Toon posts:

5Ghz Wifi router met beperkte reikwijdte voor studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeMechanik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-01 10:36
Mijn vraag:
Begin September is het zover: ik ga eindelijk het huis uit! Dit brengt echter een aantal uitdagingen met zich mee, o.a. enkele nieuwe apparaten natuurlijk. Ik ben op zoek naar een low power wifi router met een signaal sterk genoeg om enkel mijn kamer te voorzien van een stabiel wifi netwerk. Ik wil liever niet naast een halve kernreactor aan straling slapen, vandaar het low power idee. 5 Ghz omdat ik vermoed dat mijn boven, onder en zijbuurtjes ook wel een routertje neergooien op hun kamer en er dus een aardige vervuiling op de 2.4 Ghz band zal zijn.

Graag zou ik hiernaast 2 á 3 ethernet poorten op 1gbps willen. Kan iemand mij hierbij adviseren?

MvG!

Beste antwoord (via DeMechanik op 08-07-2017 17:47)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb meerdere Zyxel NBG6616 routers in huis als wireless AC access points. Zoals wel bij meer wifi routers kun je daarop het zendvermogen aanpassen (van 100% naar bijv. 20%).

Om je enigszins gerust te stellen, is er bij wifi de wetmatigheid dat de hoeveelheid straling kwadratisch afneemt tot een heel laag niveau ( Wikipedia: Inverse-square law ).

Het is zelfs zo dat de telefoon die je wellicht naast het bed hebt liggen, jou harder aan het "bestralen" is, dan een wifi router die aan de andere kant van de kamer staat.

Bovendien gaat een mobiel apparaat zoals een telefoon harder zenden bij slechte ontvangst :+ Dus als je de wifi router gaat knijpen, heb je kans dat je per saldo juist meer straling krijgt ;)

Dus even los van de discussie of deze straling schadelijk is, kun je je afvragen of je er goed aan doet om het access point zwak te laten zenden :)

Het enige dat ik zelf wel doe, is dat ik de access points op plekken neerzet waar ik niet voor lange tijd pal naast zit.

PS:
5ghz routers zenden vaak sterker dan 2.4ghz routers, omdat het signaal eenvoudiger wordt geabsorbeerd door allerlei objecten. Hoe lager de frequentie, hoe verder de reikwijdte en dus hoe minder zendvermogen je nodig hebt. Je kunt dus een 2.4ghz router zwakker laten zenden met behoud van functionaliteit dan een 5ghz router (met de keerzijde dat je sneller last hebt van het wifi van de buren).

PPS:
Kijk voor de grap eens met de Wifi Analyzer app op je telefoon hoe sterk het signaal van de buren is ;) Als die namelijk op elke kamer een monster van een wifi apparaat neerzetten dan gaat het bar weinig uitmaken wat jij nog neerzet. Ik heb op sommige punten in huis een sterker signaal van de buren dan van mijn eigen apparatuur :F Maar goed.

PPPS: (ik blijf bezig)
Als het jou vooral gaat om het syncen tussen devices, zou ik lekker een switch neerplanten en de boel bedraden. Telefoon lekker laten syncen met cloud storage en dan kun je thuis de boel bedraad down- en uploaden van en naar de cloud. Heb je dan geen wifi voor nodig. Juist als je veel data heen en weer gaat sturen, krijg je dus meer activiteit die jij absorbeert :P

[Voor 47% gewijzigd door Lethalis op 05-07-2017 13:34]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:26
beetje tegendraadse vraag, iedereen wil zo'n sterk mogelijke 5ghz router...
de betere router daarintegen kan je instellen qua vermogen
ik mijn "oude" netgear wndap360 heeft instelbaar vermogen op de antenne's
combineer dat met een simpel 1gbit switchje ben je snel af

ps. lig niet zo wakker van kernreactor straling, die straling is er zowiezo, of je het nu zelf maakt of niet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:52
In principe doet iedere router met 5GHz wel wat je wil, de vraag is alleen of je wel echt een router nodig hebt? Hoe krijg je het internet "aangeleverd" op je kamer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DeMechanik schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:09:
Ik wil liever niet naast een halve kernreactor aan straling slapen, vandaar het low power idee.
Wat is dit nou weer voor onzin? Besef je wel dat radioactieve (eigenlijk ioniserende) straling HEEL iets anders is dan RF straling?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 22:59
TommyboyNL schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:47:
[...]

Wat is dit nou weer voor onzin? Besef je wel dat radioactieve (eigenlijk ioniserende) straling HEEL iets anders is dan RF straling?
Dat is een eindeloze discussie. Er zijn nou eenmaal mensen die geloven dat straling van telefoons en routers enz. schadelijk is.

Ontopic: volgens mij kun je met elke 5Ghz router wel uit de voeten. Bij sommige routers, zoals de Netgear AC1900, kun je het zendvermogen verlagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeMechanik
TommyboyNL schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:47:
[...]

Ben ik mij volledig van bewust, maar daar gaan we het hier niet over hebben.... Nogal een botte en kortzichtige manier van reageren...
EnigmaNL schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:52:
[...]

Dat is een eindeloze discussie. Er zijn nou eenmaal mensen die geloven dat straling van telefoons en routers enz. schadelijk is.

Ontopic: volgens mij kun je met elke 5Ghz router wel uit de voeten. Bij sommige routers, zoals de Netgear AC1900, kun je het zendvermogen verlagen.
Kijk, hele duidelijk reactie! Bedankt Enigma! Ik kwam idd al wat info tegen over zendvermogens maar had nog geen routers gevonden waarbij dit een instelbare optie was. Dank!

(Over de straling: ik merk zelf dat ik vrij slecht slaap en hoofdpijn krijg in ruimtes met meerdere RF apparaten en probeer een aantal zaken waar ik invloed op uit kan oefenen te reguleren ;))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeMechanik
gastje01 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:26:
In principe doet iedere router met 5GHz wel wat je wil, de vraag is alleen of je wel echt een router nodig hebt? Hoe krijg je het internet "aangeleverd" op je kamer?
Een router gaat wel degelijk nodig zijn, er zit gewoon een contactdoos in de muur met een ethernetpoort ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
DeMechanik schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:17:
[...]

Ben ik mij volledig van bewust, maar daar gaan we het hier niet over hebben.... Nogal een botte en kortzichtige manier van reageren...
Begin dan gewoon niet over een kernreactor, je haalt alleen maar je eigen geloofwaardigheid onderuit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

TommyboyNL schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:29:
[...]

Begin dan gewoon niet over een kernreactor, je haalt alleen maar je eigen geloofwaardigheid onderuit.
Of neem niet alles zo letterlijk. Ooit gehoord van beeldspraak? Graag gewoon ontopic reageren.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• TommyboyNL
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:46:
[...]

Of neem niet alles zo letterlijk. Ooit gehoord van beeldspraak? Graag gewoon ontopic reageren.
Dit soort "beeldspraak" is waardoor de perceptie van minder geïnformeerde mensen toch in de richting gestuurd wordt dat RF straling en ioniserende straling het zelfde is.
Is het niet veel verstandiger om dit soort kromme beeldspraak te corrigeren, in plaats van de mensen die dit corrigeren een tik op de vingers te geven?

• gastje01
DeMechanik schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Een router gaat wel degelijk nodig zijn, er zit gewoon een contactdoos in de muur met een ethernetpoort ;)
Zolang t binnen dezelfde ruimte is zal t qua bereik niet veel uit maken, daar komen ook de goedkopere modellen wel mee weg. Weet je hoeveel mensen er op dezelfde internetverbinding zitten? Hoe snel is je verbinding? Hoe belangrijk is die snelheid voor je (dat je van bv 500 Mbit ook daadwerkelijk haalt, of zou iets minder ook prima zijn zolang alles maar goed werkt). Hoe zit t met portforwarding? Krijg je een intern of extern IP?

• DeMechanik
TommyboyNL schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:33:
[...]

