best goed maar wel omslachtiger dan via print instelling zelf zodat bij alle papier automatisch gaat. Als ik nu realistisch denkt is het vrijwel onmogelijk om vlekken te wegdoen die donkere kleur hebben waardoor deels tekst details verloren gaat (buiten Photoshoppen :P) maar voor de grijze achtergrond gaat dat wel prima. Bedankt voor de moeite en tips!
Moch je of iemand anders software kennen die pdf viewer kan printen met threshold of dergelijke voor B&W, laat maar weten.

[...]
Je kan een auto-batch aanmaken in Photoshop, als je die met gemiddelde waarden opslaat - kan je met 1 druk op de knop alle files in een directory tegelijkertijd 'opschonen', zwart/wit maken en naar de printer sturen.
Pagina: 1