Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Office Desktop die ook wel eens video's bewerkt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zouden jullie mij willen helpen met wat advies? Ik wil een nieuwe desktop bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  1. Surfen op het internet, af en toe wat terugkijken (nl ziet)
  2. Office toepassingen
  3. Af en toe wat videobewerking
Juist vanwege het af en toe videobewerken mag het systeem niet al te traag zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Optimaal is rond de € 700,-; maar alles in de bandbreedte € 900,- en € 1.000,- is ook acceptabel (inclusief verzendkosten). Een DVD-brander, toetsenbord, muis zijn al aanwezig. Mijn voornaamste vraag is of de componenten wellicht nog goedkoper kunnen zonder al te veel in te leveren op prestaties.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een externe DVD-brander (USB), toetsenbord/muis (USB); ook wordt er soms een externe geluidskaart aangesloten (USB). De DVD brander zit in een case en kan ook ingebouwd worden in een 3"5 slot.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • SSD van minstens 250 GB
  • Videokaart minstens DirectX 12 en OpenGL 4.5 (beter mag altijd)
  • Redelijke stille (hoeft niet de stilste te zijn) en koele (belangrijker) kast, met de volgende front aansluitingen: USB 3, USB 2, mic/headphone
  • Intel processor (i.v.m. videobewerking)
Het moederbord volgt de keuze qua processor en videokaart en (front) aansluitingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Belangrijker is langdurige kwaliteit. Het systeem moet minstens 5 jaar mee kunnen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Daar waar mogelijk moet het systeem wel een beetje stil zijn, maar overdreven stil hoeft ook niet. Echt lawaai vind ik vervelend. De desktop staat niet 24/7 aan dus een hoger energieverbruik is niet meteen een probleem, zolang dat niet ten koste gaat van extra noodzakelijke koeling.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hieronder een lijstje van iets waarvan ik denk dat het werkt. Mijn eerste vraag zou zijn: werkt deze combinatie? En de tweede vraag is: zou een component nog goedkoper kunnen zonder dat je echt inlevert op prestaties en mogelijkheden; maar dat mag dan niet ten koste gaan van duurzaamheid (moet wel minstens 5 jaar meegaan).

Mijn wensenlijstje voor dit moment
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 331,95€ 331,95
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 92,95€ 92,95
1MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G€ 132,-€ 132,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 43,95€ 43,95
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
2Kingston ValueRAM KVR24N17S8/4€ 34,69€ 69,38
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 938,63

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Een leuke Ryzen 1500X zal niet merkbaar minder zijn voor jouw doeleinden. Waarom je per se intel wilt voor videobewerking is mij een raadsel. Ook hoef je bij deze processor geen aftermarket koeler te kopen, gezien de stock prima stil is. Ik vind het makkelijk 190 euro verdienen.

Verder is de N300 gewoon een gebrekkige budgetkast die tegenwoordig in het middensegment verkocht wordt, niet zo'n succes. Is er overigens een reden dat je nog voor ATX kiest? Dit heeft tegenwoordig eigenlijk geen meerwaarde meer, gezien PCI-e x1 kaarten amper gebruikt worden.

Verwijderd

Topicstarter
In het verleden en met andere mensen die met dezelfde software werken heb ik gemerkt dat er een behoorlijk prestatieverschil zit tussen de Intel en AMD processors. Is daar de laatste maanden dan nog zoveel verandering in gekomen dan?

• lactaxative
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:18:
In het verleden en met andere mensen die met dezelfde software werken heb ik gemerkt dat er een behoorlijk prestatieverschil zit tussen de Intel en AMD processors. Is daar de laatste maanden dan nog zoveel verandering in gekomen dan?
AMD heeft jarenlang niets competitiefs op de markt gebracht. Dit is een aantal maanden veranderd. Ze proberen zich momenteel weer in de markt te vechten met processoren die beter en goedkoper zijn dan een i5.

Natuurlijk krijg je voor de helft van de prijs niet hetzelfde als een i7-7700k, echter zit het wel dicht in de buurt. Het dubbele betalen is hierdoor niet erg handig. Voor professioneel gebruik (4 uur per dag op kosten van de baas of iets dergelijks) ligt dat natuurlijk anders, maar dan zit je toch naar het 7820K segment te kijken.

Je vroeg of het ergens goedkoper kon zonder al te veel in te leveren, en hier kan het. ;) Ook kunnen betaalbare AMD moederborden gewoon met 3 MHz ram werken, terwijl betaalbare Intel bordjes maar tot 2.4 MHz gaan.

