Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodkapje1111
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik heb sinds een maand het probleem dat mijn netwerk uitvalt na een half uur tot een uur nadat ik m'n pc opgestart heb. Het enige dat helpt is een complete reboot van de pc.

In de /var/log/syslog zie ik:

Jul 4 21:08:44 terra avahi-daemon[931]: Withdrawing address record for 192.168.1.30 on eth0.
Jul 4 21:08:44 terra avahi-daemon[931]: Leaving mDNS multicast group on interface eth0.IPv4 with address 192.168.1.30.
Jul 4 21:08:44 terra avahi-daemon[931]: Interface eth0.IPv4 no longer relevant for mDNS.
Jul 4 21:08:49 terra whoopsie[842]: [21:08:49] Cannot reach: https://daisy.ubuntu.com
Jul 4 21:08:49 terra whoopsie[842]: [21:08:49] offline

Ik gebruik xubuntu, laatste versie (release-update + dist-upgrade). Ik doe geregeld een update via de console. Ik gebruik gewoon dynamische dns. De pc's krijgen hun IP van de router.

$ lsb_release -a
LSB Version: core-9.20160110ubuntu0.2-amd64:core-9.20160110ubuntu0.2-noarch:security-9.20160110ubuntu0.2-amd64:security-9.20160110ubuntu0.2-noarch
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 16.04.2 LTS
Release: 16.04
Codename: xenial

Es rondneuzen op het internet leert me dat ik zeker niet de enige ben die dit probleem heeft, want doorheen de jaren lijken nog meer mensen dit gehad te hebben. Echter een oplossing heb ik nog niet gevonden. Het blijft bij "dit lijkt een bug te zijn". Daar ben ik niet veel mee verder geholpen natuurlijk. ;(

Is dit bekend voor iemand, of heeft iemand nog tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zit iig niet op de laatste Xubuntu release, want dat is 17.04, waar 16.10 nog daar voor kwam en jij draait 16.04. Dat is een LTS, niet per definitie de laatste Ubuntu versie. ;)

Hoe dan ook, leuk dat je het stukje log laat zien waar het z'n IP opgeeft, maar we willen juist weten waarom het dat doet. Wat gaat er aan vooraf? Is er een IP conflict? Krijgt het geen ACK terug van de router om z'n IP adres te houden?

Bekend ben ik er niet mee, heb 't niet eerder gezien. Maar als je NetworkManager gebruikt op je PC kan je die er ook eventueel af gooien of uitschakelen door via /etc/network/interfaces je configuratie erin te zetten (NM beheert je netwerkkaart dan niet). Begin dan eerst met dhcp, als dat niet helpt, stel je een statisch IP adres in dat buiten de DHCP scope valt van je router (dat kan ook via NM, wel even je wijzigingen terugdraaien). Dynamische DNS gebruiken kan ook je probleem zijn. Ik denk eerder dat je een DNS van je router krijgt, oftewel, de router zelf. Die kan je handmatig in /etc/resolv.conf zetten. Wellicht dat er resolvconf draait (aparte daemon/package) en eventuele wijzigingen ongedaan maakt na een tijdje. Daar is ook wel een oplossing voor (o.a. verwijderen :P).

Dit is het even, voordat het helemaal ingewikkeld wordt en je niet meer weet wat je nou moet doen. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Valt het hele netwerk uit? Of alleen die ene Xubuntu die geen connectie meer heeft?

Heb je ook al eens gekeken of geprobeerd om IPv6 (tijdelijk) uit te zetten; het is mij opgevallen dat sommige distro's "ineens" IPv6 als preferred gaan gebruiken. Neemt niet weg dat IPv6 liever wel aan moet staan maar je kan wel even testen of jouw router DHCP hier niet mee struikelt/vecht.

Over wat voor router & firmware hebben we het trouwens? Zijn daar geen updates/issues mee bekend?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Beetje een kick, maar ik had hier ook last van @Roodkapje1111 .

Ik heb dit uiteindelijk 'opgelost' door de avahi-daemon te deinstaleren. Iets wat ik deze keer was vergeten en wat ik normaal op elke linux install doe. Dat stuk software heeft meer bugs dan dat Lennart Poettering ideeen heeft voor welke software hij nog meer in systemd kan verwerken.

De bugs waar ik last van heb gehad:
- gooit na een half uur - een uur het ip adres van een interface omdat het kan (naja, het is niet perse avahi die dit doet, maar het blijft een ramp stuk software)
- bedenkt zelf niet werkende nameservers waardoor dns resolution ineens heel traag gaat
- hanteert leuke timeouts waardoor een simple 'facter' run ineens minuten duurt in plaats van secondes

Dus: `sudo apt remove avahi-daemon` en je xubuntu werkt een stuk beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees op 03-08-2017 11:38 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Kees, ah, dat verklaart waarom ik 't nooit heb gezien. Gebruik thuis vaste adressen en door m'n minimale installatie heb ik geen avahi-daemon erop staan (en draaien). Goed om te onthouden dat dit nog wel eens problemen geeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate