DAC en speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timstone
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Hallo allemaal!

Recentelijk heb ik een pracht van een computer in elkaar geflanst. Helaas is er door het wegvallen van een PCI-slot op de mammieplank geen plek meer voor mijn geliefde X-Fi Pro geluidskaart. Na tig trouwe dienstjaren moest hij het veld ruimen. ;(
Nu heb ik het een tijdje zonder geluidskaart geprobeerd, maar ik ben verre van tevreden met de onboard geluidschip (Asus X99 Edition 10 met een SupremeFX geluidschip). Ik ben dus op zoek naar een vervanger.
De speaker set die ik aan wil sturen is op dit moment de Logitech Z680 (al sta ik open voor verandering).

Op dit moment is m'n keus voor een DAC gevallen op de CA DacMagic Plus.

Twee vragen:
- Is de uitgekozen DAC een goede keuze (kan ik die gebruiken?)?
- Zijn er goede vervangende speakers te vinden?

PS. Ik heb gekeken naar de Teufel Concept E Digital. Er is zicht op de subwoofer nodig, maar weet niet of dit direct een probleem is (m'n subwoofer komt onder m'n bureau te staan).

Paperclip Maximizer!

Alle reacties

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 11:21
Die DAC doet geen 5.1 uit, dus je kunt niet alle speakers van die set gebruiken. Is het niet eenvoudiger om te kijken naar een speakerset met optische S/PDIF ingang?

De genoemde Teufel Concept E Digital kun je ook direct met S/PDIF voeren vanaf je moederbord dus je zou dan ook de DAC niet nodig hebben. Die zou dan enkel digitaal moeten omzetten naar... digitaal?

Let trouwens ook op dat optische S/PDIF geen ongecomprimeerde audio met méér dan twee kanalen kan vervoeren. 5.1 en dergelijke kan enkel in de vorm van DTS-HD e.d. Als dit belangrijk is dan is optische S/PDIF niet echt handig voor je denk ik. Dan zou je dus speakers willen met een ingebouwde USB 5.1 geluidskaart, een losse USB 5.1 geluidskaart (inclusief de 7.1 opties) of een PCIe geluidskaart.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:09
Misschien https://nl.hardware.info/...-geluidskaart-voor-gamers ? Aangezien je niet vies bent van wat RGB(gezien je mammieplank). Of Deze goed is durf ik niet te zeggen. Heb er ook weinig verstand van.

• Timstone
Heren,

Geweldig bedankt voor de snelle reacties!
@Xudonax:
Ik wil sowieso 5.1 geluid hebben (geen ruimte voor 7.1). Ik had gedacht dat de DAC een tussenstation was tussen m'n computer en de controle-box van de Z680 (computer -> S/PDIF -> DAC -> S/PDIF -> Z680).
Maar goed, als dat geen optie is dan is de Teufel wel erg aantrekkelijk. Wel duurder... :/

@loki504:
Hé, die geluidskaart/stukje nieuws had ik nog niet gezien. Is wel erg interessant, maar jammer van de achterkant van de geluidskaart (ben gek op zwart). Ook wil ik eigenlijk liever niet nog een kaart in m'n kast hebben, het ziet er allemaal erg netjes uit op dit moment. Super bedankt voor de link!

Paperclip Maximizer!

• Xudonax
Timstone schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:55:
@Xudonax:
Ik wil sowieso 5.1 geluid hebben (geen ruimte voor 7.1). Ik had gedacht dat de DAC een tussenstation was tussen m'n computer en de controle-box van de Z680 (computer -> S/PDIF -> DAC -> S/PDIF -> Z680).
Maar goed, als dat geen optie is dan is de Teufel wel erg aantrekkelijk. Wel duurder... :/
De 7.1 optie heb ik enkel meegenomen omdat je anders erg weinig keuze had. Het maakt natuurlijk niet uit als je die paar extra aansluiteingen niet meeneemt :) Een DAC is een Digitaal Analoog Convertor, zolang je digitaal blijft is het ding dus nergens voor nodig. Wel zou je met een optische kabel direct van je PC naar de speakerset moeten kunnen. Dat zou de audio 100% digitaal houden, en zou dus weinig* storing e.d. mogen geven.