Je video's worden overigens niet groter dan 1080p neem ik aan? Anders krijg je problemen met de 2 GB VRAM.

En trouwens, welke software gaat het over? Misschien gebruik je wel iets waarbij je net zo goed een Pentium kunt kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Video's worden zeker niet groter dan 1080p (want bronmateriaal heeft geen hogere kwaliteit vaak).

De gebruikte software is afwisselend, meestal Adobe Premiere en After Effects, voor een bepaald dingetje gebruik ik soms Nuke. Daarnaast is er een andere gebruiker van het systeem, die werkt graag met Magix Video deluxe. Kortom een mengelmoes aan software, maar geen van alle heeft genoeg aan een basis Pentium.

Die drie vereisen allemaal multicore 64 bit met 8 GB RAM. Als ik me niet vergis (zeg ik uit m'n hoofd) was er iets met After Effects die graag Intel wil (maar daar kan ik me in vergissen).

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het beantwoorden en mij nog wat verder aan het denken zetten. Ik denk dat dit ook wel een geschikte combinatie kan zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler€ 186,50€ 186,50
1Asus Prime X370-Pro€ 152,-€ 152,-
1MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G€ 132,-€ 132,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 135,95€ 135,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 73,50€ 73,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 832,90

Nogmaals dank

Verwijderd

X370 is eigenlijk alleen interessant als je CF of SLI toe wil gaan passen. Aangezien dat niet het geval is en zelfs niet kan met GTX 1050 zou je voldoende hebben aan een goedkoper B350 moederbord.

Als voeding kan ik je de kwalitatief betere en goedkopere Seasonic G-series 360w aanbevelen.

Als behuizing zou een Fractal Design Define (Mini) C een goede keuze zijn.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@lactaxative 3MHz ram, dat was jaaaaaaren geleden :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 19:12
lactaxative schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:52:
Een leuke Ryzen 1500X zal niet merkbaar minder zijn voor jouw doeleinden. Waarom je per se intel wilt voor videobewerking is mij een raadsel. Ook hoef je bij deze processor geen aftermarket koeler te kopen, gezien de stock prima stil is. Ik vind het makkelijk 190 euro verdienen.

Verder is de N300 gewoon een gebrekkige budgetkast die tegenwoordig in het middensegment verkocht wordt, niet zo'n succes. Is er overigens een reden dat je nog voor ATX kiest? Dit heeft tegenwoordig eigenlijk geen meerwaarde meer, gezien PCI-e x1 kaarten amper gebruikt worden.
Tweakers is echt ontzettend pro Ryzen. En absoluut er zijn hoop redenen om dat ook inderdaad te zijn. Maar in videobewerking en 3D geeft het nog ontzettend veel problemen. Zelf werk ik in animatie en vooral 3D fora staan er vol mee. In dit geval lijkt Ryzen me ook prima, en op papier is het geweldig. Maar zelf zou ik het niet snel doen voor pro-werk.

De tip is om in ieder geval even te zoeken op de software die je wilt gaan gebruiken i.c.m ryzen ondersteuning.

Verder voor AFX zou ik zeker meer Ram aanschaffen. 8GB is echt zwaar ondermaats om daar fatsoenlijk in te previewen.

[ Voor 4% gewijzigd door Inverted_World op 09-07-2017 00:33 ]

• lactaxative
Inverted_World schreef op zondag 9 juli 2017 @ 00:31:
[...]

Tweakers is echt ontzettend pro Ryzen. En absoluut er zijn hoop redenen om dat ook inderdaad te zijn. Maar in videobewerking en 3D geeft het nog ontzettend veel problemen. Zelf werk ik in animatie en vooral 3D fora staan er vol mee. In dit geval lijkt Ryzen me ook prima, en op papier is het geweldig. Maar zelf zou ik het niet snel doen voor pro-werk.

De tip is om in ieder geval even te zoeken op de software die je wilt gaan gebruiken i.c.m ryzen ondersteuning.

Verder voor AFX zou ik zeker meer Ram aanschaffen. 8GB is echt zwaar ondermaats om daar fatsoenlijk in te previewen.
Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen pro werk en af en toe een keer videobewerken.
Damic schreef op zondag 9 juli 2017 @ 00:24:
@lactaxative 3MHz ram, dat was jaaaaaaren geleden :+
Deze fouten maak ik gedurende presentaties voor mijn werk dus ook. 8)7
Pagina: 1