[Synology] DSM werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Beste tweakers,

Sinds gisteren heb ik problemen met een Synology DS215+. Deze hangt achter een KPN modem en heeft altijd prima gefunctioneerd. Echter kon ik gisteren de DSM software niet meer benaderen via ip-adres:5000.

Ook knippert het lampje van de status led: oranje. Na wat onderzoek en het raadplegen van de Synology site het ondersteuningsformulier ingevuld. Nu heb ik daar vanochtend reactie op gekregen.

Hier wordt aangegeven de RESET knop voor 4 seconden in te houden tot je een piepje hoort. Daarna direct los laten en binnen 10 seconden nogmaals de RESET knop voor 4 seconden inhouden. Dit heb ik uitgevoerd en de DSM zou nu opnieuw geïnstalleerd kunnen worden.

Echter moet ik dit doen via de Synology Assistant, maar wanneer ik deze open wordt er niets gevonden. Als ik in het KPN modem kijk dan zie ik wel een LAN apparaat op 10.0.0.1 verbonden (dit is de NAS). Wat ik ten eerste raar vind is dat deze niet weer automatisch op DHCP staat en vanaf 10.0.0.10 een ip-adres moet uitgeven. Het lijkt er dus op dat de NAS niet is gereset.

Wat doe ik verkeerd?

Zie de reactie van Synology:
1. Reinstall DSM:
You can attempt a clean DSM reinstall, which can potentially and quickly solve your all your software issues.
https://www.synology.com/...eset_your_Synology_NAS#t3
Reinstalling DSM will keep your personal data intact, but DSM configuration will be lost and packages will need to be reinstalled.
DSM configurations can be backed up and later restored in DSM>Control Panel>Update & Restore>Configuration Backup if it was previously backup.
2. Please refer to the link below to see why the status LED is flashing in orange:
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/379
We suspect at least one of your HDDs may be faulty.

Mocht er dus een HDD defect zijn, dan zou ik de DSM toch gewoon opnieuw kunnen installeren en de NAS opnieuw kunnen configureren?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:19

job

En als je in je browser rechtstreeks naar de nas toe navigeert? (en de synology assistent niet gebruikt) Kan je dan wel weer aan de slag?

[ Voor 35% gewijzigd door job op 04-07-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
job schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:58:
En als je in je browser rechtstreeks naar de nas toe navigeert? (en de synology assistent niet gebruikt) Kan je dan wel weer aan de slag?
Daar begon de fout. Wanneer ik naar http://ip-adres:5000 ga krijg ik de volgende melding:
https://gyazo.com/74867a43d683fdaddf636080496058d4

Het probleem is dat de DSM niet meer werkt. Tevens wanneer ik naar verkenner ga naar \\10.0.0.1\ dan zie moet ik inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer ik deze opgeef zie ik alle mappen die op de NAS staan. Echter als ik deze wil aanklikken zegt hij dat ik geen toegang heb i.v.m. rechten.

Nu dacht ik dat kan misschien wel kloppen wanneer de DSM corrupt is. Vandaar dat ik de DSM wil "herinstalleren" en heb dit gedaan doormiddel van deze stappen: https://www.synology.com/...eset_your_Synology_NAS#t3

Echter dus wanneer ik 4 seconden de resetknop inhoudt tot het piepje en dan binnen 10 seconden nogmaals 4 seconden de resetknop indruk tot het piepje, blijft mijn NAS hetzelfde. Hij behoudt 10.0.0.1 terwijl hij 10.0.0.10 of hoger moet krijgen. Tevens kan Synology Assistant de NAS niet vinden (lokaal). En wanneer ik via de brower naar 10.0.0.1 ga krijg ik nog altijd de melding dat de pagina die ik zoek niet kan worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Als ik menig persoon op de Synology site moet geloven is je HDD cluster om zeep:

https://www.synology.com/..._keeps_flashing_in_orange

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=48253

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
De eerste link had ik ook gevonden i.v.m. het oranje ledje dat knippert bij status. Vandaar dat bij de onderste regel staat het ondersteuningsformulier in te vullen. Dit heb ik gisteren dan ook gedaan.

Punt 2 geldt voor DSM niet geïnstalleerd, vandaar dat ik deze wil herinstalleren zoals aangegeven maar dit werkt niet.

Punt 5 is voor een gecrashte volume dus vandaar het formulier ingevuld.

Mocht er een schijf stuk zijn, dan zou ik de DSM toch kunnen herinstalleren? Dan kan ik vandaar zien welke schijf stuk is, deze vervangen en dan vervolgens kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

@Klevertje dat klopt. Je DSM wordt (als ik mij goed heug) niet op je HDDs geinstalleerd maar op intern geheugen. Wat nou als je tindelijk vanaf je computer rechtstreeks een kabel doet in je Synology, kom je er dan wel bij?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
@Slavy DSM staat met een raid 1 partitie op elke disk, dat gaat niet kapot wanneer er één disk sneuvelt.

