Het is meer dat precies wat je zelf aan het eind schrijft, de verwarring vooral zit in dat "men" sommige apparaten als NAS omschrijft en andere weer als SAN. Niet alleen de fabrikanten, maar ook de gebruikers (beheerders) en andere mensen.
Een NetApp van 50K ziet men sneller als SAN oplossing en een FreeNAS doosje van 250 EUR inclusief disks als NAS. De grap is dat, als je het hebt over iSCSI, NFS en SMB, die dozen exact hetzelfde kunnen.
Ik zeg absoluut niet dat een FreeNAS doos gelijk is aan een NetApp en dat iedereen zijn dure NetApp, EMC of andere storage systemen maar weg moet donderen en FreeNAS doosjes moet neerzetten maar functioneel is er geen enkel verschil in hoe die kisten iSCSI, NFS en SMB praten. (Ik laat bewust even de rest buiten beschouwing omdat dat de discussie enkel zou vertroebelen.)
[...]
Eeh Nee... NFS en Cifs zijn file system protocollen. ISCSI is SCSI via IP. Totaal verschillende netwerkprotocollen, en die worden ook totaal niet encapsulate in elkaar.
I know.

Het was ook enkel ter illustratie, niet dat het ook maar remotely zinvol zou zijn (if zelfs mogelijk) om NFS pakketjes in iSCSI pakketjes te encapsulaten. Nja, technisch gezien zal het ongetwijfeld mogelijk zijn als je d'r aan de andere kant iets neer zet dat de pakketjes er weer uit kan halen maar ik vraag me af of d'r een use case te bedenken is waarin dat nuttig is.
[...]
Dat laatste. In het eerste Netapp plaatje wat ik aanhaal zie je dat het stopt na de Raid Manager, en begint bij WAFL (Write Anywhere File Layout) van de Netapp. Op die laag kan de Netapp zijn intelligente dingen gaan doen zoals het maken van snapshots.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een beetje een warrig plaatje vind. Is dit een plaatje dat NetApp zelf heeft gemaakt of is het een interpretatie van iemand?
Ik snap wat er bedoeld word, maar zit nu 5 minuten naar het plaatje te staren en als ik niet al zou weten hoe het ongeveer in elkaar zit, zou ik er met dat plaatje niet wijzer van zijn geworden.

[...]
Het onderscheid vervaagt niet.Een Storage Area Network gaat over het storagenetwerk en de wijze waarop de storage aangeboden wordt. Eigenlijk valt het device wat de storage aanbiedt dan ook buiten het SAN.
De verwarring onstaat omdat veel leveraniers hun storageapparaat ook SAN noemen, en feitelijk is dat onjuist.
Juist!

Vandaar dus ook mijn opmerking helemaal bovenaan, daar zit dus verwarring.
Wij hebben vorig jaar onze HP LeftHand oplossing vervangen door een NetApp.
De LeftHand word gezien als "NAS", de NetApp als "SAN". Wat is nu de grap, beiden kletsen exact dezelfde protocollen aan de buitenkant: NFS, SMB en iSCSI. (Al twijfel ik even of de LeftHand wel SMB kletst, de vorige beheerders hadden d'r iig een virtuele fileserver voor hangen en ik heb me niet verder verdiept in de LeftHands om te kijken of ik eventueel SMB rechtstreeks kon doen.)
HP noemt hun storage devices "SAN Storage" (bv.
deze), en dat is juist. Er wordt dan gesproken over een storageapparaat wat geschikt is om aan te sluiten op een SAN. (of eigenlijk een stapel disken met een SAN Controller). De controller maakt dan nog deel uit van het SAN, de achterliggende disken niet.
Zo beschreven leg je een knip die ik snap en logisch vind. Waarbij dus in geval van een SMB, CIFS en iSCSI kletsende NetApp, SMB en CIFS *geen* onderdeel uitmaken van het SAN, iSCSI wel. (Maar, dan zou je met een FreeNAS doosje ook weer een SAN kunnen bouwen.)
Is dat wellicht wat je bedoelt? Dat het SAN *zuiver* over het netwerk gaat? Dus heb je een FreeNAS doos die iSCSI kletst met daarvoor een (al dan niet virtuele) doos die SMB kletst, dat het gedeelte waar iSCSI gepraat word het SAN is, maar FreeNAS zelf en de voorliggende (al dan niet virtuele) machine niet?
Als ik dan verder redeneer, mag je een willekeurig apparaat dus ook geen SAN noemen, terwijl bijvoorbeeld een switch die je gebruikt om je storage te ontslutien, wel weer onderdeel is van je SAN. (Maar dat geen specifieke SAN switch hoeft te zijn, iSCSI gaat immers over stock TCP/IP.)
Zit je wel weer met de situatie dat over een deel van het netwerk waar zowel iSCSI als SMB/NFS word gesproken, dat netwerk niet zuiver een SAN functionaliteit heeft en "SAN" dus zou slaan op de protocollen die op die plek worden gesproken, maar de hardware zowel onderdeel kan zijn van het SAN, als van je NAS infrastructuur en je NAS infrastructuur, best een multi-node opslagsysteem kan zijn zoals een cluster NetApps of FreeNAS dozen.
Fin, zo kan ik nog wel even door gaan, ik roep dit vooral ook om te kijken of ik begrijp wat je bedoelt en daarmee mijn eigen bewering dat het meer en meer in elkaar overvloeit, onterecht is omdat het niet meer gaat om de dozen / hardware maar meer om bovenstaande.
Leuke inhoudelijk discussie trouwens...
Complimenten voor je nette (beargumenteerde) feedback
Graag gedaan en eensgelijks. 
Ik hou wel van dit soort discussies.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.