Toon posts:

aankoop interne schijven voor desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik zou enkele harddisks willen aankoppen van 2TB, voor te gebruiken als interne schijven in een desktop om een besturingssysteem windows op te plaatsen

IK dacht aan deze schijven de:
Seagate Barracuda 2TB SATAIII, 2000 GB, SATA III, 7200 RPM, 3.5", HDD, 64 MB Productcode: ST2000DM006 Nieuw een 2 jaar garantie .

102109 HGST Ultrastar 7K3000 (MTBF 2 miljoen uur), 2TB hua723020ala641 licht gebruikt maar ook 2 jaar garantie op.
De laatste schijven zijn normaal betere schijven maar zijn niet nieuw meer, maar wel ook 2 jaar garantie. Deze schijven hebben normaal 5 jaar garantie nieuw.

Welke aankoop is hier het meest aan te raden en waarom ?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Windows moet je op een SSD zetten, anders voelt de PC net zo sloom als een PC van 10 jaar geleden.

Gaat dit om tweedehands harde schijven omdat je echt helemaal geen geld hebt? In dat geval zou ik gewoon naar een rommelmarkt bij de kerk gaan en er eentje voor 5 euro kopen.

Verwijderd

Topicstarter
De Seagate Barracuda zijn nieuwe . De tweede soort schijf niet. De Seagate Barracuda kost nieuw rond 80€ stuk en tweede soort nieuw 140€ stuk maar gaan langer mee in verband gebruiksuren vandaar de vraag.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Echt zonde geld om een 2TB HDD te kopen voor je OS. Een SSD is echt aan te raden. Windows en al je programma's op de SSD laden gewoon veel sneller en de hele desktopervaring wordt verbeterd. Daarnaast wat wil je eigenlijk precies op je schijf hebben? Je schrijft dat je je OS erop wilt hebben, maar dan vind ik het een vreemde keuze om voor 2TB te gaan, dus kan me niet voorstellen dat je alleen je OS erop wilt hebben. (onder OS versta ik windows, zonder programma's)

Wat ik zou doen is een 120GB SSD kopen. Bijvoorbeeld pricewatch: Samsung 850 EVO 120GB of pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB om windows op te zetten. Dan koop je een 2TB HDD voor opslag. (als je zoveel voor je opslag nodig hebt) Wat je ook kan doen (als je niet zoveel data hebt) is een grotere SSD kopen bijvoorbeeld eentje van 500GB (bijvoobeeld pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB, kost ook +- 150 euro) en dan heb je geen draaiende onderdelen meer in je opslag, waardoor je opslag ook geen geluid meer maakt.. Maar dat kan natuurlijk alleen als 500GB voldoende voor je is. (Wat ik dus niet denk)

Het is dus afhankelijk van hoeveel data je precies op je schijven kwijt wilt. Dus als je daar iets specifieker in wilt zijn, (welke soort en hoeveel) zou het wel een stuk makkelijker worden om een goed advies te geven.

Verwijderd

Topicstarter
hoi1234 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:38:
Echt zonde geld om een 2TB HDD te kopen voor je OS. Een SSD is echt aan te raden. Windows en al je programma's op de SSD laden gewoon veel sneller en de hele desktopervaring wordt verbeterd. Daarnaast wat wil je eigenlijk precies op je schijf hebben? Je schrijft dat je je OS erop wilt hebben, maar dan vind ik het een vreemde keuze om voor 2TB te gaan, dus kan me niet voorstellen dat je alleen je OS erop wilt hebben. (onder OS versta ik windows, zonder programma's)

Wat ik zou doen is een 120GB SSD kopen. Bijvoorbeeld pricewatch: Samsung 850 EVO 120GB of pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB om windows op te zetten. Dan koop je een 2TB HDD voor opslag. (als je zoveel voor je opslag nodig hebt) Wat je ook kan doen (als je niet zoveel data hebt) is een grotere SSD kopen bijvoorbeeld eentje van 500GB (bijvoobeeld pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB, kost ook +- 150 euro) en dan heb je geen draaiende onderdelen meer in je opslag, waardoor je opslag ook geen geluid meer maakt.. Maar dat kan natuurlijk alleen als 500GB voldoende voor je is. (Wat ik dus niet denk)

