Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi in tweede pand?

Pagina: 1
Acties:

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-11 21:35
Goedemorgen,

Mijn zwager heeft mij om hulp gevraagd bij het aanleggen van wifi in zijn "pand 2". De situatie is zo dat hij in een oud huis (ca. 1900) woont, maar sinds kort een tweede pand erbij heeft. De uitdaging is dat er een buurman tussenin woont :P Idealiter zou je natuurlijk kabels trekken, maar die moet dan onder/boven/achter/voor de buurman langs. Indien mogelijk zonder kabels is wel het uitgangspunt. Het huis van de buurman schat ik zo'n 5m breed.

Nu ziet het er als volgt uit:
JK-huidig

Een Experiabox (denk ik, KPN) staat in de woonkamer (1e verdieping, pand 1). Ik heb geen idee wat zo'n ding qua bereik doet, maar ik zat eraan te denken om die zo dicht mogelijk naar de andere muur te verplaatsen en een repeater in pand 2 te hangen:
JK-optie1

Als dat niet afdoende is (bv omdat de Experiabox te weinig uitzendt) zou er eventueel een tweede repeater (met dus een sterker signaal) toegevoegd kunnen worden:
JK-optie2

Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende:
- Hoe denken jullie over deze opstelling? (Hoe) zou dat evt beter kunnen?
- Heeft 5GHz/AC zin? Of zou dat op zo'n afstand en door twee muren heen toch helemaal instorten?
- Zijn er eventueel protocollen voor range extenders, zodat twee van die dingen extra goed samen kunnen werken ofzo? Iets zoals Ubiquity, maar dan gefocust op bereik en signaalkwaliteit? Ik las bijvoorbeeld iets over de Spot Finder Technology van Linksys, maar dat is volgens mij vooral bedoeld voor het initieel bepalen van de ideale positie.

Ik zat zelf aan een van deze dingen te denken:
- pricewatch: Sitecom N300 Wi-Fi Outdoor Range Extender
- pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International
- pricewatch: EnGenius ENS202EXT

Any thoughts? Alvast bedankt voor het meedenken d:)b

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je direct zicht vanaf pand 1 naar pand 2? Dan zijn richt antennes de meest praktische oplossing.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Zie https://www.wifishop.nl/u...ac-23dbi-2-pack/pid=52090

Of iets dergelijks. Hoeft niet eens al te duur te zijn dus.

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-11 09:00
Is een kabel buiten langs geen makkelijkere optie? Die kabel kun je eventueel ingraven, ik zou het er met de buren over hebben.

Hoi

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 23:41
vraag de buurman of je een utp kabel door de dakgoot mag leggen?

Anders aan de buitengevels een richtantenne hangen op cm of 40/50 van de gevel van ubiqui ben je 150 max kwijt en ziet er geeneens zo verkeerd eruit en hoge snelheden.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-11 15:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Inderdaad vragen of je een kabeltje door de dakgoot mag leggen, of een richtantenne. Een kabel kun je wegwerken en zie je natuurlijk minder dan 2 richtantenne's, de buurman een kratje bier geven en klaar.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Zit er geen kruipruimte onder het huis? Dan kun je daardoorheen, als je tenminste ook door de kruipruimte van je buurman mag... Maar dat is wel de stabielste oplossing (trek er dan meteen 2, dan heb je een backup voor mochten er problemen zijn).

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
Hoe is nu het signaal in het 2e pand? Is er überhaupt signaal?

Een kabel door de dakgoot is misschien het simpelst maar ook betrouwbaarste. Maar kijk eerst eens met de kpn box hoeveel signaal je nu krijgt in pand 2.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12
10 meter (5 meter van tussenhuis en ongeveer 5 meter pand ) is eigenlijk niet heel veel. Je kunt het beste eerst eens meten hoe sterk het signaal nu aankomt. Indien het signaal al vrij goed doorkomt is het misschien wel voldoende om een iets sterkere zender te doen en dat je geen wifi ontvanger hoeft te doen in pand 2. Is het signaal wat minder kun je een repeater misschien overwegen of een router die in die modus staat. Bij dit laatste heb je als voordeel dat je direct een aantal LAN poorten beschikbaar hebt.

Een kabel in de onderrand van de dakgoot is een mooi idee en zou ook heel goed kunnen werken.

AC kan een voordeel bieden omdat de afstand niet heel veel is en het een oud pand is. Evt in pand 2 een AC router in repeat modus.

Stap 1 - meten is weten ofwel meten wat je nu aan signaal hebt en welke stoorzenders er evt. zijn. Meet ook de punten waar naar waarschijnlijk gebruik wordt gemaakt van het internet.
Stap 2 - wat denk je als minimale bandbreedte nodig te hebben?
Stap 3 - op basis van van de gegevens van stap 1 en 2 kun je een verder plan maken.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Kabeltje in de dakgoot is het enige juiste antwoord, kabeltje stop je wel even in een tuinslang ter bescherming....

Als dat niet kan...

2 accespoints die zowel als AP als als client bridge ingesteld kunnen worden.. Normaal zou ik hiervoor een loco m5 setje aanbevelen maar deze vind ik net wat te krachtig voor hooguit 10 meter, dus zou ik voor (zoals ik al zei 2 consumenten accespoints gaan (minder vermogen)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-11 21:35
Tsurany schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:21:
Heb je direct zicht vanaf pand 1 naar pand 2? Dan zijn richt antennes de meest praktische oplossing.
Nope, het is echt zoiets (voorbeeld):
straatvoorbeeld

Geen voortuin én geen achtertuin in elk geval, kruipruimte geen idee. Ik zal eens polsen of hij misschien tóch een draadje zou kunnen trekken. Er vanuit gaande dat de connectors binnen zullen zitten, heb je dan überhaupt afscherming nodig?

En qua signaal wat er nu is: geen idee eigenlijk, dat zullen we inderdaad eerst maar eens doen. Bedankt voor de input so far, ik ga eens kijken wat de volgende stap wordt d:)b

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In dat geval zit je dicht bij elkaar genoeg om het WiFi signaal toch prima te ontvangen? Plaats beide apparaten aan de voor- of achterkant bij een raam, dan moet het signaal makkelijk ontvangen worden. Zorg dat je op een kanaal zit dat amper gebruikt wordt.

Dakgoot is ook niet zo'n probleem al zou ik dat persoonlijk niet snel kiezen aangezien je kabel aardig bloot ligt en bijvoorbeeld erg gevoelig is voor onweer. Maar als dat de enige optie is dan zou ik de kabel wel beschermen door hem eerst door een flexibele buis (tuinslang kan ook) te trekken. Vooral zorgen dat er geen vocht via de kabel het huis in kan komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
Zulke panden dempen vaak niet veel, probeer het eerst eens met het huidige signaal.

Een kabel door de dakgoot hoef je geen zorgen te maken om vocht, zolang de kabel van binnen naar buiten maar schuin aflopen. Onweer kan je trouwens uit je hoofd zetten. Als die ergens in klapt ben je toch de Sjaak. Of dat kabeltje nou buiten of binnen ligt...

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-11 12:46
@Stalensnuitje Gewoon een kabel trekken. Kan heel gemakkelijk onder de dakgoot door. En je buren hebben hier ook belang bij, als jij namelijk een draadloos signaal dwars door hun huis gaat blazen is dat niet goed voor hun eigen wifi.
Pagina: 1