Had je SHR, Raid 1 of Raid 0?
Staat SSH aan?

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 04-07-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
jeroen3 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:24:
@Slavy DSM staat met een raid 1 partitie op elke disk, dat gaat niet kapot wanneer er één disk sneuvelt.

Had je SHR, Raid 1 of Raid 0?
Staat SSH aan?
Ik gebruik hierbij RAID1.
SSH weet ik niet of dit aanstaat. Ik heb wel geprobeerd in de router poort 22 toe te voegen, maar wanneer ik op open-ports check op WAN IP dan zegt deze dat deze niet open is. Poort 22 verwijst naar 10.0.0.1 net als poort 5000. Deze geeft bij open ports aan dat 5000 wel open is. Heb dit beiden op dezelfde manier uitgevoerd met port forwarding ipv4.

Tevens geeft Synology het volgende aan wanneer het via de RESET niet werkt:
In that case, follow the second option and prepare a spare disk to install a fresh copy of the DSM, then use it to recover the data from your original HDDs.
1) Power off and remove all hard disks
2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1
3) Power on and install DSM normally
4) Do not create any volumes. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.
5) Insert the remaining old hard disks while keeping the spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)
6) Power on DiskStation
You should be able to access the files on your other HDD after that.

Dien ik perse dezelfde grootte (2TB) hdd dan in te voegen? Of kan ik hiervoor een 500GB hdd voor gebruiken (deze heb ik namelijk nog liggen). Tevens wanneer ik in Slot1 bijv. 500GB heb en daarna in slot2 een van de 2TB terug plaats zou ik misschien de files weer kunnen benaderen? Maar ben ik dan 1x 2TB verloren en kan ik deze nog terug krijgen? Of is het dan een kwestie van data eraf halen, nieuw volume creëren en alles weer terug kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 10:18

DarkKnight

Narf

Klevertje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:06:
[...]

Het probleem is dat de DSM niet meer werkt. Tevens wanneer ik naar verkenner ga naar \\10.0.0.1\ dan zie moet ik inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer ik deze opgeef zie ik alle mappen die op de NAS staan. Echter als ik deze wil aanklikken zegt hij dat ik geen toegang heb i.v.m. rechten.
Welke gebruikersnaam/wachtwoord heb je gebruikt?
Want wat ik mij kan herinneren van de reset, wordt ook je admin username/wachtwoord gereset naar de default. En toen dacht ik ook dat DSM niet meer werkte, maar bleek het alleen te gaan om andere credentials |:( .

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ehm. Om via SSH in te loggen in je nas hoef je geen portforwards te gebruiken. Sterker nog, ssh portforwarden is helemaal niet zo vertandig.
Zolang je in hetzelfde netwerk zit, kun je gewoon inloggen met een ssh client (putty/cygwin).
ssh huskes@10.0.0.2 (mits het aan staat natuurlijk)

Als je RAID 1 gebruikt kun je het volgende doen:
De NAS uitzetten.
Alle disks uit je nas halen en wegleggen. Markeer ze ook even, disk slot 1, disk slot 2.
Één willekeurige lege disk in slot 1 plaatsen.
De installatiewizard doorlopen. (installeren DSM)
De NAS uitzetten.
Èèn van de oude disks terug plaatsen.
De NAS opstarten.
Hij zal het beschadigde* volume herkennen op de oude disk herkennen, maar je kunt hem toch mounten en lezen.
Je kun zo een backup maken van je data.

Werkt dat niet, dan heeft synology meer tools.
Let op, je hebt twee disks. Lukt het niet met de eerste disk, ga dan met beide disks naar een recovery bedrijf als je de data terug moet hebben.

*slechts 1/2 disks aanwezig

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 04-07-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16
Klevertje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Ik gebruik hierbij RAID1.
SSH weet ik niet of dit aanstaat. Ik heb wel geprobeerd in de router poort 22 toe te voegen, maar wanneer ik op open-ports check op WAN IP dan zegt deze dat deze niet open is. Poort 22 verwijst naar 10.0.0.1 net als poort 5000. Deze geeft bij open ports aan dat 5000 wel open is. Heb dit beiden op dezelfde manier uitgevoerd met port forwarding ipv4.

Tevens geeft Synology het volgende aan wanneer het via de RESET niet werkt:
In that case, follow the second option and prepare a spare disk to install a fresh copy of the DSM, then use it to recover the data from your original HDDs.
1) Power off and remove all hard disks
2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1
3) Power on and install DSM normally
4) Do not create any volumes. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.
5) Insert the remaining old hard disks while keeping the spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)
6) Power on DiskStation
You should be able to access the files on your other HDD after that.

Dien ik perse dezelfde grootte (2TB) hdd dan in te voegen? Of kan ik hiervoor een 500GB hdd voor gebruiken (deze heb ik namelijk nog liggen). Tevens wanneer ik in Slot1 bijv. 500GB heb en daarna in slot2 een van de 2TB terug plaats zou ik misschien de files weer kunnen benaderen? Maar ben ik dan 1x 2TB verloren en kan ik deze nog terug krijgen? Of is het dan een kwestie van data eraf halen, nieuw volume creëren en alles weer terug kopiëren?
Begrijp ik nu goed dat je Synology niet op hetzelfde LAN zit? volgens mij is dat wel een eis van Synology Assistant. Probeer anders eens de Synology rechtstreeks aan je PC te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
pacificocean schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:43:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je Synology niet op hetzelfde LAN zit? volgens mij is dat wel een eis van Synology Assistant. Probeer anders eens de Synology rechtstreeks aan je PC te hangen.
Zowel de laptop als de NAS zitten beiden in subnet 10.0.0.x

Maar ik ga de schijven eruit halen, lege schijf erin en dan vervolgens proberen DSM weer aan de praat te krijgen. Vervolgens 1 schijf terugplaatsen, wanneer deze gerepareerd is de spare schijf er weer uit halen en de andere oude schijf terugplaatsen en deze repareren.

Ik zal laten weten of dit heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Hoe kom je in dat subnet met een KPN modem? Die zitten altijd in 192.168.[1|2].0/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
johnkeates schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:47:
Hoe kom je in dat subnet met een KPN modem? Die zitten altijd in 192.168.[1|2].0/24
Klopt, maar deze is gewoon aan te passen bij een ZTE moden (Experia Box V10). Ik meen dat de oude varianten dit inderdaad niet toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je het volume wilt repareren moet je een gelijkwaardige of grotere disk plaatsen zodat de raid 1 hersteld kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 04-07-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
Ik heb de data eraf gekregen. Dit door een 500GB HDD erin te plaatsen en de 2 oude schijven eruit te houden. Vervolgens kreeg mijn NAS een DHCP ip-adres 10.0.0.12 en kon zo weer naar de DSM een een nieuwe DSM installatie uitvoeren.

Vervolgens de NAS afgesloten en de HDD van Slot2 weer in Slot2 geplaatst. Met nog de 500GB in Slot1. Na het starten van de NAS kon ik de NAS bereiken op 10.0.0.12 en vervolgens via de File Manager de bestanden inzien die op de schijf stonden. Hier heb ik snel een back-up van gemaakt naar een externe usb schijf. De data heb ik nu veilig.

Echter werd er verkondigd door Synology, wanneer ik de melding zou krijgen bij Store Manager in het venster Overview dat ik de partitie kon herstellen. Dit gedaan door in de tekst "herstellen" te klikken. Nu zou ik de de NAS kunnen afsluiten en de 500GB eruit halen en de 2TB van Slot1 weer in de Slot1 doen.
Helaas werkt dit voor mij niet. Wanneer ik dit weer doe krijg ik geen connectie meer met de NAS doormiddel van DSM.

Nu heb ik beiden harde schijven aangesloten aan een PC om met de SeaTools (Seagate HDD test tool) en geprobeerd deze schijven te scannen om te kijken of deze defect zijn. Ze worden beiden herkend in Schijfbeheer, maar er is geen volume aan toegewezen. Dit is logisch omdat deze schijven in RAID1 staan en dus geen driveletter toegekend kunnen krijgen. De SeaTools ziet de schijven daarom niet.

Nu is echter de vraag, kan ik eventueel de harde schijven helemaal leegmaken. Dus geen partitie etc. en deze vervolgens weer in de NAS steken om zo weer de DSM vanaf start te kunnen uitvoeren. Ik heb de data er nu toch af en kan vanaf een schone start de NAS dan opnieuw inrichten en de data vervolgens terug kopiëren.

Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgens mij moet dit wel kunnen ja. Je bedoeld waarschijnlijk in je externe bay stoppen en in windows de hele schijf leegmaken en dan terug stoppen in je NAS. De vraag is even of windows om kan gaan met de huidige partitie indeling en de bestaande volumes dus kan verwijderen.

Mocht dit niet vanuit diskmanagement gaan, dan kun je dit zeer waarschijnlijk wel in de cmd/powershell prompt met diskpart. Let wel dat je de goede disk select en dan de het clean comando geeft. Ander wis je mogelijk de Windows systeem disk. Heb ik ook wel eens meegemaakt.

Kun je de Synology trouwens niet vinden als je er één disk in hebt zitten? En dan via de Synology assistant een reset uitvoeren? Dat zou ook moeten werken.

Waar ik ook nog aan zit te denken: zou het kunnen zijn dat de backplane van jouw NAS naar de gallemiezen is? Dat zou je kunnen testen door in beide sloten om beurten een disk te steken en te kijke of hij dan start.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1