Probleem met oude zaagbank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 857899

Topicstarter
Goedenavond beste Tweakers. Hopelijk ben ik met mijn vragen op deze plek van de site op de juiste locatie.

Ik heb via via een oude zaagbank ontvangen die niet meer werkt. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het probleem een condensator is. Nu wil ik deze gaan vervangen maar in mijn zoektocht op het internet begin ik te twijfelen of condensatoren met deze waardes nog bestaan. Ik kan namelijk niks vinden. In de onderstaande foto is de condensator te zien.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jfq1Hv/Condensator.jpg

Nu zie ik het volgende:
- merk is hydra
- capaciteit is 30 uf
- nominale spanning is 260 V AC

Er staan nog twee andere spanningen op 340 V AC met daarachter AB 25% en 560 V AC maar wat deze betekenen weet ik niet.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Kan iemand mij vertellen/uitleggen wat die 340 en 560 V AC waarden zijn. Zelfs een linkje naar een site met uitleg is welkom.
- Is het mogelijk een andere condensator te plaatsen met iets andere waarden. Ik kan de combinatie van de waarden van 30 uf en 260 V AC namelijk nergens vinden.

Hopelijk kan iemand hier mij iets wijzer maken. Alvast hartelijk dank voor de tijd en moeite.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:33
Dat zijn motorcondensatoren. Hij hoeft niet precies 260 Vac te zijn, meer mag ook.
Ik zie er bijvoorbeeld een aantal van 450V op conrad.
https://www.conrad.nl/nl/...71-mm-1-stuks-441727.html

Ik kan in de afbeelding niet opmaken of het 30uF is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Inderdaad een motor condensator of aanloop condensator.
Even zoeken op motor condensator 30 uf en je vind er velen van diverse onderdelen winkels. Ze worden ook in wasmachines gebruikt dus zijn makkelijk te vinden.

PS: deze heeft toch TWEE aansluitingen? Er bestaan ook zgn dual capacitors met 3 aansluitingen.

Wat betreft de diverse spanningen, deze foto van Europart geeft duidelijkheid. Het zijn verschillende klasse aanduidingen afhankelijk van hoeveel uur levensduur.

[ Voor 48% gewijzigd door Ploink op 04-07-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

SA007

Moderator Tweaking
@Ploink condensators met meer dan 2 aansluitingen kom je eigenlijk alleen tegen in apparaten die beide kanten op kunnen draaien, voor een zaag lijkt me dat ongewenst.

Bij condensatoren is de stelregel, capaciteit hetzelfde, spanning hetzelfde of hoger, in dit geval is een hogere spanning goed verkrijgbaar, dus lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 857899

Topicstarter
Dankuwel beste tweakers. Ik heb een motorcondensator aangeschaft. Morgen of zaterdag eens kijken of het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 22:22
@Anoniem: 857899
Heb een tijdje terug ook een aanloopcondensator vervangen in een zaagmachine. Op een geven moment had hij moeite met op gang komen. Als je het zaagblad een zetje gaf, dan begon hij met draaien :D.
Duidelijk, de aanloopcondensator was kapot. Prompt vervangen door een gelijkwaardige condensator en de zaag start weer als een tierelier :) succes!

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1