Dit soort "beeldspraak" is waardoor de perceptie van minder geïnformeerde mensen toch in de richting gestuurd wordt dat RF straling en ioniserende straling het zelfde is.
Is het niet veel verstandiger om dit soort kromme beeldspraak te corrigeren, in plaats van de mensen die dit corrigeren een tik op de vingers te geven?
Ik zou toch zeggen dat op een website als tweakers, en ook zeker binnen een subforum als Netwerk je mag spreken over de beter geïnformeerde mens en dat zodanig enige 'sarcastische' beeldspraak zoals ik toegepast heb toch zou moeten kunnen zonder dat hier over gevallen word... Blijkbaar niet dus... Teleurstellend.

Bij deze wil ik graag terug on-topic en hier niet meer over spreken.
gastje01 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:39:
[...]

Zolang t binnen dezelfde ruimte is zal t qua bereik niet veel uit maken, daar komen ook de goedkopere modellen wel mee weg. Weet je hoeveel mensen er op dezelfde internetverbinding zitten? Hoe snel is je verbinding? Hoe belangrijk is die snelheid voor je (dat je van bv 500 Mbit ook daadwerkelijk haalt, of zou iets minder ook prima zijn zolang alles maar goed werkt). Hoe zit t met portforwarding? Krijg je een intern of extern IP?
Snelheid van de verbinding en de infrastructuur binnen het gebouw zijn mij op het moment van schrijven nog onbekend. Wat ik weet is dat het gaat om een constructie waar bij mijn huurprijs een TV abonnement over Coax en internet is inbegrepen (Ziggo, oud UPC gebied (Arnhem)). Er is intussen een berichtje uitgegaan naar de SSHN, van wie het pand is. Wat ik persoonlijk wil bereiken is een stabiel Wifi netwerk met een relatief hoge verbindingssnelheid om synchroniseren van media tussen desktop/htpc/server, laptop en smartphone vlot te kunnen laten verlopen. De eigenlijke internetsnelheid staat bij mij wat dat betreft wat minder hoog op de prioriteitenlijst. Ook met het oog op de toekomst wil ik een router aanschaffen welke bij een groter appartement/groter netwerk een stabiele verbinding kan behouden met een hoge "netwerksnelheid" (weet even geen betere term, ik ben niet geheel thuis binnen de netwerk sector).

Hartelijk dank voor het meedenken mensen!

• gastje01
Ik heb er zelf geen (praktijk) ervaring mee, maar de Netgear Nighthawk serie schijnt vrij goed te doen wat je wil, maar wellicht kunnen andere mensen hun persoonlijke ervaringen delen.

Verder zou ik geen router op 'de toekomst' kopen. Je weet nooit waar je gaat wonen en wat je dan eventueel nodig hebt, zonde om dat nu al extra uit te geven. Wanneer er in je volgende huis al een dekkend netwerk is gebruik je m niet meer, in sommige gevallen zijn meerdere acces points de oplossing.

Ik ben mijn hele studententijd doorgekomen met een Apple Airport Extreme (vooral gebruik ivm de TimeMachine backup, deze functie is later vervangen door een Synology), niet in alle gevallen de snelste maar mijn 70/70 verbinding die ik op mijn laatste adres had trok ik er prima mee vol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:45

servies

Veni Vidi Servici

DeMechanik schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:50:
[...]

Ik zou toch zeggen dat op een website als tweakers, en ook zeker binnen een subforum als Netwerk je mag spreken over de beter geïnformeerde mens en dat zodanig enige 'sarcastische' beeldspraak zoals ik toegepast heb toch zou moeten kunnen zonder dat hier over gevallen word... Blijkbaar niet dus...
Teleurstellend.
Bedenk wel dat dit van buiten Tweakers ook zichtbaar is en er dus ook minder geïnformeerde mensen jouw bericht kunnen lezen en als ze niet verder lezen dan gaan denken: "Zie je wel... het staat ook op Tweakers"
Snelheid van de verbinding en de infrastructuur binnen het gebouw zijn mij op het moment van schrijven nog onbekend. Wat ik weet is dat het gaat om een constructie waar bij mijn huurprijs een TV abonnement over Coax en internet is inbegrepen (Ziggo, oud UPC gebied (Arnhem)). Er is intussen een berichtje uitgegaan naar de SSHN, van wie het pand is.
Wat ik mij even afvraag is of jij een router nodig hebt of een switch samen met een acces point...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ja, je wil een router in dit soort situaties, al is het maar vanwege de ingebouwde firewall.
Zelf heb ik jaren naar tevredenheid gebruik gemaakt van een TP-link ARcher C7 in mijn studentenkamer van ~22m2, 2,4GHz en 5GHz waren individueel in en uit te schakelen, en volgens mij kon ik ook het vermogen instellen. Inmiddels ben ik verhuisd en is mijn C7 vervangen door een stapel Ubiquiti apparatuur, dus kan dit niet dubbelchecken.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 13:06