Het is dus afhankelijk van hoeveel data je precies op je schijven kwijt wilt. Dus als je daar iets specifieker in wilt zijn, (welke soort en hoeveel) zou het wel een stuk makkelijker worden om een goed advies te geven.
ik heb een speciaal kastje waarmee ik schijven kan aan en uit zetten , door hier gebruik van te maken kan
ik 1 dekstop omvormen naar 3 fysieke desktops en dit werkt alleen met harde schijven en niet SSD

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:43:
[...]

ik heb een speciaal kastje waarmee ik schijven kan aan en uit zetten , door hier gebruik van te maken kan
ik 1 dekstop omvormen naar 3 fysieke desktops en dit werkt alleen met harde schijven en niet SSD
Als je geen SSD kunt plaatsen, ben je inderdaad genoodzaakt een HDD te plaatsen... Maar kun je niet een SSD kopen en die in 3 partities verdelen. Dan heb je een C,D en nog een schijf. Als je 'computer 1' wilt opstarten dan start je van de C schijf, als je 'computer 2' wilt starten start je van de D schijf en zo verder... Of begrijp ik het idee achter dat kastje verkeerd? (Neem aan dat je bedoelt dat je 3 verschillende windows installaties kan opstarten vanaf 1 PC)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:44
Ben best wel benieuwd naar wat voor speciaal kastje je hebt.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Waar een data schijf in kan, past ook een SSD in.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-02 15:22
Echt tweedehands schijven.. geloof me ik geloof in het principe tweedehands in bijna alles behalve harde schijven. Heb ooit eens een server van iemand gekocht met 8tb 4x2tb schijven. Binnen een week 2 stuk persoon stuurde me nog eentje gratis na( erg aardig natuurlijk) en die heeft het 2 maanden volgehouden.. de server was tevens ook na een maand stuk..

Sindsdien komt er geen tweedehands schijf hier door de brievenbus of drempel meer..

Harde schijven altijd nieuw halen helemaal mechanische schijven zoals in de ts. Als je iets haalt kijk dan vooral na de garantie en kwaliteit. 3 jaar is goed 5 jaar is beter.

Edit :

2tb klinkt overigens erg 2012

[ Voor 10% gewijzigd door Bartosy op 05-07-2017 01:50 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bartosy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 01:47:
Echt tweedehands schijven.. geloof me ik geloof in het principe tweedehands in bijna alles behalve harde schijven. Heb ooit eens een server van iemand gekocht met 8tb 4x2tb schijven. Binnen een week 2 stuk persoon stuurde me nog eentje gratis na( erg aardig natuurlijk) en die heeft het 2 maanden volgehouden.. de server was tevens ook na een maand stuk..

Sindsdien komt er geen tweedehands schijf hier door de brievenbus of drempel meer..

Harde schijven altijd nieuw halen helemaal mechanische schijven zoals in de ts. Als je iets haalt kijk dan vooral na de garantie en kwaliteit. 3 jaar is goed 5 jaar is beter.

Edit :

2tb klinkt overigens erg 2012
Heb dan zelf weer 8 2TB disks al weer even draaien zonder problemen en een twintigtal 750GB disks die daarvoor draaide deed het ook jaren goed, ging er 1 kapot maar daar heb je dan ook je backup en RAID voor.
Daarvoor waren er nog 12 250GB Maxtors (waardeloze brakke dingen) en daar is er geen enkele van kapot gegaan gek genoeg.
Als de server zelf kapot ging dan waren de disks zeer waarschijnlijk gewoon prima in orde maar was de voeding van die server brak en heeft die de HDD's gesloopt, was hetzelfde gebeurt met nieuwe disks dus.

Ben overigens inderdaad benieuwd wat voor speciaal kastje dat is, TS?

[ Voor 4% gewijzigd door RGAT op 05-07-2017 02:04 ]

Fixing things to the breaking point...

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-02 15:22
RGAT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 02:02:
[...]

Heb dan zelf weer 8 2TB disks al weer even draaien zonder problemen en een twintigtal 750GB disks die daarvoor draaide deed het ook jaren goed, ging er 1 kapot maar daar heb je dan ook je backup en RAID voor.
Daarvoor waren er nog 12 250GB Maxtors (waardeloze brakke dingen) en daar is er geen enkele van kapot gegaan gek genoeg.
Als de server zelf kapot ging dan waren de disks zeer waarschijnlijk gewoon prima in orde maar was de voeding van die server brak en heeft die de HDD's gesloopt, was hetzelfde gebeurt met nieuwe disks dus.

Ja daar heb je zeker wel een punt. De 2 harddisken die over waren heb ik weggegeven en dat is ondertussen 2+ jaar geleden en die werken nog steeds zover ik weet. Nu ik er over nadenk was het laatste wat de server deed wat erg opviel de cpu koelen op 100% terwijl ik na een zwart scherm keek. Dus die heeft die dan wellicht als laatste meegenomen op de 12 volt lijn. Voortaan toch ff de lijnen checken en 24/7 hw monitor laten draaien.

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 02:02:
[...]

Die 8 X 2TB die je draaien hebt zijn dat ook Seagate Barracuda 2TB schijven?

Als ik het goed begrijp kan ik dus best de nieuwe schijven aanschaffen Seagate Barracuda 2TB in plaats van de tweedehands schijven 102109 HGST Ultrastar 7K3000 (MTBF 2 miljoen uur), 2TB ?

speciaal kastje zo speciaal is dat kastje nu ook niet dit is een SATA BACKPLANE.
hoi1234 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:51:
[...]

Als je geen SSD kunt plaatsen, ben je inderdaad genoodzaakt een HDD te plaatsen... Maar kun je niet een SSD kopen en die in 3 partities verdelen. Dan heb je een C,D en nog een schijf. Als je 'computer 1' wilt opstarten dan start je van de C schijf, als je 'computer 2' wilt starten start je van de D schijf en zo verder... Of begrijp ik het idee achter dat kastje verkeerd? (Neem aan dat je bedoelt dat je 3 verschillende windows installaties kan opstarten vanaf 1 PC)
Als ik een SSD gebruik en ik verdeel deze in verschillende partities dan blijft het steeds 1 fysiek SSD waarbij de mogelijkheid bestaat wanneer ik van de D partitie opstart er een virus naar de C partitie kan overgaan tijdens het internetgebruik.

Vroeger had ik 4 computers maar om ruimte te besparen wil ik met twee computers werken 1 computer waar alleen mijn videomontage en grafisch werk wordt op gemaakt daar zit een SSD in en deze computer is trouwen nooit verbonden met internet. De tweede computer is wel met internet verbonden door gebruik te maken van de SATA BACKPLANE beschik ik over 3 fysieke computers en heb ik maar 1 scherm nodig enz. , wat een hoop ruimte bespaart. Bijvoorbeeld schijf 1 in de SATA BACKPLANE wordt gebruikt als vrijetijdscomputer daar probeer ik van alles op uit en surf ik er maar op los. Schijf 2 in de SATA BACKPLANE is de Schoolcomputer en daarmee surf ik voorzicht. Schijf 3 enz. Wanneer de computer aan is staat er maar steeds 1 schijf aan.

Verwijderd

Bartosy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 01:47:
Echt tweedehands schijven.. geloof me ik geloof in het principe tweedehands in bijna alles behalve harde schijven.
Ik heb zelf een tweedehands schijf van 220 gb gekocht, jaren geleden (omstreeks 2010?) voor 20 euro en die doet het tot op de dag van vandaag nog steeds goed. Maar deze was dan ook nog in verpakking en de SMART-data gaf aan dat hij nog nieuws was... Maar je hebt gelijk want tweedehands elektronica is per definitie een risico...
Pagina: 1