Weinig? Ja, want de kans op jitter e.d. bestaat met optisch wel doordat de klok niet gesynchroniseerd is tussen beide kanten. De speakerset probeert zo goed mogelijk de klok van de PC te volgen, maar dat gaat niet altijd 100% goed. Er zijn wel verschillende technieken om dat te voorkomen, en die zullen er ook ongetwijfeld in zitten.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:09
De achterkant schroef je er af en gaat met wat zwart plastidip aan de gang. Maar als je niet nog een kaart daar bij wil hebben is dat geen optie nee.

• Timstone
Damn, zo kom ik tenminste verder. Top advies heren!

@Xudonax:
Geweldig stukje info over de klok en het volgen daarvan. Dat geeft ook een mogelijke oorzaak van het vreemde euvel waardoor ik een andere geluidskaart/speaker set wil. De geluiden houden veelal halverwege op en begint dan weer met het volgende geluid, er missen gewoon stukjes.
Als ik je antwoord zo lees, kan ik de Z680 beter anders aansluiten (geen S/PDIF gebruiken). Zo voorkom ik de klokproblemen?

Paperclip Maximizer!

• Xudonax
Timstone schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:48:
@Xudonax:
Geweldig stukje info over de klok en het volgen daarvan. Dat geeft ook een mogelijke oorzaak van het vreemde euvel waardoor ik een andere geluidskaart/speaker set wil. De geluiden houden veelal halverwege op en begint dan weer met het volgende geluid, er missen gewoon stukjes.
Als ik je antwoord zo lees, kan ik de Z680 beter anders aansluiten (geen S/PDIF gebruiken). Zo voorkom ik de klokproblemen?
Niet echt, dat klinkt eerder alsof de geluidskaart halverwege al denkt dat deze in slaap mag (normaliter gebeurd dit pas ergens tussen de 10 en 30 seconden inactiviteit). Voordat de andere kant weer doorheeft dat er data volgt, alles intern weer gestart heeft etc. ben je zo een seconde verder. Kun je kijken of er vinkjes staan in Apparaatbeheer (devmgmt.msc) als je naar je geluidskaart toe gaat, vervolgens de eigenschappen opent en op het tabblad Energiebeheer en dan het vinkje "Toestaan dat de computer dit apparaat uitschakelt om energie te besparen" oid? Die zou niet aan moeten staan.

Daarnaast zou je eens kunnen kijken wat het geheel doet als je het analoog aansluit. Ideaal? Nee, maar als het een oplossing is...

• Timstone
@Xudonax:
Nogmaals bedankt voor je antwoord. Ik ga thuis eerst even de instellingen controleren. Energiebeheer gooit wel vaker roet in het eten. Als dat allemaal goed is ga ik de Z680 anders aansluiten en mocht dat ook niets opleveren ga ik voor de Teufel. }:O

Paperclip Maximizer!

• Timstone
Toch nog even doorzagen over het nut van een DAC toevoegen in m'n huidige opstelling (dus dan wordt het: Computer -> USB -> DAC -> S/PDIF -> Z680).
Volgens mij is dit wel mogelijk aangezien de DAC het volgende doet:
The DacMagic 100 works by taking a direct digital audio signal from your device to bypass its soundcard or DAC. Bron.

Betekent de bovenstaande zin dat ik gewoon deze DAC kan opnemen en de gehele geluidschip en z'n eventuele klok-problemen met de Z680 omzeil?

[ Voor 7% gewijzigd door Timstone op 04-07-2017 15:28 ]

Paperclip Maximizer!

• Timstone
Oké, nog een keer (nu thuis) gekeken naar de DAC van Cambridge Audio, maar nu snap ik wat je bedoelt dat die geen 5.1 aankan. Zoveel aansluitingen heeft de DAC nog niet eens. Hij kan, ook via de S/PDIF Out, maximaal 2 kanalen aan.
En deze externe geluidskaart? Zou die de klokverschillen tussen m'n speakers en geluidchip op kunnen heffen?

[ Voor 9% gewijzigd door Timstone op 04-07-2017 16:44 ]

Paperclip Maximizer!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja speakers hebben een optische S/PDIF ingang en je moederbord een optische S/PDIF uitgang. Sluit dat gewoon op elkaar aan. Veel directer krijg je het niet. Het toevoegen van een analoge tussenstap met een DAC voegt hier niets toe. Als het niet klinkt zoals je gewend bent is het een kwestie van drivers/instellingen.
Pagina: 1