• gastje01
servies schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:12:

Wat ik mij even afvraag is of jij een router nodig hebt of een switch samen met een acces point...
Ja, dat wil je, al is t maar om andere mensen geen toegang te geven tot een Apple TV/Chromecast/Smart-tv/vul maar in. Wanneer je met 4 mensen woont is dit niet zo'n probleem, maar zit je in een groot complex met 120 kamers die dezelfde verbinding delen, dan had ik graag dat de toegang van buiten af beperkt wordt.

Een Ziggo lijn kan van alles betekenen, van een 500/500 glaslijn met professionele en fatsoenlijk ingestelde apparatuur daar achter tot een brak consumenten modem met een switch er aan vast geknoopt.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
Laatst een ASUS RT-AC66U gekocht (in de aanbieding € 77,00), met de ASUS Merlin firmware er op kan je ook het antenne uitzend vermogen vergroten en verkleinen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb meerdere Zyxel NBG6616 routers in huis als wireless AC access points. Zoals wel bij meer wifi routers kun je daarop het zendvermogen aanpassen (van 100% naar bijv. 20%).

Om je enigszins gerust te stellen, is er bij wifi de wetmatigheid dat de hoeveelheid straling kwadratisch afneemt tot een heel laag niveau ( Wikipedia: Inverse-square law ).

Het is zelfs zo dat de telefoon die je wellicht naast het bed hebt liggen, jou harder aan het "bestralen" is, dan een wifi router die aan de andere kant van de kamer staat.

Bovendien gaat een mobiel apparaat zoals een telefoon harder zenden bij slechte ontvangst :+ Dus als je de wifi router gaat knijpen, heb je kans dat je per saldo juist meer straling krijgt ;)

Dus even los van de discussie of deze straling schadelijk is, kun je je afvragen of je er goed aan doet om het access point zwak te laten zenden :)

Het enige dat ik zelf wel doe, is dat ik de access points op plekken neerzet waar ik niet voor lange tijd pal naast zit.

PS:
5ghz routers zenden vaak sterker dan 2.4ghz routers, omdat het signaal eenvoudiger wordt geabsorbeerd door allerlei objecten. Hoe lager de frequentie, hoe verder de reikwijdte en dus hoe minder zendvermogen je nodig hebt. Je kunt dus een 2.4ghz router zwakker laten zenden met behoud van functionaliteit dan een 5ghz router (met de keerzijde dat je sneller last hebt van het wifi van de buren).

PPS:
Kijk voor de grap eens met de Wifi Analyzer app op je telefoon hoe sterk het signaal van de buren is ;) Als die namelijk op elke kamer een monster van een wifi apparaat neerzetten dan gaat het bar weinig uitmaken wat jij nog neerzet. Ik heb op sommige punten in huis een sterker signaal van de buren dan van mijn eigen apparatuur :F Maar goed.

PPPS: (ik blijf bezig)
Als het jou vooral gaat om het syncen tussen devices, zou ik lekker een switch neerplanten en de boel bedraden. Telefoon lekker laten syncen met cloud storage en dan kun je thuis de boel bedraad down- en uploaden van en naar de cloud. Heb je dan geen wifi voor nodig. Juist als je veel data heen en weer gaat sturen, krijg je dus meer activiteit die jij absorbeert :P

[Voor 47% gewijzigd door Lethalis op 05-07-2017 13:34]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee